Paria päivää vaille kuukausi "tupakoimattomana". Lainausmerkit siksi, että olen polttanut tuona aikana 3 tupakkaa ja pari pikkusikaria. Ei ole kovin hankalalta tuntunut, päätin jo aikaisemmin että minun mittakaavassani iso elämänmuutos eli toiselle puolelle Suomea muuttaminen saa toimia lähtölaukauksena myös tupakoinnin lopettamiselle. Päämotivaattorina (ts. konkreettisimpana motivaattorina) on näin opiskelijataloudessa elävänä tupakointiin menevän rahan järkevämpi sijoittaminen. Heti perässä sitten tuleekin kyllästymiseni vaimon nalkuttamiseen aiheesta.
Totta kai myös terveydestä ja fyysisestä kunnosta huolehtiminen ovat tärkeitä vaikuttajia, ovat kuitenkin vähän vähemmän konkreettisia motivaattoreita ihmiselle jolla ei mitään isompia terveysongelmia ole toistaiseksi ollut.
Aikaisemmin omasta kaveriporukastani ehkä 80% tupakoi. Viimeisen vuoden aikana olen havahtunut että tupakkaseuraa ei ole tahtonut löytyä samalla todennäköisyydellä kuin ennen. Sekin pisti hieman miettimään että jos muutkin lopettamiseen pystyvät, niin kyllä minäkin.
Yllättävän helppoa on ollut olla polttamatta. En ole ottanut mitään hirmuista stressiä asiasta, enkä edes ole tavoitellut 100% polttamattomuutta. Minulle merkitsee erittäin paljon jo se, että ne 6-8 viikottaista tupakka-askia jäävät kioskin hyllylle odottamaan toisia tervakeuhkoja. Jos joku tupakan tarjoaa, voin kyllä sen polttaa ilman sen suurempia tunnonvaivoja. Tämä siksi että tiedän ettei täällä uudella paikkakunnalla niitä tarjoajia kävele joka kuukausi vastaan.
Olen ollut kova autotupakoitsija. Mielestäni hyvä merkki edistymisestä oli se, kun lähtiessäni autolla pikku reissulle löysin hanskalokerosta vajaan askin sinistä Chesterfieldiä. "Jahas, vajaa aski sinistä Chesterfieldiä", ajattelin. Laitoin askin takaisin hanskalokeroon ja lähdin kohti määränpäätäni. Seuraavan kerran muistin tupakan illalla nukkumaan mennessäni. Ihmettelin kovasti, miten tilanne ei aiheuttanut minkäänlaista tupakanhimoa.
Noh, pitkä on matka siihen että voisin sanoa olevani entinen tupakkamies. Mutta ehkä joskus, turha siitä on kovin suuria paineita repiä. Tämä ajatusmalli sopii ainakin minulle.