Pitänee käydä tsekkaamassa vähän noita bistroja stadista ja täällä on tähän mennessä ilmoitettu niitä pari kappaletta? Benjam's Bistro ja Juuri? Missä muissa saman tyylisissä mestoissa kannattaa Helsingissä käydä?
Bistron määritteleminen on jokseenkin hankalaa, mutta kohtuuhintaista ruokaa saa kyllä useasta paikasta. Benjam's Bistroa ja Zio Pepeä voin suositella täysin varauksetta, jahka palaavat viikon päästä kesälomiltaan. Täysin italialainen miehitys niin keittiössä kuin salissa. Miinusta oikeastaan vain espressosta joka ei vastaa italialaisstandardeja. Juuressa olen syönyt kerran ja kokemus oli hyvä (tosin hintansa puolesta Juuri menee mielestäni hiukan "bistron" ohi ja yli) mutta huhua olen kuullut että taso on jonkun verran tippunut.
Uudenmaankadulla Bar No 9 (Ysi) on myös käymisen arvoinen, mutta ruuan taso ja jopa annoskoot valitettavasti heittelevät jonkun verran. Ravintola Tori Fredrikintorilla oli ainakin ennen hintaisekseen erinomainen ravintola. Nykyään konseptia on hiukan muutettu ja paikka menee kiinni jo alkuillasta, mutta näyttäisi esimerkiksi legendaariset jallupullat olevan listalla yhä. Hietalahdentorin kupeessa sijaitseva Konstan Möljä tarjoaa hyvinkin konstailematonta kotiruokaa, ja kulman takana sijaitseva Salve on legendaarinen paikka helsinkiläisravintoloiden joukossa, eteenkin silakoidensa ansiosta. Samaan kategoriaan heittäisin myös Sea Horsen Eirassa, jossa silakat ovat myös suosiossa, kuten muutkin "kotiruoka-annokset", esimerkiksi erinomaiset kaalikääryleet. Punavuorenkadulle on melko hiljattain ilmestynyt gastropubiksi itseään nimittävä Lupolo, jossa en ole itse syönyt, mutta josta olen kuullut pelkkää hyvää.
Kallion liepeillä sekä Bullman Flemarilla että Weeruska Porvoonkadulla tarjoavat maittavaa ruokaa hyvässä baarimiljöössä, kuten myös Ruoholahden metroaseman vieressä oleva Meritähti (burgerit ovat todella hyviä, myös hinta/laatu-suhteeltaan).