Koska olette viimeksi nähneet hyvän ja oivaltavan katastrofielokuvan? Eilen katsoin tämän Emmerichin uusimman yritelmän aiheen parissa, eli 2012:n, ja täytyy sanoa että... tämäkin liittyy jonon jatkoksi siihen murheelliseen jonoon jossa listataan paskoja katastrofielokuvia. Emmerichin kohdalla vain itse katastrofi ja erikoistehosteet vaihtuvat, roolihenkilöt ja juoni säilyy samana elokuvasta toiseen.
No, olihan ne erikoistehosteet tosi komeat tässäkin elokuvassa mutta miksi vaivautua edes tekemään minkäänlaista juonta elokuvaan jos ei viitsi tehdä sitä kunnolla ja pääosassa on erikoistehosteet? Kun tällainen täysin ennalta arvattava ja lapsellinen juonenkyhäelmä saa vaan ihmisen vihaiseksi eikä noista erikoistehosteistakaan voi nauttia kun kädet peittävät kasvot myötähäpeän takia vähän väliä.
Minua kyllä vituttaa ihan oikeasti katsoa elokuvaa jonka joka ikinen juonenkäänne on täysin ennalta arvattavissa, ja johon on palkattu erinomaiset näyttelijät suoltamaan äärimmäisen kökköä ja tökeröä dialogia. Ja eniten vituttaa se että Emmerichin elokuvissa jokainen henkilöhahmo on periaatteessa kopio edellisestä elokuvasta. Mukana on aina se elämässään epäonnistunut luuseri jonka perhe on jättänyt ja josta lopulta tulee elokuvan suurin sankari joka pelastaa puoli maailmaa. Sitten mukana on oikeamielinen ja sankarillinen USA:n presidentti (joka on yleensä vielä leski). Lisäksi mukana on nuori tutkija/tiedemies joka auttaa tätä luuseria maailman pelastamisessa. Ja tietenkin mukana on ne pari ärsyttävää mukulaa joista toinen huutaa koko ajan "Mommy, daddy!" ja hankkiutuu vaikeuksiin.
Ja näiden henkilöhahmojen lisäksi yksi toistuva elementti Emmerichin elokuvissa on se että joka ikinen pelastuminen on aina äärimmäisen täpärä. Ajellaan autolla kun maa repeytyy juuri muutaman sentin päässä auton perästä, ehditään juuri ja juuri tulivuorenpurkauksen alta, lopullinen maailmanpelastus tapahtuu aina juuri viimeisellä mahdollisella hetkellä jne. jne. Tuollainen menettää tehonsa kun kaikki tapahtuu joka kerta samalla tavalla äärimmäisen täpärästi ja viime hetkellä.
En kyllä oikein edes muista koska olen viimeksi katsonut yhtä huonon elokuvan kuin tämä 2012 oli. Se oli varmaan itse asiassa yksi herran aikaisemmista tekeleistä, eli The day after tomorrow jonka jälkeen olin yhtä vihainen. Vihaiseksi näin paskojen elokuvien katsomisesta nimittäin tulee! Ihan parasta tässä oli vielä se että DVD-ekstroihin oli laitettu vaihtoehtoinen loppu tälle elokuvalle. Ajattelin josko tämä vaihtoehtoinen loppu olisi sitten edes parempi kuin se varsinainen, mutta vielä mitä! Tuo vaihtoehtoinen loppu oli vielä paskempi ja epäuskottavampi kuin se varsinainen. Juuri kun luulin että Emmerich ei voi kaivaa itseään enää syvemmälle niin jostain se lapio on näköjään vielä löytynyt...
Pidä paskasi Emmerich, oli muuten tasan viimeinen Emmerichin elokuva jonka katson!