Kädet ylös kaikki oikeasti yllättyneet
Nimimerkki schollissa oli nähdäkseni sellainen ongelma, että Jatkoajan säännöissä pitäisi olla kohta, missä erikseen mainitaan, että toistuvatkin sääntörikkomukset siedetään ilman bannia, jos on tarpeeksi hyvä ja tyylitietoinen kirjoittaja. Minusta oli selvää, että scholl pelasi pitkään eri säännöillä kuin muut ihan siitä ymmärrettävästä syystä, että hän oli pääosin poikkeavan viihdyttävä kirjoittaja. Minulla ei ole yhtään mitään ongelmaa tuollaisen ”erityiskohtelun” suhteen, mutta toisaalta ymmärrän, että jokaisen ilmaisen palstan ylläpito on vapaa pitämään sitä linjaa mitä huvittaa ilman itsensä ylityöllistämistä.
Vahvasti luulen, että nimim. scholl aiheutti nimenomaan hyperaktiivisuuden ja tinkimättömän tyylinsä yhdistelmällä enemmän vaivaa moderaattoreille kuin suurin osa kirjoittajista ja siksi hänen erityskohteluun kyllästyttiin. En tiedä yhtään keskustelupalstaa, missä jatkuvat sääntörikkomukset (oli ne säännöt sitten hyviä tai huonoja) menisivät läpi loputtomiin pelkillä jäähyillä, vaan jossain vaiheessa pamahtaa ikibannit, jos muutosta ei ylläpidon toivomaan suuntaan tule. Olemme kaikki kuitenkin ilmaisella palstalla, eikä tänne kirjoittelu ole sidoksissa mihinkään ihmisen perusoikeuksiin.
Kuten todettu, scholl oli jatkuvan semitrollailun ohella hyvin persoonallinen ja taitava kirjoittaja, mutta hänen tyylinsä sopii ehkä kuitenkin paremmin johonkin blogiin kuin keskustelupalstalle. Schollilla on selvästi aikaa, kykyä ja halua tuottaa valtava määrä kirjoituksia aiheesta kuin aiheesta, mutta vastaavasti vähän halua noudattaa sääntöjä. Siksikin luulen, että nimim. scholl saisi itsensä ja fanilaumansa pidettyä tyytyväisenä omalla blogillaan.
Iso malja kuitenkin schollin jatkoaikamuistolle täältäkin :)