Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

• 2 594 524
  • 15 796

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lyhyt on näköjään muisti. Muutamaan tuntiin olet taas spämmännyt Venäjän suorittamat terrori-iskut Euroopassa -ketjun täysin lukukelvottomaksi.
Tiedä nyt, onko modeketju oikea paikka metakeskustelulle, mutta vastataan nyt.

Käsitän kyllä hyvin, että minulla lähtee monissa keskusteluissa helposti ns. vauhti päälle, mutten koe kuitenkaan kanssakirjoittajien viesteihin vastaamista varsinaisena spämminä, mitä useimmat ko. threadiin tänään kirjoittamani viestit ovat olleet. Näkemykseni tietyistä ajankohtaisista aiheista ovat toki voimakkaita. Ehdottomasti minulla on paljon kehittymisenvaraa kirjoitustyylissäni ja keskustelun rytmissä pysymisessä.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lyhyt on näköjään muisti. Muutamaan tuntiin olet taas spämmännyt Venäjän suorittamat terrori-iskut Euroopassa -ketjun täysin lukukelvottomaksi.
Ehkä kyseessä tosiaan on lyhyt lähimuisti, eli kirjoittaja ei muista kirjoittaneensa saman asian jo sataan kertaan.

Käsitän kyllä hyvin, että minulla lähtee monissa keskusteluissa helposti ns. vauhti päälle, mutten koe kuitenkaan kanssakirjoittajien viesteihin vastaamista varsinaisena spämminä, mitä useimmat ko. threadiin tänään kirjoittamani viestit ovat olleet. Näkemykseni tietyistä ajankohtaisista aiheista ovat toki voimakkaita. Ehdottomasti minulla on paljon kehittymisenvaraa kirjoitustyylissäni ja keskustelun rytmissä pysymisessä.

Se että vastailet ja lainailet joka toista viestiä ja vastauksesi kun ovat lähestulkoon täyttä puutaheinää ja saman asian jankutusta, jota muut taas koittavat korjata, pilaa kyllä ketjun lukukokemuksen totaalisesti.

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen

Se että vastailet ja lainailet joka toista viestiä ja vastauksesi kun ovat lähestulkoon täyttä puutaheinää ja saman asian jankutusta, jota muut taas koittavat korjata, pilaa kyllä ketjun lukukokemuksen totaalisesti.
Itseäni ärsyttää juurikin tämä. Sinulta @Ann Arbor kysyttiin monesti että katsoitko koko tiedotustilaisuutta, mihin ei saatu vastausta. Tämä taas antoi sen vaikutelman että omissa alemmuuskomplekseissasi teit vain olettamuksia miten tuohon Venäjän sabotaasiin viranomaisten taholta mediassa reagoitiin. Annoit siis sen kuvan että väitteesi perustuu pelkästään sinun omiin ennakkoluuloihin ja olettamuksiin, jotka pohjautuvat tuohon krooniseen Suomi-alemmuuskompleksiin, joka sinulla on.

Alejandro

Jäsen
Ehkä kyseessä tosiaan on lyhyt lähimuisti, eli kirjoittaja ei muista kirjoittaneensa saman asian jo sataan kertaan.
Joskus muutama kuukausi sitten havahduin siihen, että noita identtisiä viestejä kirjoitellaan eri ketjuihin useamman kerran päivässä. Luulin ensin pitkään, että Jatkoajan evästeissä on jotain vikaa, kun samat viestit tuli luettua monta kertaa. Ja oletin myös, että viestejä siirreltiin moderaattorien toimesta oikeisiin ketjuihin, joten ne näkyivät siksi aina uusina lukemattomina viesteinä. Aika kauan meni ennen kuin tajusin mistä oikeasti oli kyse.

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Olipahan taas allekirjoittaneelle hakemalla haettu rikepiste Team Moderatorsilta, jolla saatiin kymppitili täyteen joulun alla. Kuulemma saa ja pitää kritisoida julkisessa asemassa olevia, mutta omasta mielestäni osuvan ”Roskisdyykkari”-termin käyttäminen Janne Pesosen yhteydessä on rikepisteen arvoista toimintaa. Kyseistä termiä käytin kolmessa viestissä. Korkealentoista? Ei helvetissä, mutta niin ei ole edes väitetty. Loppuun vielä vittuilevaan sävyyn kommentti kolmannesta rikepisteestä vuoden sisään niin se oli avot.

Pyysin vastavuoroisesti parempia perusteluita ja tarkennusta linjaan, sillä omasta mielestäni täällä menee jatkuvasti läpi ilman rikepisteitä julkisten henkilöiden nimittelyä, joiden rinnalla tämä ”Roskisdyykkari” on terminä melko kevyttä kauraa. Niin pitääkin. Vähemmän yllättäen kyseinen moderaattori ei vaivautunut tähän vastaamaan. Emme ole monesta jääkiekkoon liittyvästä asiasta yhtä mieltä @McTorso kanssa, mutta siinä hän on täysin oikeassa, että yksittäisen Team Moderatorsin jäsenen oikeutta jaella mielivaltaisesti näitä rikepisteitä pitäisi rajoittaa. Eihän tässä ole järjen hiventä, kun nämä eivät noudata mitään logiikkaa. Voisi Team Moderators ottaa omasta neuvostaan vaarin eli jos on yhtään tulkinnanvaraisuutta niin jätä rikepiste antamatta. Edellä tarkoitan nimenomaan rikepisteitä, en komitean antamia pelikieltoja.

Sain vielä kehotuksen Team Moderatorsilta, että voisin keksiä jotain muuta ja fiksumpaa jatkossa. Siispä, käytämme jatkossa termiä ”Janne, joille muiden roskat ovat aarteita”. Tämä sitten terminä varmasti suvaitumpi.

Tämän rutinalapun jälkeen mennään eteenpäin Jutin sanoin.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Emme ole monesta jääkiekkoon liittyvästä asiasta yhtä mieltä @McTorso kanssa, mutta siinä hän on täysin oikeassa, että yksittäisen Team Moderatorsin jäsenen oikeutta jaella mielivaltaisesti näitä rikepisteitä pitäisi rajoittaa.
Yksittäisen moderaattorin oikeus jakaa rikepiste antaa yksipuolisen lyömäaseen, kuten @Frankie nimimerkin esimerkki meille hyvin havainnollisti. Isossa kuvassa tuo ei ole valtava ongelma, mutta moraalin ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta toimintatapa on ruma. Minä olen tuon kauneusvirheen hyväksynyt osaksi palstan muutoin ihan hyvää moderointia.

Onko meikäläisen kanssa nykyään niin leimaavaa olla jostain samaa mieltä, että pitää erikseen todeta kyseessä olevan poikkeus, jos näin pääsee käymään? Et ole ainoa, joten siksi kysyn . Minusta tuollainen on hassua. Minä olen kanssasi monesta jääkiekkoon liittyvästä asiasta samaa mieltä. Miten tämä yhtälö on mahdollista?

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
mutta moraalin ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta toimintatapa on ruma.
No huh. Kyseessä on keskustelupalsta internetissä. Meneeköhän liian vakavaksi, jos siellä joskus jaettavia rikepisteitä pohditaan jo moraalin ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta?

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin palstalla on ihan hitonmoinen joukko kirjoittajia, jotka eivät koskaan ole saaneet rikepistettä tai pelikieltoa. Niitä siis pystyy välttämään suht helposti, jos niiden saaminen harmittaa.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No huh. Kyseessä on keskustelupalsta internetissä. Meneeköhän liian vakavaksi, jos siellä joskus jaettavia rikepisteitä pohditaan jo moraalin ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta?
Kyllä kai moraalin ja oikeudenmukaisuuden käsitteet ovat olemassa myös keskustelupalstalla Internetissä? Se on sitten eri asia, kuinka vakavasti itse kukin noihin keskustelupalstalla suhtautuvat. Kuten aiemmin kirjoitin, rikepistekäytännöllä ei ole isossa kuvassa juurikaan merkitystä.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin palstalla on ihan hitonmoinen joukko kirjoittajia, jotka eivät koskaan ole saaneet rikepistettä tai pelikieltoa. Niitä siis pystyy välttämään suht helposti, jos niiden saaminen harmittaa.
Ensinnäkään minä en osallistunut tähän keskusteluun siitä näkökulmasta, että rikepisteen saaminen minua harmittaa. Toisekseen rikepisteiden välttäminen ei ole aina itsestä kiinni, kuten @Frankie nimimerkin antama esimerkki hyvin osoitti.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Toisekseen rikepisteiden välttäminen ei ole aina itsestä kiinni, kuten @Frankie nimimerkin antama esimerkki hyvin osoitti.

Nimittelee, ilmeisesti vielä useampaan kertaan, ihmistä "roskisdyykkariksi" ja saa siitä rikepisteen. Rikepisteen välttäminen olisi ollut helppoa, käyttäisi asiallista kieltä.

Mitä lisäarvoa Pesosen nimittely roskisdyykkariksi tuo keskusteluun?

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Nimittelee, ilmeisesti vielä useampaan kertaan, ihmistä "roskisdyykkariksi" ja saa siitä rikepisteen. Rikepisteen välttäminen olisi ollut helppoa, käyttäisi asiallista kieltä.

Ainakin täällä vapaan puolella saa nimitellä ihmisiä hyvinkin vapaasti ja tuo roskisdyykkari on aika kevyttä siihen verrattuna, eikä niistä "hassun hauskoista" nimittelyistä näytä mitään seuraavan.

Joskus aikaisemmin sain Modeilta seuraavan kommentin (suora lainaus) : Jatkossa taas vähän järkeä lisää tähänkin touhuun.

Samaa suosittelisin heille itselleenkin.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Ainakin täällä vapaan puolella saa nimitellä ihmisiä hyvinkin vapaasti ja tuo roskisdyykkari on aika kevyttä siihen verrattuna, eikä niistä "hassun hauskoista" nimittelyistä näytä mitään seuraavan.

Joskus aikaisemmin sain Modeilta seuraavan kommentin (suora lainaus) : Jatkossa taas vähän järkeä lisää tähänkin touhuun.

Samaa suosittelisin heille itselleenkin.
Ei se mitä sanoo, vaan kuka sanoo ja kenestä sanoo. Esimerkiksi Yhdysvaltojen tulevaa presidenttiä on kohtuullista sanoa "oranssiksi läjäksi" ilman sen suurempaa pelkoa rikepisteistä tai pelikiellosta.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers

Omasta puolestani voin sanoa, että mulla ainakin keittää tuo sinun tyyli, missä lähtökohtaisesti kaikki Suomen tekemiset ovat suomettumisen haamuja, ja vastaavasti virolaisten sanomiset ovat aina rohkeita.

Nyt varsinkin ne näyttäytyvät erityisen nolona, kun olit jälleen kerran varma, että virolaiset ottavat rohkean kannan asioihin, ja me taas hyssytellään. Sitten todellisuudessa suomelta lähti matkaan valmiusjoukko kovat piipussa, ja rohkeat virolaiset tekivät ei yhtään mitään.

Ja toisekseen, ketään tuskin haittaa aktiivinen keskustelu, mutta jos viesti toisensa perään toistaa samaa asiaa, niin ehkä kannattaa pysähtyä miettimään.

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
Erittäin mielenkiintoinen on tämän jäsenen @FastEnd saama kakku huonosta kieliopista.

Ei siinä, eihän nuo esimerkit ko. kirjoittajan kieliopista mitään Finlandia-palkintoa ansaitse, mutta kyllä tämä palsta on täynnä paljon räikeämpiäkin kielioppiraiskauksia.

Ai, säännöt ovat sääntöjä, vai? Ilmeisesti eivät ole sitten samat kaikille.

Ai niin, eihän näitä sääntökirjan mukaan vihellellä.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin palstalla on myös säännöt joiden pitäisi koskea yhtälailla kaikkia ja pelikieltoihin johtavat tuomiot olla keskenään linjassa. Ihan niin kuin kaukalossa. On se tuomarilinja sitten tiukka tai ei, niin sen pitäisi olla sama kaikille. Nythän tuolla löylyn puolella saa poliitikoista jne. käyttää huomattavasti pahempia nimityksiä kuin roskisdyykkari ilman rangaistuksia, joten se linja ei ole sama ja sen epäkohdan esille nostaminen ihan aiheellista. Se että täällä on iso joukko kirjoittajia selvinnut ilman rangaistuksia on tässä yhteydessä epäolennaista.

Oma arvaus on, että yksittäinen mode on jostain omista motiiveistaan johtuen haistanut raportin saatuaan paikan laittaa @Frankie viikoksi hyllylle. Toisin sanoen yksi mode pystyy antamaan pelikieltoa, kun käyttäjällä on ne kaksi rikepistettä alla. Siihen hyvä muutos voisi olla, että pelikieltoon johtavista rikepisteistä ei voi päättää yksittäinen mode.

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Nythän tuolla löylyn puolella saa poliitikoista jne. käyttää huomattavasti pahempia nimityksiä kuin roskisdyykkari ilman rangaistuksia, joten se linja ei ole sama ja sen epäkohdan esille nostaminen ihan aiheellista. Se että täällä on iso joukko kirjoittajia selvinnut ilman rangaistuksia on tässä yhteydessä epäolennaista.
Konteksti.

Sen ymmärtäminen näyttää olevan joillekin varsin haastavaa.

Jos Put... tissiposkiputleri keksisi tänään hyökätä johonkin uuteen maahan niin tämän nimittäminen kertaalleen kyrvänsyyläksi, itsemurhapositiiviseksi, hapentuhlaajaksi, natsikääpiöksi, unameit, ei saisi aikaan edes rikepistettä.

Janne Pesosen nimittäminen samalla tavalla saisi todennäköisesti aikaan kirjoitustauon pelikiellon merkeissä. Ja näin vielä suuremmalla varmuudella, jos tätä nimitystä käyttäisi useaan kertaan.

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ei se mitä sanoo, vaan kuka sanoo ja kenestä sanoo. Esimerkiksi Yhdysvaltojen tulevaa presidenttiä on kohtuullista sanoa "oranssiksi läjäksi" ilman sen suurempaa pelkoa rikepisteistä tai pelikiellosta.
Näinhän se menee. On Oranssia Paviaania, Maailman Tyhmintä Jania, Saksi-Käsi Riikkaa, Läski-Anoa ja Selänne/Karalahti/Valavuori sitä sun tätä. En minäkään heidän ajatuksiaan kovinkaan usein kannata, mutta silmiin pistävää noiden kirjoittajissa on se, että esiintyvät noin muuten omasta mielestään esimerkillisinä sekä suvaitsevaisina tasa-arvon kannattajina. Laitetaan vaikka tuo Turtiaisen etuliite Kiurun nimen eteen ja älämölö on valmis.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Jos Put... tissiposkiputleri keksisi tänään hyökätä johonkin uuteen maahan niin tämän nimittäminen kertaalleen kyrvänsyyläksi, itsemurhapositiiviseksi, hapentuhlaajaksi, natsikääpiöksi, unameit, ei saisi aikaan edes rikepistettä.

Janne Pesosen nimittäminen samalla tavalla saisi todennäköisesti aikaan kirjoitustauon pelikiellon merkeissä. Ja näin vielä suuremmalla varmuudella, jos tätä nimitystä käyttäisi useaan kertaan.
Ei nyt tarvitse mennä mihinkään rinnakkaistodellisuuteen siirtämään maalitolppia. Lue vaikka tuo yllä oleva @Mojo viesti nimityksistä jotka ovat ihan todellisuutta ja joista on mitä ilmeisemmin selvitty ilman rangaistuksia niin ehkä ymmärrät. Tai sitten et.

Siitä olen samaa mieltä, että nuo luettelemasi solvaukset Pesoseen kohdistettuina kuuluisikin johtaa pelikieltoihin, mutta sellaistahan ei ole tapahtunut.

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Ei nyt tarvitse mennä mihinkään rinnakkaistodellisuuteen siirtämään maalitolppia. Lue vaikka tuo yllä oleva @Mojo viesti nimityksistä jotka ovat ihan todellisuutta ja joista on mitä ilmeisemmin selvitty ilman rangaistuksia niin ehkä ymmärrät. Tai sitten et.

Siitä olen samaa mieltä, että nuo luettelemasi solvaukset Pesoseen kohdistettuina kuuluisikin johtaa pelikieltoihin, mutta sellaistahan ei ole tapahtunut.
Ihan tässä todellisuudessa kysymys on mm. siitä ketä voi kutsua milläkin nimellä ja missä kontekstissa.

Poliitikkoja voi oletettavasti kutsua selvästi kovemmilla nimillä kuin vaikka jääkiekkoseuran työntekijöitä. Tosin joku Saksikäsi-Purra ei nyt ole edes mikään rikepisteen arvoinen suoritus, joten miksi siitä pitäisi edes saada jotain rangaistuksia?

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Olipahan vertaukset haettu varsin lavealla pensselillä.

kyrvänsyyläksi, itsemurhapositiiviseksi, hapentuhlaajaksi, natsikääpiöksi, unameit,
Kieltämättä aikaa kaukaa haettu nämä mahdolliset Putiniin kohdistuvat nimitykset verrattuna roskisdyykkariin, mutta tätähän tämä on nykyisin.

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Poliitikkoja voi oletettavasti kutsua selvästi kovemmilla nimillä kuin vaikka jääkiekkoseuran työntekijöitä.
Missä näin on linjattu?

Itse pyysin selvää linjausta Team Moderatorsilta, mutta ilmeisesti tämä yksittäinen moderaattori ei kokenut tarvetta antaa linjausta vaan mennään fiiliksen mukaan.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Tosin joku Saksikäsi-Purra ei nyt ole edes mikään rikepisteen arvoinen suoritus, joten miksi siitä pitäisi edes saada jotain rangaistuksia?
En pitäisikään, kuten ei roskisdyykkaristakaan. Siitähän tässä on kyse, kun samojen sääntöjen perään huudellaan. Mutta anti nyt olla, kun et sitä selvästikään halua tai kykene ymmärtämään.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Erittäin mielenkiintoinen on tämän jäsenen @FastEnd saama kakku huonosta kieliopista.

Ei siinä, eihän nuo esimerkit ko. kirjoittajan kieliopista mitään Finlandia-palkintoa ansaitse, mutta kyllä tämä palsta on täynnä paljon räikeämpiäkin kielioppiraiskauksia.

Ai, säännöt ovat sääntöjä, vai? Ilmeisesti eivät ole sitten samat kaikille.

Ai niin, eihän näitä sääntökirjan mukaan vihellellä.

Vähän samaa kattelin kanssa. Siitä tekstistä saa kuitenkin hyvin selvää?

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Tässä on nyt muutama tärkeä asia huomattavaksi:
1. Onko roskisdyykkari halventava sana ollenkaan? Moni pitää roskisdyykkareiden toimintaa arvostettavana ja kestävää kehitystä edistävänä. Minä en pidä roskisten dyykkaamista halventavana tekemisenä, enkä roskisdyykkaria nimittelysanana.
2. Tässä kyseisessä tapauksessa roskisdyykkari kuvastaa hyvin Pesosen tilannetta, jossa käytettävissä olevan rahan määrä on niin pieni, että on järkevää etsiä hinta-laatusuhteeltaan toimivia ratkaisuja. Tässä tapauksessa se tarkoittaa muissa liigaseuroissa väärille urille joutuneita ns. ylijäämäpelaajia. Mielestäni roskisdyykkari toi lisäarvoa keskusteluun ja on elävää kieltä, joka rikastutti keskustelua.
3. Ja jos joku kokee roskidyykkarin negatiivisena ja halventavana, mitä sitten. Mielestäni tunne kuuluu kiekkopalstalle.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy