Jatkoajan leffakerho

  • 2 311 368
  • 11 991

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, mä ajattelin, että sillä viitattiin imdb:n masentavan ylivallan takia nimenomaan tuohon kakkoskummiin.
Sittenkin täytyy hieman kyseenalaistaa ilmeisyyttä, että onhan tuo Chinatown melkein yhtälailla suuren yleisön ja IMDB:n suosiossa. Jack Nicholsonin parhaita ellei paras rooli.

Tarkovskit ja Fassbinderit ja muut eurooppalaiset artsu-fartsu elokuvat tietty on vain pienen porukan hupia.
 

Buster

Jäsen
Vuoden 1974 "ilmiselvä valinta" voi olla Peili, Chinatown, Kummisetä osa II tai Pelko jäytää sielua. Noi nyt ainakin tunnetuimpia.
Kummisetä 2. Kuvittelisin olevan aika monella tällä foorumilla sen aiemman äänestyksen perusteella, niin sitä ajattelin tuossa putkinäön ja -ajatusten vallassa.

Kuulun itsekin tähän länsimaisempaan populaarielokuvien linjaan ja olen vain kastanut varpaitani maailman elokuvan puolella. Tarkovskylta en ole nähnyt yhtään elokuvaa vieläkään, sekä tuokin Fassbinder on katsomatta. Jos joskus voittaisi lotossa, niin minua ei nähtäisi enää päivänvalossa.

American Beauty on siellä samasta syystä kuin muutkin, kun ei ollut parempaakaan. On hankala yrittää suhteuttaa noita arvosanoja, mitä on antanut silloin joskus. Elokuva on katsottu jotain 15 vuotta sitten, jolloin olin eri katsoja. En tiedä, miten se tänä päivänä katsottuna näyttäytyisi. Muutenkin viidesosa listasta voisi olla huomenna eri, en nyt ihan niin vakavasti noita miettinyt.
 
Viimeksi muokattu:

Bob Sacamano

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Kummisetä 2. Kuvittelisin olevan aika monella tällä foorumilla sen aiemman äänestyksen perusteella, niin sitä ajattelin tuossa putkinäön ja -ajatusten vallassa.

Kuulun itsekin tähän länsimaisempaan populaarielokuvien linjaan ja olen vain kastanut varpaitani maailman elokuvan puolella. Tarkovskylta en ole nähnyt yhtään elokuvaa vieläkään, sekä tuokin Fassbinder on katsomatta. Jos joskus voittaisi lotossa, niin minua ei nähtäisi enää päivänvalossa.

American Beauty on siellä, kun ei ollut parempaakaan. Tuossa on hankala yrittää suhteuttaa noita arvosanoja. Elokuva on katsottu joskus 15 vuotta sitten, jolloin olin eri katsoja ja kuka tietää, miltä se tänä päivänä näyttäytyisi. Muutenkin viidesosa listasta voisi olla huomenna eri, en nyt ihan niin vakavasti noita miettinyt.
Onhan jo pelkkä englanninkielinenkin elokuva niin laaja kokonaisuus, että katsottavaa riittää liki loputtomasti. Ja on myös kaikista helpoimmin saavutettavissa. Ei niin helposti kaadu siihen, jos elokuvassa ei ole tekstityksiä. Ranskassa julkaistaan liki yhtä laajasti dvd/bluray -painoksia, mutta en ainakaan itse tee noilla mitään jos ei ole tekstiä suomeksi tai englanniksi (tai puhuttu toisella näistä).

1999 on kohtuullisen arvostettu elokuvavuosi Hollywoodissa (Being John Malkovich, Magnolia, Fight Club, Straight Story jne.) ja noita helposti löytyviä art house klassikoitakin riittää (Kaikki Äidistäni, Beau Travail, Rosetta, tuuli meitä kuljettaa). Siinä mielessä tuo American Beauty yllättää valintana. Matrixkin julkaistiin silloin jos sitä sattuu pitämään erityisenä.

Tajusin muuten tuosta mun aasia listauksestani, että tein sen sorttaamalla hyvien arvosanojen elokuvia aakkosjärjestykseen jolloin ei latinalaisilla aakkosilla kirjoitetut nimet tulivat listan alkuun ja loppuun ja sieltä oli helppo poimia. Nyt oivalsin, että Filippiineillä kirjoitetaan latinalaisilla joten vielä erityismaininta Lav Diazille ja Lino Brockalle. Ehkä joku toinenkin maa ja ohjaaja tässä unohtui.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Oletteko italialaisia elokuvia katsoneet? Puhun näistä vanhemmista muutaman vuosikymmenen takaa, jolloin joko keksittiin jotain ihan uutta itse tai sitten suoraan varastettiin amerikkalaisilta. Tai sitten kumpaakin samaan aikaan, sillä kaikki oli vapaata riistaa ja eksploitaatio voi hyvin paksusti.

Sergio Martino on itselle sellainen perusvarma tyyppi, joka teki kaikissa genreissä jotain hitin omaista. Umberto Lenzi myös todella kova. Niin sanottu ykkösnimi Dario Argento teki vaan gialloa tai sitten jotain hyvin visuaalista kauhuelokuvaa, joka oli parhaimmillaan kyllä todella luovaa, mutta en minä hänelle välttämättä kumarra joka kerta. Joskus hänkin nimittäin epäonnistui raskaasti.

Genrejä ja nimiä riittää. Ehkä osa on liikaa joillekin (= Ruggero Deodato ja Cannibal Holocaust).
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Italialaisista sellainen pintaraapaisu että
-Polkupyörävarkaiden loppu kun poika ottaa isäänsä kädestä kun tämä ei kehtaa katsoa poikaansa silmiin...
- ja vähän tuoreemmista Kauniin Elämän lopussa kun Guido katsoo poikaansa ja ennen patentoitua silmäniskua niin se sekunnin murto-osa kun mies tietää katsovansa poikaansa viimeistä kertaa..

Molemmissa kohdissa rälläkkä pääsi valloilleen sisuskaluissani.
 

Teresa

Jäsen
Tuli katsottua vuoden 2016 remake legendaarisesta Ben-Hur-elokuvasta. En tosin itse ole nähnytkään sitä aitoa ja alkuperäistä Oscareita niittänyttä William Wylerin ohjaustyötä, joten sikäli pystyin aloittamaan tämän uusintaversion katselemisen ihan puhtaalta pöydältä. Tämä remake floppasi käsittääkseni täydellisesti niin lippuluukuilla kuin myös arvostelujen perusteella, mutta ei tuo nyt sentään niin sysipaska minun mielestäni ollut kuin siltä kantilta voisi odottaa. Juonessa ei toki keksitty pyörää uudelleen, vaan liikuttiin aika tyypillisen kostoteeman ympärillä – tosin kun en tunne sitä alkuperäistä tekelettä, en voi kommentoida mahdollisia poikkeavuuksia siihen verrattuna, että onko juonta latistettu tusinamaisempaan suuntaan vai oliko se samanlainen siinä alkuperäisversiossakin. Minulle taas tuli mieleen lähinnä Gladiaattori, mutta se oli kyllä mielestäni huomattavasti paremmin toteutettu. Eihän siinäkään juoni itsessään ollut kovin kummoinen, mutta Russell Crowen karisma protagonistina ja Joaquin Phoenixin hirvittävyys antagonistina kantoivat elokuvaa siinä määrin, että lopputulos alkoi kiinnostaa. Ben-Hurissa taas Toby Kebbell oli niin sanottuna pahiksena ihan ok, mutta pääosan esittäjä Jack Huston veti roolinsa niin hengettömästi, ettei minua ainakaan yhtään liikuttanut, saisiko hänen hahmonsa mahdollisesti kostettua vai ei. Mitään ilmeitä häneltä ei irronnut ja jokainen hänen repliikkinsä oli samanlaisella tasapaksulla mutinaäänellä lausuttu. Koko ajan piti väännellä volyymiä kovemmalle, että hänen puheestaan ylipäätään kuuli mitään. Se häiritsi minua leffassa eniten ja toiseksi eniten häiritsi varmaan se, että Jeesus-hahmo oli ympätty mukaan varsin päälleliimatulla tavalla. Päähenkilön ihmepelastumiset tietyistä tilanteista nostattivat myös kulmakarvoja ja leffan loppu oli kaiken kaikkiaan aikas surkea.
Eihän se olisi paljon tuon siirappisempi voinut enää ollakaan. Ei siinä vielä mitään, että Judah Ben-Hur ja Messala hautasivat sotakirveen – joskin se tapahtui kyllä naurettavan yhtäkkisesti –, mutta siihen kylkeen Judahin äidin ja siskon ihmeparaneminen spitaalista oli sentään jo liikaa.
Oli leffa silti ihan komeaa katseltavaa ja paikoitellen ihan jännittäväkin, niin että ei siitä nyt sentään paskan makua jäänyt suuhun. En tosin ole koskaan ymmärtänyt, miksi ilmeisen onnistuneista elokuvista pitäisi ylipäätään tehdä uusintaversioita – eri asia sitten silloin, jos alkuperäisessä on ollut jotakin parantamisen varaa.
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
Tuli katsottua vuoden 2016 remake legendaarisesta Ben-Hur-elokuvasta. En tosin itse ole nähnytkään sitä aitoa ja alkuperäistä Oscareita niittänyttä William Wylerin ohjaustyötä.

Korjataan sen verran, että Wylerin versiohan on uusintaversio Fred Niblon mykkäelokuvasta vuodelta 1925. Ensimmäinen filmatisointi on puolestaan vuodelta 1907, mutta siinä ei paljoa hurrattavaa ole.

Henkilökohtaisesti pidän Niblon versiota noista kahdesta parempana, siinä ei ole niin paljon tyhjäkäyntiä, kun koko tarina on saatu "tiivistettyä" 2,5 tuntiin.
 

Teresa

Jäsen
Korjataan sen verran, että Wylerin versiohan on uusintaversio Fred Niblon mykkäelokuvasta vuodelta 1925. Ensimmäinen filmatisointi on puolestaan vuodelta 1907, mutta siinä ei paljoa hurrattavaa ole.

Henkilökohtaisesti pidän Niblon versiota noista kahdesta parempana, siinä ei ole niin paljon tyhjäkäyntiä, kun koko tarina on saatu "tiivistettyä" 2,5 tuntiin.
Kiitos korjauksesta, noista kahdesta vielä Wylerin versiota vanhemmasta filmatisoinnista en ollut kuullutkaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Call of the Unseen

Nuori taideopiskelija menettää itseluottamuksensa luomistyöhönsä. Hänen työhönsä uupunutta opettajaansa piinaavat synkät näyt, jotka tuntuvat elävän hänen aavemaisissa maalauksissaan.

Call of the Unseen on omituinen, surrealistinen ja lapsenomainen fantasia? elokuva.

Nathalie Merchant näyttelee Mya:a, taideopiskelijaa, joka maalaa vain näkemiään taloja ja kiviä. Taidetunneilla tämän opettaja kehottaa häntä kuitenkin näkemään jotain jota muut eivät näe, call for the unseen. Opettaja itse näkee hahmoja ja kummalisia maisemia joita maalaa ja sitten opettaja katoaa.

Tässä Call of the Unseen tekee täydellisen käänteen todellisuudesta fantasiaksi, jossa Maya suuntaa salaperäiselle majakkasaarelle, joka löytyy opettajan maalauksista. Mya tapaa outoja ja ystävällisiä olentoja sekä ei niin ystävällisiä.

Dialogi on välillä aika naivia, saattaa edustaa naivismia tarkoituksella, sillä eri taiteenlajeja käsitellään kerronnassa muutenkin, on surrealismia, futurismia jne.

Oliko tää hyvä? Jaa-a.. välillä tuntui että ei, koska se on niin erikoinen ja hölmö, mutta toisaalta se on satu ja fantasia ja.. scifi.. Varsinkin byrokratian vilahdukset joidenkin kasarilta peräsin olevien tietokoneiden kanssa on hieno oivallus ja metafora ja .. no..

kyllä tää kannatti kuitenkin katsoa, vaikka ei ehkä mestariteos olekaan, mutta riittävän erilainen ollakseen kiinnostava.


Ruotsalaista tuotantoa vaikka englanninkielinen leffa onkin
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
A man called Otto

Ikäväkseni aikanaan missasin originaali ruotsalaisen (En man som heter Ove) ja Rolf Lassgårdin roolisuorituksen tästä.. tai no jos ruotsalainen originaali oli yhtä kädenlämpöinen ja mitäänsanomaton ja yllätyksetön kuin tämä Hanksin tähdittämä, niin menetinköhän mitään.

Sujuvaa tarinankerrontaa, hyvää näyttelijätyötä, virheetöntä miljöötä.. mutta ei kuitenkaan oikeastaan mitään.

No tulihan katottua
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sisu

Täysin epärealistinen, aivoton toimintajyräys, mutta todella viihdyttävä pläjäys. Helander on ihan kansainvälisen tason toimintaohjaaja, ja tämäkin oli ohjauksellisesti ja kuvauksellisesti todella komeaa jälkeä. Helander ammentaa hienosti Tarantinomaiseen tyyliin elokuvan historiasta ja eri genreistä, ja Sisu oli minusta jonkinlainen yhdistelmä spagettiwesternejä, Tarantinoa ja Ramboa pienillä vihvahteilla myös muista tyylilajeista. Ihan yli vedetty juoni oli vedetty juuri sopivasti niin yli, että sitä ei voi edes yrittää ottaa tosissaan, joten tällaisen elokuvan ottaa puhtaasti viihteenä jo lähtökohtaisesti.

Jorma Tommilalle myös peukut päärooliin esittäjänä. Tommilalla ei tainnut olla elokuvassa kuin pari vuorosanaa, ja nekin vasta ihan lopussa, mutta aika isolla karismalla vetää roolin läpi ja saa tuohon täysin yli vedettyyn hahmoon jopa ison ripauksen uskottavuutta.

Toimintaleffoja ei ole Suomessa ihan hirveän paljon koskaan tehtykään, mutta sanoisin että tämä on heittämällä kaikkien aikojen paras suomessa tehty toimintaelokuva.
Aina on hauska nähdä mielikuvitusnatsien menevän Boom! Mutta kokonaisuutena tämä ei oikein minun juttun ollut, ei ollut sopivasti överiksi vaan hieman liikaa överiksi vedetty makuuni.

Mikä voi tietysti olla sopivassa seurassa ratkiriemukas kokemus, jos sille överiydelle innostutaan kollektiivisesti nauramaan. Mutta elokuvanäytäntö jossa kävin oli melko hiljainen, vain pari vaimeaa hörähdystä kuului. Elokuvan dialogista ei paljon hauskuutta löydy kun päähenkilö ei sano mitään, ja pahikset on varsin totisia hahmoja.

Kuvaus on kyllä Lapin eksotiikkaa ja jylhiä maisemia syleilevää, kuten aiemmissa Rare Exports ja Big Game elokuvissakin, ja komea kuvaus antaa elokuville tietyn Hollywood-hohdon, jota muuten ei kotimaisista elokuvista löydy.

Mutta ohjaustyöstä en välttämättä niin korkeita arvosanoja antaisi. Tiettyä kömpelyyttä on havaittavissa kun mukaan on ympätty mm. naishahmon tarpeeton selityspuhe mitä se sisu oikein on. Eikä toimintaelokuvan kliseisiin ole löytynyt mitään innovatiivista vaan tylsästi pahikset on huonoja ampumaan ja miinakenttä tappamaan silloin kun se juoneen sopii. Että eihän tää nyt silleen vertailua Tarantino on tai Leoneen kestä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Oscarit jaetaan ens yönä.
En ihan kaikkia parhaan leffan ehdokkaita kerinnyt katsomaan koska näen Tárin vasta huomenna ja Triangle of Sadness ja Women Talking jää sitten hamaan tulevaisuuteen.

Everything, Everywhere All at Once taitaa olla se todennäköisin voittaja ja kyllä mä sen sille suon mutta Banshees of Inisherin olisi oma valinta. Pahus vie kun se sai surulliseksi.

Miespääosa on myös menossa suurella todennäköisyydellä Brendan Fraserille jolle todellakin sen suon ja se olisiki omakin valinta. Tosin Colin Farrell Bansheesista on samalla sijalla. Kunhan jompikumpi saa niin olen onnellinen.
 

Buster

Jäsen
Myllyt sallittu! Sivuveikkauksena Glenn Close kuristaa Dwayne Johnsonin (viittaako Moanan lauluunsa missään vaiheessa?) tajuttomaksi ennen kolmatta mainoskatkoa. Siellä on jakamassa palkintoja lisäksi myös mm. Harrison Ford, Samuel L. Jackson ja Donnie Yen. Unohtamatta Florence Pughia ja monia muita. Jimmy Kimmelhän tämän isännöi ja hällä on yleensä parhaimmillaan sellainen lempeä julmuus jutuissaan. Saa nähdä millä mitalla siellä vitsaillaan viime vuoden läpsyttelystä, maailmanmenosta ja muusta. Odotamme myös mainintaa Matt Damonista.

Sitten varsinaiset Oscar-veikkaukset 95. gaalaan ja joukkoon lyhyttä jargonia. En ole erotellut omaa mielipidettä muiden mielipiteistä, joten ne ovat siellä sekaisin "minä minä" -muodossa, koska olen laiska ja olisin tehnyt virheitä, jos olisin yrittänyt niitä erotella, joten siispä otan luontevasti kaiken krediitin itselleni. Kovin syvällisesti ei ole ollut aikaa tutustua ja tuijottaa tilastoja, mikä on ehkä parempikin. On paljon kivempi kun säilyy illuusio siitä, että kaikilla on mahdollisuus voittaa ja ettei täysin muista, että mitä on veikannut. Tänä vuonna on ehkä 5-6 pomminvarmaa voittajaa ja loput enemmän tai vähemmän ennakkoon ajatellen kahden kamppailuja, yksi jopa kolmen. Mutta kyllä siellä joka vuosi vähintään yksi isompi yllätys myös tulee, joten jäämme odottelemaan mielenkiinnolla.

Harvinaisesti en viitsinyt pyytää aamua vapaaksi, joten lievää tulosten välttelyä ja sitten joskus päivällä tallenteen kimppuun eväiden kera aloittaen oikeaoppisesti punaiselta matolta. Siinä vedetään juomingit - mitä tarvitaan punaisen maton selvittämiseksi - ja juustopallot, sekä sitten loppulähetyksen aikana napostellaan suklaalevyä. Aioin tehdä juomapelin, mutta aika tuli vastaan.

Paras elokuva: Everything Everywhere All At Once

Scifi-komedia Everything (lyhennän nimiä) oli kunnianhimoinen ja erilainen elokuva. Siinä oli aika paljon tavaraa ja ei-täysin-tyydyttävästi nivoutuvia teemoja ahdettu samaan pakettiin. En tiedä olisiko tämä ollut parasta katsoa ensimmäisellä kerralla yrittämättä ymmärtää, mitä se haluaa sanoa ja antanut tunteen viedä. Kahdenkaan katsomiskerran jälkeen en ole suoranaisesti syttynyt elokuvalle, vaikka se parani ensimmäisestä.

Mutta melkoinen matka kesäelokuvasta ja haastajasta 11 ehdokkuutta keränneeksi ennakkosuosikiksi, joka todennäköisesti voittaa Parhaan elokuvan pystin. Everythingin sydämellisyys ja kekseliäisyys tuntuu valloittaneen yleisön lisäksi myös akatemian jäsenet, vaikka siellä on olemassa vastarintaa, jota Everythingin massiivinen suosio kummastuttaa. Keskimääräisesti paras elokuva voittaa ja anonyymien äänestäjien kommenttien perusteella on melkoista ala-astetason taktikointia lapuilla, joten teoriassa jotain yllättävääkin voi kenties tapahtua.

Banshees of Inisherin on lähimain täydellinen pieni elokuva, jossa aika, paikka, hahmot ja teot nivoutuvat kauniin saumattomasti isoksi kokonaisuudeksi - jossa ystävyyden loppu heijastelee mantereella käytävää sisällissotaa. Se on hauska, syvällinen ja näyttelijät ovat huippuvedossa. Ehkä se sen söötti pienuus ja kesy melankolisuus on myös sen heikkous. Siis ettei se tunnu isolta, painavalta ja näyttävältä Parhaalta elokuvalta siinä mielessä, mitä ehkä voittajilta alitajuisesti on totuttu odottamaan.

All Quiet on the Western Front nousi yhtäkkiä esiin myös jonkinlaiseksi mustaksi hevoseksi. Se dominoi Baftoissa laittaen monia Oscar-kategorioita aika kiharaiseksi. Ehdokkuuksista voi laskea, että leffalla on paljon suosiota takanaan.

Taloudellisesti woke (nimettömät pahikset) Top Gun: Maverick oli aika täydellistä massaviihdettä, joka onnistui täysin tavoitteissaan. Se on jo voittaja lipputuloillaan ja tällä ehdokkuudella. Top Gunilla ei ole yhtään ehdokkuutta näyttely- tai ohjaajapuolella, joten ei pitäisi olla mahdollisuuksia voittoon, vaikka jotkut elokuvasta tuntuvat pitävän hyvinkin vahvasti. Akatemia on tuntunut muuttuneen viime vuosina paitsi poliittisemmaksi niin myös kaupallisemmaksi.

Amadeuksesta ammentava Elvis on visuaalisen eksessiivisyyden taidonnäyte hyvässä ja pahassa, mutta äänestäjien joukosta tuntuu löytyvän paljon ystäviä. James Cameron taas kulkee Avatar The Way of the Waterilla jälleen erikoistehosteteknologian kehityksen etulinjassa, mitä hän on tehnyt jo Abyssista ja siitä kalterien läpi (?) menevästä vesimiehestä saakka, joka aikanaan nostatti kulmakarvoja ja herätti ihailua. Sen suorittamista varten piti hakea rajan toiselta puolelta kanadalaisvahvistus "Spaz" Williams, joka sittemmin toimi mm. Terminator 2:ssa ja Jurassic Parkissa. Eli sellaisissa pienissä uraa uurtavissa indie-elokuvissa, jotka veivät vfx-alaa eteenpäin harppauksittain.

Yllättäen Tar (ja Blanchett) ja The Fabelmans (sekä Spielberg) ovat tuntuneet saavan paljon vihaa päälleen noiden anonyymien äänestäjien suilla, vaikka jossain kohtaa näytti siltä, että Fabelmans voi olla hyvinkin vahvasti ehdolla voittoon.

Satiiri Triangle of Sadness ja teatterimateriaaliin pohjautuva Women Talking täydentävät ehdokaslistan.

Paras ohjaaja: Danielsit, Everything Everywhere All At Once

Danielsit ohjasivat kaiken irti idioottimaisen kunnianhimoisesta materiaalista onnistuen hämmentävän hyvin lopputuloksensa kanssa. Elokuvan emotionaalinen huipennus saavutetaan kahdella liikkumattomalla ja puhumattomalla kivellä, sekä tekstityksillä. Elokuva on muutenkin kuin elokuvallinen tornado hyödyntäen lähes kaikkea mahdollista, mitä elokuvantekemiseen voi kuulua. Danielit voittivat ohjaajien killan pystin, mikä on 17/20 johtanut myös Oscar-pystiin - olkoonkin, että nuo poikkeukset ovat viime vuosilta.

Mutta kun ei ole oikein vahvaa haastajaa. Spielberg kerännee joitain traditionalistien ääniä, mutta hän aloitti kampanjointinsa aika myöhään ja omaa yllättävän paljon vihaajia. Joidenkin mukaan elokuva kertoo valkoisen miehen etuoikeudesta. Että jonkun elämän kivuliain hetki on ollut vanhempien avioero, josta korvaukseksi isi on ostanut laadukkaan videokameran ja tuliterät editointivälineet. No voihan sen riittävän katkerasti maailmaa katsoen noinkin nähdä. Todd Field kerännee myös ääniä, mutta hänen elokuvansa on aika taiteellinen akatemian massan makuun oletettavasti. Martin McDonaghin tilaa antava vähäeleinen ohjaus tuntuu jääneen aika aliarvostetuksi kaikkien muiden osastojen tykittäessä niin näyttävästi Bansheesissa.

Paras näyttelijä: Austin Butler

Jokainen näyttelijä on ehdolla kategoriassa ensimmäistä kertaa. Muut ehdokkaat ovat Paul Mescal ja Bill Nighy, jota olen pitänyt joskus kymmenen vuotta sitten ylinäyttelevänä vanhana pappana, jonka parhaat suoritukset ovat takanapäin. Mutta hänen hiljaisen arvokas suorituksensa Livingissä oli kerrassaan kaunista.

Vaikka itse kuulun joukkoon, joka ei Elviksestä pitänyt Baz Luhrmannin tehdessä parhaansa sabotoidakseen omaa elokuvaansa, niin silti on mahdotonta vähätellä Austin Butlerin suoritusta nimikkoroolissa - josta hänen tuntuu olevan hankala päästä irti haastatteluiden perusteella. Butler hyppäsi yhden maailman tunnistetuimman ikonin saappaisiin ja elehti, puhui ja jopa lauloi pitkälti kuin Elvis. Tämä on hyvin tasainen kategoria, jonka voittaessaan Butler olisi 31-vuotiaana yksi nuorimmista. Tässä on tavallisesti arvostettu vähän jo kokeneempia näyttelijöitä, mutta Elviksellä on laajaa suosiota äänestäjien keskuudessa.

Brendan Fraserin luontainen poikamainen viattomuus ja ne lävistävän sympaattiset silmät, jotka loivat poikkeuksellisen haavoittuvan henkilön olivat The Whalen tärkein elementti. Vietämme koko elokuvan hahmon seurassa ja näemme maailman uudenlaisesta näkökulmasta. Roolissa ja elokuvassa on ehkä tiettyä Oscar-syötin aromia, mutta elokuva hahmoineen on pohjimmiltaan poikkeuksellisen inhimillinen. Harvemmin sitä itkee elokuvissa täysin hallitsemattomasti vollottaen ääneen, joten onneksi ne lopputekstit tulivat heti perään, vaikka ne leikkasivatkin sen tunteen ikään kuin poikki aiheuttaen hämmennystä.

Whalen päähahmo näkee itsensä inhottavana, mutta samaan aikaan on valmis näkemään tyttärensä aina hyvänä huolimatta tämän julmuudesta. Siinä tytössä ei tule ilmi mitään pidettävää kunnes vasta lopussa tyttö ottaa ensimmäisen askeleen kohti muutosta, kun hän viimeinkin näkee isänsä tämän toiseudelta. Fraser voitti SAG:n ja Butler Baftan, joten Fraser lienee pieni suosikki tässä kahden hepan kisassa. Tuskin olen ainoa, joka haluaisi nähdä sen voittopuheen. Maskeerauspysti näyttänee gaalassa suuntaa, että kumpi kaksikosta tämän pokkaa.

Saa nähdä kuoriutuuko Viidakon Ykästä keski-ikäisenä vielä miten juhlittu näyttelijä ja miten ura tästä jatkuu, mutta hän ehdottomasti yrittää kaikkien vaikeuksien jälkeen ja oikein roolitettuna nuo em. elementit ovat edelleenkin silkkaa kultaa. Darren Aronofskyhan aiemmin paikkasi Mickey Rourken uran väliaikaisesti The Wrestlerillä.

Colin Farrell aloitti viime kesänä isona suosikkina voittaen mm. Venetsiassa Fraserin, mutta matka on ollut pitkä ja Farrell on hyytynyt. Kenties siinä irlantilaisessa roolihahmossa on vähän liikaa Colin Farrellia. Martin McDonaghin dialogi laulaa kauniisti näyttelijöidensä suussa ja Farrell tekee hölmöstä hahmosta rikkaan kolmiulotteisen ihmisen. Vähän epäreilua, ettei Farrellilla taida olla mitään mahdollisuutta voittaa. Hän ansaitsisi jotain.

Paras näyttelijätär: Michelle Yeoh, Everything Everywhere All At Once

Michelle Yeohin oli oltava hullun ja lennokkaan elokuvan jalat maassa oleva tunteellinen keskus, ja hänellä oli paljon näyteltävää roolissaan. Olen hieman yllättynyt, että hän kykeni tekemään kaiken niinkin koskettavasti. Viimeinkin yksi alan aliarvostetuimmista legendoista on saanut ansaitsemansa huomion. En ole koskaan ymmärtänyt, miten Michelle Yeohista ei puhuta Jackie Chanin, Jet Lin ja muiden kanssa samoissa lauseissa. Elokuva ja roolihan oli alunperin Jackie Chanille tehty, mutta Jackie Chan kieltäytyi ja taisi suositella Michellea. Yeoh on elokuvan kasvot, joten mikäli Everything aikoo tyhjentää pöydän, niin eiköhän Yeohkin siinä rytäkässä korjaa itselleen palkinnon.

Cate Blanchett on voittanut sitä ja tätä tällä sesongilla, mutta tässä kategoriassa on nähty melko paljonkin yllätyksiä - lisätiedot Glenn Closelta. Blanchettille on kehkeytynyt maine teknisen kylmänä näyttelijänä. Johtuuko se sitten osin Blanchettin mausta Tarrin kaltaisiin prestige-elokuviin, jossa kamera seuraa kylmästi etäältä päähahmoaan sekoittaen ja katsojalle jää paljon purettavaa, kun elokuvassa on kyse ristiriitaisista näkökulmista. Eli siitä miten Blanchettin Tar näkee itsensä vs. millaisena hän näyttäytyy muille.

Yeoh on kerännyt loppusuoralla Hollywoodissa lämpöä sen verran taakseen, että tämä taitaa olla hänen heiniään, vaikka Blanchett tätä johti lähes maaliviivalle saakka. Onko oikeasti niin, että tässä kategoriassa edellisen kerran voitti vähemmistöön kuuluva nainen, kun Halle Berry voitti joskus millenniumin vaihteessa... Kaikki tiedämme, minkä biisin Jukka Jalonen tässä kohtaa soittaisi. Kun aika on.

Viola Davisille jaksamisia kotiin. Sulla menee ihan hyvin. Ei tarvitse valittaa. Viisi parasta valittiin. Kyllä tuo akatemia on kuitenkin osoittanut sen halunsa olla inklusiivinen ja tasa-arvoinen. Ei vain riittänyt tällä kertaa.

Paras miessivuosa: Ke Huy Quan, Everything Everywhere All At Once

Puhtaasti paperilla minun pitäisi vihata Gleesonin roolihahmoa. Jätkä pistää kaveriinsa julmasti välit poikki, ei sano syytä ja sitten välttelee aggressiivisesti tämän seuraa. Silti jotenkin katsoja pitää molemmista päähahmoista yhtä paljon nähden Gleesonin hahmon näkökulman erittäin ymmärrettävänä. Eikä missään kohtaa hahmolle kerjätä sympatiaa. On melko uskomatonta, miten lopputulos voi olla tuo ja se on paljolti näyttelijän taidon sekä sisäisen pidettävyyden ansiota. McDonaghin käsikirjoitus ei ole päästänyt näyttelijää helpolla.

Ke Huy Quan; pieni lapsi Indiana Jones ja Tuomion Temppelistä katosi neljäksi vuosikymmeneksi kartalta luullen itsekin uransa olevan paketissa ja nyt hän on Oscar-ehdokkaana. Tai siis käytännössä voittaja. Yksi kaikkien aikojen comebackeja, ja hän on tarjonnut pitkin palkintogaaloja hienoja puheita tästä toisesta mahdollisuudestaan. Hänelläkin paljon näyteltävää elokuvassa aloittaen elokuvan hiljaisena kynnysmattona, joka rakastaa vaimoaan, mutta jolta ei saa näkyvää vastarakkautta kehittyen aina itsevarmaksi romanttiseksi miespääosaksi sekä toimintasankariksi.

Paras naissivuosa: Kerry Condon, Banshees of Inisherin

Angela Bassett on ensimmäinen Marvel-elokuvasta ehdokkuuden pokannut näyttelijä. Hänen ensimmäisestä ehdokkuudestaan on 30 vuotta, joten hänen tähtensä on säilynyt huipulla pitkään alan muutoksista huolimatta. Voitto oli ennakkonarratiivissa soviteltu Bassettin olkapäille, mutta nyt kun on alkanut tulla palkintogaaloja, jossa äänestäjinä alkaa olla samankaltaista alan massaa kuin Oscareissa, niin Kerry Condon ja Jamie Lee Curtis ovat ilmoittautuneet mukaan harvinaisen tasaiseen kolmen hevosen kisaan.

Condon tekee loistavia roolisuorituksia täynnä olevassa Bansheessa ehkä sen kaikkein kovimman suorituksen, joten sitä kautta toivoisi etteivät hän ja Banshees joutuisi lähtemään gaalasta kotiin tyhjin käsin. Jamie Lee Curtis taas voitti näyttelijöiden killan pystin, jonka voittaja on voittanut myös Oscarin vuodesta 2010 saakka yhtä kertaa lukuunottamatta aina. Curtisin ääniä voi kuitenkin syödä samasta elokuvasta ehdokkana oleva Stephanie Hsu, mutta Curtis on kerännyt paljon rakkautta kannustaessaan kanssanäyttelijöitään sekä elokuvaa välittämättä niinkään omasta menestyksestään.

Mutta jotenkin mahanpohjassa on tunne, että Bassett ei ole sanonut viimeistä sanaansa ja saattaa hyvinkin nousta lavalle noutamaan palkinnon. Tasaista on ja minulla kävi kaikki kolme nimeä veikkauslapulla. Ja nyt pelkään, että olen valinnut sen epätodennäköisimmän kolmikosta henkilökohtaisen toiveen perusteella.

Sovitettu käsikirjoitus: Women Talking

Tämä on yllättävän heikko kategoria, vaikka se sisältääkin Nobel-voittajan Kazuo Ishiguron muodossa, joka oli adaptoimassa Ikirua Livingiksi. Sarah Polleyn Women Talking voitti käsikirjoittajien pystin, joten se on ennakkosuosikki. Länsirintama on haastaja, jonka on voitettava tämä pysti omatakseen edes teoreettiset mahdollisuudet haastaa Parhaasta elokuvasta. Living on elokuvana on fyysisesti pieni ja hienoeleinen, mutta henkisesti suuri.

Alkuperäinen käsikirjoitus: Everything Everywhere All At Once

Jos painotetaan sanaa alkuperäinen, niin Everywhere on vahvoilla. Katsoin alkuperäisen Avatarin viime vuonna ja osasin vasta silloin kunnolla arvostaa, ettei se perustu mihinkään olemassa olevaan aiempaan materiaaliin. Nykymaailmassa kun alkuperäisideat tuntuvat olevan katoava - tai ehkä pikemminkin markkinoinnin kautta ahdinkoon työnnetty - luonnonvara. Koska olemassa olevaa IP:tä nyt vain on helpompi markkinoida. Yleensä polku kohti Parasta elokuvaa kulkee kässärivoiton kautta ja Everywhere voitti käsikirjoittajien killan pystin. Mutta sen pahin kilpailija ei ollut siellä ehdolla muotoseikkojen vuoksi, mikä tekee tästäkin kategoriasta mielenkiintoisen.

Banshees of Inisherin on ihan opetuskirjakamaa, miten kirjoittaa lähimain täydellinen käsikirjoitus. Se herätti henkeen kokonaisen pienen maailman hahmoineen, joilla kaikilla on kouriintuntuva historia ja kaari. Se balansoi täydellisesti komedian ja tragedian siivittäen kaikki neljä avainnäyttelijäänsä Oscar-ehdokkuuksiin, eli kaikki mahdolliset käytännössä. Jopa Jenny-aasi oli huippuvedossa. Valitettavasti Everywhere voitti kässärikillan pystin, joten jotenkin Martin McDonaghin uran paras käsikirjoitus saattaa jäädä ilman Oscaria. Mitä hemmettiä? Viime vuonna vedin kässäreissä yhden väärin, kun seurasin omaa mielipidettäni liian vahvasti, joten siitä haavoittuneena rustasin Everywheren kupongille. Toki eiköhän tänä vuonna mene enemmän veikkauksia väärin, kun on tasaisempaa. Ei ainakaan jää mikään yksittäinen kummittelemaan.

Paras animaatio: Guillermo del Toron Pinokkio

Guillermo del Toro on parasta mahdollista kampanjointia elokuvalle kuin elokuvalle. Monessa paikassa on ollut vastaavia lainauksia. Eräs äänestäjä kertoi pitäneensä Shape of Waterista, mutta kun hän kuuli del Toron puhumassa siitä, niin sen jälkeen hän rakasti Shape of Wateria. Siksi Nightmare Alley ylsi viime vuonna jopa Parhaan elokuvan ehdokkuuteen, vaikka sen ei siellä olisi pitänyt olla.

Itse kun katsoin Pinokkiota, niin ihmettelin itsekseni: "tämänhän piti olla stop-motion -elokuva?" Meinaan kun kamera leijui siellä ympäristössä deltoromaisesti ja elokuva oli järkyttävän iso sekä taitavasti animoitu. Minkä ohella kyseessä on myös yksi kuluneimmista ja filmatisoiduimmista tarinoista, johon niin vain löydettiin raikas näkökulma ja myös uutta tarinaa keskittymällä mm. Geppettoon ennen Pinokkiota. Vuosikymmenten tuotantohelvetistä Oscar-voittajaksi.

Eikä tuolla edes ole yhtään vakavasti otettavaa haastajaa, vaikka Turning Red vekkuli tapaus olikin käsitellessään hellyttävästi ja kekseliäästi teinitytön seksuaalisuutta.

Ulkomainen elokuva: All Quiet On the Western Front

All Quiet on the Western Front on selvä tapaus näistä ehdokkaista, koska se nyt on Parhaan elokuvan ehdokkaana. Closen ensimmäinen puolisko oli kenties parasta elokuvaa mitä tällä sesongilla näin, kunnes se vaihtoi kyseenalaisesti suuntaa helpomman tien toivossa ja meni samalla moraalisesti kiusallisille vesille. Edellisessä ohjaajan elokuvassa päähahmo leikkasi peniksensä irti, joten Lukas Dhontilla on outo mieltymys tuollaisiin isoihin shokkeihin.

The Quiet Girl on hiljainen timantti, joka palkitsee kärsivällisen katsojan lopussa isosti. Jerzy Skolimowskin EO on kiva pikku tarina filmaattisesta aasista, joka näkee ihmisyyden monet kasvot ja erilaiset suhteet ihmisen sekä eläinten välillä sympaattisella reissullaan. Tänä vuonna olisi parhaalle eläinsuoritukselle voinut olla omakin kategoria kun Fabelmansissakin oli Chrystal-apina.

Paras kuvaus: James Friend, All Quiet on the Western Front

Elviksen kuvaaja Mandy Walker hakee ensimmäisenä naisena voittoa kategoriassa ja on lähellä. Länsirintaman James Friend lienee kuitenkin lievä ennakkosuosikki. Ihmeellisesti Tar ja Florian Hoffmeister eivät ole millään tavalla mukana. Ymmärtää sen toki siinä mielessä, että vaikka elokuva on yksi sesongin näteimpiä, niin se ei ollut sillä perinteisellä tavalla huomiota herättävän näyttävä.

Puvustus: Elvis

Muistaakseni Ruth Carter voitti aiemmasta Black Pantherista jo Oscarin, joten tuottaako tämä kombo toisenkin? Haastetta tarjoavat Babylon ja Elvis, jossa jälkimmäisessä historiallisia artefakteja - eli Elviksen pukuja - herätettiin uudelleen henkiin, minkä ohella konserttikohtauksissa oli melkoinen määrä ihmisiä puettavaksi. Catherine Martin on voittanut kahdesta aiemmasta Luhrmannin elokuvasta Moulin Rougesta ja Great Gatsbysta tämän saman pystin.

Dokumentti: Navalny

Navalny todennäköisesti vie ajankohtaisuudellaan ja muutenkin erinomainen dokkari, jonka olin sijoittanut jo vahvaksi voittajaehdokkaaksi kesällä/syksyllä kun dokkarin katsoin. All The Beauty and the Bloodshed on sekin vaikuttavasti tehty ja melko ainutlaatuinen henkilökuva kiehtovasta taiteilijasta. Räjähtävä rakkaustarina Fire of Love sisältää Navalnyin tavoin sellaista ainutlaatuista materiaalia, joka vetoaa varmasti katsojiin ja äänestäjiin.

Ihmettelen, miten Bad Axe ei yltänyt ehdokkaaksi. Siinä olisi ollut oma paras dokumenttini, joka niputti täydellisesti korona-ajan, sen paranoian ja Yhdysvaltain jakautumisen yhden kiehtovan perheen kokemusten kautta. Sen ohella myös Yhdysvaltain viimeisestä orjalaivasta kertova Descendant oli sekin harmittava yllätystippuminen omissa papereissa.

Lyhytdokumentti: The Elephant Whisperers

Stranger at the Gatea pidetään isonakin ennakkosuosikkina, mutta itse en sille jotenkin syttynyt ollenkaan, vaikka onkin eittämättä hieno tarina ja osoitus empatian voimasta. Haulout sisälsi yhden vuoden vahvimmista kohtauksista, kun venäläistutkija avasi aamulla syrjäisellä saarella olevan mökkinsä oven ja näky oli sellainen, ettei sitä tahtonut millään katsojana uskoa aidoksi. Dokkarin vika on vain se, että se on aika synkkä, kun se näyttää kouriintuntuvasti maapallon lämpenemisen seuraukset. Kategoriassa kun tunnutaan suosivan tavallisesti vähän optimistisempaa.

How Do You Measure a Year? jatkaa Jay Rosenblattin kekseliäitä aiheita. Hän on kuvannut tytärtään tämän jokaisena syntymäpäivänä 2-3 vuotiaasta saakka 18 ikävuoteen asti esittäen aina samat kysymykset. Kunpa vain olisi suunniteltu paremmin, kuten hän itsekin lopussa toteaa.

Mutta The Elephant Whisperers oli silti hyvän sakin ylivoimaisin omissa kirjoissani tuoden paljon mieleen Opettajana mustekala -dokkarivoittajan parin vuoden takaa.

Paras leikkaus: Everything Everywhere All At Once

Top Gun näytti alkuun vahvalta ehdokkaalta voittajaksi, mutta Everything on kerännyt taakseen massiivisen liike-energian. Mikäli Everything aikoo voittaa Parhaan elokuvan Oscarin, niin leikkauksen luulisi tulevan siinä samalla, koska erityisesti tälle elokuvalle se hyvä leikkaus on ollut kaikki kaikessa. Sieltä kaiken materiaalin seasta piti löytää ja vaalia sitä äidin sekä tyttären emotionaalista yhteyttä kaiken universumihyppäilyn sekä siihen liittyvän estetiikan keskellä.

Top Gunin kohdalla puolestaan massiivisesta määrästä materiaalia (lentomateriaalia oli yli 800 tuntia yksistään) koostettiin vaivattomalla saumattomuudella etenevä elokuva, joka on paitsi kineettisen viihdyttävä niin myös yllättävän tunteellinen.

Paras maskeeraus: Elvis

Elvis eri vuosikymmenten läpi, sekä Hanksin muuntaminen Colonel Parkeriksi vs. uraauurtava digitaalinen proteesimaskeeraus The Whalessa, jolla Fraserin hahmon ulkomuoto saatiin työnnettyä äärimmäisyyksiin ilman, että näyttelijän suorituksen terävyys hukkuu ylipaksun maskeerauksen alle. Paljon ehti vuodessa tapahtua, kun kuvittelin Batmanin olevan satavarma voittaja tälle sesongille. Ei ole mukana voittotaistelussa. Tämä saattaa muuten näyttää suunnan Parhaan miesnäyttelijän pystille.

Lyhytelokuva: The Red Suitcase

The Red Suitcase vaikuttaa varmalta valinnalta. Elokuva seuraa lentokentällä olevaa nuorta teinityttöä, joka on myyty lapsimorsiameksi vanhemmalle miehelle. Jännittävä, ajankohtainen ja poliittinen.

Pakko myös nostaa esiin Ivalu, jossa on mahtavaa lähes Terrence Malick-tason lyyristä kerrontaa.

Paras sävellys: Babylon

Länsirintama on yksi suosikki siinä mielessä, että harvoin jos koskaan Parhaan elokuvan ehdokkuuden ulkopuolinen elokuva voi tämän viedä ja elokuvan käyttämä kolmisointuinen motiivi oli erittäin väkevä ja moderni. Ostan kuitenkin harvoin nykypäivän elokuvien soundtrackeja, mutta Babylonin oli pakko. Hyräilen sitä edelleen maaliskuussa ja kukin kappale herättää mielessä henkiin kohtauksia elokuvasta. Silti sanoisin Länsirintaman olevan niskan päällä, mutta todellakin toivon La La Land -vivahteita omaavan sävellyksen pokkaavan pystin.

Paras laulu: RRR

Lift Me Up on todella hieno laulu ja jos Rihanna olisi tehnyt edes hieman promoa sen puolesta, niin voitto olisi saattanut olla paketissa helposti. Nyt käynee niin, että intialaiset laittavat jalalla koreasti ja vievät pystin Rihannan ja Lady Gagan nokan edestä. Ajat ovat muuttuneet. Naatu, Naatu vaan ja dance-off käyntiin. Ehkä eniten odottamani hetki lähetyksessä. Gagahan ei ainakaan omaa biisiään gaalassa esitä, koska hänellä ei ole kiireisen aikataulunsa vuoksi ollut riittävästi aikaa harjoitella tapahtuman arvolle sopivaa esitystä. Paikalla hän kuitenkin on. Plääh.

Diane Warrenille jo ties kuinka mones ehdokkuus ja ei mahdollisuuksia taaskaan voittaa. Tässähän alkaa jo ihmetellä, että vittuillakseenko ne sen tuonne aina äänestää häviämään.

Lavastus: Babylon

Babylonin lavasteet olivat yhtälailla tähtiä siinä missä näyttelijät ja sävellyskin. Muotoutuvan Los Angelesin polttavan koruttomalle aavikolle pystytettiin eri aikakausia edustavia elokuvalavasteita, jotka kuvasivat ajan vauhdikasta elokuvantekoa. Mutta Elviksessä oli mm. luotu uudelleen kuuluisia konsertteja, Graceland, Beale Street, mitkä voivat olla monille tuttuudessaan helppo valinta. Elviksen lavastuksesta vastannut Catherine Martin on voittanut jo kaksi pystiä aiemmin Great Gatsbysta ja Moulin Rougesta.

Ääni: Top Gun: Maverick

Todella paha rasti. Top Gun laittoi teatterien kaiuttimet koville ja oli mahtava kokemus. Western Frontissa äänen lisäksi myös sen puute oli olennainen osa tarinaa sekä kokemusta. Molemmilla on varmasti ystävänsä äänestäjien joukossa, mutta Top Gun on ehkä tuntunut olevan vähän niskan päällä aiemmissa gaaloissa, joissa nämä kaksi ovat olleet vastakkain.

Alkuperäinen Top Gun oli muuten samassa kategoriassa ehdokkaana häviten silloinkin sotaelokuvalle, Platoonille.

Erikoistehosteet: Avatar: The Way of the Water

Satavarma voittaja. Se keräsi 14 ehdokkuutta VFX-alan gaalassa voittaen jokaisessa kategoriassa, jossa se oli ehdolla - joissain kategorioissa sillä oli useampi ehdokkuus. Ykkösosa pokkasi tämän saman vfx-Oscarin niin ikään 2010.

Lyhytanimaatio: My Year of Dicks

Haluaisin herättää henkiin vaikka jonkun Audrey Hepburnin jakamaan tätä palkintoa. Hän avaisi kuoren ja sanoisi seuraavat sanat: "Oscarin voittaa: My Year of Dicks". Kyseisessä hauskassa animaatiossa siis teinityttö on valmis menettämään neitsyytensä.

Suosikki lienee kuitenkin The Boy, the Mole, the Fox and the Horse. Sellainen klassisen tyylikäs englantilaistyylinen lastenanimaatio Lumiukon sekä Stick Manin jalanjäljissä. Lienee kuitenkin syytä huomauttaa, että monesti jokin tällainen söpö perinteinen animaatio on se ykkössuosikki ennakkoon, mutta voittaja on jokin "aikuisempi" sopivamman sanan puutteessa. Omakohtainen suosikkini on silmää iskevä eksistentialistinen stop-motion nimihirviö An Ostrich Told Me the World Is Fake and I Think I Believe It, joka kuvaa mustalla huumorilla toimistoarkea.

Saa nähdä jääkö tänä vuonna veikkauksissa kuivin suin ja rahattomaksi. Pahoin pelkään. Lyhäreitä ei onneksi veikkailla.
 
Viimeksi muokattu:

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Oskut ovella.

Tiukka rutistus tuli otettua näin Oscarien alla, mutta muutama Iso kala pääsi vielä verkonreiistä karkuteille; Tar, The Fabelmans, Women Talking, Living.

Saaliiksi viimeiseltä viikolta on saanut kuitenkin kerättyä maukasta satoa:

To Leslie: Andrea Riseboroughin väkevä esitys toi ehdokkuuden, josta nousi jonninmoinen kohu. Leslie, lottovoittaja ajaa itsensä rappiotilaan ja yrittää parhaansa mukaan päästä takaisin elävien kirjoihin. Kipuilua menneisyyden luurankojen kanssa. 8/10

A Man Called Otto: Tom Hanksin luotsaama ruotsalainen mielensäpahoittaja Hollywood-kuosissa. Elokuva ei ollut missään nimessä huono, mutta suosittelen näin alkuun ottamaan aivan ensimmäiseksi Fredrik Backmanin kirjan kauniiseen käteen ja tavaamaan sen, jonka jälkeen katsomaan alkuperäisen En man som heter Oven (Oscar-ehdokas, Ruotsi 2017) ja jos vielä intoa riittää, niin sitten tämän. 7,5/10

The Whale: Loistavien roolihahmojen keskiössä Brendan Fraser tekee elämänsä suorituksen, kuten myös ehdokkuuden kahmaissut Hong Chau, sekä Sadie Sink. Koskettava tarina kotiin linnoittautuneesta sohvaperunasta, jolle yksikin vitsi voi olla liikaa... 9/10

Babylon: Kunnon naurut heti kärkeen (ja katsoja on koukussa) ja silmänruokaa (Margot Robbie) koko kolmen tunnin matkalle. Jäi ehdokkuuksien osalta statistin rooliin, mutta ehdottomasti katsottavaa matskua, suuresta murroksesta elokuva-alalla. Golden Globeissa ehdokkuudet Robbien lisäksi Brad Pittille ja Diego Calvalle, sekä itse elokuvalle. 9/10

She Said: Elokuvamogulilla menee homma vuosien varrella hieman reisille. Harvey Weinsteinin tuhosta kertova elokuva on todellinen naisten voimannäyttö, kärkenään upea Carey Mulligan. Oscar-akatemia ei syystä tai toisesta elokuvaa noteerannut, mutta sopii hyvin tähän MeToo-aikakauteen. 8/10

All Quiet on the Westren Front: Meni tässä maratonissa vähän ähkyn piikkiin ja tuli katsottua hieman väärään aikaan ja väärässä mielentilassa. Ihan katsomisen arvoinen, mutta ehkäpä on reilumpaa arvostella elokuva vaikka sitten toisen katselukerran jälkeen. Ulkomaan kielisen (Saksa) elokuvan lisäksi, ehdokkuus myös mm. varsinaisessa elokuva-kategoriassa.

Knock at the Cabin ja Old: M.Night Shyamalan onnistui kahden ensimmäisen elokuvansa (The Sixth Sence, Unbreakable) myötä luomaan tiukan verkon ympärilleni, joka on kerta toisensa jälkeen pakottanut katsomaan aina uuden tulokkaan vaikka sato on kylvänyt vhs-aikakauden jälkeen pettymyksiä toisensa perään. Onhan näissäkin taas se tuttu, mutta kulahtanut tatsi. Valitettavaa sontaa, jotka eivät luonnollisestikaan kuulu tätä edeltävään joukkoon, mutta laitetaan ne nyt kuitenkin tänne hännille, kun kerran katselukiertoon osuivat. 9/20
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Knock at the Cabin ja Old: M.Night Shyamalan onnistui kahden ensimmäisen elokuvansa (The Sixth Sence, Unbreakable) myötä luomaan tiukan verkon ympärilleni, joka on kerta toisensa jälkeen pakottanut katsomaan aina uuden tulokkaan vaikka sato on kylvänyt vhs-aikakauden jälkeen pettymyksiä toisensa perään. Onhan näissäkin taas se tuttu, mutta kulahtanut tatsi. Valitettavaa sontaa, jotka eivät luonnollisestikaan kuulu tätä edeltävään joukkoon, mutta laitetaan ne nyt kuitenkin tänne hännille, kun kerran katselukiertoon osuivat. 9/20

Oldista en pitänyt minäkään, mutta Knock at the Cabin oli mun mielestä parasta Nightia 20 vuoteen. Hyvä jännäri mukavan hölmöllä premissillä.

Ja lihavoituun: Shyamalanin kaksi ensimmäistä elokuvaa ovat Praying with Anger ja Wide Awake. Mutta taitaapa mies itsekin olla noista aika hissukseen, joten ei ihme, että Senseä moni pitää debyyttinä. Pidin minäkin, kunnes totuus tuli vastaan Blank Check -podcastissa.

Ei sillä että olisin noita kahta ensimmäistä itsekään nähnyt, kuulemani perusteella ei ole ollut suurta hinkua.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Women talking

Pieni tarina osallisilleen suurista asioista. Tilanne on epäuskottavan oloinen, vaan kuitenkin todellisiin tapahtumiin pohjautuen. Uskonnollisessa yhteisössä elävien naisten on päätettävä vuorokaudessa,mitä he tekevät hyväksikäytön ja väkivallan edessä. Joten he puhuvat. Shara Polleyn ohjaus on tiukka ja hienosti rytmitetty. Pääosan naiset tekee kaikki hemmetin hienot roolit.

Kouluttamattomat ja lukutaidottomat eri-ikäiset naiset käsittelevät asiaa kolmen vaihtoehdon kautta, uskonsa vaikuttaessa ja rajatessa/auttaessa? kunkin ajattelua. Tarinankertojan äänenä on lapsi,ja se tuo erilaista syvyyttä keskusteluihin, osallisina ja välähdyksinä lasten maalaisidyllin elämästä.

Hyvä elokuva, nimenomaan elokuvallisena tarinankerrontana. Hienoa, että tälläsiä draamoja vielä tehdään. Tosin tuskin ois tehty ilman McDormandia tai Brad Pittiä tuottajapuolella vaikka kuinka Polley olisikin kova nimi indiepuolella (kyynisenä näin ajattelen).
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Parhaan ulkomaisen elokuvan pystin saajaksi lienee yksi kova ehdokas Belgian entry Close. Tarina lapsuudesta, ystävyydestä, miehen roolista ja siihen liitettävästä toksisuudesta, surusta ja sen käsittelystä. Pääosan lapsinäyttelijät tekevät uskomatonta jälkeä ja leffalla on jo vyöllään Cannesin pääsarjan voitto. Länsirintamalta ei mitään uutta murskasi sekin nuorten ihmisten viattomuuden ja kaiken sen mihin on joskus uskonut. Lähdettiin seikkailemaan ja taistelemaan kuin herrasmiehet, ritaritkin ehkä, mutta ihmiskunnan harppaukset asekehityksessä saivatkin aikaan ennenkokemattoman teurastamon.

Tuossahan Close-elokuvaa jo sivuttiinkin. @Buster in toimesta. :)
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Länsirintama piti ja nappasi parhaan ulkomaisen elokuvan pystin ja yksi oli tullut jo kuvauksestakin.

Ja lavastuspysti myös.
Ja musiikista.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Everything, Everywhere All at Once taitaa olla se todennäköisin voittaja ja kyllä mä sen sille suon mutta Banshees of Inisherin olisi oma valinta. Pahus vie kun se sai surulliseksi.

Miespääosa on myös menossa suurella todennäköisyydellä Brendan Fraserille jolle todellakin sen suon ja se olisiki omakin valinta. Tosin Colin Farrell Bansheesista on samalla sijalla. Kunhan jompikumpi saa niin olen onnellinen.
Länsirintamalta ei mitään yllätyksiä.
Brendanin voitto sai pykälän verran tunteikkaaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös