Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 244 769
  • 13 704
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En tiedä mikä on Osmo enkä itsekään pidä Torson tyylistä, mutta lainaamani kohta on ihan kivankuuloinen näin ensilukemalta.
Off-topic alkaa.

Pahoittelen otsikosta täysin ohi menevää kirjoitustani. Osmo A. Wiioa koskeva tietämättömyys tai välinpitämättömyys on kuitenkin pysäytettävä aina ja kaikkialla, missä sitä vähänkään ilmenee.

Osmo A. Wiio (1928-2013) oli mm. Helsingin kauppakorkeakoulun ja Helsingin yliopiston pitkäaikainen viestinnän professori, tutkija, kansanedustaja, toimittaja, kirjailija, tulevaisuudentutkija, poikkitieteilijä ja tieteen popularisoija, lyhyesti tiivistettynä harvinaislaatuinen yleisnero. Wiio rakensi nuoruudessaan toimivan television jo ennen lähetysten käynnistymistä Suomessa, perusti 24-vuotiaana Tekniikan Maailma -lehden (jonka arvostettuna kolumnistina hän toimi lähes elämänsä loppuun saakka), edisti varhaisimmista vaiheista alkaen tietotekniikan käyttöönottoa yliopistoissa, ja oli pioneerihenkinen radioamatööri ja radioamatööriliiton kunniapuheenjohtaja. Osmolle oli tunnusomaista syvällinen ja rationaalinen mutta ennakkoluuloton perehtyminen asioihin, ja hänen mielenkiintonsa kohteet vaikuttivat lähes rajattomilta.

Off-topic päättyy. Nyt voitte taas keskustella moderaattoreista ja moderoinnista.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun seuraavan kerran seuraa, kuinka kanssakeskustelija ajautuu pahaan pulaan niin pysähtyminen on viisautta. Miettiä, miltä mahtaa esim. henkilöstä tuntua, kun yhtäkkiä 10 ihmistä huutaa sun nimeä ja tagailee. Ihminen taistelee vaistoilla ja jokaisella meillä on se breiking point. Keskustelu ei koskaan saisi edetä siihen, että mennään "minä vs. muut", koska se vaan ruokkii sitä puolustusmekanismia. Ja valitettavan usein keskustelija suoraan sanoen työnnetään tähän.
Ihan totta puhut, mutta toisaalta ei tällaista McTorson kaltaista tilannetta itsestään synny. Hän on kylvänyt samoja siemeniä vuosikausia, eikä ole missään kohtaa pysähtynyt miettimään, että teenköhän jotain väärin, kun aina vain useampi keskustelija kääntyy minua vastaan. Ei tässä mitään salaliittoa McTorsoa vastaan ole taustalla, vaan jokainen on ihan itse lukenut hänen kirjoituksiaan ja kerta toisensa jälkeen päätynyt samaan lopputulokseen.

On minullakin mennyt monta kertaa elämässä asiat ihan pieleen ja olen ollut pahemman kerran väärässä, joka on saanut kaikki ympärillä kääntymään minua vastaan. Näin on käynyt myös jatkiksessa. En ole kuitenkaan hukkunut kritiikin alle ja kaivanut omaa kuoppaa loputtomasti syvemmäksi, vaan jossain kohtaa täytyy ottaa takapakkia ja tarkastella kriittisesti omaa käytöstä. Jos näin ei tee, niin toistaa joka kerta samat virheet ja kasaa niskaansa uskomattoman määrän vihaa.

Mielestäni McTorson suurin ongelma on juuri siinä, että hän ei ilmeisesti ole missään kohtaa tarkastellut omaa toimintaansa kriittisesti, ja pohtinut, että mistä tämä valtavaksi kasvanut vastavirta oikein kumpuaa. Tämä on lopulta johtanut nykytilanteeseen, jossa McTorson kirjoituksiin puututaan välillä turhankin herkästi, mutta tähän tilanteeseen ei päädytty sattumalta tai yhtäkkiä, vaan samaa kuoppaa on kaivettu aivan liian kauan.

Onhan täällä vähintäänkin kymmeniä vahvasti McTorson viesteistä provosoituneita käyttäjiä, jotka omalta osaltaan (minä mukaan luettuna) ovat syyllisiä jatkuvaan tilanteeseen, mutta totuus on silti, että vain yksi mies voi aidosti tilannetta muuttaa.
 
H

Hidas_ja_kankea

Pitäisi näköjään saada täysin oma ketju torson analysointiin.

Henkilökohtaisesti en ole kenenkään muun palstalaisen kanssa ollut ongelmissa palstahistoriani aikana. Yksittäisiä erimielisyyksiä, mutta seuraavassa hetkessä on voitu olla samaa mieltä. Taisi mennä jotain 3-4 vuotta aikaa ymmärtää, että sujuva kanssakäyminen ei vain onnistu. Sen jälkeen olikin helpompaa, kun myönsi asian mahdottomaksi. Eipä tässä elämässä muutoinkaan kaikkien kanssa tule hyvin toimeen.

Empatiaa on helpompi osoittaa, jos vastapuoli tekee samoin. Kompromissit on kaksisuuntaista vuorovaikutusta. Jos en näe toisen tulevan vastaan, en näe itse tarpeelliseksi tulla yli puolitien.

Itselläni ei ole mitään tarvetta löytää uutta sylkykuppia, jos vanha häipyy. Muutoinkin tarpeettoman korkealentoisia ajatuksia on tässä aikaisemmin esitetty.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
@peterra Toistan edelleen, että suurin ongelma on epäkunnioittava ja ylimielinen käytös muita kohtaan. En ole oikeastaan koskaan törmännyt tilanteeseen, missä McTorso aidosti kunnioittaisi toisen käyttäjän eriävää näkemystä. Hänen keskustelutyylinsä on ihan järjettömän provosoiva. Lisäksi en osaa arvostaa lainkaan ihmisiä, joilla ei ole kykyä itsekritiikkiin. Vika on aina muissa, ei minussa. Kun lähes kaikilta muilta keskustelussa mukana olevilta tulee kritiikkiä, niin mielestäni siihen pitäisi suhtautua rakentavasti, eikä tyyliin "kritiikin antajat eivät ole kanssani älyllisesti samalla tasolla".

Kyllä täältä palstalta värilaseja löytyy vaikka kuinka ja hyvin omia näkemyksiään perustelevia käyttäjiäkin on paljon. Silti hyvin harvoin keneenkään suhtaudutaan samalla tavalla kuin McTorsoon. Ei tämä ole sattumaa.

Ymmärrän kyllä, että näet asiat eri tavalla, koska ilmeisesti omaat McTorson kanssa samankaltaisia luonteenpiirteitä. Suhtaudut hänen saamaansa kritiikkiin samalla tapaa kuin hän itse. Tämä suhtautuminen tuntuu poikkeavan valtavirrasta varsin voimakkaasti.

Tähän kategoriaan jotka ovat epäkunniottavia ja ylimielisiä sekä kaikkitietäviä on tällä palstalla huru mykke. Sen lisäksi tuntuu että joillakin ei ole muuta elämää kun jatkoaika. McTorsoa en itse ole huomannut juurikaan kun en kaikkia alueita lue mut kyllä täällä tietyissä ketjuissa kuumenee itse kukin jos niihin eksyy.

Tässä asiassa toveri @Nelfor olet aivan asian ytimessä,
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ihmettelen nimimerkin @Takanahka pelikieltoa. Milloin viimeksi "verinen ylämaankarjan paska" tai muu vastaava suolistosairaan Skotlannissa jalostetun bos taurus taurusin ulosteeseen viittaava kuvaus on johtanut kirjoituskieltoon?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ihmettelen nimimerkin @Takanahka pelikieltoa. Milloin viimeksi "verinen ylämaankarjan paska" tai muu vastaava suolistosairaan Skotlannissa jalostetun bos taurus taurusin ulosteeseen viittaava kuvaus on johtanut kirjoituskieltoon?
No esim. Punamustan kohdalla männä keväänä kun totesi Lukon ja sen fanien olevan "liejua ja lehmänpaskaa".
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ihmettelen nimimerkin @Takanahka pelikieltoa. Milloin viimeksi "verinen ylämaankarjan paska" tai muu vastaava suolistosairaan Skotlannissa jalostetun bos taurus taurusin ulosteeseen viittaava kuvaus on johtanut kirjoituskieltoon?
Sen lisäksi mitä @Roger Moore totesi edellä, niin mielestäni on aika tympäännyttävää lukea joukkueiden paskaksi tuomitsemisista, etenkään kun Takanahkan viesti ei sisältänyt oikeastaan minkäänlaisia perusteluja. Arvelen sietäväni tiettyyn rajaan myös groteskia kielenkäyttöä sitä paremmin, mitä terävämmät näkemykset kirjoittaja osaa esittää asiansa tueksi. Ilman niitä tuollaiset ylämaankarjan paskaviestit ovat turhaa provoamista ja haistattelua. Tosin mielipiteensä hyvin perusteleva kirjoittaja valitsisi todennäköisesti muutenkin toisenlaiset attribuutit kuvaamaan Sportin ja kumppanien mielestään epätyydyttävää suoriutumista.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Eli kenties näin saisi verrata Liiga-joukkuetta nautaperäiseen paskaan?

Sport? Ainut uskottava viime vuosina liigaan noussut joukkue on Kouvolan KooKoo (huom. markkinointinimi), kun tarkastellaan urheilullista menestystä ja kehityskaarta sekä joukkueena että yksilöinä (kuten Strömwall, Lehtonen jne., vaikka toki Sportiinkin on siunaantunut pari NHL-sopimusta). Lisäksi KooKoo on pystynyt toimimaan myös taloudellisesti kestävästi ja kasvattanut tuntuvasti pelaajabudjettiaan. Jukurit ja Sport sen sijaan ovat tässä katsannossa ihan täyttä skeidaa. Jukurit ihan täyttä veristä ylämaankarjan paskaa ja Sport ihan peruspaskaa, sillä Sport on kuitenkin kahdesti yltänyt pudotuspeleihin sekä parina muunakin kautena kamppaillut tasapäisesti pudotuspelipaikasta. Liigassa on kuitenkin suhteellisesti varsin helppoa päästä pudotuspeleihin, joten Sportia voi lähihistoriallisessa tarkastelussa pitää varsin paskana joukkueena. Jukurien menestys, tai pikemmin taso, on kuitenkin useilla tärkeillä mittareilla, kuten urheilutulos, selvästi huonompaa kuin Sportilla. Niinpä Jukurit on Sportin peruspaskaan verrattuna jotain visuaalisesti sekä aromaattisesti selvästi epämiellyttävämpää paskaa, jollaisena veristä ylämaankarjan paskaa voidaan pitää. Kookoolla on ollut pari viimeistä kautta erittäin laadukasta tekemistä. (muokattu Takanahka 2021)
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ihmettelen nimimerkin @Takanahka pelikieltoa. Milloin viimeksi "verinen ylämaankarjan paska" tai muu vastaava suolistosairaan Skotlannissa jalostetun bos taurus taurusin ulosteeseen viittaava kuvaus on johtanut kirjoituskieltoon?

Minä sain aikoinaan viikon penaltin nootilla "asiallista kieltä pitää käyttää". Tosin, jos muistan oikein, keskityin annissani enemmän A- kuin B-rappuun. Oli jokin liveseuranta ja menetin viikon aikana noin 500 viestiä. Niitä ei saa enää takaisin. Vituttaa.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen lyhyen ajan sisällä saanut kaksi noottia. Ensimmäisessä vedottiin kymppipykälään, kun kerroin kaikkien tietämän salaisuuden, että yks Jatkiksen entinen päätoimittaja jakaa täällä väsynyttä vasemmistoideologiaansa ilman minkäänlaisia seuraamuksia. Täysin käsittämätön huomautus, kun en mitenkään paljastanut nimeä tai nimimerkkiä, mutta osoittaa vaan, kuinka herkillä modet ovat tiettyjen nimimerkkien suhteen.
Rikepiste tuli, kun vähän kuittasin ihmisoikeusidealisteille.
Demlako siellä huutelee?

Viesti oli kuulemma sisällötön ja hyökkäävä. Sisällötön varmaan oli, mutta hyökkäävä se ei ollut.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Pelikieltoa käyttäjälle @tres11 henkilöllisyyden arvoittelusta. Epäili siis kommentissaan toista käyttäjää Mika Lehtimäen veljeksi. Hieman köykäinen, mutta kai tämä yleisessä linjassa menee.

Onkohan Mika Lehtimäellä veljeä? Entä Riki Sorsalla?
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Onkohan Mika Lehtimäellä veljeä?

Yritin välittömästi selvittää asiaa. Googlesta ei nopeasti löytynyt tietoa. Jos Mika Lehtimäellä, koska on selvää ketä Mika Lehtimäkeä tarkoitettiin, ei ole veljeä, niin tämähän on järkyttävä oikeusmurha.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Yritin välittömästi selvittää asiaa. Googlesta ei nopeasti löytynyt tietoa. Jos Mika Lehtimäellä, koska on selvää ketä Mika Lehtimäkeä tarkoitettiin, ei ole veljeä, niin tämähän on järkyttävä oikeusmurha.
Eli lukijalla on velvollisuus selvittää, onko veljeä/isää/äitiä olemassa? Ihan oikeasti? Entä jos onkin, vaikka ette googlella löytäneet?

Ihan esimerkkinä: veljeni veli on todella nimekäs suomalaisjulkkis. Ette ikinä googlaamalla löytäisi veljeäni, jonka vanhemmat olivat alaikäisiä aikanaan lapsen saadessaan.

Eikö sen henkilön arvuuttelun nyt kertakaikkiaan voisi lopettaa?
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Jatkoajan keskustelupalstalta selvisi, että Mika Lehtimäen veli on ostoskassi. Saakohan penalttia, jos lähtee arvuuttelemaan onko muovinen vai ihan kestokassi?
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Olisko mahdollista siirtää tuon transurheilija-keskustelun omaksi keskukseen Valavuori-ketjun alta? Danke jo etukäteen!

Tuo "keskustelu" on niin juurtunut Valavuoren perseilyn ympärille että jos sieltä lähtee poimimaan ne viestit jotka ei liity ketjun aiheeseen niin siinä saa mode painaa duunia hikihatussa ja käyttää vahvaa päättelyä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Moderaattorit , en ole tainnut teille julkista palautetta aiemmin antaa. Nyt on sen paikka. Yleisesti olen ollut tyytyväinen palstan moderointiin. Olette saaneet omalla toiminnallenne pidettyä keskustelut suurin piirtein asiapitoisina ja asiallisina. Yleisellä tasolla ainoa huoleni on se, että moderoinnissa alkaa korostumaan pyrkimys keskustelujen konsensukseen, eli mukavuushaluinen soraäänien hiljentäminen. Tuossa kannattaa olla tarkkana. Ei kannata uhrata mielipiteiden kirjoa. Tuollainen moderointi tappaa hiljalleen laadukkaan keskustelupalstan.

Sitten palaute omasta kahden viikon pelikiellosta. Sain pelikieltoa sääntöjen 1 ja 2 rikkomisesta. Kumpaakaan sääntöä en pelikieltoon johtaneissa keskusteluissa rikkonut. Sen ovat pystyneet valveutuneet nimimerkit helposti huomaamaan. ( Kiitokset: @Provider , @peterra , @Barney , @I own your face , @SergeiK ). Jos te, @Moderaattorit , halusitte minut pelistä pois, jotta voimasuhdeketju ei täyty keskustelusta McTorsosta, olisitte olleet ryhdikkäitä ja käyttäneet nimimerkkini rankaisuun teille kaiken mahdollistavaa pykälää 15. Samalla pykälällä olisitte voineet kätevästi jatkaa jo annettua pelikieltoani, koska keskustelu McTorsosta jatkui voimasuhdeketjussa, vaikka olin pelikiellossa. Sitä minä ihmettelen myös, miksette rankaisseet heitä, jotka nimimerkistäni ohi aiheen jauhoivat. Äkkiseltään ajateltuna se olisi looginen ratkaisu ongelmaanne ja niille pelikielloille olisi löytynyt todistettavasti muukin pykälä kuin tuo mielivaltainen 15. Esimerkiksi nimimerkki @Nelfor osallistui keskustelussa voimasuhteiden sijaan oikeastaan vain McTorsoon. No, se siitä. Virheitä sattuu, sanoi Mikko Kaukokari Raksilassa 4.5.2019.

@Nelfor , olet kirjoittanut nimimerkistäni viime aikoina paljon. Voisi myös sanoa, että perin mustalla olet maalaillut. Olen sinun ignoressa ja olet sanonut, ettet ole minun viimeisistä muutamasta tuhannesta viestistä lukenut kuin muutaman. Kuitenkin kerrot tietäväsi, että halvennan muiden mielipiteitä ym. Voisitko lukea keskustelun, joka johti pelikieltooni. Voisitko näyttää sieltä ne kohdat, jossa halvennan tai alennan muiden mielipiteitä. Voisitko näyttää ne kohdat, jotka johtivat mielestäsi oikeutettuun pelikieltoon. Koetin tuossa keskustelussa ajoittain viljellä tunteita hillitseviä kommentteja erimielisille tyyliin, ymmärrän mielipiteesi, tai voimme tyytyä tyylikkääseen erimielisyyteen. Vastaavanlaisia vastaantuloja minulle teki vain yksi osin erimielinen nimimerkki, eli @peterra. Muutoin kohtasin erimieltä kanssani olevilta lähinnä panettelua.

Kuten ennen pelikieltoa kirjoitin, pohdiskeluni voimasuhdeketjussa ovat ohitse. Se harmittaa, sillä mielestäni se on palstan mielenkiintoisin ja antoisin ketju. Katsotaan mahdollisesti ensikaudella uudelleen, mikäli suvaitsevaisuuden ilmapiiri pääsee jälleen valloilleen. Siinä meillä kaikilla on oma roolimme. Minä vastaan omista tuotoksistani ja pyrin jatkossa noudattamaan aiempaa paremmin niitä ohjeita, joita @Moderaattorit ovat minulle antaneet. Ison linjan keskustelun pohjasta määrittävät kuitenkin @Moderaattorit .
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Iso kyynel ja hattua päästä.

Edit: Eikös sinulla @McTorso ole ihan oma ketju liigapuolella? Vai onko lukittuna, en ole tarkistanut tilannetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös