Sellainen jännä havainto on, kun tietyt nimimerkit pukkaavat melkoisen lukukelvotonta paskaa yksityisviesteillä ja sitten esiintyvät täällä julkisesti kovinkin suvaitsevaisina ja ties minä moraalinvartijoina ja sitten vielä vedetään siitäkin herneet nenään, kun ei moisiin jätöksiin riitä mielenkiinto vastailemaan. Ei tuo nyt sinänsä itseäni haittaa, mutta luulisi olevan järkevämpääkin tekemistä ja ehkä se elämäkin olisi helpompaa, kun ei tarvitsisi ammattiloukkaantua ihan joka asiasta.
Tämä olikin ihan mielenkiintoinen tieto. Itse kun en ole niitä viestejä saanut, poislukien muutamat painikutsut siltä hiihtäjä-reinkarnaatiolta. Mutta joo, näemmä meitä on täällä moneen lähtöön.
Oma huomioni noista yksityisviestittelijöistä on, että 90% heistä ei koskaan osallistu palstalla siihen keskusteluun, jonka pohjalta tulevat vittuilunsa yksityisviestitse kirjoittamaan. Hyvä esimerkki viime päiviltä oli juurikin tässä ketjussa käyty debatti. Selkeästi moderointi nostattaa kovia tunteita, mutta itsekin olen taipuvainen ajattelemaan, että pääasiassa modet tekevät todella hyvää duunia ja selkeä enemmistö rangaistuksista menee oikein.
Tämä on mielestäni sitten sen tason ilmiö, että julki vain nämä yksityisviestit ja tarvittaessa nimimerkitkin. Varmaankin myös raportointi moderaattoreille on yksityisviestienkin tapauksessa hyväksyttävää. Sillä vaikka jotkut uhkailu- ja vihaviestit eivät juuri itseä haittaisikaan, niin jotakin toista ne voivat haitata niinkin paljon, ettei kyseinen kirjoittaja enää halua tai uskalla kirjoittaa palstalle tietyistä aiheista tai ylipäätäänkään.
Tuolloin tulos on se, että uhkailija on onnistunut ilmeisessä tavoitteessaan rajoittaa jonkun eri mieltä olevan kirjoittajan sanan- ja mielipiteenvapauden ilmaisua.
Minusta tämän palstan vahvuus on laadukas keskustelu myös vapaan puolella, jossa käydään aktiivista keskustelua myös potentiaalisesti polarisoivista aiheista. Sillä vaikka täällä ollaan eri mieltä asioista, niin keskustelu useimmiten pysyy asiallisena ja toisia kunnioittavana. Semmoisena se täytyisi pitääkin eikä tänne ei tarvita mitään yksityisviestein tapahtuvaa uhkailua, vihaviestittelyä tai vittuilua.
Sanottaakoon vielä, että itse en ole koskaan saanut yhtäkään epäasiallista yksityisviestiä. En pidä itseäni herkkänä tuollaiselle, joten enpä usko, että ne haittaisivat minuakaan henkilökohtaisesti - mutta laajassa skaalassa kyse ei olisikaan minusta, vaan äärimmäisen vastenmielisestä ja haitallisesta ilmiöstä.
Viimeksi muokattu: