Miten niin henkilökohtaiseksi? En vain ymmärrä, kun puhut jatkuvasti siitä, että jokaisen pitäisi itse olla välittämättä kiusaajista, vaikka et voi mitenkään varmistaa, että näin tehtäisiin. Kun kiusaamisen ehkäisemisestä puhutaan, niin yksi tärkeimpiä asioita on aina, että kiusaamisesta kerrotaan jollekin taholle tai tuodaan se julkisesti esille. Jos yrittää yksin selviytyä kiusaajien käsissä, niin siinä käy nopeasti huonosti.Tuntuu, että sinulla alkaa menemään tämä touhu aika henkilökohtaiseksi. Minä olen kertonut konkreettisista toimista millä kiusaamista palstalla voi estää ja sinusta ne eivät kelpaa, koska ne eivät ole universaaleja ja jotain. Itseasiassa minä kerroinheti alussa, että moderaattorit voisivat laittaa kaiken yksitisviestittelyn bannaan, kyllä olisi universaalia ja voisi olla 100% varma, että kukaan ei kiusaa enää sitten. Se ilmeisesti meni sinulta ohitse.
Minä en ota näissä aikuisten ihmisten riidoissa puolia, minä kerron niitä keinoja joita on esim. kiusaamisseminaareissa käyty lävitse ja mitkä ovat ihan oikeita keinoja puuttua asioihin. Maailma muuttuu kovaa vauhtia ja meidän on muututtava mukana. Olen kuullut kaikki nämä "et kuulu porukkaan" ja "maailmasta ei lopu aina uudet kiusaajat kesken" jo niin monta kertaa, että edelleen muistutan jokaista, että internet ei ole elinehto kenellekkään. Ilman puhelintakin kyllä selviää. Ne eivät kuulu perustarpeisiimme. Paras tapa lisätä omaa hyvinvointia on olla tekemättä asioita jotka aiheuttavat itselle mielipahaa. Toimimalla mahdillisimman vähän sellaisilla alustoilla ja paikoissa missä ei mitään valvontaa ole, pystyt välttämään todella ison osan ongelmista. Jos et niin halua toimia, niin se on aina sinun itsesi päätös.
Ja kuten tässä on myös tuotu esille, niin kiusaamista voi tapahtua myös muilla tavoilla, kuin pelkästään yksityisviestejä lähettämällä. Jos vaikkapa kaivetaan kohteen henkilötietoja esille ja levitetään niitä muualle tms. Miten tässä auttaa se, että ei välitä mitä kiusaaja tekee tai ei puhu asiasta kenellekään?
Viimeksi muokattu: