Jatkoajan tupakkilakkolaiset

  • 159 283
  • 845

Nick Neim

Jäsen
Itellä olisi tääkin paska edessä, kunhan ensin saan pudotettua painoa. Harkitsin jopa niin radikaalia elämänmuutosta, että aloittaisin savuttomuuden ja painonpudotuksen samaan aikaan. Hetken mietinnän jälkeen tajusin ettei siitä tulisi yhtään mitään. Nyt sitten pelotteleekin jo etukäteen se, että paino taas nousee kun yritän lopettaa tupakointia. Nimittäin painonpudotusprosessin aikana röökinpolttaminen on varmaan kaksinkertaistunut -> varmasti toimii myös toistepäin.

Vitun loputon kierre, mutta kummastakin pahasta tulen eroon pääsemään. Pelottaa silti etukäteen.
 
Ihan tolkuttomaan jurriin tuossa tilanteessa ainakin tulee. Varmaan tulee juotuakin nopeammin, mutta olen kuullut myös väitettävän (saattaa olla myös schaibenia) että tuolla olisi joku fysiologinenkin selitys. Että kun rööki supistaa verisuonia, niin nyt kun ei polta, niin se alkoholi virtailisi jotenkin vapaammin elimistössä. Mutta oli miten oli, itse silloin reipas 10 vuotta sitten kun lopettelin, niin ekat kupittelut aiheuttivat ihan järisyttävän humalatilan.

Tuttua on kyllä myös tuo pään suhina. Entä tuleeko lakanapyykkiä ja onko muuten mielenkiintoisia unia?

Hmmm, toi verisuonihomma kuulostaa tutulta. Tämähän vaikuttaa lupaavalta touhulta.

Hikoilu ja pimeät unet, voi kyllä. Etenkin kämmenet hikoaa ja haisee niin, että jatkuvasti saa pestä. Kauankohan tätä jatkuu. Duunit alkaa parin viikon päästä ja ammatissani ei ole kauhean suotavaa haista mädältä perseeltä.

Yksi outo homma on se, että tupakoimattomuustouhun alettua naiset on näyttäneet saatanan hyviltä. En sitten tiedä onko yhteyttä.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kenelläkään kokemuksia elektronisista savukkeista? Kuulemma niitäkin nykyään saa tilata henkilökohtaiseen käyttöön, vaan ei myyntiin.
 

StopTheRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meikäläinen lopetti tupakoinnin ikäänkuin vahingossa noin puolitoista kuukautta sitten. Mulla on aina ollu, että kovassa krapulassa ei vaan pysty polttamaan. Siinä perjantai tuli otettua ja lauantai ja sunnuntai kärvisteltyä oloissa. Maanantaina töihin (töissä ei kukaan polta) ja kappas vaan tuli oltua viikko ilman tupakkia. Viihteelle lähdin, ostin niksapurkkaa joka toimi ihan mallikkaasti, ei tehnyt kessua edes mieli. Ihmeen kivuttomasti meni tuo "lopettaminen" nyt ei tulisi edes mieleen polttaa savukkeen savuketta. Hyi saatana, se haiseekin niin pahalle. Ja tosiaan, viisi vuotta tuli poltettua suht aktiivisesti, eli noin aski meni päivässä. Oikeastaan minkäänlaisia vieroitusoireita mulla ei edes ollut.. Hullua.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Yksi outo homma on se, että tupakoimattomuustouhun alettua naiset on näyttäneet saatanan hyviltä. En sitten tiedä onko yhteyttä.

Eiköhän sinne paisuvaiskudokseen pääse virtaamaan enemmän verta, kun et enää polta. Jos se verenkierto on sitten vilkastunut siellä "alapäässä". Mene ja tiedä.
 

ditrim

Jäsen
Onko kenelläkään kokemuksia elektronisista savukkeista? Kuulemma niitäkin nykyään saa tilata henkilökohtaiseen käyttöön, vaan ei myyntiin.

Ihan hauska peli leikkiä ja kokeilla. Ja sitä voi tuprutella baarissa, linja-autossa tai vaikka poliisilaitoksella. Nikotiiniaddiktio tuon kanssa todennäköisesti vain pahenee, sillä alkuun sitä on niin veikeää imeskellä jatkuvalla syötöllä. Tuttu joka tuota kokeili on jo palannut normaaliin tupakkaan.

Minä olen ollut 8 kuukautta tupakkalakossa. Humaloituessa iskee vanha himo johon välillä vastaan ottamalla muutamat haisut pikkusikaria. Muuten ei tee kyllä tiukkaa ja on niin mukavaa kuin henki kulkee. Tupakoimiseen en enää koskaan palaa.
 

Baldrick

Jäsen
Eilen illalla aloittelin ja olin siihen jo viikon valmistautunut. Kaverien keskuudessa on alkanut tälläinen lopettamisaalto ja heidän hienoisesta painostuksesta tuli itsekin ryhdyttyä sitten tähän. Lakon aloittaminen sijoittui eilisiltaan siksi, että silloin röökit loppuivat ja olin asennoitunut, että silloin vähintään yritän lopettaa(tai pitää edes taukoa), vaikkei mitään hurjempaa motivaation puuskaa olekaan. Homma lähti kuitenkin vireille siitä, kun kaverini puhuivat siitä, kuinka yleinen olotila on parempi kun ei polta. Tästä sitten ajattelin aloittaa ja jo heti eilisiltaisen lopettamispäätöksen jälkeen alkoi tehdä hirveästi mieli kessua, sekä nyt heti herättyäni, mutta täytyy tässä kärvistellä. Tupakoinut olen siis n. 7 vuotta ja päivässä on mennyt 15-30 tupakkia. Täytyy vissiin ostaa pari purkkia nuuskaa, mutta ei kuitenkaan sen enempää, ettei tapa korvaudu toisella.
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Eiköhän sinne paisuvaiskudokseen pääse virtaamaan enemmän verta, kun et enää polta. Jos se verenkierto on sitten vilkastunut siellä "alapäässä". Mene ja tiedä.

Empiirisen tutkimuksen perusteella voin "yhtyä" edellä olevaan. Nuorempana sitä tuskin huomaa, mutta nyt voin sanoa että eroa todella on.
 

Baldrick

Jäsen
Empiirisen tutkimuksen perusteella voin "yhtyä" edellä olevaan. Nuorempana sitä tuskin huomaa, mutta nyt voin sanoa että eroa todella on.

Vielä, kun yhdistää nimimerkin puheenaiheeseen, niin voi olla sivullisenakin varma, että meillä on tässä mies, joka tietää mistä puhuu. :)
 
Muutaman tunnin kuluttua on kulunut viikko viimeisestä polttamastani tupakasta. Voi kyllä olla ylpeä itsestä, että osaa jotain oikeita ja viisaita päätöksiä tehdä. Nikotiinipurkkaa jauhaessa...
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kolmisen viikkoa olen ollut ilman tupakkaa. Jalka murtui juuri kolme viikkoa sitten, ja tupakointihan tunnetusti heikentää verenkiertoa, joka taasen hidastaa luutumista.

Tästä syystä lopetin, ja yllättävn helpolla olen tähän asti päässyt. Saa nähdä kun jalka on kunnossa, sortuuko uudestaan tupakin pauloihin. Toivottavasti ei.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Apuja kokeneemmilta: lopetin nuuskan käytön tuossa taannoin, mutta nyt menee 2-4 askia röökiä päivässä. Ei riittänyt pinna, mutta milläs perkeleellä tästä sitten eroon? Metsästyskausikin edessä, jolloin on aina tullut poltettua.

Pitääkö tässä mennä lääkärin kanssa asiasta turisemaan?
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Apuja kokeneemmilta: lopetin nuuskan käytön tuossa taannoin, mutta nyt menee 2-4 askia röökiä päivässä. Ei riittänyt pinna, mutta milläs perkeleellä tästä sitten eroon? Metsästyskausikin edessä, jolloin on aina tullut poltettua.

Pitääkö tässä mennä lääkärin kanssa asiasta turisemaan?

No jos se noin päin kääntyi, niin vaihda se rööki mielummin siihen nuuskaan.

Itse olen polttanut noin 6 vuotta, mutta nyt olen ollut kohta viisi viikkoa ilman röökiä. Käytän tosin nuuskaa. Ei ole ollu lainkaan vaikeuksia olla polttamatta. Asenteesta kiinni koko homma.
 
Kymmenen päivää ilman tupakkaa ja oireina päänsärkyä sekä tuntuu että päässä suhisee erityisesti iltaisin. Ahdistusta ja heikkoa oloa pukkaa myös. Mielenkiintoiset unet ovat myös koettu juttu, mutta ne ovat pikkuhiljaa jo vähentyneet. Kertokaa viisaammat onko tämä normaalia ja kuinka kauan tätä jatkuu?
 
Kymmenen päivää ilman tupakkaa ja oireina päänsärkyä sekä tuntuu että päässä suhisee erityisesti iltaisin. Ahdistusta ja heikkoa oloa pukkaa myös. Mielenkiintoiset unet ovat myös koettu juttu, mutta ne ovat pikkuhiljaa jo vähentyneet. Kertokaa viisaammat onko tämä normaalia ja kuinka kauan tätä jatkuu?

Sitä jatkuu niin kauan kun savuttomuus muuttuu nautinnoksi. Sinä päivänä kun huomaat, että on mukava nauttia koko kupillinen kahvia rauhassa, eikä sännätä heti ensimmäisen hörpyn jälkeen ulos sytyttämään uutta käärylettä. Tai kun lähdet kotoa eikä tarvitse tarkastaa on röökiaski ja stendari mukana. Tai kun huomaat että kunto on noussut ja jaksat paremmin kuin tupakoiva kaverisi.

Kummallisia ja erittäin kummallisia unia oli vielä 1,5 kuukautta lopettamisen jälkeen, tosin en tiedä oliko kyseessä nikotiinin puute vai Champix-kuuri.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
8.4.2011 paloi (toivottavasti) viimeinen Moods sivuukirjoittaneen huulilla... Pari viikkoa ennen tuota päivämäärää alkoi Champix-kuuri joka jatkui täyden ajan kunnes napit loppuivat. Neljä kertaa on nyt röökin vetäminen aloitettu ja neljä kertaa lopetettu!

Kukin yrittää lopettaa tavallaan => mulla tuo Champix toimi tosi hyvin ja kokemuksesta voin sanoa, että meikäläiselle ei vaan sopinut röökin korvaaminen jollain toisella riippuvuutta aiheuttavalla tuotteella. Viimeksi koukutin itseni nikotiinipurukumiin (jatkuvasti purkka huulessa) ja siitä on niin hemmetin lyhyt matka takaisin tupakointiin.

Tsemppiä vaan kaikille kohtalontovereille !!
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onko kenelläkään kokemuksia elektronisista savukkeista? Kuulemma niitäkin nykyään saa tilata henkilökohtaiseen käyttöön, vaan ei myyntiin.

Hyvä peli. Itsellä on laturi hukassa tällä hetkellä. Ei tehnyt normaalia tupakkaa mieli parin päivän käytön jälkeen. Haisi ja maistui niin saatanan pahalle tuon jälkeen. Nuo M/Boro ja usa mix ovat ihan tupakkaa, mutta ei se palanut paperi maistu. Ekalla kerralla olin kaksi viikkoa polttamatta normaalia tupakkaa, sitten lankesin. Oli nikotiinittömiä nesteitä tuohon. Kesän alussa yritin uudestaan nesteillä joissa oli nikotiiniä. Kesti pari kuukautta kunnes laturi meni hukkaan. Kännissä rupeaa mieli tekemään oikeaa tupakkaa, mutta muuten kyllä tuolla selviäisi.
 
Kukin yrittää lopettaa tavallaan => mulla tuo Champix toimi tosi hyvin ja kokemuksesta voin sanoa, että meikäläiselle ei vaan sopinut röökin korvaaminen jollain toisella riippuvuutta aiheuttavalla tuotteella. Viimeksi koukutin itseni nikotiinipurukumiin (jatkuvasti purkka huulessa) ja siitä on niin hemmetin lyhyt matka takaisin tupakointiin.

Olin suunnitellut muutaman vuoden ennen lopettamista siirtyväni nuuskaan, miksi korvata riippuvuus toisella? Nuuskaa on sitäpaitsi vaikeampi hankkia, pitäisi olla kokoajan kyttäämässä tuttujen ja puolituttujen Ruotsin reissuja. Ei kiitos!

Tsemppiä sinne ja toivottavasti savullinen elämä on historiaa!
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Reilut 7 kuukautta takana savutonta elämää, ja ihan perseestähän tämä on. Päivästä toiseen hirvittävää kärvistelyä. Pari kuukautta olin ilman korvaustuotteita, mutta ei siitä mitään tullut. Siirryin sitten takaisin nikotiinipurkkaan. Tyylikästä.

No joo, kulkeehan se henki paremmin + kaikki muut lopettajien kliseet, mutta onhan se säälittävää istua terassilla oluella ilman rakasta ystävääni Sinistä Chesterfieldiä. Jos en olisi ollut näin kauan ilman röökiä, niin aloittaisin varmasti uudelleen. Oli se vaan niin Übercoolia puuhaa.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Onko kenelläkään kokemuksia elektronisista savukkeista? Kuulemma niitäkin nykyään saa tilata henkilökohtaiseen käyttöön, vaan ei myyntiin.

Vuorokausi on e-savuketta nyt testailtu ja ensimmäiset kokemukset ovat varsin positiivisia. Olen yrittänyt lopettaa tupakkia laastareilla, inhalaattorilla, purkalla, nuuskalla ja olempa champix? - kuurinkin syönyt. Lopputulos on aina sama. Tekee mieli tupakkia ja haluan tupakka hetkeni. En tiedä, olenko nikotiiniin edes hirveän riippuvainen, tupakkaa tekee vain mieli. Tai sen polttelemista.

E-savuke tuntuu olevan ylivertainen ykkönen vuorokauden kokeilun jälkeen, en ole polttanut luonnollisesti yhtään perinteistä valmistetta, ei sellaiseen ole ollut minkään näköistä tarvettakaan, e-savuke ajaa saman asian. Se tunne, kun jotain menee suusta keuhkoihin on lähes identtinen. Ei puske hikeä, ei tunnu olo sekavalta jne (mitä yleensä tekee kun jos on lakossa ) ja suurimpana henkisenä tekijänä on se, että voi iha normaalisti pitää oman tupakkihetkensä, käydä kavereiden kanssa sauhulla, eikä ole missään vaiheessa tullut sellainen olo, että tämä olisi jonkin sortin rangaistus :)

Ulkopuoliset eivät huomaa sinun vetäväsi erillaista, sillä kovin on aidon näköinen ja kun savua tulee reippaasti keuhkoista, se myös näyttää polttaessa aivan aidolta toimminalta.

Makuja on monia, itse suosittelen alkuun ihan joko menthoolia tai sitten oikeaa tupakanmakua imitoivaa nestettä.

Vuorokausi on kohta "lakkoa" takana oikeasta tupakista ja ensimmäistä kertaa on elämässä sellainen tunne, että pystyn oikeasti jättämään tupakin pois. Se vaan, että onko tämä nykyinen ratkaisu sitten sen parempi, on monien itsensä päättettävissä. Ainakin tämä on vaimolle ja lapsille kivempi (ei haise pahalle jne ) hieman ainakin terveellisempi ( häkä ja terva on poissa ) ja teoreettisesti tässä tulee hieman säästöäkin, sillä arvioitu kulutus on noin 1 € /päivä entisen, 5 euron sijaan.


Itse tuotetta uskallan suositella, jos haluaa tupakasta eroon ja kaikki konstit käytettävissä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Kaksi päivää tupakoinnin lopettamisesta ja yllättävän helposti on mennyt. Kaksi 2 mg purkkaa söin sunnuntaina ja tänään olen yhden napannut.

Kuitengin n. 20v tupakoinut, viimeiset vuodet 25-30 savuketta päivässä. Kyllähän tuo "stumppaa tähän" kirja antaa ihan mukavia neuvoja. Luin sen viime jouluna ja oikeastaan siitä lähtien pyöritellyt näitä minun ei tarvitse polttaa ajatuksia päässäni. En tiedä kuinka paljon siitä hyötyä on, mutta tuskin siitä haittaakaan on.

Ehkä suurempi motivaation lähde oli tyttären kanssa keväällä tehty sopimus: Kun hän oppii ajamaan ilman apupyöriä, niin iskä lopettaa tupakinpolton. uskomaton on kyllä lapsen muisti sillä välitömästi ensimmäisen 100m pyöräilyn jälkeen hän muistutti kyseisestä sopimuksesta.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Taas on muutama viikko mennyt ilman perinteistä tupakkia. E-savuke on ollut minun oikotieni onneen. vanhaa kessua tekee joskus mieli, mutta ei pääsääntöisesti. "Lakko" ei häiritse elämääni mitenkään ja pystyn elämään normaalia elämää ilman vanhaa tupakkia. Ei tarvitse hävetä omaa hajua, syödä askillista pastillia joka päivä ja vaimokin on ilahtunut savuttomuudesta :)

Uskallan siis edelleen suositella muille jotka miettivät sähkötupakkia. E-savuke.com, sieltä kannattanee katsella enemmän tietoa malleista ja nesteistä yms.

Fyysisesti en huomaa eroa mitenkään vanhaan, vielä ainakaan. Makuaisteissa ei ole muutoksia, kahvia menee vähemmän kuin ennen ja ehkäpä hieman vähemmän tukkoinen olo. Mitään lopettamiseen liittyvää oireitta ei ole ollut, eli yskää nuhaa tai sellaista. Kaikki on jatkunut kuten ennenkin, tupakan maku ja merkki on vähän päivittynyt.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
3,5 viikkoa ilman tupakkaa, tästä e-savukkeen avulla 2,5 viikkoa. Täytyy sanoa että koskaan ei ole ollut näin helppoa ilman tupakkaa, e-savuke kyllä toimii täälläkin loistavasti. Oikeastaan ensimmäisen viikon jälkeen ei ole edes haluttanut normaalitupakkaa, lähinnä on vain muistanut sen tuoman tunkkaisen olon ja pahanhajuiset kädet, unohtamatta nalkuttavaa emäntää. Nyt on erittäin vahva tunne siitä että koskaan ei enää tarvitse tervaa keuhkoihin vetää. Se tuntuu yksinkertaisesti niin hölmöltä. Mutta parempi koputtaa puuta. On muuten uskomaton tunne kun käy parvekkeella imaisemassa muutamat kunnon höyryt 24mg e-nesteestä, ja sisälle tullessa on sellainen olo että on käynyt tupakalla. Mutta kun nuuhkaisee käsiä ja ilmaa ympärillä, huomaa että ei haise millekään.

Tätähän voi imeä huoletta sisätiloissakin, ei haise oikeastaan millekään eikä se vähäinenkään haju tartu. Minä kylläkin varjelen jälkikasvua huonolta esimerkiltä ja puhaltelen höyryjä ilmoille parvekkeella.

Taloudellisestikin tämä on kannattavaa. Omalta osaltani rahaa ei ole vielä säästynyt koska kalustoa on pitänyt sen verran investoida. Mutta parissa kuukaudessa laitteisto on haukkunut hintansa. Ellei sitten sorru välineurheiluun, mikä vaara tässä touhussa on ilmeinen.

Hyvä puoli tässä sähkötupakassa on myös se, että höyryttely on niin friikkiä hommaa että sitä ei viitsi julkisella paikalla ainakaan vielä harrastaa. Siksi e-tupakointi on rajoittunut kotiin ja autoon. Työpaikalla on pitänyt keksiä muuta tekemistä, ja hyvin on sekin mennyt.

Oma riippuvaisuus tupakkaan on paljolti psyykkisellä puolella, ja siihen sähkösavuke on aivan äärimmäisen hyvä keksintö. Kun tietää että jos himo iskee, voi sitä käydä hyvällä omallatunnolla lääkitsemässä. Suosittelen erittäin lämpimästi jokaiselle tupakoinnin lopettamista suunnittelevalle. Makuja ja laitteita löytyy joka lähtöön. Omissa haaveissani siintää kunnon käsin veistelty e-piippu.

Huonoja puolia on vähän. Ehkä tässä vaaditaan hieman intoa perehtyä asiaan ja erilaisiin vaihtoehtoihin. Siihen löytyy kuitenkin apua e-savuke.com -sivustolta. Toisaalta vaaditaan myös vähän näpräämistä kun täytyy täyttää patruunoita tai tankkeja, muistaa ladata akut ja tilata varaosia. Mutta se vaiva kannattaa kyllä nähdä.

E: Toki tätä päätöstä edelsi jatkuvasti lisääntyvä kyllästyminen omaan tupakointiin ja kyvyttömyyteen sen lopettamiseksi. Ja vaimokin päpätti siitä jatkuvasti siihen malliin että lopulta minulla napsahti päässä ja rutistin askillisen sinistä bonusta roskikseen. Nalkutus tosin jatkui, "ja nyt pistit rahanarvoista tavaraa roskiin, huomenna ostat kuitenkin uuden". Päätin etten osta. Vasta seuraavien päivien aikana aloin pohtia että mikä auttaisi tässä päätöksessä.

Fyysisesti en huomaa mitään eroa entiseen. Henkisesti kylläkin, hermot kestävät paremmin kun ei ole koko ajan sitä yhtä peikkoa olkapäällä istumassa ja haisemassa.
 
Viimeksi muokattu:

cubicman

Jäsen
Maanantaiaamuna polttelin viimesen tupakan, tai oikeastaan toiseks viimesen kun jätin askiin yhden ja oon sitä yhtä tupakkaa nyt kantanu mukana.
On ollu paljon helpompi kun tietää että vois polttaa mutta kun ei halua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös