Niin, onko ne säännöt nyt kaikille samat? Yleinen käytäntöhän on, että jengi saa viikon pelikieltoa ylipitkistä lainauksista ja kuvailemattomista linkeistä. Itsekkin olen saanut kerrasta kaksi kertaa viikon pelikiellon, kun a) Pastesin linkin ilman kuvausta b) kirjoitin väärään ketjuun (läppä).
No, tässä olen nyt tovin jo raportoinu niitä ylipitkiä lainauksia ja linkkejä ilman kuvausta, eikä näille henkilöille ole mitään pelikieltoja tippunut. On se kai turha pyytää / toivoa, että säännöt olisi kaikille samat, mutta kun niin ei vaan ole. Mitä helvetin hyötyä koko "raportoi" napista edes on?
Tämä on juuri se asia, missä kohtaa Jatkoaika alkoi mennä jyrkkää alamäkeä. Joskus ~6 vuotta sitten tämä oli vielä mahtava paikka. Sanan säilä kalisi, välillä tuli tietysti raatoja, jotka korjattiin nopeasti pois ja syylliset rangaistiin. Ei tarvittu mitään Pohjois-Korea sääntöä, nykyään kai §18. Muut pykälät riittivät.
Ja sitten joku neropatti keksi, että lainaukset pitää saada kuntoon. Hiukan huolimaton del-napin painallus ja olit vaarassa saadan viikon pelikiellon. Ok, ymmärrän, että se helpottaa viestien lukemista, kun quote-tagit ovat oikein. Mutta sitä en, että siitä pitää pistää hyllylle. Kohta joku tulee kertomaan jälleen kerran, että pitää olla kohtelias. Onhan se hyve, mutta ei epäkohteliaisuudesta saa siviilissäkään vankilaa.
Ja sitten kun uhkailulla oli saatu maailma parannettua, keksittiin tuo linkkisääntö. Mikä siinä taivaallisen maagisessa linkissä on niin ihmeellistä, että jonkun pitää erikseen valvoa, mitä mahdollinen klikkaus saa aikaan. Tämä on hiukan kuin telkku.com: jos linkin alussa lukee naurunappula, telkku.com:issa lukee "komedia". Jos siinä lukee hs.fi tai joku muu media, voi odottaa saavansa uutisia, saitista riippuen jopa viihdettä. Jos siinä lukee youtube, voi saada mahdollisesti musiikkia. Jos linkki on epämääräinen ja sieltä tuleekin aikuisviihdettä, vaikka kello on vasta kolme iltpäivällä, on syytäkin pahoittaa mielensä. Mutta mulla on uutinen: sitä varten on §7. Telkku.com tai vastaavissa on toki tarkempiakin kuvauksia ohjelman sisällöstä niille, jotka ovat asiasta kiinnostuneita. Mutta jos ei ole, kukaan ei pakota katsomaan, saati klikkaamaan. Ei ole mitään tarvetta käyttää §18:aa edelleenkään. Paitsi jonkun saatanan neropatin mielestä, jolla on täytäntöönpanovalta tällä pastalla, valitettavasti.
Ja ei siinä vielä kaikki. Internetin linkkiviidakko vaati vielä yhden toimenpiteen. Niitä ei saa käyttää edes allekirjoituksissa. Härreguud!
Kaikilla säännöillä on aina ollut hyvä tarkoitus. Yhden ainoan kerran Jatkoajan historiassa jollain välähti, että ehkä sitä §10 ei kannata lukea kuin piru raamattua. Enää ei onneksi tule kuukauden banskua siitä, kun sanoo "taidat olla Pena itse". Miksei samaa älynväläystä käytetä tuohon lainaus- ja linkitystoimintaan? Keskitetään ne voimavarat keskustelun tason pitämiseen EDES nykyisellä tasolla ja annetaan niiden lillukanvarsien olla. Nyt tämä on pelkkää raportointia, kyräilyä ja kyttäämistä. Sen todistaa jo sekin, mitkä mittasuhteet tämä modegate sai.
Onneksi olin viime viikon matkoilla. Taidan ottaa siitä huolimatta toisen vapaaehtoisen parin kuukauden tauon.