Sitten toiseen elokuvaan: Onko kukaan katsonut tätä Punainen Paroni -elokuvaa? Paikallisessa marketissa oli aika halvalla myynnissä ja pyörittelin jo sitä käsissäni mutta en kuitenkaan ostanut. Itse aihe kyllä kiinnostaisi kovasti vaan takakannen tekstejä luettuani tuli mieleen että onko tämäkin näitä yliromantisoituja kliseisiä Hollywood-roskapätkiä joita lentäjistä yleensä aina tehdään? Vai onko kyseessä ihan oikeasti hyvä elokuva, joka olisi ehkä enemmän dokumentaarinen kuin tuon lajityypin elokuvat yleensä?
En sitten ostanut tuota elokuvaa vaan päätin ensin vuokrata. Ja nyt elokuvan nähtyäni voin sanoa että onneksi en ostanut, olisi mennyt aika hukkaan nekin rahat. Eli kyseessä oli juuri tuollainen kliseinen ja romantisoitu Hollywood-lentäjäelokuva jota ei ehkä historianopetuksessa kannata apuna käyttää... Melkein voisi sanoa että kyseessä oli
Flyboys-elokuva johon oli vaihdettu päähenkilöksi Von Richthofen ja maalattu koneet saksalaisten väreihin... Tai itse asiassa, tässä Punaisessa Paronissa ilmataistelukohtaukset oli toteutettu pienemmällä budjetilla ja paljon kytyisemmin joten ei tämä ollut edes yhtä hyvä kuin Flyboys.
Ensinnäkin alkoi ihan heti ärsyttää se että vaikka kyseessä on aika pitkälti saksalaisin voimin ja saksalaisilla näyttelijöillä tehty elokuva niin silti kielenä oli englanti. Kaupallisista syistähän tällainen tehdään mutta minua tuo yleensä käy ärsyttämään, varsinkin kun tässäkin oli tehty vielä se vitutuksen maksimointi eli näyttelijät puhuivat englantia saksalaisella korostuksella! Superärsyttävää!
Toinen ärsyttävä asia oli tämä teennäinen ja päälleliimattu rakkaustarina, joka tietenkin tällaisissa elokuvissa aina pitää jostain syystä olla. En tiedä minkä helvetin takia se rakkaustarina on niin pakollinen, minä luulen että lentäjälegendan elämässä olisi riittänyt materiaalia yhteen elokuvaan ilman että tarvitsee keksiä mitään ylimääräistä. Tämän elokuvan olisi mielestäni voinut ihan hyvin toteuttaa ilman tätä rakkaustarinaa (jossa lisäksi kierrätettiin kaikki mahdolliset kliseet).
Lentokohtauksissa näkyy että kyseessä ei ole mikään megabudjetin elokuva, osa näyttää sanalla sanoen aika kytyisiltä ja "tietokonepelimäisiltä". Mutta kyllä osa kohtauksista näyttää ihan hienoltakin että kaikki tässä elokuvassa ei sentään ole mennyt ihan pieleen. Näitä ilmataistelukohtauksia olisin toivonut vähän lisääkin, nyt ei oikein koskaan kunnolla näytetty mikä teki Von Richthofenista I-maailmansodan kovimman lentäjä-ässän. Nyt elokuva tuntui vähän liian pitkältä ja pitkäveteiseltä kun toiminta jäi aika vähiin, tällaisessa elokuvassa soisi nähtävän toimintaa vähän enemmän.
Kyllä lentäjälegenda Manfred Von Richthofen olisi ansainnut paljon paremman tribuutin kuin tämä elokuva. Ainakin olisi toivonut että elokuvasta olisi tehty historiallisesti tarkempi, eikä lähdetty tälle Flyboys-Pearl Harbor -linjalle jossa juoneen on lisätty omiaan aivan liikaa. Ja sikäli mitä olen lukenut Von Richthofenista niin aika paljon hänen henkilöhahmoaan ja luonnettaankin on vääristelty tässä elokuvassa - vaikka sinänsä pääosan esittäjä tekeekin ihan hyvää työtä huonon käsikirjoituksen puitteissa.