Jatkoajan leffakerho

  • 2 409 737
  • 12 325

Buster

Jäsen
Toissa yönä jaettiin Golden Globet ja se vain vahvisti sitä hämmentynyttä fiilistä, kun yrittää ajatella, että mitkä elokuvat voisivat juhlia sitten huhtikuun lopussa Oscareissa. Kuitenkin vuosi on noissakin piireissä ollut poikkeuksellinen ja studioiden mediakoneistojen on ollut hankala saada niitä jopa 15 miljoonan dollarin mainoskampanjoita käyntiin kuten ennen vanhaan. Ei ole ollut punaisen maton ensi-iltoja, meet & greeteja, illallisia, juhlia ja jopa palkintoseremoniat itsessään menevät kotona kyhjöttäessä.

Nytkin Globeissa yleisö koostui hoitohenkilöstöstä. Vain juontajat ja palkintojen jakajat olivat paikan päällä, ehdokkaat ja muut kyhjöttivät kotona tietokoneidensa edessä juhlatamineissa. Televisiokatsojana on yleensä voittajan kohdalla voinut lukea huonetta ja päätellä yleisön mökästä, sekä mahdollisisista seisovista aplodeista asemia Oscareita varten, mutta kun ei ollut sitä perinteistä Oscar-äänioikeuden omaavaa yleisöä.

Vuoden yleisestä sekavuudesta huolimatta Globet voi kuitenkin vaikuttaa Oscar-ehdokkaisiin tänä vuonna yllättävänkin paljon, koska Globeista oli joku viitisen päivää siihen deadlineen, jolloin Oscar-akatemian jäsenten pitää viimeistään palauttaa äänestysliput, joilla valitaan Oscar-ehdokkaat. Eli siellä voidaan kansanomaisesti katsoa Globen voittajalistaa ja todeta, että nämä elokuvat minun ainakin kannattaisi vielä ehtiä katsoa ennen ehdokasäänestyksen sulkeutumista ja siellä ne äänestäessä sitten kummittelevat tuoreina muistoina.

Näyttelijöiden kohdalla Globet on olleet perinteisesti tarkimpia ennustamaan voittaja, vaikka tietysti aikanaan tuleva näyttelijöiden killan palkintotilaisuus on sitten se kaikkein paras mittari. Mutta vähän tuota Globen ehdokaslistaa katsoessa jatkuvasti ihmetyttää, että tässäkö nämä ovat. Outo, tynkäinen vuosi. Edelleen kuitenkin odotan näkeväni takavasemmalta tavallista enemmän yllätyksiä ja eroavaisuuksia sitten aikanaan Oscar-ehdokkaiden listassa, joka julkaistaan 15. maaliskuuta.

Chloe Zhao ja Nomadland veivät ohjaajan ja parhaan draaman. Lähinnä mietityttää, että se ei kuitenkaan vissiin ole tyylillisesti ja materiaaliltaan kovinkaan lähellä tavallista Oscar-voittajaa. Alle sadan henkilön äänestäjäkunnasta koostuvilla Globeilla on muutenkin aika eriävä näkemys ollut viime vuosina näissä jotain 10 000 päiseen Oscar-akatemiaan verrattuna. Borat 2 taas hieman yllättäen nappasi parhaan musikaali/komedian ja päälle Baron Cohenille paras miespääosa musikaali/komedia genressä, sekä aika hauskat voittopuheet häneltä - mitä paransi ihanan Isla Fisherin jatkuva epäuskon sekainen hajoaminen, että voiko tollain sanoa televisiossa. Sacha Baron Cohenhan voitti jo alkuperäisestä Boratista tämän saman näyttelypystin ja ansaitsi vielä alkuperäiskäsikirjoituksesta Oscar-ehdokkuuden. Kyllä sieltä varmaan saattaa olla jotain ehdokkuutta tulossa, katsellaan. Mutta varmaan sitten vasta Oscar-gaalan kynnyksellä intoutuu enemmän ehdokkuuksista ja veikkauksista kirjoittamaan, mikäli aika antaa periksi.

Loput näyttelijäpalkinnot menivät draamasta postuumisti Chadwick Bosemanille ja naispääosa Andra Daylle, sekä komedia/musikaalista Rosamund Pikelle. Sivuosat draamasta: Daniel Kaluuya ja Jodie Foster. Kässäri meni Sorkinille, Soul paras animaatio ja musiikki. Minari paras "ulkomainen".

Wikipediasta näkee kaikki voittajat ja voi yhdistää nimet, sekä elokuvat.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alien leffan tunnelmasta saa aika vahvasti kiittää ohjaaja Ridley Scottia. Ei kertonut näyttelijöille etukäteen missä käytävässä se Alien on sitten työnnettiin naaman eteen yllättäen. Sama juttu klassisessa ruokapöytäkohtaulsessa. Kertoi vain isot linjat, ei sitä että räjähtää mahasta ulos ja lisäksi tehosteina tekoverta ja sisäelimiä.
tässä hyvä kooste miten tuo tehtiin.


Scott noudatti hyvien kauhuelokuvien kaavaa ja näytti hirviötä mahdollisimman vähän. Siksi se on mielestäni pysynyt parhaimpana elokuvana Alien-sagassa. No samaa tasoa Aliensin kanssa. Kolmos osassa vielä säilyi pelottavuus kun alieniä näytettiin vain harvoin. Sen jälkeen vaikka CGI:llä tehtiin efektejä, niin ei ollut oikein enää pelottavaa kun hirviö sai paljon ruutuaikaa.

Spielberg noudatti samaa kaavaa Tappajahaissa. Hai pysyi pelottavana kun sitä näytettiin mahdollisimman vähän ja enemmän vihjailtiin hain läsnäoloa. Seuraavat jatko-osat olivatkin huonompia kun haita näytettiin entistä enemmin ja pelote vaikutus pieneni.

Ehkä tästä voisi ottaa oppia nykyajan ohjaajat. Mitä vähemmän näytät hirviötä, niin sitä pelottavampana hirviö pysyy.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Scott noudatti hyvien kauhuelokuvien kaavaa ja näytti hirviötä mahdollisimman vähän. Siksi se on mielestäni pysynyt parhaimpana elokuvana Alien-sagassa. No samaa tasoa Aliensin kanssa. Kolmos osassa vielä säilyi pelottavuus kun alieniä näytettiin vain harvoin. Sen jälkeen vaikka CGI:llä tehtiin efektejä, niin ei ollut oikein enää pelottavaa kun hirviö sai paljon ruutuaikaa.

Spielberg noudatti samaa kaavaa Tappajahaissa. Hai pysyi pelottavana kun sitä näytettiin mahdollisimman vähän ja enemmän vihjailtiin hain läsnäoloa. Seuraavat jatko-osat olivatkin huonompia kun haita näytettiin entistä enemmin ja pelote vaikutus pieneni.

Ehkä tästä voisi ottaa oppia nykyajan ohjaajat. Mitä vähemmän näytät hirviötä, niin sitä pelottavampana hirviö pysyy.

Uhkan piilottelu on niin yksinkeritanen, mutta tehokas keino nostattaa jännitystä. Tuntuu, että se hai voi olla missä vaan ja iskeä koska tahansa. Tulee vertailuksi mieleen Jason Stathamin Megalodon (vai Meg) elokuva, jossa halutaan kokoajan näyttää, kuinka iso hai on. No se leffa menee enemmän komedian puolelle.

Myös Jurassic Parkissa menee ties kuinka kauan, että nähdään T-Rex tai raptori tai ylipäätään dinosaurusta. Kasvissyöjiä näytetään ilman piilottelua, mutta saalistajien osalta nostatetaan hypeä antamalla viitteitä dinoista näyttämättä niitä juuri lainkaan. Katsoja laitetaan saaliin asemaan eikä tiedä enempää lähestyvästä uhkasta kuin hahmotkaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Scott noudatti hyvien kauhuelokuvien kaavaa ja näytti hirviötä mahdollisimman vähän. Siksi se on mielestäni pysynyt parhaimpana elokuvana Alien-sagassa. No samaa tasoa Aliensin kanssa. Kolmos osassa vielä säilyi pelottavuus kun alieniä näytettiin vain harvoin. Sen jälkeen vaikka CGI:llä tehtiin efektejä, niin ei ollut oikein enää pelottavaa kun hirviö sai paljon ruutuaikaa.

Spielberg noudatti samaa kaavaa Tappajahaissa. Hai pysyi pelottavana kun sitä näytettiin mahdollisimman vähän ja enemmän vihjailtiin hain läsnäoloa. Seuraavat jatko-osat olivatkin huonompia kun haita näytettiin entistä enemmin ja pelote vaikutus pieneni.

Ehkä tästä voisi ottaa oppia nykyajan ohjaajat. Mitä vähemmän näytät hirviötä, niin sitä pelottavampana hirviö pysyy.
Alienissa hirviön piti näkyä enemmän, mutta kun kyseessä on mies naamiaispuvussa niin se myös näytti siltä. Scott ja leikkaavat sitten fiksailivat tuon editointi vaiheessa viimeistään. Jawsissa oltiin tehty helvetin kalliilla mekaaninen hai ja sitä haluttiin käyttää mahdollisimman paljon. Noh, se ei toiminut kunnolla ja taisi upota pohjaan kerran tai kaksi, niin sitä ei sitten voitukaan käyttää niin paljon kuin haluttiin. Kässäriä korjattiin ja päätettiin kokeilla less is more elämänohjetta.



 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alienissa hirviön piti näkyä enemmän, mutta kun kyseessä on mies naamiaispuvussa niin se myös näytti siltä. Scott ja leikkaavat sitten fiksailivat tuon editointi vaiheessa viimeistään. Jawsissa oltiin tehty helvetin kalliilla mekaaninen hai ja sitä haluttiin käyttää mahdollisimman paljon. Noh, se ei toiminut kunnolla ja taisi upota pohjaan kerran tai kaksi, niin sitä ei sitten voitukaan käyttää niin paljon kuin haluttiin. Kässäriä korjattiin ja päätettiin kokeilla less is more elämänohjetta.




Minua tuossa kohtauksessa häiritsi se, että hirviö ensimmäiseksi istuu, sitten kävelee rapukävelyä ja sitten nousee sitten ylös rennosti ja sen takia kumipuku erottuu selvästi. Jos tuossa leikatussa kohtauksessa olisi ollut suorempi hyökkäys, niin sitten ehkä minä olisin ottanut sen mukaan elokuvaan. Tiedän myös sen, että Tappajahaissa oli tarkoitus käyttää haita enemmän, mutta ongelmat estivät sen.

Vaikka Spielbergillä ja Scottilla oli tarkoitus käyttää hirviöitä enemmän, niin hyvinä ohjaajina osasivat sitten päätellä sen, että kohtaukset/efektit eivät toimineet ja jättivät ne pois elokuvasta. Alien leffoista on myös julkaistu niitä pidempiä versioita joissa on enemmän kohtauksia mitä oli jätetty pois. Ne ehkä antavat sarjan kovimmille faneille lisä arvoa, mutta tavallisille elokuvan katsojille ne eivät tuo mitään. Jos ne olisivat olleet mukana, niin elokuvien ns. flow olisi kärsinyt niistä.

Leffoihin kuvataan yleensä aika paljon materiaalia joita sitten karsitaan pois sitten syystä tai toisesta.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
The Gentlemen tuli katsottua ja olihan se erittäin hyvä elokuva. Taattua vanhaa Guy Ritchietä, joka on tehnyt aikamoista paskaa viimeiset vuodet.

Näyttelijäsuoritukset ovat suorastaan huikeita kautta linjan ja ensimmäistä kertaa ikinä, edes Charlie Hunham ei vituttanut millään tavalla, vaikka lähellä oli.

Kerronnallisesti elokuva oli suorastaan nerokas. Elokuva siis rullaa pääosin takaumien muodossa ja kertojasta riippuen, se on joko luotettavaa tai epäluotettavaa. Tämä ei varsinaisesti jää aina katsojan päätettäväksi, vaan samaa takaumaa saatetaan läpikäydä joltain osin uudestaan toisesta näkökulmasta. Tätä olisi voitu mielestäni jopa käyttää enemmän hyväkseen, koska elokuva kyllä "taantuu" lineaarisempaan muotoon myöhemmin. Se ei toki haittaa, koska juoni on hyvä ja näyttelijät ovat lähes täydellisiä rooleissaan.

Elokuva on toki komediallinen, mutta siitäkin huolimatta hieman koettelee uskottavuutta varsinkin lopussa. Ritchie taiteilee veitsenterällä vakavuuden ja komedian välillä ja ei ihan 100%:sti saa mielestäni pidettyä lankoja käsissään. Tai ainakin minulle tuli hieman epäuskoinen olo lopun tapahtumien suhteen, sekä harmitti, että joidenkin hahmojen kohtalo jätettiin kokonaan katsojan arvailujen varaan, sekä yksi juonilanka unohdettiin täysin. Jos leffa olisi ollut ihan puhdasta komediaa alusta loppuun, niin ei minulla olisi tuosta lopusta mitään nokan koputtamista.

Joka tapauksessa erittäin vahva suositus. Erittäin kova "return to form" Ritchieltä.

7.5/10
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Myös Jurassic Parkissa menee ties kuinka kauan, että nähdään T-Rex tai raptori tai ylipäätään dinosaurusta. Kasvissyöjiä näytetään ilman piilottelua, mutta saalistajien osalta nostatetaan hypeä antamalla viitteitä dinoista näyttämättä niitä juuri lainkaan. Katsoja laitetaan saaliin asemaan eikä tiedä enempää lähestyvästä uhkasta kuin hahmotkaan.
Näin minäkin ajattelen, mutta sitten näytin elokuvan saman ikäiselle kaverille (oltiinkohan 25v kun katsottiin, nyt jo yli 30v) joka ei ollut syystä tai toisesta nähnyt ikinä elokuvaa niin olikin hirveän pettymys kun T-Rex "vain vähän pukki sitä autoa". Myös Matrix oli tälle pettymys kun oli nähnyt muissa uudemmissa elokuvissa efektit "paremmin tehnynä" niin ei tullut mitään wow-efektiä mikä itselle aikoinaan. Voin vaan kuvitella mitä sitten tämän päivän junnut ajattelee noista leffoista kun joku Marvel dominoi koko elämää.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Näin minäkin ajattelen, mutta sitten näytin elokuvan saman ikäiselle kaverille (oltiinkohan 25v kun katsottiin, nyt jo yli 30v) joka ei ollut syystä tai toisesta nähnyt ikinä elokuvaa niin olikin hirveän pettymys kun T-Rex "vain vähän pukki sitä autoa". Myös Matrix oli tälle pettymys kun oli nähnyt muissa uudemmissa elokuvissa efektit "paremmin tehnynä" niin ei tullut mitään wow-efektiä mikä itselle aikoinaan. Voin vaan kuvitella mitä sitten tämän päivän junnut ajattelee noista leffoista kun joku Marvel dominoi koko elämää.

Riippuu vähän katsojasta, jotkut ei vaan osaa eläytyä tai arvostaa vanhempia elokuvia. En ole Matria nähnyt vähään aikaan, mutta olisi kiinnostavaa kuulla, missä kohdin efektit ovat vanhentuneet. Ehkä ne hitaasti ilmassa lentävät luodit näyttävät vähän hassulta tänäpäivä. Toisaalta onhan siinä toimintakohtaukset tehty pitkälti ihmisten kera eikä tietokoneanimaatioilla. Siinä jatko-osassa on sen sijaan sangen vanhentuneen näköisiä kohtauksia esimerkiksi Neo vastaan agentti Smithit voisi olla joku videopelimainos.

Mutta joo, jos on kasvanut transformersien kanssa, niin joku vanhempi leffa voi olla hirveä pettymys, kun joka kohtauksessa ei räjähtele. Nykyihmisen keskittymiskyky on laskenut ja hieman hitaammin etenevä elokuva kootaan kamalan tylsäksi. Vaatii katsojaltakin kykyä olla paikoillaan ja keskittyä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta joo, jos on kasvanut transformersien kanssa, niin joku vanhempi leffa voi olla hirveä pettymys, kun joka kohtauksessa ei räjähtele. Nykyihmisen keskittymiskyky on laskenut ja hieman hitaammin etenevä elokuva kootaan kamalan tylsäksi. Vaatii katsojaltakin kykyä olla paikoillaan ja keskittyä.

En ymmärrä nyky-jonneja, mutta se ei tietysti ole uutinen. Jos joka kohtauksessa räjähtelee, niin onhan sitä nyt puuduttavaa katsoa 2 tuntia. Tylsyyden määritelmä.

Lisäksi ei ne tietokone-efektit nyt niin vakuuttavia ole vieläkään. Ennen tietokoneaikaa tehdyt elokuvat tuppaa olemaan vakuuttavamman näköisiä. Tietysti budjetista ja viitseliäisyydesta riippuen, olihan siellä vanhoina aikoina myös paljon huonoja lavasteita ja miehiä hassuissa kumipuvuissa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kun luvussa on sukellusvenemiehen muistelmat, pitihän katsoa Das Boot. Siinä haisee kusi, paska, hiki, home ja ahdistus, onhan se roima leffa. Ja teemamusiikki on mahdottoman hieno.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Salaisuuksien illallinen: Perfect Strangers (2016) - IMDb

Tämä on varmaan mennyt monen osalta tutkan alla, joten nostan sen nyt esille. Kyseessä on nimittäin todella kiinnostava ja hieno elokuva. Pienimuotoinen, mutta kuitenkin monimutkainen ja tarpeeksi uskottava.

Juonessa on lyhykäisyydessään kyse siitä, että kolme ystäväpariskuntaa ja yksi sinkku kokoontuvat illalliselle. Jossain vaiheessa joku ehdottaa, että mitä jos vastattaisiin julkisesti kaikkiin puhelimeen tuleviin ilmoituksiin. Tästä se tarina sitten lähtee käyntiin, ja aika nopeasti paljastuu yhtä sun toista.

Pidin tässä etenkin siitä, että hahmot ovat luontevia ja huolella käsikirjoitettuja. Loppu saattaa jakaa mielipiteitä, mutta minusta se oli ihan kekseliäs.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Netflixistä tuli katseltua Long Shot niminen pläjäys, ja ei ehkä olisi pitänyt. Vähän aprikoin, mutta kun esim. Episodissa kehuttiin hyväksi ja jopa että ääneen saa nauraa, niin pistin filmin pyörimään. Mutta arvio ei pitänyt paikkaansa ja leffa oli aika kuraa. Mälli lennähtää väärään paikkaa vitsi oli hauska 90-luvulla kun Sekaisin Marista tehtiin, mutta näin parikymmentä vuotta myöhemmin uudelleen lämmiteltynä se on vain kulunut typeryys. Muutenkaan tarina ei tarjonnut mitään mitä ei olisi tehty useita kertoja aikaisemmin.
 

Buster

Jäsen
Salaisuuksien illallinen: Perfect Strangers (2016) - IMDb

Tämä on varmaan mennyt monen osalta tutkan alla, joten nostan sen nyt esille. Kyseessä on nimittäin todella kiinnostava ja hieno elokuva. Pienimuotoinen, mutta kuitenkin monimutkainen ja tarpeeksi uskottava.

Juonessa on lyhykäisyydessään kyse siitä, että kolme ystäväpariskuntaa ja yksi sinkku kokoontuvat illalliselle. Jossain vaiheessa joku ehdottaa, että mitä jos vastattaisiin julkisesti kaikkiin puhelimeen tuleviin ilmoituksiin. Tästä se tarina sitten lähtee käyntiin, ja aika nopeasti paljastuu yhtä sun toista.

Pidin tässä etenkin siitä, että hahmot ovat luontevia ja huolella käsikirjoitettuja. Loppu saattaa jakaa mielipiteitä, mutta minusta se oli ihan kekseliäs.
Suosittelen isosti myös Genovesen The Place (2017) -elokuvaa.

Salaisuuksien illallinen oli tosiaan hitti siinäkin mielessä, että se tuotti ja tuottaa paljon remakeja, kun jokainen maa on halunnut tehdä oman versionsa. IMDB:stä laskin, että taisi olla 11 versiota virallisesti listattuna Genovesen omalla sivulla, mutta Guinnesin ennätysten kirja tietää sanoa, että kyseessä on kaikkien aikojen eniten remakeja tuottanut elokuva 18 versiolla (kesä 2019). Ja IMDB:n mukaan tuon ajan jälkeen niitä on ilmestynyt vielä 2-3 lisää, ja enemmänkin on suunniteilla. Esimerkiksi jenkkiversiota ei ole vielä tehty ja myöskin suomalaiset ovat olleet hitaita, kun kyseessä ei ollut norjalainen tai tanskalainen komedia. Hyväksi rahasammoksi paljastui tuo nerokas elokuvaidea varmasti Genoveselle.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Prinssille morsian 2 katsottu ja olipahan pettymys. Varsinkin kun edellinen Eddie Murphyn ja ohjaaja Craig Brewerin leffa Dolemite is my name oli mielestäni ihan onnistunut ja hauska elokuva.

Ykkösosahan oli ihan loistava komedia mutta tässä uudessa en kyllä nauranut kertaakaan. Kaikki vitsit uudelleen kierrätettyjä ekasta osasta. En suosittele katsomaan. 0/5
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Salaisuuksien illallinen: Perfect Strangers (2016) - IMDb

Tämä on varmaan mennyt monen osalta tutkan alla, joten nostan sen nyt esille. Kyseessä on nimittäin todella kiinnostava ja hieno elokuva. Pienimuotoinen, mutta kuitenkin monimutkainen ja tarpeeksi uskottava.

Juonessa on lyhykäisyydessään kyse siitä, että kolme ystäväpariskuntaa ja yksi sinkku kokoontuvat illalliselle. Jossain vaiheessa joku ehdottaa, että mitä jos vastattaisiin julkisesti kaikkiin puhelimeen tuleviin ilmoituksiin. Tästä se tarina sitten lähtee käyntiin, ja aika nopeasti paljastuu yhtä sun toista.

Pidin tässä etenkin siitä, että hahmot ovat luontevia ja huolella käsikirjoitettuja. Loppu saattaa jakaa mielipiteitä, mutta minusta se oli ihan kekseliäs.

Kiitos vinkistä, tämä oli erittäin hyvä elokuva ja pidin lopusta erittäin paljon. Hetken se otti, mutta taisin oivaltaa mistä lopussa oli kysymys. En tietenkään täällä sitä spoilaa.

Bravo Italia!

ps. Hassu fakta: kyseinen elokuva on uudelleentehty 18 kertaa eri maiden toimesta mutta jenkkiversiota ei ole. Tosin jenkkiversiokin on tulossa mahdollisesti; ainakin oikeudet on jo ostettu.

edit:

No vittu, pari viestiä eteen päin ja olisin huomannut, että @Buster jo kertoikin samat himmelit.
 

Buster

Jäsen
Oscar-ehdokkaat on julkistettu ja wikipediasta ne voi lukea tiivistettynä.

Paras elokuva:
- The Father, Judas And The Black Messiah, Mank, Minari, Nomadland, Promising Young Woman, Sound of Metal, The Trial of the Chicago 7.

Sound of Metal tuli hieman takavasemmalta, koska sitä hypetettiin jo yli vuosi sitten, kun se alkoi kiertämään festivaaleja ja veikkailtiin juurikin Paras elokuva -haastajaksi. Sitten kaikki vähän kuin unohtivat koko elokuvan, joka ilmestyi puolisen vuotta sitten jenkkilän pään Primessa. Ma Raineys Black Bottomilla ja One Night in Miamilla tuntui olevan vetoa, mutta niin vain jäivät ulos. Muistaakseni haukuinkin Ma Raineys Black Bottomin ohjauksen täällä, mutta elokuva sai ehdokkuudet näyttelijöiden killalta parhaalta ensemblelta ja tuottajien killalta parhaana tuotantona, jonka ajamana mm. tuota Parhaan elokuvan ehdokkuutta spekuloitiin. Regina Kingin ohjaamaa One Night in Miamia veikkasin itsekseni juuri kahdeksanneksi ehdokkaaksi, mutta se varmaankin jäi ensimmäisenä ulos. Myös Judas and the Black Messiahin periaatteessa sama materiaali, sekä ajankuva saattoivat jopa aiheuttaa sen, että Regina Kingin näytelmäelokuva jäi ulos, koska moni varmaan ajatteli, onko järkeä laittaa "kahta näin läheistä elokuvaa" listalle. Potentiaalisten ja realististen ehdokkaiden lista oli muuten aika lyhyt, kun ennakkoon mietiskelin. Nomadland on ennakkoon varmaankin se film to beat, luulen. Omissa papereissa ollut sitä alusta saakka, mutta sitten gaalan kynnyksellä ja elokuvan nähtyä ollaan taas vähän viisaampia.

Paras ohjaaja:
- Thomas Vinterberg (Another Round), David Fincher (Mank), Lee Isaac Chung (Minari), Chloé Zhao (Nomadland), Emerald Fennell (Promising Young Woman)

Thomas Vinterbergia näin jälkikäteen kuulemma kuiskuteltiin mustaksi hevoseksi murtautumaan viisikkoon ja ainakin The Playlist sen uskalsi veikatakin. Itselläni oli juurikin tuo muu nelikko merkattu varmaksi ja sitten oli suluin merkitty seuraavaksi The Fatherin ohjannut Florian Zeller. En ollut alkuunkaan hajuilla, vaikka Vinterberg oli Bafta-ehdokkuudenkin pokannut. Isoimpana yllätyksenä kuitenkin pidetään vissiin Regina Kingin puuttumista, mutta itselläni oli veikkauksissa vielä Spike Lee ja Eliza Hittmann (Never Rarely Sometimes Always) korkeammalla. One Night in Miami oli kuitenkin näytelmäelokuva, jossa on aina helppoa aliarvioida ohjaajan merkitystä, koska käsikirjoitus ja näyttelijät nousevat enemmän esiin. Toki elokuva oli hieman tasapaksu.

Paras näyttelijä:
- Riz Ahmed (Sound of Metal), Chadwick Boseman (Ma Raineys Black Bottom), Anthony Hopkins (The Father), Gary Oldman (Mank), Steven Yeun (Minari)

Ahmed on ensimmäinen julkisesti tunnustautunut muslimi, joka on tässä kategoriassa ehdolla. Steven Yeun ensimmäinen aasianamerikkalainen. Viisikko oli oikeastaan helppo ja selvä, kuten aina jälkikäteen.

Paras näyttelijätär:
- Viola Davis (Ma Rainey's Black Bottom), Andra Day (United States vs. Billie Holiday), Vanessa Kirby (Promising Young Woman), Frances McDormand (Nomadland), Carey Mulligan (Promising Young Woman)

Tässä kategoriassa oli tarjontaa ja itse arvelin Hillbilly Elegystä Amy Adamsin ehdokkuutta tiputtaen parhaan tukan Hollywoodissa omaavan Vanessa Kirbyn ulos. Viola Davis oli nelosena huomautuksella "sivuosa?", ei näköjään ollut sivuosa. Tähän kategoriaan riitti jo muutama hyvä ulkopuolellekin jäänyt ehdokas, sillä esimerkiksi Kate Winsletin suoritus Francis Leen Ammonitessa oli yksi hänen pitkän ja maineikkaan näyttelijänuransa parhaita.

Paras miessivuosa:
- Sacha Baron Cohen (The Trial of the Chicago 7), Daniel Kaluuya (Judas and the Black Messiah), Leslie Odom Jr. (One Night in Miami...), Paul Raci (Sound of Metal), LaKeith Stanfield (Judas and the Black Messiah)

Paul Raci oli ehkä suurin yksittäinen yllätys, vaikka hän joitain ehdokkuuksia muualla keräsi. Tämän lisäksi kysellään, että kuka sitten oli pääosa Judas and the Black Messiahissa ellei juuri LaKeith Stanfield, kun ei Daniel Kaluuyakaan sitä ollut? Ulkopuolelle jäivät näppejään nuolemaan varmaankin The Mauritanianin Tahir Rahim ja The Little Thingsin sarjamurhaajaepäiltyä näytellyt Jared Leto. Delroy Lindo keräsi Da 5 Bloodsista suitsutusta, mutta niin vain kenties elokuvan aikainen julkaisemisajankohta haittasi myös vähän hänen mahdollisuuksiaan.

Paras naissivuosa:
- Maria Bakalova (Borat 2), Glenn Close (Hillbilly Elegy), Olivia Colman (The Father), Amanda Seyfried (Mank), Youn Yuh-jung (Minari)

Kyllä se vain näin oli, että Maria Bakalova eteni aina Oscar-ehdokkaaksi saakka. Youn Yuh-jung lienee jopa ennakkosuosikki tässä kategoriassa.

Paras alkuperäiskäsikirjoitus:
- Judas and the Black Messiah, Minari, Promising Young Woman, Sound of Metal, The Trial of the Chicago 7

Näissä kategorioissa kun usein huomioidaan niitä pienemmän profiilinkin elokuvia ja muita, jotka mahdollisesti muissa kategorioissa joutuvat statuksensa vuoksi ylenkatsotuiksi, niin odotin vähän Never, Rarely, Sometimes, Alwaysia. Ehkä jopa haaveilin King of Staten Islandista ja villeimmin jopa The Half of Itista. Niin siinä vain kävi, ettei Mank saanut kässäristään enää Oscar-ehdokkuutta.

Paras sovitettu käsikirjoitus:
- Borat 2, The Father, Nomadland, One Night in Miami..., The White Tiger

The White Tiger oli minulla varasijalla numero 2 heti Ma Rainey's Black Bottomin jälkeen. Meinaan kun edellinen August Wilsonin adaptaatio Fenceskin tuotti ehdokkuuden sovitetusta käsikirjoituksesta, joten sen vuoksi tavallaan tuli vähän yliarvostettuakin tuota. Enemmän Fencesiä oli adaptoitu elokuvaksi (ja jo se keräsi silloin muistaakseni kummastelua, kun oli niin vähäistä se adaptaatio elokuvan muotoon). Itsehän tykkäsin hurjasti Fencesistä. Omissa arvioissa se huti oli I'm Thinking of Ending Things jota pidin satavarmana, joten nyt mentiin metsään oikein kunnolla.

Paras animaatio:
- Onward, Over The Moon, A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon, Soul, Wolfwalkers

Odotin Croods 2:sta tuonne joukkoon, koska muita ehdokkaita ei pitänyt olla olemassa ennakkoon pikasilmäiltynä. Tässä tarinassa taitaa kuitenkin tulla koronavuosi konkreettisesti esille. Late Lammas 2: Farmageddon nimittäin julkaistiin jo syksyllä 2019, mutta Yhdysvalloissa sen julkaisun piti olla teattereissa vasta joulukuussa 2019. Lionsgate kuitenkin dumppasi elokuvan Netflixille, joka julkaisi sen Yhdysvalloissa digitaalisesti 14. helmikuuta 2020. Oscar-ehdokkaaksi kelpasi tänä vuonna, mikäli elokuva on julkaistu aikavälillä 1.1.2020 - 28.2.2021 ja tänä poikkeusvuonna elokuvan ei tarvinnut vissiin pyörähtää teattereissa edes muodollisesti, kuten aiemmin on ollut vaatimuksena.

Paras ulkomainen elokuva:
- Another Round (Tanska), Better Days (Hong Kong), Collective (Romania), The Man Who Sold His Skin (Tunisia), Quo Vadis, Aida? (Bosnia & Hertsegovina)

Vähän odotin Konchalovskyn Dear Comradesin, sekä etenkin Jayro Bustamanten La Lloronan yltävän ehdokkaiksi. Quo Vadis ja Another Round tuoksahtivat selkeiltä ja toivoin myös Better Daysia. Romanian ja Tunisian elokuvista en tiedä mitään, mutta odotan näkemistä. Collective on näköjään dokumenttielokuva, joten se tekee saman kuin Honeyland viime vuonna, eli yltää tämän ohella myös parhaaksi dokumentin ehdokkaaksi.

Paras dokumenttielokuva:
- Collective, Crip Camp, The Mole Agent, My Octopus Teacher, Time

Olisin osannut ehdottaa vain Timea ja The Dissidentia.

Paras lyhytdokumentti:
- Colette, A Concerto Is a Conversation, Do Not Split, Hunger Ward, A Love Song for Latasha

Paras lyhytelokuva:
- Feeling Through, The Letter Room, The Present, Two Distant Strangers, White Eye

Paras lyhytanimaatio:
- Burrow, Genius Loci, If Anything Happens I Love You, Opera, Yes-People

Paras lavastus:
- The Father, Ma Rainey's Black Bottom, Mank, News of the World, Tenet

Paras kuvaus:
- Sean Bobbitt (Judas and the Black Messiah), Erik Messerschmidt (Mank), Dariusz Wolski (News of the World), Joshua James Richards (Nomadland), Phedon Papamichael (The Trial of the Chicago 7)

Paras puvustus:
Emma., Ma Rainey's Black Bottom, Mank, Mulan, Pinocchio

Vähän jännä, ettei Amazon Primen 50-luvulle sijoittuva musta rakkaustarina Sylvie's Love kerännyt näistä puvustuksista, tai lavastuksista mitään. Tuo Pinocchio on siis italialainen elokuva. Itsellä kävi jo mielessä, että joko se Guillermo Del Toron Pinocchio on tullut ulos ja itseltä mennyt jotenkin ohi. Ei ole eka kerta, kun nämä on sekoittuneet. Emman luulisi olevan vahvoilla tässä.

Paras maskeeraus:
Emma., Hillbilly Elegy, Ma Rainey's Black Bottom, Mank, Pinocchio

Paras sävellys:
- Terence Blanchard (Da 5 Bloods), Trent Reznor & Atticus Ross (Mank), Emile Mosseri (Minari), James Newton Howard (News of the World), Trent Reznor, Atticus Ross & John Batiste (Soul)

Da 5 Bloodsin Terence Blanchard on pieni yllätys ja vastaavasti ulos jääneistä olisin odottanut näkeväni nimet Ludwig Göransson Tenet, sekä Alexandre Desplat Midnight Sky.

Paras alkuperäislaulu:
- Fight For You (Judas and the Black Messiah), Hear My Voice (The Trial of the Chicago 7), Husavik (Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga), Io Si [Seen] (The Life Ahead), Speak Now (One Night in Miami)

Eurovisionille toivoin ehdokkuutta ja sieltähän se tuli. En vaivautunut setvimään itse ehdokkaita ja kuuntelemaan niitä. Tosi elokuvan ystävän tosin pitäisi katsoa lopputekstitkin läpi. Joskus ne jää rullaamaan läpi siinä taustalla, kun jää sykähdyttävää elokuvaa setvimään tai makustelemaan.

Paras äänitys:
Greyhound, Mank, News of the World, Soul, Sound of Metal

Niinkös se olikin, että äänimiksaus ja -leikkaus on sitten yhdistetty yhdeksi ainoaksi kategoriaksi. Syynä se, että liian usein näiden kahden kategorian voittajat (ja ehdokkaat) ovat olleet samat elokuvat. Sound of Metal, Greyhound ja Tenet aika arvattavia ehdokkaita. Olisin kuvitellut myös George Clooneyn The Midnight Sky'ta, koska tuotantoarvot ja tunnelma olivat ainoat asiat, missä se elokuva loisti. Huomionarvoista, että Soul on animaatioelokuvana mukana. Viimeksi Toy Story 3 on animaatioista yltänyt äänikategorioissa ehdokkuuteen. 00-luvulla noita näki lähes joka vuosi.

Paras leikkaus:
The Father, Nomadland, Promising Young Woman, Sound of Metal, The Trial of the Chicago 7

Parhaat visuaaliset erikoistehosteet:
- Love and Monsters, The Midnight Sky, Mulan, The One and Only Ivan, Tenet

Midnight Sky, Mulan ja Tenet oli hyvin varmoja. Sitten on vähän hiljaisempaa ja odotin ehkä tähän sitten vakiona sitä supersankarielokuvaa Wonder Woman 1984:n muodossa, sekä Greenlandia. Greenlandin yksi vetovoima omalla kohdalla oli se, että oli hienoa katsoa oikein iso klassinen erikoistehoste-elokuva tänä aikana, kun kaikki vastaavat ovat tiukasti hyllyllä odottamassa parempia aikoja. Varmasti nautin enemmän kuin tavallisena elokuvavuotena.

Eniten ehdokkuuksia:
10 - Mank
6 - The Father, Judas and the Black Messiah, Minari, Nomadland, Sound of Metal, The Trial of the Chicago 7
5 - Ma Rainey's Black Bottom, Promising Young Woman
4 - News of the World
3 - One Night in Miami..., Soul
2 - Another Round, Borat 2, Collective, Emma., Hillbilly Elegy, Mulan, Pinocchio, Tenet

Teatterien viralliset ensi-illat tällä hetkellä ja kannattaa huomata myös se, että jotkin leffat saattavat pyöriä ennakkoesityksinä jossain jo mainittua aiemmin. Esimerkiksi Another Round on sellainen, joka pyörii jo nyt ohjelmistossa. Eli kantsii tsekata paikallinen teatteri, joka muutenkin tänä aikana tarvitsee tukea!
26.3. Nomadland
2.4. Sound of Metal
23.4. Promising Young Woman (Lupaava nuori nainen)
7.5. Another Round (Yhdet vielä)

Oscar-gaala on sitten poikkeuksellisesti maanantaina 26.4. The Fatherilla taisi kanssa olla jossain välissä Suomen ensi-ilta juuri ennen Oscareita, mutta on sekin kadonnut. Höh.

Mistä näitä elokuvia saa striimata (suluissa, jos ei vielä ole tarjolla Suomessa):
Netflix: Mank, Ma Rainey's Black Bottom, The Trial of the Chicago 7, News of the World, The White Tiger, Pieces of a Woman, Hillbilly Elegy, The Midnight Sky, The Life Ahead, Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga, Da 5 Bloods, Over The Moon, If Anything Happens To You, A Love Song for Latasha, Crip Camp, My Octopus Teacher
Amazon Prime: One Night in Miami, Borat 2, Time, (Sound of Metal)
Disney+: Soul, Mulan, Onward, The One And Only Ivan, (Burrow)
Viaplay: Emma
Apple TV+: Greyhound, Wolfwalkers
HBO: Collective
(HBO Max): (Judas and the Black Messiah)
Youtube/Guardian: Colette
Youtube/New York Times: A Concerto Is a Conversation
Vimeo: Do Not Split - tämäkin vissiin ihan virallinen.

Vuokraukset ja jo dvd-julkaistut elokuvat - kuten Tenet ja Latet - sitten erikseen.
 
Viimeksi muokattu:

Jancky

Jäsen
Oscar-ehdokkaat on julkistettu ja wikipediasta ne voi lukea tiivistettynä.

Paras elokuva:
- The Father, Judas And The Black Messiah, Mank, Minari, Nomadland, Promising Young Woman, Sound of Metal, The Trial of the Chicago 7.

Sound of Metal tuli hieman takavasemmalta, koska sitä hypetettiin jo yli vuosi sitten, kun se alkoi kiertämään festivaaleja ja veikkailtiin juurikin Paras elokuva -haastajaksi. Sitten kaikki vähän kuin unohtivat koko elokuvan, joka ilmestyi puolisen vuotta sitten jenkkilän pään Primessa. Ma Raineys Black Bottomilla ja One Night in Miamilla tuntui olevan vetoa, mutta niin vain jäivät ulos. Muistaakseni haukuinkin Ma Raineys Black Bottomin ohjauksen täällä, mutta elokuva sai ehdokkuudet näyttelijöiden killalta parhaalta ensemblelta ja tuottajien killalta parhaana tuotantona, jonka ajamana mm. tuota Parhaan elokuvan ehdokkuutta spekuloitiin. Regina Kingin ohjaamaa One Night in Miamia veikkasin itsekseni juuri kahdeksanneksi ehdokkaaksi, mutta se varmaankin jäi ensimmäisenä ulos. Myös Judas and the Black Messiahin periaatteessa sama materiaali, sekä ajankuva saattoivat jopa aiheuttaa sen, että Regina Kingin näytelmäelokuva jäi ulos, koska moni varmaan ajatteli, onko järkeä laittaa "kahta näin läheistä elokuvaa" listalle. Potentiaalisten ja realististen ehdokkaiden lista oli muuten aika lyhyt, kun ennakkoon mietiskelin. Nomadland on ennakkoon varmaankin se film to beat, luulen. Omissa papereissa ollut sitä alusta saakka, mutta sitten gaalan kynnyksellä ja elokuvan nähtyä ollaan taas vähän viisaampia.

Paras ohjaaja:
- Thomas Vinterberg (Another Round), David Fincher (Mank), Lee Isaac Chung (Minari), Chloé Zhao (Nomadland), Emerald Fennell (Promising Young Woman)

Thomas Vinterbergia näin jälkikäteen kuulemma kuiskuteltiin mustaksi hevoseksi murtautumaan viisikkoon ja ainakin The Playlist sen uskalsi veikatakin. Itselläni oli juurikin tuo muu nelikko merkattu varmaksi ja sitten oli suluin merkitty seuraavaksi The Fatherin ohjannut Florian Zeller. En ollut alkuunkaan hajuilla, vaikka Vinterberg oli Bafta-ehdokkuudenkin pokannut. Isoimpana yllätyksenä kuitenkin pidetään vissiin Regina Kingin puuttumista, mutta itselläni oli veikkauksissa vielä Spike Lee ja Eliza Hittmann (Never Rarely Sometimes Always) korkeammalla. One Night in Miami oli kuitenkin näytelmäelokuva, jossa on aina helppoa aliarvioida ohjaajan merkitystä, koska käsikirjoitus ja näyttelijät nousevat enemmän esiin. Toki elokuva oli hieman tasapaksu.

Paras näyttelijä:
- Riz Ahmed (Sound of Metal), Chadwick Boseman (Ma Raineys Black Bottom), Anthony Hopkins (The Father), Gary Oldman (Mank), Steven Yeun (Minari)

Ahmed on ensimmäinen julkisesti tunnustautunut muslimi, joka on tässä kategoriassa ehdolla. Steven Yeun ensimmäinen aasianamerikkalainen. Viisikko oli oikeastaan helppo ja selvä, kuten aina jälkikäteen.

Paras näyttelijätär:
- Viola Davis (Ma Rainey's Black Bottom), Andra Day (United States vs. Billie Holiday), Vanessa Kirby (Promising Young Woman), Frances McDormand (Nomadland), Carey Mulligan (Promising Young Woman)

Tässä kategoriassa oli tarjontaa ja itse arvelin Hillbilly Elegystä Amy Adamsin ehdokkuutta tiputtaen parhaan tukan Hollywoodissa omaavan Vanessa Kirbyn ulos. Viola Davis oli nelosena huomautuksella "sivuosa?", ei näköjään ollut sivuosa. Tähän kategoriaan riitti jo muutama hyvä ulkopuolellekin jäänyt ehdokas, sillä esimerkiksi Kate Winsletin suoritus Francis Leen Ammonitessa oli yksi hänen pitkän ja maineikkaan näyttelijänuransa parhaita.

Paras miessivuosa:
- Sacha Baron Cohen (The Trial of the Chicago 7), Daniel Kaluuya (Judas and the Black Messiah), Leslie Odom Jr. (One Night in Miami...), Paul Raci (Sound of Metal), LaKeith Stanfield (Judas and the Black Messiah)

Paul Raci oli ehkä suurin yksittäinen yllätys, vaikka hän joitain ehdokkuuksia muualla keräsi. Tämän lisäksi kysellään, että kuka sitten oli pääosa Judas and the Black Messiahissa ellei juuri LaKeith Stanfield, kun ei Daniel Kaluuyakaan sitä ollut? Ulkopuolelle jäivät näppejään nuolemaan varmaankin The Mauritanianin Tahir Rahim ja The Little Thingsin sarjamurhaajaepäiltyä näytellyt Jared Leto. Delroy Lindo keräsi Da 5 Bloodsista suitsutusta, mutta niin vain kenties elokuvan aikainen julkaisemisajankohta haittasi myös vähän hänen mahdollisuuksiaan.

Paras naissivuosa:
- Maria Bakalova (Borat 2), Glenn Close (Hillbilly Elegy), Olivia Colman (The Father), Amanda Seyfried (Mank), Youn Yuh-jung (Minari)

Kyllä se vain näin oli, että Maria Bakalova eteni aina Oscar-ehdokkaaksi saakka. Youn Yuh-jung lienee jopa ennakkosuosikki tässä kategoriassa.

Paras alkuperäiskäsikirjoitus:
- Judas and the Black Messiah, Minari, Promising Young Woman, Sound of Metal, The Trial of the Chicago 7

Näissä kategorioissa kun usein huomioidaan niitä pienemmän profiilinkin elokuvia ja muita, jotka mahdollisesti muissa kategorioissa joutuvat statuksensa vuoksi ylenkatsotuiksi, niin odotin vähän Never, Rarely, Sometimes, Alwaysia. Ehkä jopa haaveilin King of Staten Islandista ja villeimmin jopa The Half of Itista. Niin siinä vain kävi, ettei Mank saanut kässäristään enää Oscar-ehdokkuutta.

Paras sovitettu käsikirjoitus:
- Borat 2, The Father, Nomadland, One Night in Miami..., The White Tiger

The White Tiger oli minulla varasijalla numero 2 heti Ma Rainey's Black Bottomin jälkeen. Meinaan kun edellinen August Wilsonin adaptaatio Fenceskin tuotti ehdokkuuden sovitetusta käsikirjoituksesta, joten sen vuoksi tavallaan tuli vähän yliarvostettuakin tuota. Enemmän Fencesiä oli adaptoitu elokuvaksi (ja jo se keräsi silloin muistaakseni kummastelua, kun oli niin vähäistä se adaptaatio elokuvan muotoon). Itsehän tykkäsin hurjasti Fencesistä. Omissa arvioissa se huti oli I'm Thinking of Ending Things jota pidin satavarmana, joten nyt mentiin metsään oikein kunnolla.

Paras animaatio:
- Onward, Over The Moon, A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon, Soul, Wolfwalkers

Odotin Croods 2:sta tuonne joukkoon, koska muita ehdokkaita ei pitänyt olla olemassa ennakkoon pikasilmäiltynä. Tässä tarinassa taitaa kuitenkin tulla koronavuosi konkreettisesti esille. Late Lammas 2: Farmageddon nimittäin julkaistiin jo syksyllä 2019, mutta Yhdysvalloissa sen julkaisun piti olla teattereissa vasta joulukuussa 2019. Lionsgate kuitenkin dumppasi elokuvan Netflixille, joka julkaisi sen Yhdysvalloissa digitaalisesti 14. helmikuuta 2020. Oscar-ehdokkaaksi kelpasi tänä vuonna, mikäli elokuva on julkaistu aikavälillä 1.1.2020 - 28.2.2021 ja tänä poikkeusvuonna elokuvan ei tarvinnut vissiin pyörähtää teattereissa edes muodollisesti, kuten aiemmin on ollut vaatimuksena.

Paras ulkomainen elokuva:
- Another Round (Tanska), Better Days (Hong Kong), Collective (Romania), The Man Who Sold His Skin (Tunisia), Quo Vadis, Aida? (Bosnia & Hertsegovina)

Vähän odotin Konchalovskyn Dear Comradesin, sekä etenkin Jayro Bustamanten La Lloronan yltävän ehdokkaiksi. Quo Vadis ja Another Round tuoksahtivat selkeiltä ja toivoin myös Better Daysia. Romanian ja Tunisian elokuvista en tiedä mitään, mutta odotan näkemistä. Collective on näköjään dokumenttielokuva, joten se tekee saman kuin Honeyland viime vuonna, eli yltää tämän ohella myös parhaaksi dokumentin ehdokkaaksi.

Paras dokumenttielokuva:
- Collective, Crip Camp, The Mole Agent, My Octopus Teacher, Time

Olisin osannut ehdottaa vain Timea ja The Dissidentia.

Paras lyhytdokumentti:
- Colette, A Concerto Is a Conversation, Do Not Split, Hunger Ward, A Love Song for Latasha

Paras lyhytelokuva:
- Feeling Through, The Letter Room, The Present, Two Distant Strangers, White Eye

Paras lyhytanimaatio:
- Burrow, Genius Loci, If Anything Happens I Love You, Opera, Yes-People

Paras lavastus:
- The Father, Ma Rainey's Black Bottom, Mank, News of the World, Tenet

Paras kuvaus:
- Sean Bobbitt (Judas and the Black Messiah), Erik Messerschmidt (Mank), Dariusz Wolski (News of the World), Joshua James Richards (Nomadland), Phedon Papamichael (The Trial of the Chicago 7)

Paras puvustus:
Emma., Ma Rainey's Black Bottom, Mank, Mulan, Pinocchio

Vähän jännä, ettei Amazon Primen 50-luvulle sijoittuva musta rakkaustarina Sylvie's Love kerännyt näistä puvustuksista, tai lavastuksista mitään. Tuo Pinocchio on siis italialainen elokuva. Itsellä kävi jo mielessä, että joko se Guillermo Del Toron Pinocchio on tullut ulos ja itseltä mennyt jotenkin ohi. Ei ole eka kerta, kun nämä on sekoittuneet. Emman luulisi olevan vahvoilla tässä.

Paras maskeeraus:
Emma., Hillbilly Elegy, Ma Rainey's Black Bottom, Mank, Pinocchio

Paras sävellys:
- Terence Blanchard (Da 5 Bloods), Trent Reznor & Atticus Ross (Mank), Emile Mosseri (Minari), James Newton Howard (News of the World), Trent Reznor, Atticus Ross & John Batiste (Soul)

Da 5 Bloodsin Terence Blanchard on pieni yllätys ja vastaavasti ulos jääneistä olisin odottanut näkeväni nimet Ludwig Göransson Tenet, sekä Alexandre Desplat Midnight Sky.

Paras alkuperäislaulu:
- Fight For You (Judas and the Black Messiah), Hear My Voice (The Trial of the Chicago 7), Husavik (Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga), Io Si [Seen] (The Life Ahead), Speak Now (One Night in Miami)

Eurovisionille toivoin ehdokkuutta ja sieltähän se tuli. En vaivautunut setvimään itse ehdokkaita ja kuuntelemaan niitä. Tosi elokuvan ystävän tosin pitäisi katsoa lopputekstitkin läpi. Joskus ne jää rullaamaan läpi siinä taustalla, kun jää sykähdyttävää elokuvaa setvimään tai makustelemaan.

Paras äänitys:
Greyhound, Mank, News of the World, Soul, Sound of Metal

Niinkös se olikin, että äänimiksaus ja -leikkaus on sitten yhdistetty yhdeksi ainoaksi kategoriaksi. Syynä se, että liian usein näiden kahden kategorian voittajat (ja ehdokkaat) ovat olleet samat elokuvat. Sound of Metal, Greyhound ja Tenet aika arvattavia ehdokkaita. Olisin kuvitellut myös George Clooneyn The Midnight Sky'ta, koska tuotantoarvot ja tunnelma olivat ainoat asiat, missä se elokuva loisti. Huomionarvoista, että Soul on animaatioelokuvana mukana. Viimeksi Toy Story 3 on animaatioista yltänyt äänikategorioissa ehdokkuuteen. 00-luvulla noita näki lähes joka vuosi.

Paras leikkaus:
The Father, Nomadland, Promising Young Woman, Sound of Metal, The Trial of the Chicago 7

Parhaat visuaaliset erikoistehosteet:
- Love and Monsters, The Midnight Sky, Mulan, The One and Only Ivan, Tenet

Midnight Sky, Mulan ja Tenet oli hyvin varmoja. Sitten on vähän hiljaisempaa ja odotin ehkä tähän sitten vakiona sitä supersankarielokuvaa Wonder Woman 1984:n muodossa, sekä Greenlandia. Greenlandin yksi vetovoima omalla kohdalla oli se, että oli hienoa katsoa oikein iso klassinen erikoistehoste-elokuva tänä aikana, kun kaikki vastaavat ovat tiukasti hyllyllä odottamassa parempia aikoja. Varmasti nautin enemmän kuin tavallisena elokuvavuotena.

Eniten ehdokkuuksia:
10 - Mank
6 - The Father, Judas and the Black Messiah, Minari, Nomadland, Sound of Metal, The Trial of the Chicago 7
5 - Ma Rainey's Black Bottom, Promising Young Woman
4 - News of the World
3 - One Night in Miami..., Soul
2 - Another Round, Borat 2, Collective, Emma., Hillbilly Elegy, Mulan, Pinocchio, Tenet

Teatterien viralliset ensi-illat tällä hetkellä ja kannattaa huomata myös se, että jotkin leffat saattavat pyöriä ennakkoesityksinä jossain jo mainittua aiemmin. Esimerkiksi Another Round on sellainen, joka pyörii jo nyt ohjelmistossa. Eli kantsii tsekata paikallinen teatteri, joka muutenkin tänä aikana tarvitsee tukea!
26.3. Nomadland
2.4. Sound of Metal
23.4. Promising Young Woman (Lupaava nuori nainen)
7.5. Another Round (Yhdet vielä)

Oscar-gaala on sitten poikkeuksellisesti maanantaina 26.4. The Fatherilla taisi kanssa olla jossain välissä Suomen ensi-ilta juuri ennen Oscareita, mutta on sekin kadonnut. Höh.

Mistä näitä elokuvia saa striimata (suluissa, jos ei vielä ole tarjolla Suomessa):
Netflix: Mank, Ma Rainey's Black Bottom, The Trial of the Chicago 7, News of the World, The White Tiger, Pieces of a Woman, Hillbilly Elegy, The Midnight Sky, The Life Ahead, Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga, Da 5 Bloods, Over The Moon, If Anything Happens To You, A Love Song for Latasha, Crip Camp, My Octopus Teacher
Amazon Prime: One Night in Miami, Borat 2, Time, (Sound of Metal)
Disney+: Soul, Mulan, Onward, The One And Only Ivan, (Burrow)
Viaplay: Emma
Apple TV+: Greyhound, Wolfwalkers
HBO: Collective
(HBO Max): (Judas and the Black Messiah)
Youtube/Guardian: Colette
Youtube/New York Times: A Concerto Is a Conversation
Vimeo: Do Not Split - tämäkin vissiin ihan virallinen.

Vuokraukset ja jo dvd-julkaistut elokuvat - kuten Tenet ja Latet - sitten erikseen.
Teet hienoa työtä. Tuosta Collectivesta joka siis mm. dokkari kategoriassa on ehdokkaana on kyllä ollut arvostelujen pohjalta erittäin pidetty. Täytyy tuo HBO:n kautta katsella. Time oli myös ihan hyvä vaikken sitä yhtä korkealle arvosta mitä monet muut ovat arvostaneet. My Octopus Teacher mielestäni oli noista parempi ja sitä suositelisinkin. Nomadland taitaa putsata pöydän isoissa kategorioissa. On se kyllä ollutkin kauden pidetyin leffa ehkä Minarin kanssa. Sound of Metal myös on ollut lähiaikoina taas keskustelussa mukana kun vuoden parhaita elokuvia on listattu.

Another Roundin lähestymiskulmasta alkoholismiin kyllä pidin ja sitä myös suosittelisin. Mads ja Vinterberg on aiemmin ollut hyvä yhdistelmä eikä nytkään petä. The Trial of the Chicago 7 oli mielestäni aika unohdettava enkä tosiaankaan olisi sitä parhaan elokuvan ehdokkaaksi nostanut.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tuli katsottua areenasta ensimmäistä kertaa Paris, Texas ja olipahan vaan hieno elokuva. Ihan järkyttävän iso merkitys on sillä, miten elokuva kuvataan ja musiikki sovitetaan vastaamaan visuaalista elämystä. Tämä siis yhtään aliarvioimatta elokuvan teemoittelua ja näyttelijäsuorituksia.

Muutamia muitakin jostain syystä katsomattomaksi jääneitä leffoja on tullut katsottua. Disney+ tarjosi The Flyn kasariklassikkona (ihan ok) ja The Grand Budapest Hotel olikin sitten jo todella hyvä elokuva sekin. On kyllä korona-ajan ehdoton pelastus ollut tämä elokuvaharrastus, ei tähän helposti kyllästy.
 

Jancky

Jäsen
Tulikin nyt katsottua tuo Collective HBO Nordicista. On kyllä parhaita dokumentteja joita on tullut katsottua ja suosittelen lämpimästi kaikille. Kertoo siis korruptiovyyhdistä joka lähtee liikkeelle Romaniasta 2015 yökerhon palon yhteydessä. Tuota katsoessa tuntui että katsoo hyvää rikoselokuvaa tai katsoo Spotlight - leffaa koska seuraa läheltä journalisteja, jotka tuota vyyhtiä olivat purkamassa. 5/5 ja toivottavasti saa Oscarin.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Löysin vahingossa youtubesta Alfred Hitchcockin ohjaaman Rebecca leffan joka voitti vuoden 1940 parhaan leffan oscarin. Pääosissa näyttelijä legenda Laurence Olivier ja aivan uskomattoman kaunis Joan Fontaine. IMDb.ssä 8,1 keskiaravo ja on IMDb.n top 250 rated movies listalla sijalla 235.


Kyllähän 40-luvulla tehdyt leffat on hidastempoisia ja eikä Alfred Hitchcock ole leffoisaan kiirettä pitänyt. Kyllä siinä eka 1,5 h oli sellainen fiilis että ei tässä mitään tapahdu ja tää leffa on vain draama. Loppua kohden oli sitten hieman mystery osastoa. Olihan tota leffaa tietenkin ajan hammas pikkasen purrut: dialogi oli kirjakieltä ilman kirosanoja, seksiin viitattiin mutkan kautta ja lavastemaisuus tuli silmille. Mutta ylättävän hyvin ton leffan jaksoi lopulta katsoa ja on kyllä yksi parhaista 40-luvun leffoista jonka olen nähnyt.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
jos haluat suorittaa vertailua, niin Netflixistä löytyy myös melko tuore uusioversio (tai ainakin samasta kirjasta tehty):
On tosta traileri tullu joskus katsottua joka näytti ihan hyvältä. Tosin IMDb keskiarvo 6,0 ei lupaile hyvää. Mutta tossahan on toi Armie Hammer mukana. Siinä on kaveri joka taitaa olla yhtä suosittu Hollywoodissa just nyt kuin Kevin Spacey. Ei varmaan kovin montaa laatu leffaa pääse enään tekemään vaikka tuleekin ilmeisesti todella rikkasta suvusta.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sensuurista ja sen vierestä.

Eilen Yle esitteli Docventuresissa kohutun ja kehutun Reindeerspottingin jatkodokumentin Lost Boys.

Kuultuani, että dokumenttia on editoitu ja lyhennetty, päätin jättää sen katsomatta ja katsoa sen jostain muusta palvelusta. Seurasin kuitenkin elokuvan jälkeisen keskustelun.

Tänään mm. IS uutisoi, että elokuvan ääniraitaa oli muokattu (varmaankin poistettu muutama V*ttuSaa*ana?) ja elokuvaa oli lyhennetty sekunnilla. Sekunnilla.

Kyllä nyt harmittaa, kun poukkoilin muilla kanavilla sen puolitoista tuntia, kun olisi senkin ajan voinut käyttää seuratessa ko. elokuvaa. Tuskin tuo filminpätkän puuttuminen alkuperäistä elokuvaa suuresti raiskasi. Pitänee katsella siis näin jälkikäteen Areenan puolelta.

Toista se oli kultaisena VHS-aikana, 80/90 -lukujen taitteessa, kun elettiin elokuvien kieltolakiaikaa. Elokuvatarkastamo repi ja raastoi elokuvia täysin mielivaltaisesti. Arskan Predatorista ja Syltyn Cobrasta oli leikattu useita minuutteja. Myös myöhemmin julkaistu American Psyko sai maistaa ainakin suomessa kirurgin veistä.

Luc Bessonin Leon sai puolestaan todelliset elokuvafanaatikot liikkeelle ja ja tulemaan jopa Suomeen asti katsomaan kyseisen elokuvan. Suomessa julkaistiin poikkeuksellinen täysmittainen versio (Director's Cut) elokuvasta, jonka täyspitkässä versiossa Leon opetti Matildalle (sydämeni sulattanut Natalie Portman) salamurhan jaloa oppia, mitä ei julkaistu sellaisenaan kuin muutamissa maailman valtioissa.

Ei muuta. Jatkakaa!
 

Oadie

Jäsen
Tänään mm. IS uutisoi, että elokuvan ääniraitaa oli muokattu (varmaankin poistettu muutama V*ttuSaa*ana?) ja elokuvaa oli lyhennetty sekunnilla. Sekunnilla.

Kyllä nyt harmittaa, kun poukkoilin muilla kanavilla sen puolitoista tuntia, kun olisi senkin ajan voinut käyttää seuratessa ko. elokuvaa. Tuskin tuo filminpätkän puuttuminen alkuperäistä elokuvaa suuresti raiskasi. Pitänee katsella siis näin jälkikäteen Areenan puolelta.

Areenan puolella ainakin tuota on leikattu ikärajan K-16 myötä. Yle kulttuuricocktailin toimittajan mukaan useita minuutteja (seksikohtaukset ja olisikohan sitten noita piikityskohtauksia ym.). Tiedä sitten muuttaako noiden puuttuminen kokonaisuutta häiritsevästi.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Nomadland

Kaverin Hulu tunnareilla pääsin kattoon tän eniten oskarehdokkuuksia kahmineen leffan

Se siis kertoo työnsä menettäneen naisen, Fren, loistava Frances McDormand, joka pakkaa omaisuutensa pakettiautoon ja lähtee tien päälle. Kertomus ihmisistä, jotka elää perinteisen yhteiskunnan ulkopuolella, nykypäivän nomadina.

Elokuva, jossa ei tapahdu paljoakaan, mutta tapahtuu valtavan paljon.. katsojan päässä. Hidas kerronta tekee dialogeista merkittäviä ja ne uppoaa tajuntaan pikkuhiljaa kun Frenin tarina aukeaa.

Tarina menetyksestä yksinäisyydestä, ystävyydestä ja ihan vaan ihmiselämästä.

Voin kuvitella kun supersankarileffojen suurkuluttajat taas ihmettelee, miksi tämmönen leffa voittaa oskareita.

lopputekstejä katellessani hiljaa istuen (musa muuten tokmii kuvan kanssa hienosti myös minimalistisena tunnelmanluojana) yllätyin, kun pari henkilö tuli heti McDormandin jälkeen roolihahmot Linda May, Swankie ja Bob Wells. Samalla älysi, että ne esitti itseään, oikeita nomadeja. Hieno yksityiskohta.

Hidas, viipyilevä, erittäin paljon hidasta kuvaa, loistava kässäri... hieno elokuva!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös