Jatkoajan leffakerho

  • 2 311 476
  • 11 991

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No jos Disney tekee uuden Indyn kunnioittaen vanhoja (mielestäni 4. Indy ei kunnioittanut vaan sortui samaan pelleilyyn kuin SW episodit 1-3, mutta Disney korjasi tilanteen episodi 7:lla), niin mikäs siinä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Indiana Jonesia ei kyllä ilman Harrison Fordia voida mielestäni tehdä. Ei tule mieleen yhtäkään näyttelijää joka voisi ne saappaat täyttää. Ilman Fordia se ei ole kyllä Indiana Jones minulle. Ja juu onhan noita monia muitakin sarjoja castattu uusilla näyttelijöillä kuten James Bond, mutta Indiana Jones on kyllä omasta mielestäni niin Harrison Ford -show, että ei toista sanaa.

Onhan tietysti aikanaan ollu tv:ssa se Young Indiana Jones vai mikä lie, missä nyt sinänsä Sean Patrick Flanery aika hyvin maneereineen meni nuoremmasta Indysta. Vaan se oli teini-ikäinen Indy ja aikuinen kokenut Indiana Jones on kyllä yhtä kuin Harrison Ford. Hänen karismaansa ja vähäeleisyyttä ja sen mukanaan tuomaa sarkastista humorismia ei kovin monella ole.

Mieluummin katselen kyllä harmaantunutta ja ruttuista Harrison Fordia tuossa roolissa kuin jotain wannabeta. Selvää on tietysti se, että vaikka Ford nyt rooliin suostuisikin ainakin vielä kerran, niin ikää on ja tulee lisää ja jos (oletettavasti) Disney haluaa näitäkin leffoja tuottaa useampia lähitulevaisuudessa, niin pakkohan päärooli on castata uusiksi.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Olet nähnyt kaikki Indyt, mutta pidät yliampuvana vain viimeistä? Erikoinen mielipide, josta haluaisin tietää tarkemmin.
Nelonen meni mielestäni metsään mm. ydinräjähdyksessä, josta Indy selviytyi piiloutumalla jääkaappiin ja etenkin loppuratkaisussa, jossa avaruusoliot tulivat sotkemaan kuviot.

Kaikissa Indiana Jones -elokuvissa on omat "fibansa", mutta nelososa oli kaikilla mahdollisilla mittareilla se huonoin Indy. Erityisesti häiritsi elokuvan pyrkimys olla samaan aikaan seikkailuelokuva ja perhedraama taattuine "se on sun poikas" -juttuineen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Se on kuitenkin selvää, että elokuva tullaan tekemään, vaikka Ford ei mukaan lähtisikään....

...
Mieluummin katselen kyllä harmaantunutta ja ruttuista Harrison Fordia tuossa roolissa kuin jotain wannabeta. Selvää on tietysti se, että vaikka Ford nyt rooliin suostuisikin ainakin vielä kerran, niin ikää on ja tulee lisää ja jos (oletettavasti) Disney haluaa näitäkin leffoja tuottaa useampia lähitulevaisuudessa, niin pakkohan päärooli on castata uusiksi.

Ikävä kyllä en pysty antamaan lähdettä, kun en muista mistä tämän taannoin luin, mutta ilmeisesti on sataprosenttisen varmaa, ettei kukaan muu tule korvaamaan Harrison Fordia tässä roolissa. Tekijät nimenomaan ovat korostaneet jo Steven Spielbergistä lähtien, että Indiana Jones ei ole samanlainen hahmo, kuin vaikka James Bond, jossa näyttelijää voi vaihtaa. Eli Ford joko näyttelee Indyn roolin tai sitten koko hahmoa nimeltä Indiana Jones ei tulevassa leffassa ole.

Leffan Disney voinee tehdä jotenkin ilman itse vanhaa sankariakin, joku täysin uusi arkeologi vaan seikkailemaan ja sitten leffan aikana parit tribuutit vanhoille leffoille jne.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ikävä kyllä en pysty antamaan lähdettä, kun en muista mistä tämän taannoin luin, mutta ilmeisesti on sataprosenttisen varmaa, ettei kukaan muu tule korvaamaan Harrison Fordia tässä roolissa. Tekijät nimenomaan ovat korostaneet jo Steven Spielbergistä lähtien, että Indiana Jones ei ole samanlainen hahmo, kuin vaikka James Bond, jossa näyttelijää voi vaihtaa. Eli Ford joko näyttelee Indyn roolin tai sitten koko hahmoa nimeltä Indiana Jones ei tulevassa leffassa ole.
Tämä kuulostaa hyvältä ja toivottavasti asia myös pysyy noin. Eri hahmo (vaikka sitten Indiana Jonesin poika) on sitten ok.

Eriasia onko elokuva ja tarina niin kiinnostava ilman noin ikonista hahmoa, mutta käsikirjoituskin ratkaisee aika paljon aina.

Sinänsä Indiana Jonesilla ja James Bondilla taitaa olla se yhteys olemassa, että Spielberg olisi aikanaan halunnut ohjata juuri James Bond leffan, mutta ei siihen hommaan syystä tai toisesta päässyt ja Lucas sitten totesi tälle, että: älä Steve välitä, mulla ois jotain parempaa mielessä..

Kyse oli sitten tietenkin juuri Indiana Jonesista joka oli ideana muhinut Lucasin mielessä kaiketi jo tovin ja loppu on historiaa.

Pakko kai noi on kaikki Indyt katsella lähiaikoina, kun Star Warsitkin on kerrattu tässä. Jopa sen neljännen voisi katsella, vaikka se tosiaan jätti aika todella ristiriitaiset fiilikset aikanaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Pakko kai noi on kaikki Indyt katsella lähiaikoina, kun Star Warsitkin on kerrattu tässä. Jopa sen neljännen voisi katsella, vaikka se tosiaan jätti aika todella ristiriitaiset fiilikset aikanaan.

Tein tämän jokin aika sitten, eli katsoin nuo vanhat Indyt, pl. se nelososa, jota en ole katsonut koskaan, enkä aio koskaan katsoakaan. Syy on se, että joku (onneksi) kertoi etukäteen, että jotain ufo-juttuja tiedossa.

Mutta noista vanhoista, niin omaan makuun vain Kadonneen arkin metsästäjät on kestänyt kokonaisvaltaisesti aikaa. Ford toki roolihahmossa on ihan hauska noissa kaikissa, mutta ovathan nuo erikoistehosteet jne nyt aika kökköä kamaa, jonain kevyenä huumorina nyt menettelee. Toki ei siinäkään ole mitään väärää, eli katsoa Jonesit juurikin huumorimielellä :)

Kadonneen arkin metsästäjät on toki sekin juonellisesti vähän sitä sun tätä, mutta on se tarina kuitenkin jollain lailla selkeä ja ennen kaikkea tietty vakavuus ja raamatullisuuskin kuitenkin mukana, paras noista vanhoista helposti.
 

Baldrick

Jäsen
Ainiin, unohtuipa tulla mainostamaan, kun tuossa yksi päivä tuli katsottua sellainen elokuva kuin Child 44. Jännä miten elokuva ei ole tarttunut ainakaan omiin silmiini missään, vaikka elokuvan on tuottanut Ridley Scott ja castista löytyy sellaisia nimiä kuin Tom Hardy, Gary Oldman, Vincent Cassel, sekä ruotsalaiset Noomi Rapace, Fares Fares ja Joel Kinnaman, kuten myös briteissä varsin käsittääkseni varsin suosittu ja muillekin vähintään naamasta tuttu Paddy Considine. Vielä erikoisemmaksi homman tekee se, että elokuva ei ilmeisesti irtiottanut yhtään mainosarvoa siitä, että se on kielletty Venäjällä.

Ei tarvitse pelätä spoilereita. Elokuva siis sijoittuu 1900-luvun puolivälin Venäjälle ja kertoo pettureita etsivien poliisien toimintakulttuurista, sekä heidän ja koko Venäjän tuolloisesta kylmästä arjesta. Yhden näistä poliiseista lapsi murhataan, mutta homma selvitetään olan kohautuksella tapaturmaksi, koska "paratiisissa ei tapahdu murhia". Sitten kuitenkin selviää, että lasten murhia tapahtuu muuallakin ja käsissä on todellakin sarjamurhaaja, jota lähdetään selvittämään vastoin Venäjän tahtoa.

Elokuvasta kinkkisen neuvostoaikaa ihannoivalle Venäjän nykyhallinnolle tekee varmasti jo ensimmäiset 20 sekuntia, kun elokuvassa tekstin muodossa kerrotaan heti Holodomorista eli tapahtumasta, kun Neuvostoliitto päätti näännyttää arvioista riippuen 2,4-7,5 miljoonaa ukrainalaista vuosina1932-33. Tämä ilmeisesti kielletään tapahtuneen vieläkin Venäjällä, mikäli en ole väärin ymmärtänyt. Elokuvassa kerrotaan myös NL:n varsin karusta arjesta ja siitä, että jos kerran poliisi on sinun perässäsi, niin paska on jo housussa ja voisit yhtä hyvin olla kuollut.

Kaiken kaikkiaan erinomainen elokuva ja en tiedä, onko vika minussa vai miksi en ole tähän elokuvaan aiemmin törmännyt? Hyvä elokuva tehty ilmeisesti menestyksekkään kirjan pohjalta ja laatunäyttelijöillä, joten luulisi törmänneen. Joitain elokuvassa saattaa häiritä, kun hahmot puhuvat englantia venäläisittäin murtaen, mutta itseäni tuo ei juurikaan haitannut. Kaiken kaikkiaan antaisin arvosanaksi 8,5/10. En osaa sanoa, että mitä pitäisi muuttaa, että tulisi 10, mutta ehkä se joku piste i:n päältä tuossa kuitenkin puuttui. Kuitenkin yksi vuoden parhaista elokuvista!
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
The Hateful Eight seka the Revenant tuli nahtya talla viikolla.

Tarantinon kahdeksas elokuva, the Hateful Eight, menee kylla kirkkaasti taman vuoden parhaaksi elokuvaksi ja on, ainakin omasta mielesta, Tarantinon parhaimpia tuotoksia. Hienosti ohjattu, hyvin naytelty, seka Ennio Morriconelta varsin onnistunut Soundtrack. 9/10

The Revenant jai sitten omasta mielesta vahan vaisuksi. Paljon odotin talta elokuvalta, mutta ei pystynyt lunastamaan odotuksia. Mika on sinallaan harmi, silla Leonardo DiCaprio ansaitsee Oscarin. Valitettavasti vain ei tasta elokuvasta. Tom Hardy, vaikkakin hyvin vahaelkeinen hankin, oli tassa elokuvassa se ns. uskottavampi osapuoli. Ei tuohon DiCaprion hahmoon oikein paassyt kunnolla kiinni. Viihdyttavaa siltin, loppujenlopuksi. 7/10

Tassa oli kuin omasta kynasta. The Hateful Eight oli omasta mielesta sita Tarantinoa itsessaan, huippua dialogiaa ja varikkaita hahmoja. Itselle iski kuin tuhat volttia, mutta samalla tiedostin, etta monille varmasti pitkaveteinen ja helvetin tylsa leffa. Ajattelen etta yksi Tarantinon ristiriitaisimpia tuotoksia katselijoiden mielesta. Mutta kuitenkin itse siis tykkasin helvetisti, dialogiaa tuli ja tuli ja se sai minut virneeseen koko leffan ajan.

The Revenantista odotin itsekin sita vuoden leffaa, mutta ei sita tullut. Todella natisti kuvattu, helvetin karu se oli, mista plussaa. Mutta huomasin tylsistyneeni jossain kohtiin. Unikohtaukset jota venytettiin ja jauhettiin samaa, niin aika tylsaksi iski. DiCaprion hahmo nyt ei muuta tee kuin murise maassa, eli ei siihen hahmoon paase oikein sisalle. Ei miehelle oikein lammennyt ja en edes toivonut, etta mies selviaisi ja hoitaisi homman. Tom Hardy taas teki helvetin kovan roolin ja kylla tuolla pitaisi vahintaan ehdokkuus tulla. Mutta muuten ihan hyva leffa, mutta kylmaksi jatti.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ensi viikolla on Orionissa Tarkovskia, Ei paluuta ja Andrei Rublev. Kaikki Tarkovskin elokuvat näytetään tässä talven ja kevään mittaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Minä kyllä tykkäsin tästä. Toki siellä on joukossa yli dramatisoituja kohtauksia mutta on tuossa myös totuuden hiventä sillä se perustuu osin tositapahtumiin. Ainakin tuo loppukohtaus oli yksi niistä tositapahtumiin perustuvista kohtauksista.

Loppukohtauksen lähtökohdat ja ehkä lopputuloskin oli mahdollisesti ns. tositarinaan perustuvia mutta syön hatullisen paskaa jos tuo tapahtui edes kaukaisesti siten miten se leffassa esitettiin.

Nyt seuraa spoilereita eli ne jotka eivät ole vielä nähneet, skipatkaa loppuosa.

Paikalleen jumahtaneessa tankissa on kaksi suuntaa mihin se voi ampua, kiinteä apu-kk keulassa (ampumasektori arviolta 45 astetta molempiin suuntiin) ja coaxial kk tykin juuressa jolla pystyttiin ampumaan sinne minne torni osoitti. Tornin päällä olevalla .50 kalibeerisella ei voi mitenkään ampua jos ympäristö kuhisee vihollisia konetuliaseilla, puhumattakaan tarkka-ampujista joita kaivettiin esille vasta lopussa (ja eivätkä löytäneet kuin maailman surkeimman sniperin)

Käytännössä siis SS-joukoilla oli alkurysäyksen jälkeen käytössä koko ajan about 180 asteen hyökkäyssektori josta sai ampua ns. vapareita, hyökätä tankin päälle tai vaikkapa räjäyttää tankki panzerfaustilla. Mutta ei, jostain syystä Waffen SS-eliittiyksikön heebot heiluivat jatkuvasti sen runko-kk:n ampumasektorissa ja kuolivat hollywood-tyyliin pahoina aivottomina natseina. Saksalaiset ampuivat käsiaseilla ja konekivääreillä tankkia jatkuvasti oli tietysti huvittavaa ja perusteltua ainoastaan häirintävaikutuksen takia mutta se että tankin miehistö hyppi sisään ja ulos tankista useaan otteeseen samanaikaisesti ilman että olisivat välittömästi kuolleet oli sitten täyttä facepalmia.

Tuo loppukohtaus oli niin tökerösti tehty, se oli suoranainen loukkaus sotaveteraaneja kohtaan, puhumattakaan kriittisistä elokuvan katsojista. Ehkä se uppoaa perus rah-rah jenkkiin mutta ei muihin.

Muut perseilyt, joskin selvästi pienemmät oli

1) saksalaisten kyvyttömyys osua AT-tykeillään suoraan päälle tuleviin Shermanneihin arviolta 300-700m matkalta, täydellä tähtäyksellä ja useammalla yrityksellä kun taas Shermannit osuivat VAUHDISTA naamioituihin tykkeihin (Shermanin kyky osua mihinkään vauhdista oli todella surkea huonon tornin vakautuksen takia) suht helposti. Tuolta etäisyydeltä tuon ajan saksalaisten AT-tykit (Pak 38 jne) olisivat vedellet etupellistä läpi heittämällä ja kovalla osumaprosentilla.

ja

2) Tikru-tappelu. Taktiikat oli taas jätetty tositarinoihin ja päätetty mennä hollywood-taktiikalla joka on tietysti paljon viihdyttävämpää suurelle osaa katsojista.

Tuosta leffasta olisi voinut saada niin paljon paremman ilman että oltaisiin menetetty mitään viihdyttävyydestä jos oltaisiin edes vähän yritetty. Jos tehdään leffaa ja mainostetaan sitä "tosielämän tapahtuviin perustuvana" niin voisi kuvitella että John Wayne ja John Rambo olisi jätetty kotiin ja edes vähän yritetty. Saving Private Ryan, Band Of Brothers yms. ovat onnistuneet tässä. Tämä failasi karkeasti.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
The Hateful Eight

Oli kyllä aika mitäänsanomaton raina. Tarantino tuntuu jotenkin uppoavan tuohon omaan retrokaipuuseensa ja vähän jotenkin kaatuu omaan näppäryyteensäkin, varsinkin kun ilmeisesti kuvittelee olevansa parempi käsikirjoittaja ja dialogien rustaaja, mitä todellisuudessa onkaan.

Kaverillahan on loistavia elokuvia menneisyydessä, mutta tämä oli kyllä huonoin kaikista tähän astisista. Vaikken ikinä ole aivan täysin ymmrtänytkään sitä jeesuksen asemaa, mikä ukolla on. Nyt uupuivat kyllä kaikki yllätyksellisyys ja myöskin se vähän harmitti, että vaikka Morricone nyt ihan hyvän scoren leffaan olikin vääntänyt, aina miehen leffat ovat myöskin loistaneet soundtrackillaan. Nyt kyllä oli yhtä kuivaa kuin itse leffakin.

Näyttelijätyö toki aivan mukiin menevää. Varsinkin Walton Goggins oli loistava. Mutta ei kyllä ole tarvetta leffaa katsoa uudestaan pitkiin aikoihin.

Toivottavasti kaveri palaisi nykyaikaan ja vanhoihin hyviin teemoihinsa. Tämä järjetön kaipuu jonnekin 60-70-luvun leffatuotantoon alkaa vähän kyllästyttää.

Leffa-asteikolla 2,5/5.

Tarantino-asteikolla 2/5.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
The Hateful Eight (SPOILERS)

Uusin Tarantino aivan katastrofi. Alkupuolisko sinänsä ihan hyvää ja rauhallista jutustelua laadukkaalla dialogilla, joskin ajoittain paistoi läpi se, kuinka paljon näyttelijät yrittivät näytellä coolia Tarantino-hahmoa. Jälkimmäinen puolisko sitten väkivaltafantasioiden toteuttamista. Ja kun leffalla kestoa se kolme tuntia, eli tuo mäiskintä ja roiskintakin kestää reilusti yli tunnin, niin kuka tuollaista jaksaa katsoa. Ei taida Tarantinolla olla enää oikein mitään valtteja hihassaan, alamäki on tasaisen jyrkkä. Inglorious muistaakseni sentään seisoi jotenkuten omillakin jaloillaan, Django nojasi jo aika vahvasti väkivaltaan ja tässä nyt ei paljon muuta pointtia olekaan.

Walton Goggins oli hyvä, Tim Roth samoin. Rothin rooli oli kyllä sellainen, että lienee alunperin Waltzille kirjoitettu. Ihan hyvä, että hiukan vaihtelua näyttelijäkaartissa.

5/10
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
The Hateful Eight (SPOILERS)

Uusin Tarantino aivan katastrofi. Alkupuolisko sinänsä ihan hyvää ja rauhallista jutustelua laadukkaalla dialogilla, joskin ajoittain paistoi läpi se, kuinka paljon näyttelijät yrittivät näytellä coolia Tarantino-hahmoa. Jälkimmäinen puolisko sitten väkivaltafantasioiden toteuttamista. Ja kun leffalla kestoa se kolme tuntia, eli tuo mäiskintä ja roiskintakin kestää reilusti yli tunnin, niin kuka tuollaista jaksaa katsoa. Ei taida Tarantinolla olla enää oikein mitään valtteja hihassaan, alamäki on tasaisen jyrkkä. Inglorious muistaakseni sentään seisoi jotenkuten omillakin jaloillaan, Django nojasi jo aika vahvasti väkivaltaan ja tässä nyt ei paljon muuta pointtia olekaan.

Walton Goggins oli hyvä, Tim Roth samoin. Rothin rooli oli kyllä sellainen, että lienee alunperin Waltzille kirjoitettu. Ihan hyvä, että hiukan vaihtelua näyttelijäkaartissa.

5/10

En ole vielä filmiä nähnyt, mutta trailereiden perusteella olen vähän haistellut, että nyt tuli Tarantinollekin "ohiveto". Jotenkin aistittavissa, ettei ihan sellaista onnistumista kuin aiemmin.

Silti menet mielestäni liian pitkälle sanoessasi, että on muka tasaisen jyrkkää alamäkeä. Itse olen melkoisen varma, että häneltä on tulossa vielä useita upeita leffoja, aina vaan ei voi onnistua 10/10. Vielä kun kyseessä on Tarantino, niin jengi odottaakin jotain ylimaallisen hyvää tekelettä joka kerta.

Eilen Jackie Brownia katsellessa tuli mieleen, että Tarantinio voisi välillä tehdä tuon tyylisen leffan ja siis tulla pois tuolta ylenpalttisesta retroilusta.

PS. Mä uskon Rothin olevan ihan hyvä rooliin, mutta jo ulkonäöstä tuli mieleen, että onko Waltzin rooli alunperin... Ei sillä, mä katson kyllä helvetin mielelläni Waltzia vaikka jok'ikisessä Tarantino-leffassa.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Silti menet mielestäni liian pitkälle sanoessasi, että on muka tasaisen jyrkkää alamäkeä. Itse olen melkoisen varma, että häneltä on tulossa vielä useita upeita leffoja, aina vaan ei voi onnistua 10/10. Vielä kun kyseessä on Tarantino, niin jengi odottaakin jotain ylimaallisen hyvää tekelettä joka kerta.
Tästä ei omalla kohdallani ole kyse, koska en lukeudu kuitenkaan aivan kiihkeimpiin Tarantinon faneihin, vaikka mies varmaankin TOP10-suosikkiohjaajiini lukeutuukin. Olen myös skeptisempi tulevaisuuden suhteen, mies tuntuu olevan niin syvällä tuossa omassa retroelokuvan maailmassaan ja toistavan samoja kaavoja ja teemoja, että todella yllätyn jos hän vielä onnistuu jotakin laadukasta ja tuoretta tuomaan pöydälle. Erityisesti, jos hän pitää lupauksensa ja tekee vain 10 täyspitkää elokuvaa. Tuskin pitää.

En siis sinänsä epäile, etteikö Tarantino halutessaan pystyisi vielä mestariteokseen, eihän ne Reservoir Dogsin ja Pulp Fictionin kirjoittajanlahjat mihinkään ole kadonneet. Sen sijaan epäilen sitä tahtotilaa. Kaikkien haastatteluiden perusteella hän tuntuu todella vilpittömästi rakastavan näitä Djangon ja Hatefulin kaltaisia väkivaltatuotantojaan, ja minusta ne eivät vain ole erityisen hyviä elokuvia.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tästä ei omalla kohdallani ole kyse, koska en lukeudu kuitenkaan aivan kiihkeimpiin Tarantinon faneihin, vaikka mies varmaankin TOP10-suosikkiohjaajiini lukeutuukin. Olen myös skeptisempi tulevaisuuden suhteen, mies tuntuu olevan niin syvällä tuossa omassa retroelokuvan maailmassaan ja toistavan samoja kaavoja ja teemoja, että todella yllätyn jos hän vielä onnistuu jotakin laadukasta ja tuoretta tuomaan pöydälle. Erityisesti, jos hän pitää lupauksensa ja tekee vain 10 täyspitkää elokuvaa. Tuskin pitää.

En siis sinänsä epäile, etteikö Tarantino halutessaan pystyisi vielä mestariteokseen, eihän ne Reservoir Dogsin ja Pulp Fictionin kirjoittajanlahjat mihinkään ole kadonneet. Sen sijaan epäilen sitä tahtotilaa. Kaikkien haastatteluiden perusteella hän tuntuu todella vilpittömästi rakastavan näitä Djangon ja Hatefulin kaltaisia väkivaltatuotantojaan, ja minusta ne eivät vain ole erityisen hyviä elokuvia.

Tietysti tuollaisen mielipiteen (=alamäki) syntymiseen vaikuttaa suuresti se, jos tosiaan kokee Djangon heikkona tekeleenä. Itse en koe. Itse asiassa elokuvan maailma oli mielestäni kiinnostavampi kuin Bastardsin natsiparodiointi, eivätkä Di Caprion ja Waltzin mainiot roolisuoritukset jättäneet kylmäksi tuossa(kaan) filkassa. Puhumattakaan Jacksonin hersyvästä roolista leffan suurimpana rasistina ja neekerivihaajana. Väkivaltakohtauksista sen verran, että pidin kovasti lopusta, rap-musiikin kajahtaminen eetteristä oli mitä mainioin efekti.

Nyt tämän uusimman leffan kohdalla kummastelen sitä, että miksi Quentin on päättänyt pysyttäytyä pauttiarallaa samassa ajassa ja jatkaa tätä jonkin sortin spaghettiwestern-retroiluaan. Kuten jo sanoin, niin toiveissani olisi paluuta seuraavaksi sinne Jackie Brownin ja Reservoir Dogsin maailmaan.

Hassua muuten, että Woody Allenin ja Tarantinon töitä ei voi kuvailla kovin samankaltaisiksi, mutta käyn periaatteessa samasta syystä niitä katsomassa: ihailemassa hyvin käsikirjoitettuja monologeja ja dialogeja. Allenin ehkä arvostan näissä vieläkin korkeammalle, hänen maailmankuvansa on jotenkin syvällisempi ja monimuotoisempi.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Tietysti tuollaisen mielipiteen (=alamäki) syntymiseen vaikuttaa suuresti se, jos tosiaan kokee Djangon heikkona tekeleenä. Itse en koe. Itse asiassa elokuvan maailma oli mielestäni kiinnostavampi kuin Bastardsin natsiparodiointi, eivätkä Di Caprion ja Waltzin mainiot roolisuoritukset jättäneet kylmäksi tuossa(kaan) filkassa. Puhumattakaan Jacksonin hersyvästä roolista leffan suurimpana rasistina ja neekerivihaajana. Väkivaltakohtauksista sen verran, että pidin kovasti lopusta, rap-musiikin kajahtaminen eetteristä oli mitä mainioin efekti.
Niin, tässä varmasti mielipiteemme eroaa. Minun mielestäni sekä Djangoa että tätä uusinta vaivaa potentiaalin hukkaaminen. Molemmat rakentuvat hienosti, sisältävät upeita hahmoja, mutta sitten loppu 30-60min lähtee lapasesta ja jättää huonon maun kokonaisuudesta. Toki tässä on myös poikkeuksellista ankaruutta Tarantinoa kohtaan hänen aikaisemmista töistään johtuen. Django on kuitenkin aivan ok leffa, joku 6-7 tähteä, ja vaikka tätä uusinta kuvailin katastrofiksi niin annoin sillekin 5/10. Tarantinon vahvuudet ovat niin vaikuttavat elokuvasta toiseen, että mitään ihan oikeasti helvetin huonoa elokuvaa hän tuskin tulee tekemään. Näissä uusimmissa olisi vain suhteellisen helpoilla muutoksilla ollut saumaa niin paljon parempaan, ja se turhauttaa. Nämä tietysti omia mielipiteitäni, kyllähän näistä uusimmistakin ihmiset tuntuvat pitävän, joskin Hatefulista ilmeisesti hieman vähemmän.

Siinä olemme varmasti samoilla linjoilla, että jokaisesta Tarantinon leffasta löytyy takuuvarmasti joitakin unohtumattomia roolisuorituksia, se on hatunnoston arvoinen suoritus ja kertoo miehen taidoista käsikirjoittajana. IB:n Waltz, Djangon DiCaprio & Jackson ja nyt tästä uusimmasta jo mainitsemani Roth ja Goggins viime vuosien kirkkaimpina tapauksina.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Oscar-ehdokkuudet on julkaistu, lista on seuraavanlainen:

(omat veikkaukset (ei suosikit) voittajasta boldattuna)

BEST PICTURE

The Big Short
Bridge of Spies
Brooklyn
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Revenant
Room
Spotlight

BEST ACTOR

Bryan Cranston, Trumbo
Matt Damon, The Martian
Leonardo DiCaprio, The Revenant
Michael Fassbender, Steve Jobs
Eddie Redmayne, The Danish Girl

BEST ACTRESS

Cate Blanchett, Carol
Brie Larson, Room
Jennifer Lawrence, Joy
Charlotte Rampling, 45 Years
Saoirse Ronan, Brooklyn

BEST SUPPORTING ACTOR

Christian Bale, The Big Short
Tom Hardy, The Revenant
Mark Ruffalo, Spotlight
Mark Rylance, Bridge of Spies
Sylvester Stallone, Creed

BEST SUPPORTING ACTRESS

Jennifer Jason Leigh, The Hateful Eight
Rooney Mara, Carol
Rachel McAdams, Spotlight
Alicia Vikander, The Danish Girl
Kate Winslet, Steve Jobs

DIRECTING

Adam McKay - The Big Short
George Miller - Mad Max: Fury Road
Alejandro G. Iñárritu - The Revenant
Lenny Abrahamson - Room
Tom McCarthy - Spotlight

ANIMATED FEATURE FILM

Anomalisa
Boy and the World
Inside Out
Shaun the Sheep Movie
When Marnie Was There

COSTUME DESIGN

Carol
Cinderella
The Danish Girl
Mad Max: Fury Road
The Revenant

DOCUMENTARY FEATURE

Amy
Cartel Land
The Look of Silence
What Happened, Miss Simone?
Winter on Fire

DOCUMENTARY SHORT

Body Team
Chau, Beyond the Lines
Claude Lanzmann
A Girl in the River: The Price of Forgiveness
Last Day of Freedom

MAKEUP AND HAIR STYLING

Mad Max: Fury Road
The Hundred-Year-Old Man Who Climbed Out the Window and Disappeared
The Revenant

ORIGINAL SONG

"Earned It" - Fifty Shades of Grey
"Manta Ray" - Racing Extinction
"Simple Song #3" - Youth
"Til It Happens to You" - The Hunting Ground
"Writing's on the Wall" - Spectre

ANIMATED SHORT

Bear Story
Prologue
Sanjay's Super Team
We Can't Live Without Cosmos
World of Tomorrow

SOUND EDITING

Mad Max: Fury Road
Sicario
Star Wars: The Force Awakens
The Martian
The Revenant

FILM EDITING

The Big Short
Mad Max: Fury Road
The Revenant
Spotlight
Star Wars: The Force Awakens

FOREIGN LANGUAGE FILM

Embrace of the Serpent
Mustang
Son of Saul
TheebA War

ORIGINAL SCORE

Bridge of Spies
Carol
The Hateful Eight
Sicario
Star Wars: The Force Awakens

PRODUCTION DESIGN

Bridge of Spies
The Danish Girl
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Revenant

VISUAL EFFECTS

Ex Machina
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Revenant
Star Wars: The Force Awakens

ADAPTED SCREENPLAY

The Big Short
Brooklyn
Carol
The Martian
Room

ORIGINAL SCREENPLAY

Bridge of Spies
Ex Machina
Inside Out
Spotlight
Straight Outta Compton

CINEMATOGRAPHY

Carol
The Hateful Eight
Mad Max: Fury Road
The Revenant
Sicario

The Revenant sai jopa 12 ehdokkuutta mutta Mad Max - Fury Roadin 9 ehdokkuutta yllatt allekirjoittaneen aivan taydellisesti. Tosin tietenkin positiivisesti. Michael Keatonin poissaolo sivuosanayttelijan Oscar-ehdokkuudesta kummastuttaa, mutta tosin se onkin kategoria jossa on paljolti hyvia nayttelijoita. Uskon vakaasti etta pysty menee Syltylle. Ainoat varmat (omasta mielesta) on Leonardo DiCaprio parhaasta miespaaosasta seka Brie Larson parhaasta naispaaosasta. The Revenantista en itse oikeastaan tykannyt niin paljoa, mutta nayttaa olevan akatemian mieleen ja nyt taitaa olla se aika jolloin Leonardo DiCaprion oppirahat on maksettu ja on jo kypsa aika vihdoin voittaa Oscar.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

(omat veikkaukset (ei suosikit) voittajasta boldattuna)


...BEST ACTOR

...
Leonardo DiCaprio, The Revenant

Mä diggaan ihan älyttömästi DiCapriosta tätä nykyä, mutta Revenant elokuvana on enemmänkin Tom Hardyn show, kuin DiCaprion. Aika selkeästikin imo.

That said, vähän sama mutu kuin sinulla, että Leo on vahvoilla.
 
Mä diggaan ihan älyttömästi DiCapriosta tätä nykyä, mutta Revenant elokuvana on enemmänkin Tom Hardyn show, kuin DiCaprion. Aika selkeästikin imo.

That said, vähän sama mutu kuin sinulla, että Leo on vahvoilla.
Mitäköhän leffaa olet katsonut? Tom Hardyhan esitti todella köyhää hahmoa, jolla ei ollut minkäänlaista ulottuvuutta, eikä hänen tarvinut juuri kovinkaan isoa suoritusta antaa. Tom Hardyn hahmo jäi suurimmaksi pettymykseksi, koska omasta mielestäni huikean näyttelijän lahjat menivät täysin hukkaan siinä. Kyllähän DiCaprion kohtaus makaamassa paareilla elokuvan alkupuoliskolla tuskissaan on jo yksistään Oscarin arvoinen, vaikkakin kuvauskin tekee kyllä huikeaa duunia siinä. Toki DiCaprio olisi ansainnut jo Oscarin myöskin jo Wolf of the Wall Streetistä.

Ainoa haastaja DiCapriolle on Matt Damon ja kova haastaja onkin. Martian oli elokuvana huomattavasti kovempi pläjäys kuin omaan taiteluunsa ja pituteetansa kaatuva Revenant.

Olen kyllä pettynyt, jos Jennifer Jason Leigh ei saa pystiä Hateful Eightin sivu-osastaan. Syltty napsii aika varmasti jo eräänlaisena elämäntyö-palkintona Oscarin Creedin sivu-osasta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mitäköhän leffaa olet katsonut? Tom Hardyhan esitti todella köyhää hahmoa, jolla ei ollut minkäänlaista ulottuvuutta, eikä hänen tarvinut juuri kovinkaan isoa suoritusta antaa. Tom Hardyn hahmo jäi suurimmaksi pettymykseksi, koska omasta mielestäni huikean näyttelijän lahjat menivät täysin hukkaan siinä. Kyllähän DiCaprion kohtaus makaamassa paareilla elokuvan alkupuoliskolla tuskissaan on jo yksistään Oscarin arvoinen, vaikkakin kuvauskin tekee kyllä huikeaa duunia siinä. Toki DiCaprio olisi ansainnut jo Oscarin myöskin jo Wolf of the Wall Streetistä.

Jos nyt jäi epäselväksi, niin kyllä mielestäni Caprio on huikea näyttelijä ja huikea roolisuoritus myös tässä filkassa.

Mutta mitä tulee Hardyn suoritukseen, niin hän oli mielestäni leffan the hahmo. Makuasiahan tämä on, joten turhaan me siitä kiistellään. Haluan kuitenkin huomauttaa, että (paitsi Hardy on ehdolla Oscariin itsekin) tämä mielipiteeni ei suinkaan ole mikään harvinaisuus, samanlaisia arvioita lukenut muualtakin netin syövereistä.

edit. näyttää muuten tässäkin ketjussa @vstk ja @Squit olleen kanssani samoilla linjoilla, että Hardyn suoritus oli näistä kahdesta vahvempi. Ei välttämättä johdu näyttelijöistä, vaan kässäristä ja ohjauksesta.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Mä diggaan ihan älyttömästi DiCapriosta tätä nykyä, mutta Revenant elokuvana on enemmänkin Tom Hardyn show, kuin DiCaprion. Aika selkeästikin imo.

Jep, taysin samoilla linjoilla tassa. Hardylle kuuluisi Oscar mielestani, mutta kuten jo tuossa sanoin uskon sen menevan Stallonelle talla kertaa. IMHO Hardy varasti leffan focuksen ja seurasin ainakin itse tarkemmin hanen suoritustaan. Koko leffa jai vain hyvin ohueksi sen jalkeen kun karhu oli raadellut DiCaprion.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Mad Max - Fury Roadin 9 ehdokkuutta yllatt allekirjoittaneen aivan taydellisesti.
Kyllä nuo kaikenmaailman leikkaus- ja efektipystit voin käsittää. Olihan leffa teknisesti hienosti toteutettu. Mutta että vuoden parasta elokuvaa ja parasta ohjausta?

Ei voi kun nauraa. Rainahan oli yksi juoneton pitkä road trippi, mikä ei oikein missään vaiheessa lähtenyt rullaamaan. Sanoisin, että vuoden yliarvostetuin elokuva.

Ehkä siinä sitten on jotain, mitä meikäläinen ei vaan tajua. Mutta jääköön tajuamatta. Monie leffoja on kiva joskus katsoa uudestaan ja klassikkoja vaikka kerran vuoteen. Mutta tää jää kyllä listalle, että ei tarvi palata.

Muihin en nyt jaksa ottaa kantaa, kun ei ole tullut nähtyä vielä mitään noista.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Mä diggaan ihan älyttömästi DiCapriosta tätä nykyä, mutta Revenant elokuvana on enemmänkin Tom Hardyn show, kuin DiCaprion. Aika selkeästikin imo.

That said, vähän sama mutu kuin sinulla, että Leo on vahvoilla.

Samaa mielta tasta. Vaikka Hardyn hahmolla ei ollut niin ulottavuutta, niin ei sita ole koko leffassa saati Di Caprion hahmossa. Hyvaa tyota Leo teki, mutta ei mulle tullut mieleen etta DiCaprio olisi mitenkaan joutunut omien taitojen aarirajoille tuon hahmon kanssa. Leffan sanoma on etta maailma tuolloin oli pirun karu ja Hardy vastenmielisena hahmona on sen ilmentyma. Itse painotan enemman roolisuorituksessa dialogiaa ja vuorovaikutusta ja Hardyllahan oli varmaan nelja kertaa enemman dialogiaa kuin DiCapriolla. DiCaprio orisee maassa puolen leffaa.

Kyllahan se silti niin on etta Leo tuosta Oscarin nappaa. Mies kylla ansaitsee sen, mutta on kylla koyha paaosaesittajien roolit tana vuonna. Aika jannaa, kun miettii etta The Revenant sai 12 ehdokkuutta, mutta aikanaan Leon ei saanut yhtaan ehdokkuutta ja onhan Leon ihan eritason filmi ja ihan eritason roolisuoritukset. Mutta leffavuosihan oli tuolloin Leonin aikana perkeleen kova.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Uusin Tarantino-tuotanto tuli kanssa katseltua. Herättihän tuo näköjään uteliaisuutta, kun halusi nähdä miten tapahtumat etenee loppuunsa asti. Nyt kun sai jakaa vielä moniin pätkiin, niin ei pituuskaan haitannut - leffassa olisi varmaan kyllä puuduttanut.

Pidin leffan (vähäisistä) kuvauspaikoista ja osa näyttelijäsuorituksista oli sinänsä ok, ja olihan siellä jokunen ihan hauska kohtaus ja idea. Siinäpä ne positiiviset alkaakin omalla kohdalla olemaan. Kyseinen ohjaaja on nyt viimeisen vuosikymmenen tehnyt leffoja itselleen, eikä omaa näköjään enää juurikaan tuntumaa suuren yleisön tuntemuksiin. Siinä missä IB:ssa oli vielä Landan rooli niin tässä ei ollut sitäkään vetovoimaa. Laitetaan ranskalaisin miinuksin:

- hahmot olivat paperinohuita Lucky Lukesta repäistyjä karikatyyreja. Yhtään sellaista johon katsoja olisi halunnut samaistua ei löytynyt tai sitten ne olivat erittäin pienissä sivuosissa.
- hahmojen toiminnassa oli erikoisuuksia, vakavatkaan ampumahaavat eivät estäneet nokkelan dialogin jatkamista joka oli ilmeisesti jokaisen kahdeksasta erityisominaisuus.
- leffan juoni ja käänteet hätäiltiin jatkuvasti mikä tappoi jännityksen tehokkaasti.
- koko hommassa oli keinotekoinen leima. Oikein mikään ei tuntunut aidolta, vaan juuri siltä kuin olisi päätynyt uusimman Tarantinon kuvauspaikalle harjoituksiin. Tätä alleviivasi typerryttävä hidastusten käyttö niin actionin kuin puheenkin suhteen ja toki myös ohjaajan kertojaääni x2.
- täysin järjetön ja suhteeton väkivalta, jota varten kaikki tunnuttiin pedattavan?!
- demoninainen ei istunut genreen kovin hyvin, kuten ei käytetty huumorikaan tai taaskaan osa musiikkivalinnoista (Morricone teki oivat kauhumusiikit - westerniin?!)
- leffa ei tiennyt mitä se halusi olla. Länkkäri, kauhuleffa, murhamysteeri - näin koko jutusta kehkeytyi tyylitajuton sillisalaatti. Loppui kaiken huipuksi kuin seinään. Keskeneräinen, yhdentekevä B-luokan parodia.

2/5
 
Viimeksi muokattu:

Histo

Jäsen
Toinen leffakin tuli mieleen, joka toki sekin on versio Christien klassikosta. Siinä leffassa myrskyn seurauksena joukko toisilleen tuntemattomia ihmisiä juuttuu jossain aavikolla(?) motelliin/bensa-asemalle ja yksi näistä oli sitten rikollinen/murhamies. Se oli joko 90-luvun lopussa, tai 2000 luvulla tehty. En vain muista edes yhtään näyttelijää, niin leffan nimi on vähän vaikeampi kaivaa esiin. Mutta ihan hyvä pätkä oli ja pärähti muistin sopukoista esiin.
Tarkoitatko tätä leffaa: Identity (2003)?

The Hateful Eightin mielenkiintoisin kohtalo on Daisy Domerguella. Hahmo kokee läpi elokuvan raakaa väkivaltaa, joka herättää sympatiaa häntä kohtaan. Katsojana odottaa, että jossain kohtaa tämä sympatia pyyhitään pois. Näin ei kuitenkaan tapahdu, koska hahmo ei tee juuri mitään (ok, yksi murha saadaan). "Vihattavuus" jää puheiden tasolle ja näyttelijän ilmeisiin ja häntä on hankala mieltää lopussa pääpahikseksi. Mielenkiintoista on, että Domerguen taustat eivät selvinneet aiemmin majuri Warrenille. Todennäköisesti olisivat kuitenkin tulleet puheeksi kärryajelun aikana vai annettiinko tälle joku selitys, miksei?

Linkki johtaa Internet Movie Databasen sivuille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös