Jatkoajan leffakerho

  • 2 336 495
  • 12 066

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
rasmus, kyllähän se Mads näytellä osaa. Joitain tanskalaisia pätkiä olen siltä nähnyt mutta nimiä en enää niin tarkkaan muista.

Fiilistelin eilen jo 20v ikään kerinneen Dragon - Bruce Leen tarinan kanssa. Muistan että katsoin tuon monta kertaa junnuna ja toimihan tuo vieläkin. Leffassa on hyvä mixta komediaa, toimintaa, draamaa ja vielä tietty historiikkiä tästä Lee Jun Fanista.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Darren Aronofskyn the Fountain on jälleen yksi osoitus minulle Aronofskyn kyvystä ohjaajana ja tunnelman luojana. Elokuva on hieno ja monitasoinen kuvaus rakkaudesta ja sen voimasta. Tarinassa liikutaan usealla aikakaudella ja tarinat nivoutuvat henkilöiden ja kerronnan kautta toisiinsa luoden hienon verkon ja tarjoten useita visuaalisesti hyvinkin näyttäviä kohtia ja mutta kaikesta hienosta visuaalisuudestaan huolimatta itse pääasia oli henkilöohjauksella ja tarinalla, visuaalisuus ja fantasianomainen unenmaisuus vain täydensi tätä hienoa tarinaa - tarina kokonaisuutta.

The Fountain kuuluu niihin parhaimpiin elokuviin joita olen tämän vuoden puolella katsonut ja oikeastaan tämä kertoo jotain Aronofskyn tasosta ohjaajana ja kertojana, koska the Fountain ei kuitenkaan ole minusta Aronofskyn parhain elokuva, sen edelle menee Black Swan sekä hieno ja koskettava Unelmien sielunmessu. Sijoittaisin the Fountainin samalle tasolle the Wrestlerin kanssa. The Fountainkin voi olla monelle liian moniulotteinen ja vaikeasti hahmotettava elokuva, koska siinä lähestytään elokuvan teemoja rauhallisesti kerrontaa avaten ja samalla kuitenkin moniulotteisuus sekä tunnelma säilyttäen. Elokuvassa tärkein ja raskain kamppailu käydään kuitenkin ihmismielessä ei fyysisissä yhteenotoissa vaikka niitäkin elokuvassa nähdään.

Toisaalta ohjaajana Aronofsky ei suolla markkinoille puolivillaisia elokuvia vaan jokainen näkemäni elokuva on ollut laadukas ja likipitäen kenen tahansa ohjaajan tuotannossa kuuluisi laadukkaimpaan luokkaan. Aronofskyltä on näkemättä lyhytfilmit uran alkuajoilta sekä Pi ja ymmärtääkseni Pi'kin arvostusta nauttii joten se olisi mielenkiintoita nähdä millä tasolla ohjaajana Aronofsky oli 90-luvun lopulla. Toisaalta tuleva elokuva Noah nostattaa jo pienoisia kutkuttavia tunnelmia, jatkuuko sama laadukas sarja aiempien kokoillan elokuvien malliin vai nähdäänkö ensimmäinen väljähtynyt tuotos. Nämä näytöt huomioiden Aronofsky on kuitenkin eräs tämän hetken laadukkaimpia ohjaajia ja kuuluu ohjaajien timanttiseen kärkikaartiin.

vlad.
 

ElManazer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Málaga Club de Fútbol, New York Islanders
Eilen tuli katseltua elokuva Takaa-Ajajat (Takaa-ajajat (1998) - IMDb) Mielestäni elokuvassa hienoa oli ns. isojen kohtauksien määrä, niitä taisi olla jopa 6-8, kun yleensä elokuvissa on 2-4. Lentokonekohtaus oli hyvin aidontuntuinen ja hyvin tehty. Arvosana 8/10

Edellispäivänä taas katselin elokuvan Rauhantekijä (Rauhantekijä (1997) - IMDb). Erittäin hyvin tehty elokuva, en pettynyt yhteenkään kohtaukseen, kaikki kohtaukset olivat hyviä. Päävihollinen oli onnistunut, elokuvassa päävihollista ajavat eteenpäin aivan muut motiivit kuin raha tai valta. George Clooneyltä yksi parhaista roolisuoristuksistaan ikinä, kun taas vastanäyttelijä Nicole Kidman niin sanotusti kulkee vain mukana. Arvosana 8/10

Lähipäivinä on tullut katsottua myös Panttivanki (Panttivanki (2005) - IMDb), joka on erittäin mielenkiintoinen ja todella jännittävä. Todellinen trilleri. Leffa on viimeisen 10 minuuttiin asti täydellinen, kunnes alkaa täysin epäaito ja surkea kohtaus, joka päättyy huonosti tehtyyn räiskintään. Alussa "vihollisten/ryöstäjien" roolihahmotukset ovat täysin erit mitä lopuksi. Ehdottomasti elokuvan paras näyttelijä oli silloin 8-vuotias Jimmy Bennett. Arvosana 9/10

Seal Team Six: The Raid on Osama Bin Laden (Seal Team Six: The Raid on Osama Bin Laden (TV 2012) - IMDb) -elokuvasta en sen pidempiä esitelmiä rupea pitämään, mutta kyseessä erittäin kiinnostava elokuva Osama Bin Laden murhasta. Arvosana 8/10

Jos jollakulla on tiedossa jotain hyviä lentokone kaappauksiin sijoittuvia elokuvia, niin pistäkää viestiä vaikka YV:llä. (tyylin Air Force One, The Assault etc.)
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Aronofskysta samaa mieltä kuin yllä, hieno ohjaaja on kyseessä.

Samalla kysyisin, että mitä mieltä vlad ja muut on Wes Andersonista? Itse tykästyin miehen huumoriin vaikka se ei minulle ominaista olekaan. The Life Aquatic with Steve Zissou iski joku vuosi takaperin, tosin tarvi katsoa se ainakin toisen kerran ennen kuin avautui paremmin. Nyt katsoin Moonrise Kingdomin joka ekalla kerralla tuntui jopa hivenen tylsältä, mutta lopulta oli kiitollinen olo leffan loputtua ja toisen katselukerran se vaati. Erittäin omalaatuinen ohjaaja kyseessä itse olen kyllä tykästynyt näihin tuotoksiin, muita en ole oikein nähnyt.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Samalla kysyisin, että mitä mieltä vlad ja muut on Wes Andersonista?

vlad ei ole mitään mieltä Wes Andersonista kun tarkemmin aiheeseen tutustuttuani huomasin etten ole nähnyt ainoatakaan hänen ohjaamaansa elokuvaa, en edes the Darjeeling Limitediä, mikä nyt on ilmeisen suosittu filmi ja nimenä Steve Zissoun vedenalaisen maailman ohella ainoa mikä on mieleeni syöpynyt tarkemmin.

vlad.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Elokuvassa tärkein ja raskain kamppailu käydään kuitenkin ihmismielessä ei fyysisissä yhteenotoissa vaikka niitäkin elokuvassa nähdään.

Suurin osa tuosta upeasta elokuvasta kamppailua kaydaan juuri mielessa.

Edelleen itselleni se paras elokuva. Visuaalisestikin sykahdyttava.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Katsoin yöleffana Sotahevosen joka oli ihan jees seikkailu. Olikohan tuo leffa ollut ehdolla peräti 6 Oscariin.
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Kertokaas vinkkejä, mitä uutuksia kannattaisi käydä vuokraamassa? Työpaikkalääkäri tulee antamaan varmasti saikkua, kun reilu neljä päivää ollu reipas 39 kuumetta. Aika vähän tullut muutenkin viimeaikoina vuokrattua yhtään elokuvaa ja muutenkin olen harvinaisen pihalla noista uutuuksista. Mielellään kauhua sais olla, mutta myös teidän mielestä hyvät elokuvat kelpaavat, kunhan ei nyt mennä romaattisen puolelle. Tuossa lääkärikäynnin yhteydessä, jos kävis vuokraamossa. Onko kellään kokemusta tuosta V/H/S elokuvasta?
 

rasmus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Pool, Konalan Pallo
Kertokaas vinkkejä, mitä uutuksia kannattaisi käydä vuokraamassa? Työpaikkalääkäri tulee antamaan varmasti saikkua, kun reilu neljä päivää ollu reipas 39 kuumetta. Aika vähän tullut muutenkin viimeaikoina vuokrattua yhtään elokuvaa ja muutenkin olen harvinaisen pihalla noista uutuuksista. Mielellään kauhua sais olla, mutta myös teidän mielestä hyvät elokuvat kelpaavat, kunhan ei nyt mennä romaattisen puolelle. Tuossa lääkärikäynnin yhteydessä, jos kävis vuokraamossa. Onko kellään kokemusta tuosta V/H/S elokuvasta?

Sinister ja Cabin in the woods ovat ihan OK kauhun puolelta.
Muita uutuuksia joita uskallan suositella:
Argo
Koskemattomat
Take this Waltz
Looper
007 Skyfall
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Katsoin yöleffana Sotahevosen joka oli ihan jees seikkailu. Olikohan tuo leffa ollut ehdolla peräti 6 Oscariin.
Minusta tuo oli aika tylsä elokuva, toki paikoin ihan hyvää kamaa, mutta ratsasti paljon Spielbergin nimellä ja jos olisi ollut joku nimettömämpi ohjaaja niin jäisi vielä pahemmin unholaan. Elokuva on kuitenkin sellainen kerran voi katsoa tyyppinen. Leffateatterissa ainakin muistan vilkuilleeni kelloa aika usein.

Tänään olisi tarkoitus käydä tuo Cruisen Oblivion katsomassa, odotukset eivät ole korkealla vaikkakin ihan hyväksi tuotakin ollaan kai kehuttu. Keväällä muutenkin leffatuotanto ei kovin korkea ole, mutta Iron Man 3 tulee onneksi pian ja siitä alkaen alkaa noita kovia leffoja putoamaan teatteriin ja kesähän on aina lähes pelkkää tykitystä.

Mitä mieltä muuten porukka on täällä noista G.I Joe leffoista? Itse kävin tuon kakkososan tuossa viime viikolla katsomassa ja oli aikamoinen rimanalitus mielestäni. Ykkösosa oli paljon parempi, mutta siinäkin jäi sellainen maku että paljon parempaan olisi mahdollisuudet.

Yksi asia, mitä en ymmärrä, on Taken 2:sen parjaaminen. En nyt selannut tätä ketjua taaksepäin, mutta noin yleisesti törmäämäni mielipiteet ovat olleet nuivia. Eihän jatko-osa nyt mitenkään ykkösen tasolle kykene, mutta varsin viihdyttävä toimintapläjäys tuo kuitenkin oli.
Tähän haluan tarttua, siis leffa oli kyllä todella huono. Oli tehty puhtaasti ykkösen yllättävän menestyksen jälkeen rahastusmielessä ja puutteita oli paljon. Potentiaalia oli paljon parempaan.
 
Viimeksi muokattu:

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Looper oli varsin mainio scifistely, ei siitä sen enempää. Samaten muinaisdinosauruksille sarjakuvista tuttu Dredd ottaa Karl Urbanin käsittelyssä askeleen verran kohti alkuperäisen sarjakuvan henkeä, leffasta voi sanoa, että se oli jopa hyvä. (Omalla tavallaan.) Skyfall oli myöskin hyvä jamestelu. Tai no, aika vähän siinä oli jamestelua ja aika paljon paukkui ja rytisi, mutta kelpasi sekin.

Yksi asia, mitä en ymmärrä, on Taken 2:sen parjaaminen. En nyt selannut tätä ketjua taaksepäin, mutta noin yleisesti törmäämäni mielipiteet ovat olleet nuivia. Eihän jatko-osa nyt mitenkään ykkösen tasolle kykene, mutta varsin viihdyttävä toimintapläjäys tuo kuitenkin oli.

Humble brag -osastolta sen verran, että Deadfall ja Cloud Atlas pyörähtivät tuossa Kanadan maalta palatessa lentokoneessa. Ensiksi mainittu oli suht siedettävä lumisiin erämaihin ja korpiseutuihin sijoittuva toimintatrilleri ja jälkimmäinen vastaavasti Cloud Atlas olikin sitten hurjan hieno aikakausien läpi vievä tarina hvyydestä ja ihmisten tekojen vaikutusta menneisyydessä, nykyisyydessä ja tulevaisuudessa. Todella vaikuttavan näköinen ja hyvin toteutettu, joskin pitkä - liki kolmetuntinen - raina. Suosituslistalle!
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Dredd oli tosiaan sarjakuvia lukeneelle varsin hieno pätkä. Harmittaa vain että leffa ilmeisesti floppasi/alitti odotukset ja jatkoa tuskin seuraa, mikä on todalla harmi.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Dredd oli tosiaan sarjakuvia lukeneelle varsin hieno pätkä. Harmittaa vain että leffa ilmeisesti floppasi/alitti odotukset ja jatkoa tuskin seuraa, mikä on todalla harmi.

Kaupallinen menestymättömyys ei sinänsä yllättänyt, kyllähän tuo elokuva nykypäivän kriteereihin verraten oli...vähän väärällä tavalla kökkö, jotta ihmiset siitä mitään tajuaisivat, ellei sarjikset ole nuoruudesta tuttuja. Tekisivät nyt edes suoraan dvd:lle/blu-ray:lle jatkoa, tarinoitahan aiheesta riittää vaikka kuinka. Tai Dredd-minisarja suoraan kiekolle. Drokk it!
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Oblivion käyty tsekkaamassa ja odotukset oli aika alhaalla, joten leffa pääsi yllättämään positiivisesti! Tykkään juonellisesti juuri tämäntapaisista elokuvista, ja vaikka elokuvassa ei tavallaan tapahtunut paljoakaan niin silti se kantoi itse itseään. Suosittelen.
 

ElManazer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Málaga Club de Fútbol, New York Islanders
Jos jotain katsotte, niin katsokaa Koskemattomat Huikea elokuva!
 

ElManazer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Málaga Club de Fútbol, New York Islanders
Hieno kasvutarina ja parhaiten toteutettu omassa genressään. Ei ole kuitenkaan mikään kovinkaan hauska, vaan pari kertaa jaksaa koskettaa, mutta ei sen enempää.

Ehdottomasti katsomisen arvoinen leffa silti.

Totta, mutta minusta kyllä elokuva on aivan järjettömän hauska.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kävin eilen katsomassa kaksi leffaa putkeen. Ensimmäinen oli dokkari "Laulu koti-ikävästä" ja toinen "Jahti". Molemmat olivat omassa genressään hyviä, Jahti peräti loistava! Tosin Madsia katsellessa tulee aina Bond-pahis mieleen.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ylen sivulla on mainio kolumni elokuva-arvosteluista. Kirjoituksessa esitetty kritiikki elokuva-arvostelijoita kohtaan on hyvä esille nosto. Sanomattakin lienee selvää, että en vihjaa mitään tässä ketjussa sanottua ja arvoteltua, kun tämä on vain keskustelupalsta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ylen sivulla on mainio kolumni elokuva-arvosteluista. Kirjoituksessa esitetty kritiikki elokuva-arvostelijoita kohtaan on hyvä esille nosto. Sanomattakin lienee selvää, että en vihjaa mitään tässä ketjussa sanottua ja arvoteltua, kun tämä on vain keskustelupalsta.

Tuossa on se hyvä pointti, että jos kirjoittaa enemmän tai vähemmän ammattimaisesti jostain, niin olisi hyvä perehtyä aiheeseen ja tietää vähän, mistä kirjoittaa. Valitettavasti Saara Cantell ei oikein taida tietää, mistä hän kirjoittaa kun hän kirjoittaa elokuvakritiikkien tekemisestä. Eli aika metsään Cantell menee.

Tälle kriitikolle oli itsestään selvää, että hän kotimaisista elokuvista kirjoittaessaan tutustui ensin käsikirjoitukseen voidakseen erotella, millä tavoin ohjaaja oli lähtenyt sitä tulkitsemaan.

Onnistuu varmaan jonkun lähipiirin indie-leffan kohdalla, jossa kriitikko tuntee elokuvantekijät henkilökohtaisesti, mutta sopii yrittää saada käsiinsä minkä tahansa ns. valtavirtaelokuvan (tai edes ns. taide-elokuvan) kässäriä ennen elokuvan ensi-iltaa. Ei taatusti onnistu. Hyvä jos elokuvasta saa juuri mitään ennakkotietoa paitsi levittäjän PR-lappusen. Ja pressinäytöksen jälkeen on aikaa päivä tai pari toimittaa valmis teksti eteenpäin ennen kuin lehti/media julkaisee jutun ja elokuva on ensi-illassa.

Eikä elokuvakriitikon tehtävä ole olla kirjallisuus- tai käsikirjoituskriitikko vaan elokuvakriitikko. Perkelettäkö sillä on väliä, minkälainen käsikirjoitus on ollut, vain lopputulos ja kokonaisuus merkitsee. Varsinkin kun monen elokuvan kohdalla käsikirjoitus on kapteeni Jack Sparrowia ja kumppaneita lainatakseni "more like a guideline", eli lähtökohta, joka elää ja muuttuu tekoprosessin aikana.

Vain fantasiamaailmassa elävät voivat kuvitella, että jonkun kotimaisen pientuotannon analyysiin, ennakkoperehtymiseen ja kritiikin kirjoittamiseen käytetään loppumattomasti aikaa. Jos haluaa tehdä tarkemman diskurssianalyysin jostain teoksesta, niin sitten vain tervemenoa humanististen tieteiden laitokselle tekemään esseetä, seminaarityötä tai gradua aiheesta.

Siksi minua loukkaavat mitä tahansa elokuvakritiikkiä lukiessa nuivaa arviota enemmän sellaiset lauseet kuin ”En ole lukenut kirjaa, johon elokuva perustuu, mutta…” tai ”Mistäköhän johtuu ettei tämä komedia naurata?” Miksi et ole lukenut? Eikö ammatissasi edellytetä mitään pohjatyötä?

Taitaa tulla Cantellille yllätyksenä, mutta elokuvakriitikko on edelleen elokuvakriitikko, ei kirjallisuuskriitikko. Lisäksi elokuva on erillinen taidelaji kirjallisuuteen verrattuna. Ei elokuvakriitikon ensisijainen tehtävä ole lukea vaikkapa kirjaa, johon elokuva perustuu. Alkuperäisteoksen/tarinan tunteminen voi usein tuoda lisäarvoa kritiikkiin, mutta yhtä usein se voi olla myös haitaksi, koska mielikuvat kirjasta ovat jo niin vahvoja, että ne häiritsevät elokuvan arvottamista sellaisenaan.

Ei sitä tarvitse lukea Mario Puzon tuotantoa voidakseen arvioida Kummisedän. Ei tarvitse lukea Stephen Kingin Hohto-kirjaa voidakseen ylistää Stanley Kubrickin elokuvaa aiheesta. Ei tarvitse lukea 50 vuotta Kostajat-sarjakuvaa taannehtivasti voidakseen katsella supersankariviihdettä. Eikä tarvitse lukea Onneli ja Anneli -lastenkirjoja 1960-luvulta voidakseen ymmärtää Saara Cantellin tulevaa lastenelokuvaa, joka pohjautuu tähän kirjasarjaan.

Yleensä ei tietysti ole mitään haittaa siitä, että alkuperäislähteet ovat ennestään tuttuja, mutta iso osa maailman elokuvakäsikirjoituksista perustuu johonkin olemassa olevaan tekstiin, ja on mahdoton vaatimus edellyttää, että elokuvaa arvioiva kriitikko olisi ne kaikki lukenut tai niihin perehtynyt.

Cantellia tuntuu myös risovan se, että kriitikko (tai katsoja yleensä) ihan itse löytää elokuvasta jonkun teeman, joka ei olekaan juuri se sama, jota elokuvantekijä itse on painottanut. Mutta taiteen ominaisuushan nimen omaan on se, että katsoja tekee omat tulkintansa ja luo omat mielikuvansa. Katsojalla - myös kriitikolla - on täysi vapaus katsoa elokuvaa sellaisesta näkökulmasta, jota elokuvan tekijä ei tullut ajatelleeksikaan.

En tarkoita, etteikö elokuvakritiikkejä tulisi tehdä huolella, asiantuntevasti ja aiheeseen perehtyen. Missään nimessä niitä ei tulisikaan tehdä vasemmalla kädellä huitaisten tyyliin Seiskan ja iltapäivälehtien räpellykset, mutta olisi hurskastelua kuvitella, että suurin osa elokuvista mitään syväanalyysia edes edellyttäisi. Eivät Saara Cantellinkaan teokset mitään elämää suurempaa taidetta ole tähän asti olleet, vaikka ihan ansiokkaita komedioita, draamoja ja lastenleffoja ovatkin. Unna ja Nuuk oli "ihan kiva" lastenleffa, mutta ei sen enempää.

Jos jostain pitäisi päästä eroon, niin ensimmäisenä voisi harkita suppean tähtiluokituksen pois jättämistä. Erilaisten elokuvien pelkistäminen 1-5 tähteen on monesti täysin absurdia. Eivätkä ne sinänsä edes kerro mitään mistään. Jotkut Chuck Norrisin elokuvat ovat teoriassa aina 1-2 tähden teoksia teknisen toteutuksen, juonen ja erityisesti näyttelyn osalta, mutta käytännössä ne ovat kepeän viihdyttäviä ja niitä tulee katsottua ilomielin uudestaan. Vastaavasti joku viiden tähden ja kolmen tunnin bulgarialainen mv-mykkäelokuva voi olla elokuvataiteellisesti erittäin merkittävä, ansiokas ja monitahoinen, mutta ei sitä silti jaksa katsoa kuin kerran jos sitäkään.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tähän haluan tarttua, siis leffa oli kyllä todella huono. Oli tehty puhtaasti ykkösen yllättävän menestyksen jälkeen rahastusmielessä ja puutteita oli paljon. Potentiaalia oli paljon parempaan.

Näin juuri. Taken 2 alitti edeltäjänsä joka sektorilla. Persoonattomampi ohjaaja ja huonommat toimintakohtausten leikkaukset, oudon veretön elokuva verrattuna ykkösen virkistävään rymistelyyn ja tylyihin kohtauksiin, ontuvampi dialogi sekä lässähtäneempi tunnelma. Lähtökohta elokuvalle eli koston kierre sekä se, että joka teolla on seurauksensa oli ihan hyvä, mutta äkkiä sekin saatiin vesitettyä perinteiseksi juoksenteluksi. Liam Neeson oli toki hyvä pääroolissaan, mutta ei yksi pääsky kesää tee.

Taken oli ensiluokkainen eurotoimintaelokuva, Taken 2 oli kutakuinkin samalla viivalla kaljupäisen John Travoltan tähdittämän eurotoimintakalkkuna From Paris With Loven kanssa. Jälkimmäisessä oli tosin tahatonta myötähäpeähuumoria niin paljon enemmän, että se jäi paremmin mieleen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos jostain pitäisi päästä eroon, niin ensimmäisenä voisi harkita suppean tähtiluokituksen pois jättämistä. Erilaisten elokuvien pelkistäminen 1-5 tähteen on monesti täysin absurdia. Eivätkä ne sinänsä edes kerro mitään mistään. Jotkut Chuck Norrisin elokuvat ovat teoriassa aina 1-2 tähden teoksia teknisen toteutuksen, juonen ja erityisesti näyttelyn osalta, mutta käytännössä ne ovat kepeän viihdyttäviä ja niitä tulee katsottua ilomielin uudestaan. Vastaavasti joku viiden tähden ja kolmen tunnin bulgarialainen mv-mykkäelokuva voi olla elokuvataiteellisesti erittäin merkittävä, ansiokas ja monitahoinen, mutta ei sitä silti jaksa katsoa kuin kerran jos sitäkään.

Ja elokuvaahan tehdään aina jollekin kohderymälle ja oikea ihminen arvioimaan sitä on siihen kohderyhmään profiloituva elokuvissakävijä. Juuri niin kuin mainitsit Chuck Norrisin leffoista samoin hyvä esimerkki nykypäivästä on Expendables elokuvat, ne ovat juuri tehty meille jotka teininä mehustelivat Norrisin pätkillä. Niissä Sly tekee old school actionia parhaansa mukaan ja onnistuu siinä ihan ok jos tälläinen 80-luvulla elänyt haluaa fiilistellä vanhoilla starboilla, aivot narikkaan ja popparit suuhun.

Kun taas jokin Iron Man tyylinen sarjakuva-action on niin täynnä adhd vauhdilla ladattua cgi-höttöä että itse en ainakaan pysty nauttimaan elokuvasta ollenkaan vaikka jokin Marvel-sarjakuva kovasti paperiversiona olisi joskus kiinnostanutkin. Nämä ovat selkeästi tehty nykynuorisolle jota tietääkseni ei ole yhdenkään isomman lehden viihdepalstoilla elokuvia arvostelemassa.

Vielä yksi pointti, viimeisin Die Hard meni metsään juuri yllä mainituilla asioilla. Die Hard on kasaritoimintaleffojen fanien yksi ikoneista, jolloin voisi odottaa että John McClane olisi jotenkin uskolllinen old school toiminnalleen mutta uusin elokuva päättyy todelliseen antikliimaksiin missä on kaikki oksettavimmat cgi-kliseet. Vanhojen Die Hardien ystävien totaalihuijaus, pari slogania leffassa, tekijät ajatellu että se on siinä vanhojen fanien osalta muuten köyhää kerrontaa ja cgi:tä, kenelle? Niille uusille John McClane faneilleko? Ketä tässä yritetää huijata?
Jos joku luulee että tälläinen suosikkielokuva kasarivuosilta voisi muuttua ja toimia päähenkilöineen nyt on kaunis visio mutta pirun vaikea toteuttaa. Bruce Willisin elokuvien ystävien kannalta katseet pitää suunnata joko Expendablesiin jos kaipaa old schoolia ja onhan noita uusia laadukkaitakin toimintapätkiä kuten Looper.

_
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Vielä yksi pointti, viimeisin Die Hard meni metsään juuri yllä mainituilla asioilla. Die Hard on kasaritoimintaleffojen fanien yksi ikoneista, jolloin voisi odottaa että John McClane olisi jotenkin uskolllinen old school toiminnalleen mutta uusin elokuva päättyy todelliseen antikliimaksiin missä on kaikki oksettavimmat cgi-kliseet. Vanhojen Die Hardien ystävien totaalihuijaus, pari slogania leffassa, tekijät ajatellu että se on siinä vanhojen fanien osalta muuten köyhää kerrontaa ja cgi:tä, kenelle? Niille uusille John McClane faneilleko? Ketä tässä yritetää huijata?

Die Hard -sarja on mennyt tasaisesti alamäkeä joka osallaan. Ensimmäinen on klassikkoelokuva, Harlinin kakkososa hyvin toimiva ja viihdyttävä toimintapätkä, kolmonen alkaa mainiosti mutta on ylipitkä ja lässähtää lopussa. Nelosella sen sijaan ei ole enää oikein mitään tekemistä alkuperäisten Die Hardien kanssa, ja vitosen annin jo tiivistitkin.

John McClanen hahmosta on tehty ensinnäkin aivan liian sisäsiisti, ja toiseksi aivan liian ylivoimainen. Alkuperäisen Die Hardin McClane oli sänkinen, tupakoiva, rivosuinen, selvästi alkoholin kanssa painiskeleva ja vähän rapakuntoinen peruskyttä, jolla vain oli tavallista enemmän kanttia ja sisua kuin peruspulliaisella. Nykyisten Die Hardien McClane on hyväkuntoinen, siloiteltu superhahmo, joka ei enää polta, kiroile eikä juo - ja joka tarvittaessa kepittää paljain käsin vaikkapa hävittäjälentokoneen kuten Die Hard nelosessa.

Minulle alkuperäisen Die Hardin yksi kohokohta on siinä, kun McClane juoksee paljain jaloin lasimurskassa, nyppii lasia jalkapohjistaan ja itkee tuskasta. McClane myös selvästikin pelkäsi elokuvan aikana, kuten kuka tahansa normaali ihminen pelkäisi jos olisi keskellä ääriväkivaltaista tilannetta vaikka kuinka olisi poliisikoulutus alla. McClane oli hahmona ennen kaikkea inhimillinen, ja tämän takia Die Hard on 80-luvun toimintaelokuvaksi niin poikkeuksellisen hyvä ja McClane niin samaistuttava hahmo.

Ero uusiin Die Hardeihin on valtaisa, eikä nykyinen yli-ihmis-McClane jaksa kiinnostaa oikein millään lailla. Ei paheita, ei inhimillisiä heikkouksia, vain väsyneitä sloganeita (joita niitäkin on sensuroitu, jotta ikäraja saadaan koko perheelle sopivaksi) ja geneeristä toimintarymyämistä täysin poissa McClanen alkuperäisestä ympäristöstä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ylen sivulla on mainio kolumni elokuva-arvosteluista. Kirjoituksessa esitetty kritiikki elokuva-arvostelijoita kohtaan on hyvä esille nosto. Sanomattakin lienee selvää, että en vihjaa mitään tässä ketjussa sanottua ja arvoteltua, kun tämä on vain keskustelupalsta.

Musta Nuoli ansiokkaasti toikin esille elokuvakritiikkiin liittyviä teemoja ja toi esille sen ettei elokuvakriitikolta voida vaatia sitä mitä Cantell kolumnissaan esittää.

Suomessa tuskin on kovinkaan montaa elokuvakriitikkoa tai elokuvien tuntijaa joiden tietotaito ja osaaminen on sillä yli-inhimillisellä tasolla jolla se Cantellin mielestä tulisi olla, nimistä tulee mieleen Turun Sanomiin kirjoittanut Tapani Maskula, joka hänkään tuskin pystyy perehtymään Cantellin vaatimukset täyttäen kaikkiin katsomiinsa elokuviin, joita hän katsoo vuodessa sellaiset 500-1000. Toki elokuvatuntijoiden ehdoton ykkönen Suomessa on Peter von Bagh, mutta hänkään ei ole vuosikymmeniin (?) kirjoittanut varsinaisia elokuva-arvosteluja mikäli oikein muistan vaan hän on ennemminkin keskittynyt kirjoittamaan elokuvista ja elokuvataiteesta sinänsä.

Voidaanko sitten maakuntalehtien kriitikoilta vaatia edes asiantuntemusta ja osaamista? Minusta ei todellakaan voida vaatia laaja-alaista elokuvien ja elokuvataiteen tuntemista, koska suurin osa kriitikoista tekee tätä työtä "sivutoimisena" ja harrastukseen. Mutta joillain saattaa olla hyvinkin valtava tietomäärä takanaan jostain spesifistisestä alueesta ja tämän genren elokuvista kriitikko kykenee luomaan todella perusteellisia ja oivaltavia arvosteluja - Lappeenrannassakin vaikutti aikoinaan, reilut vuosikymmen sitten, tällainen osa-aikainen arvostelija ja alan harrastaja. Muutamissa genreissä hänen osaamisensa oli todella hienoa ja arvostelut oivaltavia mutta voidaanko olettaa, että harrastaja - jonka into kenties keskittyy muutamaan genreen - kykenee laatimaan syväluotaavia analyysejä jostain kotimaisesta taide-elokuvasta? Ei voida, ja kenties hänen ei edes tulisi laatiaarvostelua elokuvasta joihin ei tunne viehtymystä, mutta palkkansa eteen ihminen joutuu tekemään valintoja ja toisaalta palkan maksajakin voi esittää vaatimuksia ja vaaditaan tai halutaan arvostelu elokuvasta vaikka se arvostelijaa ei pätkänkään vertaa kiinnostaisi.

Ja vaikka et viitannutkaan palstan elokuva-arvostelijoihin - kuten vaikkapa minuun -niin tottahan on kuitenkin mainittava se, että en minä tälle palstalle mitään todella syväluotaavia arvioita katsomistani elokuvista kirjoittele vaan muutamalla sanalla mieleeni nousseita ajatuksia ja havaintoja. Toisaalta kuinka moni jaksaisikaan lukea arvioitani, jos kirjoittaisin vähintäänkin sellaisen A4-liuskan verran tekstiä jokaisesta katsomastani elokuvasta ja rivinvälillä 1? Minulle riittää harrastajana se, että muutamalla sanalla kirjoitan ajatuksiani ja kenties saan jonkun ihmisen katsomaan elokuvan, jota hän ei kenties muutoin katsoisi laisinkaan. Tuskin täällä kovinkaan montaa japanilaisen elokuvan ystävää on mutta kenties jokunen arvioni katsomistani japanilaisista elokuvista saa jonkun myös katsomaan tällaisen elokuvan ja luomaan oman mielikuvan siitä.

vlad.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Nimimerkeille Black licked ja vlad tässä nyt kommentoin.

Ainakin minut ymmärrettiin nyt totaalisen väärin. Minun mielestäni ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa arvostella elokuvia ja tosiaan, riippuu siitä, että millä foorumilla arvotelu esitetään, että mitä siltä odottaa.

Tuo Saara Cantellin esittämä tapa on mielestäni ääriesimerkki, jollaisia toivoisin edes joskus näkeväni. Tai edes lähellä tuota, jos ei nyt ihan niitä käsikirjoituksia saada luettaviksi. Enkä itse asiassa näe käsikirjoituksen lukemista missään määrin olennaisena mutta silti sitäkin apuna käyttäen tehty elokuva-arvostelu voisi olla mielenkiintoista lukea.

Elokuva on tietenkin aina täysin oma teoksensa mutta silti kirja voi olla yksi apuväline elokuvaa arvioitaessa. Kun verrataan johonkin konkreettiseen taide-esitykseen, samaa aihetta käsittelevään kirjaan, saadaan sanottua paremmin siitä teoksesta mitä ollaan arvostelemassa. Minusta se ei mikään aivan välttämättömän pakollinen asia mutta ihan mielenkiintoista moinen arvio olisi nähdä ja se toisi lisäarvoa jos elokuva perustuu kirjaan. Se tuo arvosteluun lisää syvyyttä.

Vladin puolustuspuhe palstan elokuva-arvostelijoihin viitaten oli mielestäni turha, koska nimenomaan sanoin, ja jonka vladkin myönsi, että en viittaa lainkaan siihen, että täällä pitäisi tuollaisia arvosteluja olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös