Huomasinpa yhden päätöksen ja hiukan ihmettelen, että arvostamani
@mjr sai viikon penaltin. Totta on, että vähän ilkeästi laittoi ja ymmärtäisin, että trolleista. Itsekin tunnustan joskus samanlaiseen sortuneeni ja muistan aika tuoreen rikepisteen tms siitä saaneeni. En siis ole sitä mieltä, että olisi pitänyt tuomitsematta jättää tai rikepisteitä antaa.
Tosiaan, pitikin tähän vielä palata. Hieman olin ymmälläni asiasta, sillä varoituksia ei ollut tullut yhtään eikä kai näitä rikepisteitäkään. Sitä en todella kiellä, että olen sangen häjysti aiempina aikoina toisinaan tätä korttia käyttänyt, mutta nyt sitten valikoitui kaksi huomattavan laimeata viestiä ja tulipa vielä kaupan päälle todella känkkäränkkä-yv, joka vähän kyllä itseäni hymyilytti.
Oikeasti asia on tietysti haudanvakava, ja itseäni edelleen ihmetyttää miten kummallisen välinpitämättömästi lännessä suhtaudutaan tähän systemaattiseen ja hyvin dokumentoituun myrkynkylvöön, siis niin viranomaiset kuin kansalaiset tuntuvat vain ajattelevan, että tämän kanssa nyt vain täytyy elää. Ehkä ajatellaan että ketä kiinnostaa joku some, mutta tämä venäläinen taktiikka on oikeasti toimiva. Heitetään bensaa jo olemassaoleviin liekkeihin ja kaikin tavoin pyritään horjuttamaan ihmisten luottamusta julkisiin instituutioihin ja liberaalidemokratian toimintaan. Tämän pitäisi olla kaikille selvää - ehkäpä tämän hybridisodankäynnin vaikutus oli juuri se tekijä mikä hiuksenhienosti käänsi 2016 vaalit Trumpille. Silti kaiken tämän jälkeenkin ei ole mitenkään poikkeuksellistä esim. pidetään tälläisiä ajoittain käyttämiäni retorisia keinoja jotenkin "epäurheilullisina", kuten nyt siis tässäkin tapauksessa.
Dorothy Parkerin on kerrottu sanoneen Calvin Coolidgen kuolemasta, että "miten he huomasivat sen?" Omalaatuisen monet nickit, joita olen tällä ikävällä tavalla kiusannut, on myöhemmin potkittu pois palstalta eli trolleja he joka tapauksessa olivat. Ei kenelläkään ole aikaa ja kiinnostusta analysoida jonkun yksittäisen kirjoittajan viestittelyn ajankohtia ja syntaksia, mutta systemaattinen trollaaminen on kuitenkin melkoisen helppo huomata. Ja väitän että olisi sangen hyvä, että tälläinen syytös tai vihjaus olisi sallittu somessa kautta länsimaailman, koska se samalla toimii eräänlaisena rokotteena ja pitää lukijoiden ja keskustelijoiden mielessä tämän täysin empiirisesti todistetun, systemaattisen ja läntiselle demokratialle vihamielisen toiminnan.
Tällä saarnalla en tietenkään tarkoita, etteikö lyhyt bannini olisi ollut oikeutettu, toki oli, mutta silti toivoisin, että
@Moderaattorit hieman keskuudessaan miettisivät näitä ajatuksia ja kommentteja. JA on merkittävä suomalainen keskustelufoorumi eikä minulla ole vähäisintäkään epäilystä siitä, etteivätkö niin ylläpito kuin moderaattorit muistaisi myös kansalaisvastuunsa. Ja ovatkin muistaneet: ei tarvitse verrata kuin vaikka sontalehtien bottisaastan valtaamiin kommenttiosioihin. Pääkirjoituksissa murehditaan somekeskustelun sävyä ja hybridivaikuttamista, mutta raha ja klikit voittavat isänmaallisuuden 6-0. (Paging Ulla Appelsin et al.)
@ms.qvist