Jatkoajan utopistit eli yhteiskuntafilosofinen ketju

  • 8 938
  • 147

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Ehkä filosofia ei ole sinulle kauhean tuttua, nämä klassiset kysymykset?
Ei sillä tasolla, että voisin keskustella aiheesta vain viittaamalla jonkin filosofin esittämään ajatukseen jostain filosofisesta kysymyksestä. Jotkut ovat tutumpia (esim. Humen giljotiini), monet oudompia (pitää googlata).

Keskustelu lähti liikkeelle siitä, kun näit "maailman muutoksen" jotenkin mekanistisen ensisijaisena ajatuksiin ja arvoihin nähden ja teit omalaatuisen tulkinnan länsimaisen historian kehityksestä.
Se, että näkee realiteetit, esimerkiksi tekniikan kehittymisen muovaamassa yhteiskuntia ei ole mielestäni millään tavalla omalaatuista. Esimerkiksi demokratia aatteena on vanha, joissain muodoissa jopa ikivanha. On siis oltava syyt, miksi se levisi Länsi-Euroopassa silloin kun levisi, eikä esimerkiksi aiemmin. Yhdeksi tällaiseksi syyksi näen kirjapainotaidon ja sen mahdollistaman julkisen median.

Ehkä itse tarkastelet Euroopan historiaa aatehistorian kannalta? Itse näen, että aatteen on levittävä muokatakseen yhteiskuntaa, ja jotta ihmiset aatteen voivat omaksua, sille on oltava hedelmällinen maaperä.

Sen jälkeen olet selittänyt vuolaasti, mutta epäselvästi asioita. Vaikka nämä ovat kompleksisia kysymyksiä niin ne voidaan ilmaista kohtuullisen napakasti.
Ilmaisin asian hyvinkin tiiviisti, mutta olet perännyt siihen koko ajan lisäselvityksiä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ehkä itse tarkastelet Euroopan historiaa aatehistorian kannalta? Itse näen, että aatteen on levittävä muokatakseen yhteiskuntaa, ja jotta ihmiset aatteen voivat omaksua, sille on oltava hedelmällinen maaperä.

Hep! Aatehistorioitsija täällä. Tieteiden ja aatteiden historiassa tarkastellaan aatteiden vaikutusta juuri sanomallasi tavalla - miten ja millaisia arvoja/ideologioita on muodostunut, kenen toimesta ja kenelle ne ovat levinneet ja miksi? Tällä on merkittävä rooli myös teknologisten innovaatioiden kehittymiseen. En siis kerennyt vielä keskusteluunne syvällisemmin perehtymään työkiireiden keskeltä, mutta sivuhuomiona. Aatehistoriassa ei ajatella kaiken olevan alisteista aatteille (en tiedä tarkoititkokaan tätä).
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Hep! Aatehistorioitsija täällä. ... Aatehistoriassa ei ajatella kaiken olevan alisteista aatteille (en tiedä tarkoititkokaan tätä).
Joo, siis en tarkoittanut sitä. Tuttavapiirissäni kyllä esiintyy tuon kaltaista ajatusmallia, siis että yhteiskunnat nähdään aatteiden kautta ja sellainen vaikeasti sanallistettava ajatus siitä, että yhteiskunnan saa paremmaksi aatteita vaihtamalla. Nämä ihmiset ovat kyllä poliittisesti aktiiveja, eivät niinkään tieteilijöitä.

Tieteiden ja aatteiden historiassa tarkastellaan aatteiden vaikutusta juuri sanomallasi tavalla - miten ja millaisia arvoja/ideologioita on muodostunut, kenen toimesta ja kenelle ne ovat levinneet ja miksi? Tällä on merkittävä rooli myös teknologisten innovaatioiden kehittymiseen.
Kyllä, allekirjoitan. Tekniset innovaatiot tarvitsevat nekin aina hedelmällisen maaperän syntyäkseen. Se ei välttämättä tarkoita, että aate olisi eksplisiittisesti suopea jollekin innovaatiolle, vaan vaikutus voi tulla kiertoteitse. Esimerkkinä olen käyttänyt sitä, kuinka orjuuden lakattua katosi ilmainen työvoima, jonka seurauksena oli pakko kehittää menetelmiä pienemmälle määrälle työvoimaa. Ulkomuistista varhaiskeskiajalla Eurooppa sai mm. auran ja hevosille kengät, ja vesimyllyjä alettiin käyttää laajemmin (roomalaiset toki tunsivat vesimyllyt, mutta kun lihasvoimaa oli saatavilla lähes rajattomasti, niin sille ei ollut niin paljoa käyttöä).
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tarkoitin siis vain, ettei matematiikka ole materiaalinen asia maailmassa - osalla matematiikkaa ei ole edes mitään mahdollisia vastaavuuksia reaalimaailmassa.
Tässä pohdittuani minulla on jonkinlainen hyvin etäinen välähdys siitä, mitä saatat tällä tarkoittaa. Korjaa jos olen väärässä. Tarkoitat jotain sen suuntaista, että koska jollain oikeaksi todistetulla matemaattisella lausekkeella ei ole (ainakaan vielä) sovellusaluetta jollain reaalimaailman osa-alueella, niin se on reaalimaailman ulkopuolella? Tai on jollain tavalla reaalimaailman ulkopuolinen entiteetti pystyessään kuvaamaan asioita reaalimaailman ulkopuolelta?

En minä osaa ajatella asiaa tuolta kannalta. Oikeaksi todistetulla matemaattisella lauseella on ihan oma itseisarvonsa matemaatikolle. Jos se soveltuu jonkin reaalimaailman asian ratkaisemiseen tai ymmärtämiseen, ihan kiva, mutta se on niiden muiden huoli. Totta kyllä, että usein voimavaroja suunnataan sellaisiin matematiikan alueisiin, joilla nähdään soveltamismahdollisuuksia joko muissa tieteissä tai matematiikassa itsessään, mutta ei se ole mikään ehdoton vaatimus.

Syy, miksi en osaa nähdä asiaa tuolta kannalta on tietysti lähes elinikäinen "koodausvamma". Ohjelmointikielet sinänsä ovat formaaleja kieliä, ja kyllä, niissä on aineettomia rakenteita (silmukoita, haarautumista, rekursiota, funktiojakoa, modulijakoa, jakoa kirjastoihin, yms). Ohjelmistoja voidaan tarkastella hyvin monelta näkökannalta, esimerkiksi esteettisyys, psykologia, suorituskyky, siirrettävyys ja niin edelleen.

On hirveän hankala ajatella ohjelmistoa jotenkin itsenäisenä, reaalimaailman ulkopuolella olevana entiteettinä, että ne olisivat jollain tavalla "olemassa" ennen kuin ne tehdään tjsp. Jollain tavalla kyllä, toisella tavalla ei. En jotenkin edes koe mielekkäänä pohtia sitä, millaisena entiteettinä ohjelmisto on olemassa, koska se lopulta riippuu valitusta näkökulmasta. Ohjelmisto voidaan nähdä bitteinä muistissa (joko lähdekielisenä tai käännettynä), se voidaan nähdä komentosarjana prosessoreille, formaalina konstruktiona, rakenteiden kautta, myyntiartikkelina (käyttäjälle tuoman arvon kautta), estetiikan tai psykologian kautta.

On siis hyvin mahdollista, etten tule saamaan kiinni käsitystäsi näistä ei-materiaalisista yhteiskuntaan vaikuttavista asioista (laki, arvo, aate).
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
On siis hyvin mahdollista, etten tule saamaan kiinni käsitystäsi näistä ei-materiaalisista yhteiskuntaan vaikuttavista asioista (laki, arvo, aate).
No siis, kuten sanottu niin tämä keskustelu lähti siitä, että ilmaisit käsityksen "maailman muutoksen" primäärisyydestä ja aatteiden ja arvojen olennaisesti mekanistisesta ja sekundäärisestä muutoksesta sen "maailman muuttumisen" seurauksena. Kun tosiaan on ilmiselvää, että aatteet ja arvot vaikuttavat myös olennaisesti (fysikaalisen) maailman muutokseen, dynaamisessa ja erittäin monimutkaisessa vuorovaikutussuhteessa. Meillä on fyysisesti kivihiileä ja öljyä, mutta niiden löytäminen ja hyödyntäminen vaatii olennaisesti tiettyä maailmankuvaa ja ymmärrystä. Kivihiileä ja öljyä on ollut koko historiallisen ajan.

Toiseksi tietysti se, ettei meillä ole yhtään mitään formaalista mallia historiallisen muutoksen suhteen, ei ole, zilch kappaletta on. Ei ole mitään kausaalista, testattavaa mallia. Voimme toki nähdä rationaalisen arkijärjen perusteella, että arvot ja ajatusmaailma vaikuttavat todella vahvasti ihmisten toimintaan ja siten materiaaliseen maailmaan. Mutta emme, aidosti, ymmärrä historiallisen muutoksen luonnetta siten kuin luonnontieteessä on mahdollista. Niin heittää mitään historiallisia spekulaatioita varmuuksina luonnontieteestä vahvasti vaikutteita saaneena "materialistina", on vain sangen absurdia.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
No siis, kuten sanottu niin tämä keskustelu lähti siitä, että ilmaisit käsityksen "maailman muutoksen" primäärisyydestä ja aatteiden ja arvojen olennaisesti mekanistisesta ja sekundäärisestä muutoksesta sen "maailman muuttumisen" seurauksena.
Ei, vaan kerroin näkemykseni siitä, että elämän realiteettien muutos ajaa aatteiden, arvojen ja asenteiden muutosta. Tueksi tuolle näkemykselle kerroin, että jotta aate muuttaa maailmaa, ihmisten täytyy omaksua tuo aate, ja jotta ihmiset omaksuisivat aatteen, sille täytyy olla tilausta, esimerkiksi tyytymättömyyttä. Lihavoin tuon kohdan: en ole missään kohtaa väittänyt, etteikö aate muuta maailmaa, päin vastoin.

Kun tosiaan on ilmiselvää, että aatteet ja arvot vaikuttavat myös olennaisesti (fysikaalisen) maailman muutokseen, dynaamisessa ja erittäin monimutkaisessa vuorovaikutussuhteessa.
Totta kai. Minähän menen ihan niin pitkälle, että pidän aatteellisuutta ihmisen primitiivivaistona. Totta kai aatteet muuttavat ihmisten käytöstä, ovat tehneet niin läpi koko historian.

Meillä on fyysisesti kivihiileä ja öljyä, mutta niiden löytäminen ja hyödyntäminen vaatii olennaisesti tiettyä maailmankuvaa ja ymmärrystä. Kivihiileä ja öljyä on ollut koko historiallisen ajan.
Kun katsoo nykyisiä öljyvaltioita (Norja, Venezuela, Yhdysvallat, Arabimaat, Venäjä yms), niin en oikein pysty näkemään öljyn pumppaamista asiana, joka vaatisi tiettyä maailmankuvaa, aatetta tai ymmärrystä. Kyllä minä näen paljon tärkeämpänä tekijänä polttomoottorin. Höyrykoneita voi vielä käyttää puu- tai kivihiilellä, mutta polttomoottoreihin tarvitaan polttonesteitä. Polttomoottorin rakentaminen puolestaan vaatii jo suht pitkälle kehittynyttä metallurgiaa, ja sitä vaatii myös öljyn nostaminen maan sisästä.

Toiseksi tietysti se, ettei meillä ole yhtään mitään formaalista mallia historiallisen muutoksen suhteen, ei ole, zilch kappaletta on.
Ja kuka tällaista on esittänyt? Minä itse olen tottunut käsittelemään asioita eri näkökulmista ja valitsemaan näkökulmat tarpeen mukaan. Olen viimeinen ihminen, joka haaveilisi jostain kaiken kattavata ja selittävästä mallista, saatikka koettaisi alkaa sellaista rakentamaan.

Voimme toki nähdä rationaalisen arkijärjen perusteella, että arvot ja ajatusmaailma vaikuttavat todella vahvasti ihmisten toimintaan ja siten materiaaliseen maailmaan.
Kyllä, ja olen sitä mieltä, että ihmiset eivät välttämättä edes itse käsitä, kuinka vahva tämä taipumus on.

Niin heittää mitään historiallisia spekulaatioita varmuuksina luonnontieteestä vahvasti vaikutteita saaneena "materialistina", on vain sangen absurdia.
Mitään tämän kaltaista en ole edes väittänyt, keksit sen aivan omasta päästäsi. Päin vastoin, kerroin, että ennustaminen lienee täysin mahdotonta johtuen maailman vuorovaikutussuhteiden määrästä ja emergentistä luonteesta.

Olet koko keskustelun ajan keskittynyt pääsääntöisesti vain keksimään erilaisia termejä kuvaamaan joko esittämääni näkökulmaa tai minua, mutta pyynnöistä huolimatta et halua selittää omaa näkökulmaasi tai edes pyri keskustelemaan itse näkökulmasta. Muutama esimerkki:

No, aika hyvin kävisit kyllä historianäkemykseltäsi puhdasoppisesta marxilaisesta. Perusta ja ylärakenne...
Sangen brutaalin redusoiva näkökulma matematiikkaan - käytännössä matematiikka siis sinulle tällä hetkellä tosiaan on olemassa näissä nokkelimmissa ex-apinoiden aivoissamme.
Minusta tuo tulkinta on todella omalaatuinen, non-sequitur.
Kutsuin sinua vulgaari-materialistiksi (tmv.)
teit omalaatuisen tulkinnan länsimaisen historian kehityksestä. Sen jälkeen olet selittänyt vuolaasti, mutta epäselvästi asioita.

En minä oikeasti pääse tässä keskustelussa eteenpäin mihinkään suuntaan, ellet pureskele itse näkökulmaa tai esitä omaa vaihtoehtoista näkökulmaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En minä oikeasti pääse tässä keskustelussa eteenpäin mihinkään suuntaan, ellet pureskele itse näkökulmaa tai esitä omaa vaihtoehtoista näkökulmaa.
Etpä todellakaan näytä pääsevän. En oikein hahmota mitä tässä pitäisi pureskella. Olen about vajaat 40 vuotta miettinyt filosofiaa ja historiallisten prosessien sangen hankalasti kausalisoituvaa luonnetta. Oma käsitykseni on, että historiantutkimus on yksi luonnontieteistä, mutta että meiltä vielä vain vielä puuttuvat ne tarvittavat työkalut, että se reaalisesti olisi sitä. Sinä puolestasi sujuvasti selität, oletan että täysin tutkimatta, jostain Länsi-Roomasta jne.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Olen about vajaat 40 vuotta miettinyt filosofiaa ja historiallisten prosessien sangen hankalasti kausalisoituvaa luonnetta.
No tältä pohjalta ymmärrän nyt, miksi sinulla on vaikeuksia hahmottaa automaattien ja laskettavuuden teorioiden seurauksia. Voin tehdä aiheesta pidemmän ja perusteellisemman esityksen, jos haluat?

Oma käsitykseni on, että historiantutkimus on yksi luonnontieteistä, mutta että meiltä vielä vain vielä puuttuvat ne tarvittavat työkalut, että se reaalisesti olisi sitä.
Tästä olemme lähes samaa mieltä, mutta se on toinen keskustelunaihe se. En tiedä, viitsinkö aloittaa sitä kanssasi.

Sinä puolestasi sujuvasti selität, oletan että täysin tutkimatta, jostain Länsi-Roomasta jne.
Olet kyllä yksi mestari olettamaan niin kirjoittajasta kuin kirjoituksista kaikenlaista. Tähän yhteen lyhyeen vastaukseen saat sopimaan niin omaan auktoriteettiisi vetoamisen että pyrkimyksen tehdä kanssakeskustelijasta naurunalainen. Kerrottakoot kuitenkin, että ei, oma kiinnostukseni ei ole ollut niinkään antiikin Roomassa kuin Länsi-Euroopassa noin luokkaa 500-1000.

Mutta eiköhän tämä vääntö nyt ole tässä. Mielelläni kuitenkin kirjoitan sinulle perusteellisemman selvityksen automaateista, laskettavuudesta, niiden vaikutuksesta ja laskennan fysikaalisista rajoista.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olet kyllä yksi mestari olettamaan niin kirjoittajasta kuin kirjoituksista kaikenlaista.
No olisi kyllä ihan mielenkiintoista kuulla esimerkiksi miten osoitat "maailman muuttumisen" mekanistisen johtamisen tieteen läpimurtoon 1600-luvulla ilman erittäin keskeistä ajattelun ja arvomaailman muuttumisen elementtiä. Olen pelkkänä korvana. Ja jos kuulostan epäkohteliaalta niin siihen on kyllä syynsä, jotka olet täysin vapaa osoittamaan vääriksi.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
No olisi kyllä ihan mielenkiintoista kuulla esimerkiksi miten osoitat "maailman muuttumisen" mekanistisen johtamisen tieteen läpimurtoon 1600-luvulla ilman erittäin keskeistä ajattelun ja arvomaailman muuttumisen elementtiä.
En ymmärrä kysymystä. Tuollaiset "osoitukset" kuuluvat jonnekin ihan muualle. 1600-luku oli kuohuva: löytöretket, siirtomaat, siirtolaisuus, 30-vuotinen sota ja niin edelleen. Silti tieteellinen maailmankuva levisi yhteiskunnan tasolle vasta paljon myöhemmin. 1600-luvun tieteellinen vallankumous kosketti suht pientä ihmisryhmää.

Paljon, paljon parempi kysymys on se, että miksi renesanssin jäljiltä antiikin ajattelijoihin nojannut käsitys luonnosta hylättiin luonnontieteilijöiden parissa 1600-luvulla eikä aiemmin? Sen enempää empiria kuin matematiikkakaan eivät olleet 1600-luvulla uusia ajatuksia. Miksi heliosentrinen malli löi tähtitieteilijöiden piirissä läpi 1600-luvulla eikä jo sata vuotta aiemmin Kopernikusen esittämänä, tai jo antiikin aikoihin? Heliosentrinen malli ei sekään ole kovin uusi keksintö.

Koska kaukoputki.

Kaukoputkella Galilei pystyi näkemään Jupiterin isot kuut sekä niiden vaiheet (katoaminen), josta päätteli, että ne kiertävät Jupiteria. Kaukoputkella hän pystyi myös näkemään Venuksen vaiheet. Toisaalta Galileilla oli myös virhekäsityksiä, hän ei esimerkiksi suostunut hyväksymään Keplerin tuloksia planeettojen elliptisistä radoista.

Ilman parantunutta havaintotekniikkaa sen enempää Galilei, Brahe kuin Keplerkään eivät olisi saaneet nimeään luonnontieteiden historiaan, vaan olisivat yksi niistä lukemattomista ihmistä, jotka ovat esittäneet oikeansuuntaisia ajatuksia, mutta eivät ole pystyneet niillä vakuuttamaan.

Ilman heitä Newtonilla ei olisi ollut mistä ponnistaa. Newton oli oman aikansa Einstein. Galilein liikemalli meni sellaisenaan Newtonin mekaniikan ensimmäiseksi laiksi. Newtonin gravitaatioteorialle Keplerin Brahen havainnoista johtamat lait olivat kuitenkin keskeisemmässä roolissa - ja toki myös Hooken esittämä ajatus siitä, että Aurinko vetää planeettoja puoleensa voimalla, joka on kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön.

Galilei päätteli, että luonnonlait ovat samat tasaisessa liikkeessä olevalla kappaleella (Galilei-invarianssi). Galilei koetti mitata valonnopeutta siinä onnistumatta: jos hän olisi onnistunut (ja pystynyt vielä todentamaan sen vakioisuuden), niin saattaisimme tänä päivänä puhua Einsteinin suhteellisuusteorian sijaan Galilein suhteellisuusteoriasta. Galilei ei voinut siinä onnistua, koska havaintovälineet eivät vielä siihen aikaan riittäneet sen selvittämiseen, ja toki Einsteinin teoriaa edeltää muutakin kehitystä (Lorentz, Maxwell yms).

Vaikka Galilei pääsi pitkälle, hän ei pystynyt aukottomasti todistamaan heliosentristä mallia. Galilein aikana havaintojen tarkkuus ei vielä riittänyt tähtien parallaksin mittaamiseen, se tapahtui vasta 200 vuotta myöhemmin.

Kaikesta tästä huolimatta tieteellinen maailmankatsomus ei vielä 1600-luvulla oikein edennyt luonnontieteilijöitä pidemmälle. Esimerkiksi teollistumiseen johtaneita kehitysaskelia (mm. höyrykone) tehneet ihmiset eivät olleet luonnontieteilijöitä, vaan erilaisia keksijöitä.

Höyrykoneen kehitys itsessään on lähes malliesimerkki siitä, kuinka tarve ruokkii kehitystä. Höyrykoneita oli ideoitu pitkään (antiikin ajoilta, Da Vinci) ja jotain rakennettukin, mutta Savery keksi höyrykoneelleen kaupallista käyttöä - kaivosten tyhjentäminen vedestä. Pumppuja tarvittiin siksi, kun kaivokset syvenivät kaivostoiminnan seurauksena. Saveryn höyrykone ei olisi juuri muuhun kelvannutkaan, mutta se oli silti parempi kuin hevosen pyörittämä pumppu. Tai no, Saveryn oma höyrykone ei kelvannut edes kaivosten tyhjentämiseen, mutta Newcomen kelpasi: Saveryllä vain oli jo patentti hallussa, joten Newcomen oli pakotettu yhteistyöhön. Se kuitenkin riitti, kun oli kaupallista tarvetta, niin höyrykoneita alettiin kehittää ja Saveryn/Newcomen kone sai kilpailijoita. Höyrykoneen kehittyessä sille sitten keksittiin uusia kaupallisia sovellusalueita.

Höyrykoneen kehittäjät eivät kuitenkaan olleet vielä luonnontieteilijöitä, vielä tarvittiin matkaa siihen, että luonnontieteiden puolella saatiin kehitettyä insinööritieteille soveliaita ja hyödyllisiä malleja (esim. termodynamiikka sai formaalin muotonsa vasta 150 vuotta Saveryn höyrykoneen jälkeen).
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Mä itsekseni vielä pohdin tuota luonnontieteellistä vallankumousta 1600-luvulla muutamasta eri näkökulmasta. Tämä on spekulaatiota ja osittain myös mutua, mutta koetan merkitä jollain tavalla omat mutuilut.

Miksi se alkoi tähtitieteestä? Se, mitä oppiaineita on milloinkin pidetty tieteenä, on vaihdellut. Euroopassa tieteiksi on usein laskettu esimerkiksi filosofia ja lääketiede. Tähtitiede on ollut tiede lähes aina, ja kautta historian se on ollut empiirinen ja matemaattinen tiede. Empiiristä siksi, koska se nojaa taivaankappaleiden havaitsemiseen. Matemaattista siksi, että sen perustehtävä on ollut tähtitaivaan ennustaminen.

Hyvin pitkään empiiriseen tietoon nojaavat alat - "insinööritieteet" kuten kaikki rakentaminen; metallurgia; aseiden, haarniskojen ja tarvekalujen valmistus; yms - eivät olleet tiedettä: niitä ei käsitetty mielen, vaan käden taidoiksi. Empiirinen tieto ei siis ollut tuntematonta 1600-luvun ihmisille - itse asiassa suurin osa väestöstä taisi siihen luottaa elämässään - eikä se ollut tuntematonta filosofiassakaan, mutta filosofiassa se ei ollut pystynyt lyömään itseään läpi. En ole varma, miksi, mutta saatan joskus tutustua aiheeseen tarkemmin. Monet näistä insinöörialoista sovelsivat matematiikkaa jossain muodossa.

Tähtitiedettä tieteenä voi siis pitää jonkinlaisena poikkeuksena. Lääketiedettä voisi myös pitää lähtökohtaisesti empiirisenä (mikä parantaa ja mikä ei), mutta se ei soveltanut matematiikkaa toisin kuin insinöörialat. Tähtitiede oli siis niihin aikoihin ainoa yliopistoissa opetettuja ja kehitettyjä aloja, joka oli sekä matemaattisia että empiirisiä. Lisäksi tähtitieteellä on ollut kautta aikain oma roolinsa maailman ymmärtämisessä ja maailmankatsomuksessa, kosmologian muodossa tänäkin päivänä: tähtitieteen kehitys on siis vaikuttanut ja vaikuttaa edelleen ihmisten maailmankatsomukseen.

Kun ajatellaan tähtitiedettä ennen kaukoputkea, niin siinä on kolme suht selkeää elementtiä: Aurinko, Kuu ja kiintotähdet. Sitten ovat planeetat, jotka näyttävät käyttäytyvän "holtittomasti". Mutta planeetoillekin saatiin jo suht varhain niiden synodiset periodit eli tähtitieteilijöille on pitkään ollut suht selvää myös planeettojen liikkeen mekaaninen ja syklinen luonne.

En ole juuri perehtynyt siihen, kuinka geosentrisissä malleissa planeettojen radat lasketaan, vaan nykyaikaisiin malleihin. Minulla ei kuitenkaan ole vaikeuksia käsittää, kuinka monimutkaiselta se on tuntunut. Aurinko ja kiintotähdet toimivat selkeän loogisesti vuoden syklissä (vrt. astrologia) ja Kuulla on oma syklinsä, "kuunkierto"(*). Planeetoilla on toki oma syklinsä - synodinen periodi - mutta ratojen elliptisyyden takia periodit eivät toistu samanlaisina, ja lisäksi planeetan liike taivaalla on "vaappuvaa". Mitä tarkemmin planeettojen liikkeitä on voitu havaita, sen monimutkaisemmiksi ovat menneet mallit niiden paikkojen ennustamisessa.

(*) Olen melko varma, että muinaisia kalenterien tekijöitä on suunnattomasti ahdistanut se, että sen enempää vuorokausi kuin Kuun kiertokaan ei mene tasan vuoteen, eikä Kuun kierto vuorokauteen. Millainen on jumaluus, joka kiusaa poloista astronomia sellaisella ilkeydellä? No, onneksi sentään olivat planeetat, joihin verrattuna tämä ilkeys oli vain pientä kiusantekoa.

Tähtitieteen perustehtävä on ollut kalenterin laatiminen, niin myös roomalais-katolisella kirkolla. Kun löytöretkien jäljiltä eurooppalaisten laivat seilasivat ympäri maailmaa, syntyi uusi tarve ruokkimaan sekä tähtitieteen, tähtitieteellisten havaintojen, havaintovälineiden että matematiikan kehitystä: tarkempi paikannus ja tarkemmat kartat.

Katolinen kirkko ei vastustanut uusien parempien ja tarkempien menetelmien käyttöönottoa tähtitieteessä, päin vastoin, Galilein kollegat pyrkivät käyttämään parasta mahdollista mallia. Tästä syystä hyppäys geosentrisestä mallista heliosentriseen malliin ei ollut tähtitieteilijöille kovin suuri mentaalinen muutos. Asia, jota aiemmin oli kutsuttu menetelmäksi, olikin nyt maailmaa selittävä malli. Se, että mallin muutos nojasi havaintoihin oli tähtitieteilijöille todennäköisesti itsestäänselvyys, sen verran pitkä historia tähtitieteellä on empiirisenä tieteenä.

Galilein kaukoputki on kiinnostava artefakti tässä prosessissa. Ensimmäisenä pitää sanoa se, että loppuviimeksi Galilein kaukoputkella tekemänsä havainnot eivät näyttele kovin isoa roolia siinä, mitä hän jätti jälkipolville. Galilein tärkein anti Newtonin mekaniikkaan on hänen kinematiikan tutkimuksensa liikkeestä ja kiihtyvyydestä. Karkeasti voidaan sanoa, että:

Newton = Galilein kinematiikka + Keplerin lait + differentiaalilaskenta

Liikeyhtälöitä ja niitä käsittelevää matematiikkaa kehittämällä Newton pystyi yhdistämään Galilein kiihtyvyyden ja kaarevan heittoliikkeen sekä Keplerin elliptiset radat.

Mikä sitten on kaukoputken merkitys? Sanoisin, että suurimmalta osaltaan psykologinen. Ensinnä, Jupiterin kuiden ja Venuksen vaiheiden löytäminen oli ihan varmasti sensaatiomainen löytö aikalaisille. Silti loppuviimeksi ne vain lisäsivät aristotelisen mallin kannattajien päänsärkyä. Sitä aiemmin oli ollut jo Keplerin supernova haastamassa aiempia käsityksiä. Galilei oli varmaan ihan onnensa kukkuloilla näistä löydöistä, mutta viimeinen naula arkkuun jäi puuttumaan: tähtien parallaksin mittaaminen. Jos se olisi onnistunut Galileilta, homma olisi taputeltu pakettiin siltä istumalta.

Näen kaukoputkihavainnoille toisenkin psykologisen roolin. Galilein kaukoputkihavainnot todistivat, että uudella tekniikalla voidaan löytää uusia havaintoja. Olen suht varma, että se rohkaisi luonnontieteilijöitä rakentamaan ja kokeilemaan.

Tuon aikakauden tieteilijät olivat hyvin usein monitieteellisiä. Kun katsoo luonnontieteisiin vaikuttaneiden ihmisten listaa ennen Newtonia, niin ainakin itsellä pistää silmään se, että useampaa luonnehditaan pitkällä listalla, jossa kuitenkin toistuu sanat "matemaatikko" ja "keksijä". Kun sitten katsoo tieteilijöitä noin 1300-luvulle, niin sieltä puuttuu sana "keksijä".

Ennen 1600-lukua on tapahtunut jokin muutos, jonka luonteesta en ole aivan varma. Sanotaan sitä vaikka "puuhasteluksi" tai "värkkäämiseksi", joka tarkoittaa sitä, että yksi jos toinenkin ihminen on harrastanut jonkinlaisten "hilavitkuttimien" rakentamista tai ideoimista. Malliesimerkki tästä on toki Da Vinci, mutta sekä Galilei että Newton kuuluvat samaan kategoriaan. Galileillehan hänen kaukoputkiensa myynti oli ihan hyvä sivubisnes. Tämä "puuhastelijoiden" ja "värkkääjien" ketju jatkuu myös teollistumiseen.

En osaa sanoa, mistä tämä johtuu, mutta voin esittää arvauksia ja mahdollisia syitä. Ehkä Eurooppa vaurastui ja useammalla oli varaa harrastaa rakentelua? Ehkä käsityöläisammattien arvostuksen nousu vaikutti asiaan? Mahdollisesti se oli kaupankäynnin syytä, erikoisuudet ovat aina kiinnostaneet? Ehkä se johtui valmistustekniikoiden parantumisesta ja sitä kautta eräänlaisesta "mekanisoitumisesta", erilaisia mekaanisia asioita oli helpompi valmistaa?

Joka tapauksessa, Galilein puuhailu "hilavitkuttimiensa" kanssa kertoo jollain tavalla taustalla tapahtuneesta muutoksesta. Galilein kaltaiselle ihmiselle mekanistinen ajattelu oli varmaan tutumpaa kuin varhaisemmille tieteilijöille. Voin ymmärtää, että ihmiset jotka rakentavat mekaanisia artefakteja ja/tai koettavat ymmärtää niiden toimintaa, tähtitieteen todella pitkä historia syklejä ja mekaanista liikettä tutkivana alana näyttäytyy toisenlaisessa, ymmärrettävämmässä valossa.

Teollistuminen käynnistyi ilman luonnontieteilijöiden merkittävää vaikutusta. Savory oli sotilasinsinööri, Newcomen seppä ja maallikkosaarnaaja, Hargreaves puuseppä. Empiiriset koneenrakentajat ja empiirisiksi matemaatikoiksi muuttuneet luonnontieteilijät olivat kuitenkin tekemisissä keskenään ja tunsivat varmasti yhteenkuuluvuutta. Luonnontieteilijät kaipasivat erilaisia apparaatteja kokeisiinsa ja samalla tietysti levittivät ajatuksiaan koneenrakentajille. Esimerkiksi James Watt työskenteli instrumenttien rakentajana Glasgow'n yliopistossa, ja kuului Lunar Societyyn. Wattin höyrykoneeseen tekemät parannukset eivät silti syntyneet luonnontieteellisiä teorioita hyödyntämällä tai luoneet sellaisia.

Koneenrakentajien ja luonnontieteilijöiden yhä läheisempi ja hedelmällisempi kuhertelu kesti pitkään. Itse näen, että tämän pariskunnan vihkiminen tapahtui lordi Kelvinin termodynamiikan myötä, mutta voi sen katsoa tapahtuneen jo vähän aiemmin 1800-luvun alkupuolella.
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
BTW, sanoin tuossa, että jos Galilei olisi onnistunut mittaamaan valonnopeuden ja toteamaan sen vakioisuuden, niin saatettaisiin puhua Galilein suhteellisuusteoriasta eikä Einsteinin suhteellisuusteoriasta. Teoriassa näin, mutta todennäköisin seuraus olisi kuitenkin ollut se, ettei Galilei olisi pystynyt yhdistämään näitä kahta asiaa järjelliseen muotoon. Galilein invarianssi oli kuitenkin tuttu about jokaiselle luonnontieteilijälle 1700-luvulta eteenpäin, ja kun valonnopeus pystyttiin määrittelemään ja kun havaittiin sen vakioisuus, niin eihän se vielä johtanut suhteellisuusteoriaan. Einstein oli se, joka korvasi Newtonin euklidisen muunnoksen Lorentzin muunnoksella, ja tätä tosiaan edelsi Lorenzin työ, joka nojasi Michelson-Morleyn kokeeseen.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Joka tapauksessa, Galilein puuhailu "hilavitkuttimiensa" kanssa kertoo jollain tavalla taustalla tapahtuneesta muutoksesta. Galilein kaltaiselle ihmiselle mekanistinen ajattelu oli varmaan tutumpaa kuin varhaisemmille tieteilijöille. Voin ymmärtää, että ihmiset jotka rakentavat mekaanisia artefakteja ja/tai koettavat ymmärtää niiden toimintaa, tähtitieteen todella pitkä historia syklejä ja mekaanista liikettä tutkivana alana näyttäytyy toisenlaisessa, ymmärrettävämmässä valossa.
Tällä tarkoitan vähän samanlaista asiaa, joka on tapahtunut omassa päässä ja tapahtuu maailmassa koko ajan. Tietokoneiden kehityksen seurauksena asioita on tieteenalasta riippumatta paljon helpompi nähdä numeerisina ja emergentteinä(*). Tietokoneiden kehityksen myötä ei ole samanlaista tarvetta analyyttisille ratkaisuille kuin esimerkiksi Newtonin aikana.

(*) Emergenssi matemaattisena terminä tarkoittaa jotain kompeksisempaa, jota syntyy vähemmän kompeksisten solujen vuorovaikutuksen seurauksena. Tutkimusalana emergenssi voidaan jakaa kahteen pääalueeseen: (1) itse emergenssin tutkiminen, ja (2) nk. "tarkoituksellisen" emergenssin lainalaisuuksien ymmärtäminen eli miten voidaan luoda emergenttejä systeemejä niin, että ne toteuttavat jonkun halutun tarkoituksen. Tein itse tutkimusta tuon jälkimmäisen aihealueen parissa, mutta en tee sitä enää tällä hetkellä. Emergenttien systeemien tutkiminen on kuitenkin varmaan vaikuttanut omaan ajatteluuni, samoin kuin muut numeeriset ratkaisumallit, simulaattorit ja erilaiset evolutiiviset mallit.
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Oma käsitykseni on, että historiantutkimus on yksi luonnontieteistä, mutta että meiltä vielä vain vielä puuttuvat ne tarvittavat työkalut, että se reaalisesti olisi sitä.
Mä nyt kuitenkin sohaisen ampiaispesää, ja sanon että:

Historiantutkimuksen pahin puute on se, että se ei kunnioita aineistoa samalla tavalla kuin luonnontieteet. Historiantutkimuksessa on kyllä olemassa ihan sama elementti kuin luonnontieteistä eli aineisto, esimerkiksi arkeologiset löydöt ja aikalaiskirjoitukset, mutta historan tutkimus ei todellakaan kunnioita sitä samalla tavalla kuin mitä luonnontieteissä tehdään. Historian tutkimuksessa, ja ylipäätään humanistisessa "tutkimuksessa" aivan liian paljon nojataan spekulaatioon aukkojen paikkaamiseksi. Tämän takia humanistinen tutkimus vanhenee todella nopeasti ja siitä tulee pelkästään materiaalia seuraavan sukupolven aatehistorian tutkimukselle.

Tämä näkökulma on tosi brutaali ja myönnän sen. Mutta jos ajatellaan sitä, että Newtonin mekaniikka ja Keplerin lait ovat edelleen käyttökelpoisia 400 vuoden jälkeen, niin se, että historiassa ja vaikkapa kasvatustieteissä 50 vuotta vanhat näkemykset ovat vanhentuneet aika päivä sitten, niin se kertoo hyvin paljon siitä, kuinka paljon nämä alueet ovat sidoksissa aikaansa. Liikaa aikalaisspekulaatiota ja liian vähän faktaa.

Luonnontieteilijänä huomaan tämän asian kyllä todella helposti lukiessani humanistisen puolen tutkimusartikkeleita tai väitöskirjoja. Niissä spekulointi ja lukijan ajattelun ohjaaminen lähtee about johdantokappaleesta, kun taas luonnontieteilijöille ohje on se, että ensin tulee aineiston esitteleminen ja sen jälkeen johtopäätökset.

Valtaosa kaikesta humanistisesta "tutkimuksesta" on luonnontieteilijän näkökulmasta katsottuna esitutkimusta. Kiinnostava aihe, kiinnostava näkökulma, kyllä, mutta missä on se itse tutkimus?
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
BTW, sanoin tuossa, että jos Galilei olisi onnistunut mittaamaan valonnopeuden ja toteamaan sen vakioisuuden, niin saatettaisiin puhua Galilein suhteellisuusteoriasta eikä Einsteinin suhteellisuusteoriasta. Teoriassa näin, mutta todennäköisin seuraus olisi kuitenkin ollut se, ettei Galilei olisi pystynyt yhdistämään näitä kahta asiaa järjelliseen muotoon.
1500-luvun Galileo Galilei olisi keksinyt Einsteinin suhteellisuusteorian? Ei mitään mahdollisuutta kyllä tuohon. Aika paljon Newtonin, Maxwellin ym. tiedemiesten seuraavina vuosisatoina tekemää työtä olisi Galilei-paran pitänyt tehdä yksinään, että olisi päässyt edes siihen pisteeseen että suhteellisuusteorian hahmottelu voisi alkaa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
1500-luvun Galileo Galilei olisi keksinyt Einsteinin suhteellisuusteorian? Ei mitään mahdollisuutta kyllä tuohon. Aika paljon Newtonin, Maxwellin ym. tiedemiesten seuraavina vuosisatoina tekemää työtä olisi Galilei-paran pitänyt tehdä yksinään, että olisi päässyt edes siihen pisteeseen että suhteellisuusteorian hahmottelu voisi alkaa.
Niin, ihan just niin kuin sanoin. Vaikka tosiaan Einsteinin suhteellisuusteoria nojaa Galilei-invarianssiin ja valonnopeuden vakioisuuteen, ja että Galilei tietysti itse tiesi tämän oman invarianssinsa, niin vaikka hän olisi voinut mitata valonnopeuden ja todeta sen vakioisuuden, niin todennäköisesti hän olisi silti päättynyt siihen hämmennykseen, jossa oltiin ennen Einsteiniä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, ihan just niin kuin sanoin. Vaikka tosiaan Einsteinin suhteellisuusteoria nojaa Galilei-invarianssiin ja valonnopeuden vakioisuuteen, ja että Galilei tietysti itse tiesi tämän oman invarianssinsa, niin vaikka hän olisi voinut mitata valonnopeuden ja todeta sen vakioisuuden, niin todennäköisesti hän olisi silti päättynyt siihen hämmennykseen, jossa oltiin ennen Einsteiniä.
Ei kun se ei mene sillain, että olisi edes mahdollisuutta. Galilei olisi ollut ihan yhtä tietämätön Einsteinin suhteellisuusteoriasta kuin kuka tahansa 1500-luvun ihminen vaikka olisi tiennyt valonnopeuden vakioisuuden. Galilein tuntemasta fysiikasta ja invarianssiperiaatteesta ei pääse mitenkään suhteellisuusteorian ajatuksiin aika-avaruuden kaareutumisesta ja ajankulun suhteellisuudesta, vaikka siihen lisäisi tiedon valonnopeuden vakioisuudesta.

Siihen vaaditaan se vuosisatainen fysiikan kehitys Newtoneineen ja Maxwelleineen, jotta päästään siihen pisteeseen että klassinen mekaniikka ja sähkömagnetismi näyttää ensin olevan fysiikan valmiiksi saavia teorioita, ja sitten ei enää näytäkään kun löytyy ilmiöitä jotka ei selity niillä.

Galilei ei tiennyt vielä niitä teorioita, saati että olisi päässyt siihen hämmennyksen kun ne ei selitäkään kaikkea, joten ei hänellä olisi ollut mitään edellytyksiä alkaa seuraavaksi pohtimaan suhteellisuusteoriaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mä nyt kuitenkin sohaisen ampiaispesää, ja sanon että:
Enpä tiedä, miten paljon tunnet historiantutkimusta, epäilen ettet paljonkaan - lähinnä tuossa kuvaat yhteiskuntatieteiden heikompia suorituksia (on siellä parempaakin). Mutta siis aineisto, lähteet, menneisyyden jäljet, ovat täydellisesti historiantutkimuksen ytimessä, ilman niitä ei ole koko tiedettä. Tutkimus on myöskin pysynyt erillään pseudoluonnontieteellisyydestä, koska ei yksinkertaisesti ole mahdollista testata mitään kausaalisia malleja - ei ole laboratorioita, ei toistettavuutta, ei matematiikkaa loistavana apuvälineenä. Sanoisin että historiantutkimus on verrattomasti vaikeampaa kuin mikä tahansa luonnontiede (ehkäpä teoreettisen fysiikan esoteerisimpiä alueita lukuunottamatta).

Ja näillä vähillä apuvälineillä on sekä historiassa että arkeologiassa päästy paikoin hämmästyttäviin tuloksiin - joku antiikin ja muiden muinaisten sivilisaatioiden tutkimus, jossa lähteitä voi olla käsittämättömän niukasti, ovat pystyneet käyttämään niitä todella vähiä lähteitä, mitä häkellyttävimmin tavoin, joissa yhdistyvät monet tieteenalat, kieltentutkimuksesta ilmastontutkimukseen jne. Kannattaa ihan avoimin mielin tutustua historiaan ja arkeologiaan - loistavia tutkimusaloja.

edit: Minulle historiantutkimuksen suuri hienous on myös sen valtaisa laajuus: on matematiikan historiaa, luonnontieden historiaa, teknologian historiaa, kulttuuri- ja taidehistoriaa, arjen historiaa, sotahistoriaa, aatehistoriaa ja tietysti poliittista ja valtioiden historiaa jne. jne. (ja siis kaikki nämä omine ala-alueineen ja erikoistumisineen). Jos on vähänkin laajempaa historiallista kiinnostusta ja lukee popularisointeja näiltä monilta alueilta niin saa kyllä kattavan kuvan about kaikesta inhimillisestä toiminnasta. Valtaisan hieno tieteenala.
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
@El Gordo samaa mieltä me olemme. Galilein ja Einsteinin välissä on liikaa ihan kaikkea.

Enpä tiedä, miten paljon tunnet historiantutkimusta, epäilen ettet paljonkaan - lähinnä tuossa kuvaat yhteiskuntatieteiden heikompia suorituksia (on siellä parempaakin).
Riippuu ja roikkuu. Suosikkijoukkueeni perusteella ei ole yllätys, että olen opiskellut Oulussa. Oulun kampuksella on saman katon alla luonnontieteellinen, teknillinen ja humanistinen tiedekunta. Opiskeluaikana on mahdotonta olla saamatta poikkitieteellistä tuttavapiiriä, ja myöhemmin tuosta tuttavapiiristä tulee vähän kaikenlaista, myös eri alojen opettajia ja tutkijoita.

Oma opinalani (tietojenkäsittelytiede) on hyvin poikkitieteellinen: "kaikkihan on tietojenkäsittelyä!" No niin tosiaan on! Tietojenkäsittely voi liittää yhteen aloja ihan laidasta laitaan: matematiikka, tekniikka, kauppatieteet, yhteiskuntatieteet, psykologia, kasvatustieteet, taiteet ja niin edelleen. Ja juuri näin se on tehnytkin.

Tuo tekee oppialasta ameebamaisen köntsän sormissa, josta ei saa otetta. Oletetaan, että olet kiinnostunut jostain aiheesta, johon uskot saavasi vastauksen tietojenkäsittelytieteiden puolelta. Ongelma on se, että tietojenkäsittelyn alla julkaistaan hyvin vaihtelevanlaatuista tutkimusta hyvin vaihtelevista aiheista. Artikkelin laatu riippuu tutkijasta, laitoksesta, kaupungista ja maasta.

Jos olet alalla, niin sinun ei tarvitse lukea kuin vähän alkua (kuka ja mistä, tiivistelmä) ja osaat sijoittaa jutun oikeaan "lokeroon". Jos tulet pystymetsästä, niin ei sinulla ole mitään realistisia keinoja arvioida artikkelien laatua. Viittausten määrä tai artikkelin tuoreus ei kerro paljoakaan: tuore artikkeli saattaa nojata sellaiseen huttuun, että jopa kirjoittajat saattavat jälkikäteen toivoa, etteivät olisi kirjoittaneet sitä. Vanha artikkeli voi olla huttua, jota on koetettu unohtaa. Artikkeliin valittu näkökulma tai teoreettinen viitekehys voi olla syystä hyvin harvinainen. Näkökulma tai sitä pohjustavat viitteet voivat olla hyvin kiistanalaisia alan tutkijoiden mielestä, vaikkei sille löydykään kritiikkiä. Omalla tavallaan mikä tahansa näkökulma on validi, on hyvin vaikea pakottaa ketään tarkastelmaan jotain asiaa jostain tietystä näkökulmasta.

Pilkkaan omaa oppialaani sen verran karkeasti niin yksityiselämässä kuin julkisesti, että itkettää ja naurattaa yhtä aikaa ja sydän vuotaa verta. Tietojenkäsittelyn poikkitieteellisyys on omalla tavallaan siunaus, mutta se on samalla myös raskas kirous. Laitokset ovat usein jakautuneet koulukuntiin: on lähes puhdasta matemaattista tutkimusta, on tekniikan ja teknologian kannalta asioita tarkastelevia, jotkut tarkastelevat aihetta organisaatioiden, toiset psykologian, jotkut taiteen kautta.

Jos joku ihminen on omaksunut erikoisen tai virheellisen käsityksen jostain tietojenkäsittelyyn kuuluvasta aiheesta alan tutkimuksia lukemalla, niin en minä tuota ihmistä syytä. Ei hänellä olisi ollut mitään mahdollisuuksia arvioida artikkelien relevanssia. Sen sijaan syytä laitosta ja oppialaa itseään.

Tuttavapiirissä eri oppiaineiden opiskelijoiden, opettajien ja tutkijoiden kanssa käytyjen keskustelujen seurauksena olen herännyt huomaamaan, että tuo ongelma ei kosketakaan pelkästään tietojenkäsittelytieteitä. On ollut kiva saada vertaistukea ja uusia näkökulmia ja ajatuksia siihen, miten tutkimuksen laatua ja käytettävyyttä voisi parantaa myös tietojenkäsittelytieteissä.

Oulussa tietojenkäsittelytieteiden laitos pullautettiin ulos luonnontieteellisestä ja naitettiin samaan pakettiin teknisen tiedekunnan tietotekniikan laitoksen kanssa omaksi tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnaksi. Kyseiseen pakettiin siirrettiin myös aihealueen matematiikkaa (opetusta ja tutkimusta). Toivon mukaan tämä liikku on antanut tietojenkäsittelyn laitokselle jotain ryhtiä.

Ensin tähän:

edit: Minulle historiantutkimuksen suuri hienous on myös sen valtaisa laajuus: on matematiikan historiaa, luonnontieden historiaa, teknologian historiaa, kulttuuri- ja taidehistoriaa, arjen historiaa, sotahistoriaa, aatehistoriaa ja tietysti poliittista ja valtioiden historiaa jne. jne. (ja siis kaikki nämä omine ala-alueineen ja erikoistumisineen). Jos on vähänkin laajempaa historiallista kiinnostusta ja lukee popularisointeja näiltä monilta alueilta niin saa kyllä kattavan kuvan about kaikesta inhimillisestä toiminnasta. Valtaisan hieno tieteenala.
Voi kyllä! Se, että kritisoin tutkimusta ja siitäkin vain osaa, ei todellakaan tarkoita sitä, ettenkö suorastaan rakastaisi niin historiaa, kielitieteitä kuin muitakin humanistisia tieteitä.

Ongelmakenttä on vähän tämänkaltainen: Jos olet kiinnostunut historiasta yleisesti, niin voit valikoida aihealueelta laadultaan paremmat teokset ja artikkelit luettavaksi. Jos olet kiinnostunut vaikkapa sotahistoriasta yleisesti, niin ei sinun koskaan tarvitse alkaa selvitellä asioita epäilyttävistä ja epämääräisistä lähteistä: joku on tehnyt sen jo puolestasi. Jos puolestaan olet kiinnostunut vaikkapa tietystä ajasta ja haluat saada siitä kattavaa kuvaa, niin usein joudut turvautumaan siihen kirjavaan aineistoon, joka on kirjoitettu tuosta ajasta ja sen ympäriltä.

Kerroin, että oma henkilökohtainen mielenkiintoni on tällä hetkellä Länsi-Euroopan alue noin ajalla 800-1000. Tuo aika ja paikka kiinnostaa laajasti: mistä tultiin, minne mentiin. Ihan konkreettista aineistoa tuolta ajalta on kuitenkin verraten vähän, ja siksi monia asioita joutuu selvittämään joko koettamalla saada tietoa siitä, miten joku asia X toimi aiemmin tai miten se toimi myöhemmin, ja sitten arvailemaan, miten se toimi tuolloin.

Tästä syystä olen joutunut hankkimaan käsiini aineistoa hyvin laajalla skaalalla (eri aihealueilta, eri oppiaineista) ja herännyt siihen, että kuinka vähän tuosta ajasta loppuviimeksi tiedetään ja kuinka paljon aineistossa on spekulaatiota.

Olen tullut allergiseksi spekulaatioille siksi, kun monet näkemykset ovat hyvin kirjoittajakohtaisia. Se ei siis tarkoita sitä, ettenkö mielelläni lukisi spekulaatioita, vaan sitä, että sellaista lukiessani haluaisin tietää, että se on spekulaatiota ja että mihin tuo spekulaatio nojaa. Jotkut vain tapaavat ilmaista nämä asiat hyvin epäselvästi tai jopa jättää kertomatta!

Toiveeni siitä, että esimerkiksi nyt vaikkapa historian tai kulttuuriantropologian tutkimusartikkeleissa annettaisiin isompi arvo sille, mistä aineistosta johtopäätökset on tehty, liittyy tähän. Tämän asian parantaminen ei edes vaadi mitään muutoksia itse oppialoilla!

Luin tuossa joku aika sitten väitöskirjan Tukholman aatelisten muodista 1600-luvun seuduilla. Se on sen kokoinen paketti, että siinä ei todellakaan ole rakenteellisesti järkeä koettaa laittaa kaikkea aineistoa alkuun ja kaikkia päätelmiä loppuun. Sen olisi kuitenkin voinut rakentaa vähän sillä silmällä, että luvuittain esiteltäisiin ensin aineisto ja sitten keskustelu. Tai jotenkin niin. Kyseinen väitöskirja oli kirjoitettu vähän samaan malliin kuin historian yleisteos kirjoitetaan. Sinänsä siis sutjakkaa luettavaa, mutta jättää vähän vaihtoehtoja omien ajatusten muodostamiseen. Luotan kyllä sen oikeellisuuteen, mutta samalla tavalla voidaan kirjoittaa myös epäluotettavalta haiskahtavaa tavaraa.

Tutkimus on myöskin pysynyt erillään pseudoluonnontieteellisyydestä, koska ei yksinkertaisesti ole mahdollista testata mitään kausaalisia malleja - ei ole laboratorioita, ei toistettavuutta, ei matematiikkaa loistavana apuvälineenä.
Pseudoluonnontieteellisyydestä: keskustelin aiheesta erään suomenkielen tutkijan kanssa pari vuotta sitten. Hän kritisoi kovasti sitä, että laitoksella haluttiin saada artikkeleihin enemmän tilastollista kvantitaviivista analyysia. Hän sanoi, että se on vain onneton yritys hakea juttuun uskottavuutta ja tieteelliseltä arvoltaan nolla. Olin hänen kanssaan täysin samaa mieltä.

Testattavuudesta: Tämä onkin hyvin, hyvin mielenkiintoinen aihe, josta on tullut juteltua useankin ihmisen kanssa!

Esimerkiksi historian ja yhteiskuntatieteiden syvä poikkitieteellinen luonne tekee mielestäni toistettavuudesta niille hyvin tärkeän tekijän. Toistettavuuskriisi (josta on jossain Long Playn syövereissä verraton juttu) tuli niin isoksi ongelmaksi juuri poikkitieteellisyyden takia: yhden alueen kriisi säteilee kaikkiin.

Olen joskus ehdotellut jotain sellaista, että luonnontieteellisen ja humanistisen tiedekunnan väliin tulisi jonkinlainen oma tiedekuntansa, tai että humanistinen tutkimuskenttä jaettaisiin jollain tavalla sen suhteen, että mistä aiheista voidaan saada toistettavia ja mistä ei. Tutkimuskentässä olisi tavallaan oma kerroksensa pohjalla, joka keskittyisi kehittämään ja tuottamaan "laboratoriotuloksia" muiden alojen tutkimusta varten.

Toinen mahdollisuus voisi olla jotain sen kaltaista, että olisi fysiikan tapaan "teoreettinen historia" ja "kokeellinen historia". Siis että tutkimusalue itsessään jaettaisiin kahtia sen mukaan, mitä se tuottaa, ja järjestettäisiin vuoropuhelu näiden kahden kentän välille.

Varsin monella tutkimusalalla nämä ovat jo olemassa, mutta ne ovat koulukuntina laitosten sisällä. Tässäkään ei siis tarvisi keksiä mitään uutta.

Tämä saattaa kuulostaa epäilyttävän paljon siltä, mitä kerroin Oulun "uudesta" tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnasta. Kyllä, koska näen, että tietojenkäsittelytiede kärsii samasta ongelmasta. Siksi on hyvä, että siitä on erotettu erikseen tietojenkäsittelyyn liittyvä matematiikka ja tekniikka, koska niillä aloilla on mahdollisuuksia tuottaa luotettavampia tuloksia. Tietojenkäsittelyn matematiikan tuloksiin voi luottaa lähes varmasti, tekniikan tulosten kanssa kannattaa olla vähän silmät auki, ja tietojenkäsittelytieteen papereiden kanssa kannattaa ottaa heti kärkeen kriittinen asenne.

Useammankin eri alan ihmisen kanssa keskustellessa nousee esiin se, että niin mutta kun tämä aihe nyt vaan ei ole toistettava eikä siitä sellaista saa. Minusta ei edes tarvitse tavoitella kuuta taivaalta: erotetaan vain ne tulokset, jotka ovat luonteeltaan toistettavia, niistä, jotka eivät ole.

Olen myös sanonut, että tähän laboratorioiden puutteeseen kannattaa koettaa suhtautua avoimin silmin. Ongelma, joka ei aiemmin ollut kokeellisesti todennettavissa, on saattanut sellaiseksi tulla jollain toisella alalla tapahtuneen kehityksen kautta. Siksikin jonkinlainen jako olisi hyvä: se laitos, joka keskittyy tuottamaan toistettavia tuloksia, pystyisi myös seuraamaan tutkimuksen kenttää laajalti laajentaakseen aluetta, jolta se voi saada tuloksia.

Ei historia, yhteiskuntatieteet tai kulttuuriantropologia koskaan tule katoamaan sellaisessa muodossa kuin ne ovat nyt. Aina tarvitaan tutkimusta, joka koettaa luoda näkökulmaa tai joka koettaa tulkita jotain asiaa jostain näkökulmasta.

Sanoisin että historiantutkimus on verrattomasti vaikeampaa kuin mikä tahansa luonnontiede (ehkäpä teoreettisen fysiikan esoteerisimpiä alueita lukuunottamatta).
Minä yleensä kritisoin juuri tätä asennetta, niin omalla oppialallani kuin muillakin. Ei se, että jokin on vaikeaa, saisi estää yrittämästä tehdä asioille jotain. Tottakai historian tutkimus on vaikeaa! Mitä sitten?

Ja näillä vähillä apuvälineillä on sekä historiassa että arkeologiassa päästy paikoin hämmästyttäviin tuloksiin - joku antiikin ja muiden muinaisten sivilisaatioiden tutkimus, jossa lähteitä voi olla käsittämättömän niukasti, ovat pystyneet käyttämään niitä todella vähiä lähteitä, mitä häkellyttävimmin tavoin, joissa yhdistyvät monet tieteenalat, kieltentutkimuksesta ilmastontutkimukseen jne. Kannattaa ihan avoimin mielin tutustua historiaan ja arkeologiaan - loistavia tutkimusaloja.
Voi kyllä! Ihan samaa mieltä sanasta sanaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minä yleensä kritisoin juuri tätä asennetta, niin omalla oppialallani kuin muillakin. Ei se, että jokin on vaikeaa, saisi estää yrittämästä tehdä asioille jotain. Tottakai historian tutkimus on vaikeaa! Mitä sitten?
No siis monesti näkee sellaista asennetta sieltä luonnontiede-puolelta siis. Nähdään että ei-luonnontieteellinen tutkimus olisi jotenkin erittäin yksinkertaista ja helppoa, sitä se ei. Itse elän siinä toivossa, että kun laskentateho ja AI vielä massiivisesti tästä parantuvat niin alkaakin olla mahdollista mallintaa historiaa ja historiallisia prosesseja. Se muuttaisi tilannetta sangen radikaalisti.

Tuo sinun esityksesi, että ensin esitettäisiin aineisto vaikuttaa kyllä sangen epäkäytännölliseltä. Pitäisi tietysti myös samalla esittää koko aihepiirin aineisto, ei siis vain ne kohdat johon on viitattu vaan myös ne kohdat johon ei ole viitattu. Jos esität jonkin väitteen 1530-luvun rälssimaan verotuksesta ja esität muutaman viittauksen jonkin vuoden veroluetteloihin niin miten voi olla varma, etteivät juuri ne kohdat ole poimittu tarkoitushakuisesti jne.

Käytännössä väitöskirjoja arvioivat tutkijat, jotka oikeasti tuntevat sen massiivisen aineiston ja siitä jo tehdyn tutkimuskirjallisuuden, ja jotka oikeasti pystyvät arvioimaan kyseisen tutkimuksen arvoa ja pätevyyttä. Maallikko siihen ei pysty. Toki se on totta, että ylenmääräinen narratiivisuus voi usein vääristää, mutta se sitten liittyy luettavuuteen ja raflaavuuteen, oman nimen esillesaamiseen.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Itse elän siinä toivossa, että kun laskentateho ja AI vielä massiivisesti tästä parantuvat niin alkaakin olla mahdollista mallintaa historiaa ja historiallisia prosesseja. Se muuttaisi tilannetta sangen radikaalisti.
Sitä minäkin odotan. Olen itse asiassa jo reilu 20 vuotta odottanut sitä, että tekoälyn tutkimus tulisi psykologiaan, se kun olisi psykologeille loistava pelikenttä kokeilla asioita.

Näen tässä kuitenkin yhden asiaa hidastavan seikan. Kun tein väitöskirjaa ja opetin samalla ohjelmointia, niin tulin kahvilla keskustelleeksi humanistituttujen kanssa siitä, että järjestettäisiin humanisteille sopiva ohjelmointikurssi. Me siis pidimme ohjelmointikursseja silloin tekniikan ja fysiikan opiskelijoille. Tuttuni suhtautuivat asiaan nihkeästi ja epäillen. Syystä tai toisesta matematiikkaa ja ohjelmointia ei humanistien piirissä yleisesti pidetä kovin hyödyllisenä.

Oulussa luonnontieteen puolella ohjelmointi oli jo opiskelut aloittaessani käytännössä pakollinen tietojenkäsittelyn, fysiikan ja tähtitieteen puolella. Saattoi olla muillakin laitoksilla, mutta nuo voin sanoa varmasti.

Tuo sinun esityksesi, että ensin esitettäisiin aineisto vaikuttaa kyllä sangen epäkäytännölliseltä. Pitäisi tietysti myös samalla esittää koko aihepiirin aineisto, ei siis vain ne kohdat johon on viitattu vaan myös ne kohdat johon ei ole viitattu. Jos esität jonkin väitteen 1530-luvun rälssimaan verotuksesta ja esität muutaman viittauksen jonkin vuoden veroluetteloihin niin miten voi olla varma, etteivät juuri ne kohdat ole poimittu tarkoitushakuisesti jne.
Ei se näin toimi luonnontieteidenkään puolella. Kyllä, aineistosta voidaan poimia asioita tarkoitushakuisesti kuten esimerkissäsi, mutta silloin ainakin luonnontieteiden puolella se hoidetaan rajauksella: tässä tapauksessa siis sanottaisiin, että tämä tutkimus käyttää vain jonkun tietyn vuoden tai tiettyjen vuosien luetteloja. Rajausta yleensä perustellaan jollain seikalla, ja se ilmenee tyypillisesti johdantokappaleessa.

Lisäys: Ja niin, jos vuodet on poimittu tarkoitushakuisesti eikä sitä ole rajauksilla perusteltu, niin silloinhan artikkelin ei pitäisi mennä läpi tarkastajilta.

Otetaan nyt historia esimerkiksi. Näin analogiana esitettynä ajattelisin, että historian tutkimusartikkeli saisi muistuttaa oikeuden pöytäkirjaa. Olemme saapuneet "tapahtumapaikalle", jossa on selkeästi sattunut jotain: kuka tai mikä on "syyllinen"? Keräämme ja kuvaamme tapahtumapaikalta löytyvät todisteet (arkeologiset löydöt yms) mahdollisimman kattavasti ja tarkasti, parhaiten soveltuvaa tekniikkaa käyttämällä. Kuulustelemme mahdollisia silminnäköijöitä (aikalaiskertomukset) - kertooko silminnäkijä totta? Mitä hän jättää kertomatta? Joskus saatamme tarvita koejärjestelyjä, lavastettuja tilanteita tai vastaavia, jotta saamme tehtyä johtopäätökset. Esitämme oikeudelle materiaalin, tekemämme päättelyt ja koetamme näyttää, että "syyllisyydestä" ei jää epäilystä. Sitten soi CSI:n lopputunnari.

Vastavuoroisesti joku saattaisi avata tämän "casemme" uudelleen ja pitää puolustuspuheen löytämämme syyllisen syyttömyydestä. Hän ottaa aineistomme, mahdollisesti uutta lisäaineistoa jota meillä ei ollut ja pyrkii osoittamaan, että päätelmissämme on virheitä, niin, että syyllisyydestä jää varteenotettava epäily.

Rikostutkinta sinänsä voi olla ihan hyvä analogia historialle. Itse historiahan on ainutkertainen tapahtuma ja siksi niiden suhteen riittää se, että tapahtuma kuvataan niin tarkasti kuin pystytään, ja arkistoidaan. Aineistoon voi palata uudestaan ja kuvausta voi tarkentaa. Toistettavuuteen liittyvät seikat tulevat eteen vasta sitten, kun aletaan tehdä päätelmiä. Olisi tärkeää, että valittu päättelymekanismi on koeteltu ja havaittu toimivaksi siinä yhteydessä, missä sitä käytämme.

Käytännössä väitöskirjoja arvioivat tutkijat, jotka oikeasti tuntevat sen massiivisen aineiston ja siitä jo tehdyn tutkimuskirjallisuuden, ja jotka oikeasti pystyvät arvioimaan kyseisen tutkimuksen arvoa ja pätevyyttä. Maallikko siihen ei pysty. Toki se on totta, että ylenmääräinen narratiivisuus voi usein vääristää, mutta se sitten liittyy luettavuuteen ja raflaavuuteen, oman nimen esillesaamiseen.
Väitöskirjan lukijan ei tarvitse arvioida väitöskirjan pätevyyttä, sen ovat tehneet väitöskirjan tarkastajat.

Perinteinen, minullekin opetettu malli on se, että tietellinen artikkeli on tarkoitettu muiden saman alan tieteilijöiden luettavaksi. Se meillä kerrottiin aikanaan sellaisessa yhteydessä, että kuinka paljon mitäkin asiaa pitää artikkeliin avata.

Tämä on kuitenkin omalla tavallaan "pienin yhteinen nimittäjä", jonka mittarin kaikki voivat jakaa. Todellisuudessa asiaan vaikuttaa laitosten oma sisäinen kulttuuri, johon vaikuttaa tietysti myös tieteenalan kulttuuri.

Tieteellisen tiedon saatavuuden puolustajana minä toivoisin artikkeleilta vähän enemmän kuin tuon minimin. Perustelen sitä ensin sillä, että tietoa tarvitaan poikkitieteelliseen tutkimukseen: jonkun toisen alan tutkijan olisi hyvä päästä perille siitä, mitä olemme löytäneet. Aiemmin poikkitieteellinen tutkimus tarkoitti lähinnä sitä, että tutkimusryhmiin tuli jäseniä eri aloilta. Nykyään, kun artikkelit löytää netistä, tulee tärkeämmäksi se, että tutkija pystyy löytämään toiselta alalta tehdystä tutkimuksesta jotain, jonka arvelee voivan auttavan häntä omassa työssään.

Toinen perustelu on lähdekriittisyys. Tieteellistä tietoa voisi pitää luotettavimpana mahdollisena tietolähteenä itse kullekin. Kun nykymaailmassa artikkelit ovat usein saatavilla netin kautta eikä niitä tarvitse lähteä etsimään tai tilaamaan kirjastoon, niin myös lukijakunta on laajentunut. On melko turha usuttaa ihmisiä tiedon alkulähteille, jos näistä tiedon alkulähteistä ei saa selvää tai tekee virhepäätelmiä. Siis ensin sanotaan, että "tuossa on sulle tutkimusartikkeli, lue siitä" ja sitten sanotaan, että "kun et ole alan tutkija, niin et voi tietää, mitä siinä sanotaan".

Lisäys: Joskus aiemmin politiikka oli vähän sen suuntaista, että tieteelliset artikkelit oli tarkoitettu vain alan tutkijoille, ja jos jonnekin ulkopuoliselle taholle tarvittiin jotain, niin tehtiin sinne erikseen jonkinlainen selvitys. Näitä toki tehdään vieläkin, laitoksilta tilataan erilaisia selvityksiä eri asioihin. Mutta nykyään siis ihmisillä on paljon parempi pääsy itse lähteisiin.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No siis monesti näkee sellaista asennetta sieltä luonnontiede-puolelta siis. Nähdään että ei-luonnontieteellinen tutkimus olisi jotenkin erittäin yksinkertaista ja helppoa, sitä se ei.

Lyhyenä kommenttina, tämä johtunee useimmiten siitä mihin ei-luonnontieteellisessä tutkimuksessa tyydytään, ei siihen miten vaikeaa olisi saavuttaa edes kymmenesosa luonnontieteiden tarkkuudesta. Esimerkiksi pseudoluonnontieteellisyyden vastapainona kaiken kvantitatiivisuuden ja matemaattisuuden halveksunta, joka on melko yleistä tietyillä aloilla, johtaa alkeellisiinkin loogisiin ja matemaattisiin virheisiin sellaisissakin tapauksissa, joissa esim. melko perustava tilastomatemaattinen logiikka kykenisi leikkaamaan spekulaatiolta siivet kohtalaisen tehokkaasti. Kyllä näitäkin tapauksia nimittäin on.

Historian mallintamiseen tästä on toki matkaa, mutta vaikkapa Richard McElreath on kyllä kunnostautunut antropologian saralla, jossa matemaattisen mallinnuksen hyöty ei ole mitenkään kyseenalaista.

edit: Kun McElreathin otin puheeksi, tässä hänen ei-luonnontieteellinen artikkelinsa jossa tilastollisen analyysin keinoin näytetään epäoptimaalisten tutkimusmenetelmien sitkeys paremmasta tiedosta huolimatta.


Henkilökohtaisesti arvostan kenties jopa eniten tämänkaltaista monitieteellistä tutkimusta, jossa ei tehdä helppoja ja turhia kompromisseja mutta tiedostetaan tiedon rajat. Vain lyhyt ote jonka perusteella ei kannata liiaksi kritisoida (jos ei toki ylistääkään):

This paper argues that some of the most powerful incentives in contemporary science actively encourage, reward and propagate poor research methods and abuse of statistical procedures. We term this process the natural selection of bad science to indicate that it requires no conscious strategizing nor cheating on the part of researchers. Instead, it arises from the positive selection of methods and habits that lead to publication. How can natural selection operate on research methodology? There are no research ‘genes’. But science is a cultural activity, and such activities change through evolutionary processes [1925]. Philosophers of science such as Campbell [19], Popper [26] and Hull [27] have discussed how scientific theories evolve by variation and selection retention. But scientific methods also develop in this way. Laboratory methods can propagate either directly, through the production of graduate students who go on to start their own labs, or indirectly, through prestige-biased adoption by researchers in other labs. Methods which are associated with greater success in academic careers will, other things being equal, tend to spread.
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Lyhyenä kommenttina, tämä johtunee useimmiten siitä mihin ei-luonnontieteellisessä tutkimuksessa tyydytään, ei siihen miten vaikeaa olisi saavuttaa edes kymmenesosa luonnontieteiden tarkkuudesta.
Sillä on toinenkin, institutionaalinen puoli, josta kohta enemmän. Kerroinkin, että olen koettanut levittää matematiikan ja ohjelmoinnin ilosanomaa humanistitutuilleni. Keskusteluissa nousee esiin se, että matematiikka tai ohjelmointi ei (vielä) pure siihen kenttään, missä pelataan. Olen koettanut sanoa, että ei sen tarvitse, sitä voisi soveltaa niihin ongelmiin, joihin se puree. Esteeksi muodostuu se, että koetaan, että se puree niin vähäpätöisiin asioihin, ettei sellaisesta saa aikaiseksi kunnollista paperia. On parempi keskittyä niihin asioihin, joista laitoksella tehdään papereita.

Tämä on sellainen muna-kana -ongelma. Ohjelmointi ei kiinnosta, koska nähdään, ettei sen opettelu tule palkitsemaan. Kun se ei palkitse eikä ohjelmointiin tutustuta, niin ei ole ketään, joka lähtisi kehittämään metodologiaa. Oma veikkaus on se, että tietokoneet tulevat esimerkiksi psykologiaan teknisellä puolella olevan tekoälytutkimuksen kautta. Psykologian ja tekoälytutkimuksen rahoituspohja on erilainen, joka vaikuttaa siihen, mitä tehdään.

edit: Kun McElreathin otin puheeksi, tässä hänen ei-luonnontieteellinen artikkelinsa jossa tilastollisen analyysin keinoin näytetään epäoptimaalisten tutkimusmenetelmien sitkeys paremmasta tiedosta huolimatta.

On todella hienoa nähdä evoluution periaatteita tällä tavoin sovellettuna selittämään ilmiötä. Ei tarvinnut muutamaa lausetta enempää lukea tietääkseen tämän liittyvän replikaatiokriisiin:


Replikaatiokriisin "kärjessä" kulkee toki psykologia, neurotieteet, lääketiede, biokemia ja sellaiset, mutta kyse on ihan kaikkea tutkimusta ravisteleva kriisi (eikä se ole vielä ohi). Replikaatiokriisi on voimakkaasti institutionaalinen, josta tässä(kin) artikkelissa puhutaan. Tapa, millä tiedettä tehdään, suosii menetelmiä, jolla saadaan julkaisuja, ja sillä on vaikutukset siihen, mitä ja miten tutkitaan. Poikkitieteellisyyden takia se säteilee lähes kaikille aloille, ja on saanut esimerkiksi minut itseni toivomaan artikkeleihin selkeämpää esitystä siitä, mistä aineistosta johtopäätökset on tehty ja millä menetelmillä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Markkinataloutta voi toki hyödyntää eri tavoilla, myös aggressiivisesti. Yhdysvaltalaisten mafioiden iskulauseisiin kuului, että mikään ei romahduta kiinteistöjen arvoa niin nopeasti kuin vanha kunnon jengisota. Jengisotia sitten masinoitiin alueilla ja sieltä haalittiin kiinteistöjä omaksi ja tavoitteiden täytyttyä jengisotia lopetettiin tai siirrettiin eri paikkaan. Vallankäyttöä on monenlaista ja toki sitä tulisi kyetä hillitsemään, mutta tässä kohtaa kritiikki osunee ehkä ennemmin ihmisiin kuin talousjärjestelmiin - joissa aikalailla jokaisessa valtaa käytetään väärin ja markkinataloudessa ehkä jopa vähäisimmissä määrin.

Iso kysymys lieneekin, että voiko talousjärjestelmää ja ihmistä toisistaan erottaa tai mitä se edes tarkoittaisi? Että talousjärjestelmä on hyvä (tai täydellinen), mutta ihmisen luontaisille ominaisuuksille sopimaton (tai epätäydellinen)? Tämä sopinee paremmin tähän ketjuun.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Iso kysymys lieneekin, että voiko talousjärjestelmää ja ihmistä toisistaan erottaa tai mitä se edes tarkoittaisi? Että talousjärjestelmä on hyvä (tai täydellinen), mutta ihmisen luontaisille ominaisuuksille sopimaton (tai epätäydellinen)? Tämä sopinee paremmin tähän ketjuun.

Minusta voi ja ehdottomasti pitääkin. Ei siis täysin redusoida irrallisiksi mutta erotella niiden vaikutukset mahdollisuuksien mukaan. Ihmiskäyttäytyminen aiheuttaa tiettyjä samoja ongelmia riippumatta talousjärjestelmästä, jolloin näistä ei voida syyttää järjestelmää, sillä käytös ei muuttuisi sitä vaihtamalla. Sitten on hyviä ja huonoja puolia jotka ovat sidoksissa nimenomaan poliittiseen järjestelmään tai talousjärjestelmään.

Kaikki on toki ehdollista ihmiselle siten, että vaikka järjestelmä olisi paperilla monen mielestä hieno mutta jos se on, kuten toteat, ihmisen luontaisille ominaisuuksille sopimaton, on itse järjestelmä huono siihen tarkoitukseen mihin se on kehitetty. Niin poliittiset kuin taloudelliset järjestelmät ovat kuitenkin tarkoitettu toimimaan juuri ihmisille eikä kaavamaisuutta noudattaville roboteille ja tätä taustaa vasten niitä tuleekin arvioida. Lienemme tästä aivan samaa mieltä.

Esimerkiksi kommunismiahan nimenomaan yritetään puolustella sillä, että se "voisi" olla hyvä systeemi. Todellisuudessa se on kuitenkin sekä "tarttuvuutensa" että toimimattomuutensa takia ollut inhimillisellä kärsimyksellä mitattuna kenties maailmanhistorian tuhoisin yhteiskuntajärjestelmä. Silti meiltäkin löytyy aatetta ylpeästi kantava kansanedustajakin.

Kapitalismia tai markkinataloutta puolestaan, usein juuri kommunismin puolustajien taholta, lyödään sillä ettei se ole järjestelmänä taianomaisesti ratkaissut sellaisia ongelmia jotka ovat olleet ihmiskunnalla läsnä kaikissa muissakin yritelmissä. Osa jonka se on ratkaissut, jätetään tietenkin huomiotta.

edit: Mikäänhän ei takaa, että "täydellistä" järjestelmää on olemassakaan. Paljon yksinkertaisemmissakin ongelmissa kuin miljoonien ja miljardien ihmisten kaltaisten arvaamattomien olioiden yhteiselon järjestämisessä joudutaan tekemään vaikka mitä kompromisseja erilaisten toivottujen ja ei-toivottujen ominaisuuksien välillä. Tämä on yksi syy miksi vierastan usein vähintäänkin Twitter-öyhötyksessä mutta usein ihan koulutettujen ihmistenkin vakavasti esittämää virhepäätelmää jossa sekoitetaan jonkun asian esiintyminen järjestelmässä X siihen, että järjestelmä aiheuttaa asian X tai että sillä on minkäänlainen kausaalinen suhde siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös