Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 267 464
  • 13 766

Makis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse kyllä hyväksyn tíukankin moderointilinjan, kunhan se olisi tasapuolinen ja jotenkin ymmärrettävä. Olen saanut muistaakseni kaksi kertaa viikon pelikiellon Jatkoajassa:

1. Jossain ketjussa muutin hieman lainauksen sisältöä. Kerroin tämän vastauksessa kyllä suoraan ("korjasin hieman") huumorimielessä. Tämähän on ihan yleistä näillä palstoilla, joten ei tullut edes mieleen moinen. Pam. Kerrasta pamahti viikon pelikielto. Ei varoitusta, ei mitään.

2. Juuri olin toisella. Ensin Krepsin taklausketjussa kirjoitellaan mitä sattuu viikkokaupalla ilman että moderaattoreita kiinnostaa. Sitten yht'äkkiä kun heitän suurin piirtein samantasoista juttua toiseen ketjuun, moderaattorit kiinnostuvatkin. En väitä että se olisi minun jutustani johtunut (samassa hässäkässä tuli muitakin penaltteja), mutta olisi siihen ehkä voinut jo aiemmin puuttua. Sitä kun ihminen oppii siihen, mikä on näennäisesti luvallista ja mikä ei.

Olen kirjoitellut > 10 vuotta tällaisille foorumeille + sitä ennen usenetin ryhmiin melkein toiset kymmenen vuotta ja näiden lisäksi olen muistaakseni saanut kahdet bannit (jotka molemmat sittemmin peruttiin). Kummassakin tapauksessa olin liian eri mieltä moderaattoreiden kavereiden kanssa.

Ai niin, tulihan minulle kolmaskin aikoinaan, ja siinä ei mitään. Tykkään kirjoittaa viestini niin, että pilkon lainaamani viestin pienempiin osiin. Useamman kerran tuli tehtyä virhe, että tageissa oli jotain puutteita (esim. quoten lopputagi puuttui). Moderaattorit korjailivat noita muutaman kerran, mutta lopulta tuli viikon verran harjoitteluaikaa. En ole tuostakaan saanut kyllä missään muualla penalttia, mutta jos se on palstan linja, niin ei minulla sen kanssa ole ongelmia.

Eniten kyllä nyppii se, että moderaattorit eivät sitten sen kummemmin perustele näitä. Viimeisimmästäkin yritin kysellä, että mikä niistä viesteistä oli pelikiellon syynä ("kirjoitti provoisointimielessä" tms. oli kerrottu syyksi), mutta en saanut vastausta varsin pitkään viestiini. Minulla oli siinä ketjussa muistaakseni kolme viestiä, joista yksikään ei ollut sen provoisampia kuin ainakin parikymmentä viestiä Kreps-ketjussa, joten olisihan se ollut vastaisen varalle hyvä tietää.
 

Jabbbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Oulun Kärpät
Itselläni ei henk.koht ole ollut mitään ongelmia moderaattoreiden kanssa. Kerran olen viikon penaltin saanut, ylipitkästä lainauksesta, minkä hyväksyin mukisematta kun en ihan heti ollut täysin sinut palstan pelisääntöjen kanssa.

Mutta sattuipa tässä jokin aika sitten...Kärppien osiossa "Aravirran aika" -ketjussa tuli useamman kärppäfanin ja erään nimeltä mainitsemattoman narrifanin kesken pientä sanaharkkaa. Itse olen kyllä sitä mieltä, että vieraisiin pöytiin saa tulla huutelemaan, ei siinä mitään. Kuten arvata saattaa niin molemminpuoleista provoilua ja vittuiluahan siinä sitten saatiin aikaiseksi, mutta mielestäni kuitenkin kommentit pysyivät melko hyvin itse asiassa. Tässä muutama päivä sitten tuli ilmoitus, että nimimerkki Surukuku oli saanut kuukauden penaltin, mitä todennäköisimmin kyseisen ketjun viesteistä, syynä "asiattomat henkilökohtaisuudet". Pari kertaa siinä piti silmiä hieraista. Kävin lukemassa uudelleen ketjuun lähetetyt viestit, eivätkä tämän palstaveljen tuotokset juurikaan mielestäni muiden kirjoittamista eronneet. En halua häntä nyt mitenkään puolustella, mutta kyllä siinä heräsi mielenpäälle kysymys, että kohtelevatko moderaattorit kaikkia kirjoittajia tasapuolisesti?
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jatkoajan moderointi sopii täydellisesti SM-Liigaan painottuvalle palstalle. Löytyy yhteneväisyyksiä liigatuomareihin:

-Isot linjat useinkin päin vittua, mutta pääasia että saatiin se laidan yli lämääminen rangaistua! (vrt. linkkijäähyt)

-Emme kommentoi yksittäistapauksia (ettei tarvitse selitellä linjattomuutta)

-Liigatuomaritkin varmaan haluaisivat luistella kaukalossa pukeutuneena pelaajiksi, ja sitten vislailla salaa jäähyjä kun joku vittuilee takaisin.

Se on jännää kun ajoittain esille tuleva keskustelu moderaattoristatuksen julkisuudesta nousee pintaan, niin aina kerrotaan ettei se toimi Jatkoajassa. Voihan asia olla niinkin, mutta ei vika silloin ole kirjoittelevissa massoissa, vaan Jatkoajassa täytyy olla maailman herkkänahkaisimmat moderaattorit.

Kyllähän se varmaan syvältä viiltää jos joku lyö "Hyvä sanoa kun olet mode"-kortin pöytään.
 

tutzba

Jäsen
Nimimerkki kop sai viikon pelikiellon postattuaan Kärppiä koskevan uutislinkin Kärppien omassa osiossa? Perusteena: pelkän linkin postaaminen.


Onhan tuo ihan linjassa ottaen huomioon, että kop ei kertonut mitä linkin takaa löytyy.

Vrt.

http://www.mtv3.fi/urheilu/jaakiekko/uutiset.shtml/arkistot/jaakiekko/2010/12/1245338

Mtv3:n jutun mukaan Suikkanen valmentaa ensi kaudella Kärppiä yhdessä TPS.n nykyisen valmentajan R-P Lehtosen kanssa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jaa se oli linkki ilman kuvausta. No sehän on sitten ihan eri asia. Sehän on ihan kamala rikos. Onneksi tämä pieni linnake jaksaa jatkaa taisteluaan kuvauksettomia linkkejä vastaan. Internetin suurin syöpä. Kohta ne julistavat joulurauhan. Normaalin jouluntoivottelun sijaan modet jatkavat uhkailuaan, kaikki rikkeet luvataan ottaa erikoistarkkaan syyniin ja tuomiot tuplataan. Vaikutanko kyyniseltä?
 

tutzba

Jäsen
Kohta ne julistavat joulurauhan. Normaalin jouluntoivottelun sijaan modet jatkavat uhkailuaan, kaikki rikkeet luvataan ottaa erikoistarkkaan syyniin ja tuomiot tuplataan.

Minä odotan vain sitä, että modet julistaisivat ylläpidon puolesta AnaMasan olleen oikeassa.

Laitetaas ylläpidolle yksi kehitysehdotus nillittämisen lisäksi. Monilla vbulletin-palstoilla on käytössä joku plugini, joka muokkaa kuvauksettomia linkkejä hakien niihin otsikon kohdesivulta. Esim. jos linkitän Murosta tämän ketjun tälle sivulle, niin linkistä tule automaagisesti tämmöinen: Kysymyksiä, kommentteja, palautetta moderaattoreille ja keskustelupalstan ylläpidolle - Sivu 117 - Jatkoajan keskustelupalsta

Toimii myös Youtube-linkeissä. Niistä tulee automaattisesti tämmöisiä: YouTube - 20.4.2008 Petrell taklaa tuomaria
 

Ojamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Fedor, sääntö 17 §
Ehdottasin, että kaikille banaania (vähintään varoitus) jos avaa ketjun "Pelaaja X Joukkueeseen X" esim. Reijo Mikkolainen Tapparaan. Tämä on ehkä tylsintä tällä palstalla ja on suurena osana tappamassa hienoa suomenkieltämme. Tapetaan alivoimat ja poltetaan etenijät mutta suomenkieltä tulee vaalia tylsien vaalivalvojaisten uhallakin.

"SHOKKI: Värikäs persoona Reijo Mikkolainen luistelee terävin potkuin Tapparan vahvuuteen!"?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tai pitäisikö siirtyä tällaiseen iltapäivälehtimäiseen otsikointiin jossa pyritään herättämään lukijan mielenkiinto mutta ei loppujen lopuksi sanota mitään tai sanotaan asia täysin valheellisella tavalla? Tyyliin:
NHL-tähti siirtyy Lukkoon!

Ja kun avaa sitten ko. ketjun niin paljastuu että Seitsosen Akihan se on tehnyt Lukon kanssa sopimuksen
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Ehdottasin, että kaikille banaania (vähintään varoitus) jos avaa ketjun "Pelaaja X Joukkueeseen X" esim. Reijo Mikkolainen Tapparaan. Tämä on ehkä tylsintä tällä palstalla ja on suurena osana tappamassa hienoa suomenkieltämme.
Minun mielestäni Jatkoajassa on pikemminkin liian vähän jääkiekkoaiheisia ketjuja. Ketjujen nimeämisellä kikkailua tärkeämpää saisi olla sisältö. Eli en kannata ehdotustasi vaan vastustan sitä.

Ja onhan tuo hassua että haluat vaalia suomenkieltä etkä Suomen kieltä tai suomea, mutta tuo nyt varmaan oli tahallinen tarttumapinta.

PS. Miten tänään jaksaa Leonin yhden miehen sota linkkikuvausten vapauttamiseksi?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja onhan tuo hassua että haluat vaalia suomenkieltä etkä Suomen kieltä tai suomea, mutta tuo nyt varmaan oli tahallinen tarttumapinta.
Jos hassusta puhutaan, niin Suomen kieli on yhtä väärin kuin suomenkieli. Kyse on siis suomesta tai suomen kielestä. Varsinkin kun Suomi ei ole yksikielinen maa, ei voida puhua Suomen kielestä.
EDIT.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen kyllä samaa mieltä Twiten kanssa siitä että sisältö on paljon tärkeämpää kuin ulkoiset seikat, mitä otsikkokin loppujen lopuksi edustaa. Eli pääasia on se että ketjun otsikosta käy ilmi se mikä ketjussa on keskustelun aiheena ja tärkeämpää on sitten pohjustaa itse aihe avausviestissä hyvin.

Sellaista toivoisin näissä "Aki Seitsonen Lukkoon" -tyylisissä ketjunavauksissa että siihen avausviestiin kirjoitettaisiin jotain muutakin kuin pelkkä linkki johonkin lehden tai muun median uutiseen. Eli siihen avausviestiin voisi minun mielestäni referoida vähän sitä uutisen sisältöä ja laittaa sitten mukaan lähteeksi sen linkin. Noiden linkkien osoitteetkin kun saattaa muuttua aina nopeastikin niin olisi mukavampaa kun siinä avausviestissä olisi muutakin kuin kuollut linkki.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Miten tänään jaksaa Leonin yhden miehen sota linkkikuvausten vapauttamiseksi?
"Yhden miehen sota". Luulin varppina, että joku Rambo-leffa sieltä avautuu mutta ei. Ei edes mitään Stallonea.

Täytynee sitten lohdukkeena katsoa Jänkä Nunhukan leffa Yhden miehen kota.

Lisäke: Täällä löpistään moderaattoreista. Ihmettelen, että miksei ole muka hyvä asia, kun linkki kuvataan. Ja huono asia jos ei kuvata. Voin tässä objektiivisuuden ilmentymänä mainita ohitellen, että kelpoa on tämä meno täällä.

Ainoastaan se, että kirjoittajista 50 % on idiootteja, 30 % joutavia, 10 % ihan oolraitteja, 5 % kelpoja, 4 % hyvähköjä ja 1 % huimia, tekee tästä palstasta sen, mitä se on. Modet ovat mielestäni vähintäänkin tuossa neljässä prosentissa.

Kieli ruskeana Pepsodent-maahan!
 
Viimeksi muokattu:

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Sellaista toivoisin näissä "Aki Seitsonen Lukkoon" -tyylisissä ketjunavauksissa että siihen avausviestiin kirjoitettaisiin jotain muutakin kuin pelkkä linkki johonkin lehden tai muun median uutiseen. Eli siihen avausviestiin voisi minun mielestäni referoida vähän sitä uutisen sisältöä ja laittaa sitten mukaan lähteeksi sen linkin. Noiden linkkien osoitteetkin kun saattaa muuttua aina nopeastikin niin olisi mukavampaa kun siinä avausviestissä olisi muutakin kuin kuollut linkki.

Niin mutta kun se ketju pitää ehtiä avaamaan ensimmäisenä. Ei siihen silloin ehdi mitään muuta kirjoittamaan kuin linkin.

Mun mielestä taas sellaiset linkit pitäisi kieltää, jossa spekuloidaan jostain pelaajasta, joka saattaisi olla vapaana mahdollisesti vahvistaisi jotain kotoisen liigamme joukkuetta. Ja se siis linkitetään, niin ettei kerrota kuka pelaaja on kyseessä vaan sitä linkkiä pitää napsauttaa. Esim.

Mites olis tälläinen pelaaja Kiekko-Reippaaseen?

*linkki menee erään pelaajan pelaajakorttiin Eliteprospectiin.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Mitä eroa on tällä ketjulla ja "Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit"-ketjulla? Miksi molemmat tarvitaan sticky-muodossa viemässä tilaa?
 

tutzba

Jäsen
Mitä eroa on tällä ketjulla ja "Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit"-ketjulla? Miksi molemmat tarvitaan sticky-muodossa viemässä tilaa?

Avaamani ketju oli alunperin muodossa "Keskustelua Jatkoajan (v)ihastuttavista moderaattoreista". Tuossa ketjussa siis keskustellaan modesetien toiminnasta, tämä ketju on pyhitetty kysymyksille ja kommenteille, kuten ketjun nimi sanoo. Se, miksi avasin tuon ketjun, pohjautuu eräälle viestille.

Rakkaat kanssakirjoittajat.

Sovitaanko nyt niin, että tämä ketju on VAIN teidän kysymyksiä ja moderaattorien vastauksia varten. Muu keskustelu, arvostelu ja mielipiteiden vaihto koskien moderaattoreita sitten jossain toisessa ketjussa.

Palstalla on säännöt ja pyrimme vahvistamaan niitä. Pyrimme yksittäisissä rikkeissäkin katsomaan kokonaisuutta. Lukekaa ketjun ensimmäinen viesti ennen kuin postaatte tähän ketjuun. Emme ala väittelemään tässä ketjussa, emmekä lähde mukahauskuuksiin mukaan. Pyrkikää tässä ketjussa välttämään turhaa jauhantaa, koska asialliset ja usein tarpeelliset asiat saattavat hautautua turhien viestin sekaan.

Arvostelkaa vapaasti moderaattoreita, mutta tehkää se jossain toisessa ketjussa. Kiitos.

- Moderaattorit -

EDIT: Tämän viestin jälkeen tähän ketjuun tulleet avautumiset on siirretty tuonne:

http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=42924
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
"Nimimerkki Daespoo huilaa viikon säännön 10§:n perusteella."
"10 §
Nimimerkin ja hänen oikean nimensä yhdistäminen tai aiheeseen liittyvä vihjailu sekä arvuuttelu ovat poikkeuksetta äärimmäisen rangaistavia."

Aika ihmeellistä, että selviää tuosta noinkin vähällä. Muistaakseni kaikki aiemmat samasta tuomiosta huilanneet ovat olleet poikkeuksetta kuukauden jäähyllä. Mielestäni nimimerkin ja henkilön yhdistäminen tai siihen viittaaminen pitäisi olla enemmän kuin viikon arvoinen.

Saiko Gags nyt sitten täysin samasta rikkeestä (sama nimimerkki siis) kuukauden? Linja pitää yhtä hyvin kuin ennenkin...
 

Wolves

Jäsen
Saiko Gags nyt sitten täysin samasta rikkeestä (sama nimimerkki siis) kuukauden? Linja pitää yhtä hyvin kuin ennenkin...

Gags sai ilmeisesti rangaistuksen puhuessaan erään jääkiekkoanalyytikon isän lempinimestä, eikä jatkoajan nimimerkistä, joka sattui olemaan sama. Kylläpä on taas Pohjois-Korea toiminta parhaimmillaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Gags sai ilmeisesti rangaistuksen puhuessaan erään jääkiekkoanalyytikon isän lempinimestä, eikä jatkoajan nimimerkistä, joka sattui olemaan sama. Kylläpä on taas Pohjois-Korea toiminta parhaimmillaan.

Eikös Petteri Sihvonen ole kertonut oman isänsä lempinimen julkisesti? Miten siitä voi saada rangaistuksen? Ymmärtäisin, jos yhdistäisi tämän johonkin kirjottajaa, mutta jos kyseessä kyseessä on tämä viesti, rangaistus on täysin perusteeton:

"Joo, veikkaan isojen ja pikku siffojen muodostaneen jo käsityksensä Tikkasesta valmentajana pelkästään tuon kommentin takia.

Disclaimer: siffa tässä tapauksessa ei ole millään lailla viittaus Jatkoajan nimimerkkiin siffa, vaan P.Sihvosen julkisesti Urheilulehdessä käyttämään siffa-kutsumanimeen, jolla tarkoittaa isäänsä."


Lainaus Esa Tikkanen Jokipoikien päävalmentajaksi -ketjusta, kirjoittaja Gags 29.12.2011.

vrt.

"Valitettavasti Siffa olet yhtä pihalla NHL:stä kuin poikasi Petteri."

Lainaus Masi Marjamäen taklaus Kamil Krepsiin 2.12.2010 -ketjusta, osa Daespoon viestistä 7.12.2011. Alkuperäistä viestiä ilmeisesti muokattu, tämä otettu siffan viestin lainauksesta.

Toisessa viitataan Urheilulehden juttussa kerrottuun lempinimeen ja toisessa yhdistetään kirjoittajan nimimerkki ja todellinen henkilöllisyys. Toisesta kuukausi ja toisesta viikko, reiluako?
 
Viimeksi muokattu:

Royal-E

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa, JJK, HJK +/- HPK
Valot päälle siellä modekioskissa!

Gags:lle vetäistiin nyt sitten hatusta jotain sieltä ja syvältä.
Perusteltuako?

Miettikääpä sitä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Valot päälle siellä modekioskissa!

Gags:lle vetäistiin nyt sitten hatusta jotain sieltä ja syvältä.
Perusteltuako?

Miettikääpä sitä.

Niin, mietitään nyt sitten. Itselle tuli sellainen "jos sille annetaan pekkaa niin meteli hiljenee"-teoria mieleen.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Jatkoajan moderointilinja on selkeä kuin Kekkonen viimeisinä vuosinaan.

Mutta oikeasti, joku järki käteen. Oli Petteri Sihvosesta mitä mieltä tahansa, on fakta, että hän on yksi maan eniten keskustelua herättävistä jääkiekkojournalisteista. Lienee siis luonnollista, että hänen kirjoituksistaan ja sanomisistaan keskustellaan myös Jatkoajassa?
Lienee myös luonnollista, että keskusteltaessa Petteri Sihvosesta, saatetaan myös lainata hänen kirjoituksiaan tai käyttää hänen lanseeraamiaan termejä?

Tässä on Petteri Sihvosen kirjoitus Urheilulehdestä:
http://www.urheilulehti.fi/jaakiekko/sihvonen-tunteeni-ovat-pinnassa

Siellä hän kirjoittaa itsestään ja Toni-veljestään ja kertoo muun muassa seuraavaa:
"Isämme Siffa Sihvosen kannustamana olemme aina olleet valmiita antamaan kaiken mahdollisen jeesin toisillemme jääkiekkoasioissa."
sekä
"Soosi vasta opiskelee koutsaamista. Mutta laajin teoreettinen näkemys pelistä on kuitenkin isä-Siffalla."

Jos Gags nyt puhui siffasta ja erikseen vahvasti korosti tarkoittavansa vain Petterin isää, eikä Jatkoajan Siffaa, niin miten tässä voidaan nähdä rikettä tapahtuneen?

Jos tuollaisista aletaan jakaa kuukauden pelikieltoja, odotan moderaattoreilta seuraavaksi listaa niistä Petteri Sihvosen tai muiden jääkiekkovaikuttajien käyttämistä sanoista, joiden käyttäminen Jatkoajassa on kiellettyä.

Olen SaiPa2000:n kanssa samaa mieltä. Jatkoaika on nykyisellään keskustelufoorumeiden Pohjois-Korea. Rangaistuksia jaetaan mielivaltaisesti ja näköjään jopa ilman syytä, ja kuten TosiFani huomautti ei pelikieltojen pituuksissa ei ole linjaa. Kaiken huippu on se, että koska moderaattorit ovat täysin anonyymejä eikä heille edes ole ketään yleisesti tiedettyä pomoa, ei ole mitään tahoa, mihin näistä absurdeista päätöksistä voisi vedota muutoksen saamiseksi.
 

Royal-E

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa, JJK, HJK +/- HPK
Kun tätä Gags:n saamaa penalttia miettii ja miettii niin sitä enemmän alkaa tämä nykyinen moderaattoreiden linja (tai siis oikeastaan linjattomuus) kyrsiä.

Tajusin tosin, että se mistä Gags sai penalttinsa ei välttämättä ole tuo Siffa keissi vaan tämä jossa Gags kommentoi käyttäjän Kourujärven Ponnistuksen käyttäjästä schollia käsittelemää viestiä näin (Ensiksi Gagsin lainaama Kourujärven ponnistuksen viesti)

Tänään avautui, että eräs nimimerkki ilmestyy aina puolustamaan ja kehumaan schollia, kun tästä puhutaan negatiiviseen sävyyn. Kummallista...Tai ei ehkä niinkään.

Minä ainakin puolustan aina tarpeen tullen tätä itä-helsingin lähiöiden kasvattia. Mehmet forever?!

Ja olisiko tässä yhteydessä nyt sitten vedetty johtopäätös, että arvon käyttäjä Gags arvuuttelee käyttäjän Scholl olevan eräs Bayern Münchenissä pelannut Mehmet Scholl ja tästä on sitten penalttia rapissut. (Boldasin Gagsilta lainatun pätkän huomioksi).

Tämä kokonaisuus nyt kuitenkin ihmetyttää ihan yhtä paljon kuin tuo Siffa keissikin.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Ja olisiko tässä yhteydessä nyt sitten vedetty johtopäätös, että arvon käyttäjä Gags arvuuttelee käyttäjän Scholl olevan eräs Bayern Münchenissä pelannut Mehmet Scholl ja tästä on sitten penalttia rapissut.
Aika kaukaa haettu, mikäli näin on tehty. Mulle tuli mieleen, että Gags arvaili mistä Scholl on nimimerkkinsä keksinyt.
 

Royal-E

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa, JJK, HJK +/- HPK
Aika kaukaa haettu, mikäli näin on tehty. Mulle tuli mieleen, että Gags arvaili mistä Scholl on nimimerkkinsä keksinyt.

Näin juuri minäkin ajattelin, että tätä Gags on hakenut, mutta ajattelinkin että jos Moderaattori piireissä ei olla ajateltu samalla tavalla...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös