Jatkoajan kaunokirjoittajat

  • 34 126
  • 200

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kai minä vielä sitten vielä tästä sanon. Alat kyllä olla niin mielensäpahoitus-ketjun kamaa. Sinä vääristelet minua jokaisessa viestissäsi. Se on perin ikävää. Empatiaa voi olla, ja varmasti onkin, mutta jos aikoo kirjoittaa, on hyvä osata asettua toisen asemaan aidosti ja kokonaan, vielä enemmän ja nimenomaan niin, että se välittyy tekstissäsi. Nyt tekstistäsi paistoi sellainen ulkoa päin puuhastelu, kuten jo aiemmin tarkemmin kerroinkin.

Kun ihminen asettaa tekstinsä näytille ja toinen ottaa riskin eikä kehukaan sitä, niin sinun pitäisi ymmärtää, että se toinen voisi olla hiljaa ja vain päässään ajatella, että olipa kökköä. Se toinen kuitenkin nyt sanoi, vaikka tiesi, että kautta ihmiskunnan historian on käynyt niin, että kun joku on tehnyt jotakin, siitä on pyydetty arviota ja sitten kun ei olekaan kehuttu, niin se toinen on mielensä pahoittanut. Jos joku rakentaa huonon talon, ei sitä pidä kehua. Se joka virheestäsi kertoo, sinun kuuluisi olla siitä kiitollinen eikä kiukutella ja pahoittaa mieltäsi, kuten nyt teksteistäsi läpi paistaa, vaikka sitä yrität kieltää.

En niin millään enää jaksaisi tästä aiheesta sanoa yhtään mitään. Luultavasti taas ymmärrät jotakin väärin ja saatan sen korjata. Toivottavasti ei tarvitsisi.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti

Otan viittani mielensäpahoittajana vastaan, koska ruikuttanut selvästi olen. Ei kai tällaista nyt ääneen myönnetä itselleen saati muille?

Katsoin kieroon palautettasi VAIN avausviestissäsi liittyen kirjoituksiini. Jos aloittaa tekstinsä ilmaisella ettei halua olla kelju, mutta tykittää perään kaiken paskaksi ja ilmaisee asiansa vaikkapa kielikuvallisesti Idolsin koelauluesimerkin failin avulla, en näe mitään "hei olen vain rehti" -meininkiä moisessa. Kaiken järkevän palautteesi otin vastaan, mutta paljon siihen mukaan mahtui itsetarkoituksellista paskaakin. Tähän saanee hymyillä perään.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos jo yhdenkin lukijan mielestä kirjoittajalta puuttuu kyky empatiaan, kyky olla näkemättä ihmisiä objekteina, kyky olla olematta tekemisissä ihmisten kanssa, kyky olla hiljaa, kuuntelukyvyn puuttuminen sekä nähdä pääosin pelkkää minäitse-kuvaa, on ehkä aika tajuta asioita kirjoittajana.

Mielestäni nuo piirteet eivät ole enää mitään kirjakerhoissa kehitettäviä asioita.

En tiedä kuinka vanha olet mutta sellainen tunne minulla on että olet suhteellisen nuori kirjoittaja, joten sanonpa vaan, että ihmisenä voi kasvaa ja kehittyä vaikka kuinka paljon ja parantaa kasvun ja elämisen myötä niitä heikkouksia itsessään. Ei kukaan meistä ole niin "valmis" että voisi lopettaa opiskelun ja kasvamisen ihmisenä!

Minäkin olen nuorempana sortunut siihen, että olen kirjoitusharrastukseni puitteissa muokannut ihmisistä liian ohuita ja sellaisia ettei heihin ole samaistumista muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Tuolloin 16-vuotiaana keskityin kirjoittamisessa muuhun kuin ihmisiin ja siihen millaisia he olivat ihmisinä ja kuinka syvällisiä persoonansa olivat mutta rakentavan palautteen myötä koetin kehittää itseäni ja lukea erilaista kirjallisuutta ja koettaa löytää oma tyylini kuvata elämää itsessään ja siihen liittyviä teemoja. Olen kuitenkin hylännyt lähes täysin ajatuksen kirjan kirjoittamisen siten, että tarjoaisin sitä yhdellekään kustantamolle, koska kieliopillisesti olen totaalinen nolla, enkä opiskelusta huolimatta opi asioita - kiitos lievähkön lukihöiriöni. Mutta toisinaan kirjoittelen omaksi ilokseni kaikkea maan ja taivaan välillä - myös itsestäni pistäen itseni likoon hyvinkin raadollisesti. Joten vaikka nyt olet kirjoittajana ja ihmistuntijana alimmalla askeleella niin et koskaan tule kehittymään jollet pane itseäsi likoon ja elä elämääsi opiskellen ja tutkien ihmisiä ja ihmisyyttä.

vlad.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kiitoksia vlad. Palauttaa maan pinnalle kummasti kun saa asiallista ja terävää palautetta.

Samalla förlåtit Käyttäjänimettömälle lapsellisesta uikutuksestani tämän koko keskustelun varrelta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Palautteesta noin yleisesti se, että kirjallisia tuotoksia koskeva palaute koskee vain kirjallisia tuotoksia. En nyt ala toisen kirjoittajan puolesta selitellä, mutta noin yleisesti on hyvä muistaa, että tässä on käsitelty vain ja ainoastaan ZayWestin tekstejä eikä mitään muuta. Minä voin olla ihan nasta ja tunteva kaveri, vaikka en kitarasooloon saisikaan tekniikan puuttuessa välitettyä tavoiteltua tunnetilaa. Ei kirjoittaminen ja siihen liittyvä tekniikka eroa tästä mitenkään.

Mitä empatiaan tulee, niin se on hyvin pitkälle kognitiivinen taito, jota voi opetella. Ei empatia lapsillakaan itsekseen kehity, vaan vuosien harjoittelun myötä, ja jos aikuiselta tuo kyky puuttuu ja sen kehittämiseen on halua (vaikka ihan kirjallisessa mielessä), niin se kyllä onnistuu.

Toisen asemaan asettuminen tarkoittaa sitä, että vaikkapa Riikka Pulkkinen pystyy varsin uskottavasti kirjoittamaan vanhan miehen mietteitä ilman, että kukaan alkaa hetkeäkään kyseenalaistaa miehen ajatuksia tai tunteita. Ei se tee Riikka Pulkkisesta välttämättä ihmisenä yhtään sen empaattisempaa, mutta jollain tavalla hän pystyy varsin syvällisesti pujahtamaan toisen ihmisen nahkoihin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Toisen asemaan asettuminen tarkoittaa sitä, että vaikkapa Riikka Pulkkinen pystyy varsin uskottavasti kirjoittamaan vanhan miehen mietteitä ilman, että kukaan alkaa hetkeäkään kyseenalaistaa miehen ajatuksia tai tunteita. Ei se tee Riikka Pulkkisesta välttämättä ihmisenä yhtään sen empaattisempaa, mutta jollain tavalla hän pystyy varsin syvällisesti pujahtamaan toisen ihmisen nahkoihin.
Tuotapa minä juuri täsmällisesti ottaen tarkoitin, sanoit sen paremmin kuin minä. Ehkä se on niin, että ainakin täytyy vaikuttaa siltä, että on empaattinen ja osaa sujahtaa uskottavasti toisen mieleen.
Samalla förlåtit Käyttäjänimettömälle lapsellisesta uikutuksestani tämän koko keskustelun varrelta.
Kiitos. Tosi ihanaa. sydänsydän. Kyllä sinä voit oppia kirjoittamaan hyvin, jos oikeasti haluat. Jostakin olen saanut käsityksen, että olet 26-vuotias, kyllä sen jälkeen vielä ehtii oppia aivan toisenlaiseksi kirjoittajaksi. Sattumoisin kirjoitin elämäni ensimmäisen fiktiivisen tarinan 26-vuotiaana, se oli niin paskaa, että onnekseni en sitä kenellekään ikinä näyttänyt. Nyt se kyllä jo naurattaa, kun se oli niin huono. Juonipaljastuksena voin mainita, että siinä eräs Seppo juoksi pimeällä, talvisella maantiellä ja luki samalla otsalampun valossa Jerry Cottonia, kun suunnistajan pitää harjoitella kartan lukemista. Huh huh, enempää en tohdi ikinä paljastaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tämä ei ole kaunokirjoitus, se on vain kirjoitus. Kuului yliopiston opinto-ohjelmaan, ja kirjoitin tällaisen jutun. Ajattelin liittää tänne ihan piruuttani.

Tämän siis kirjoitin vuonna 2009.


SUURISTA IKÄLUOKISTA, PULLAMÖSSÖSUKUPOLVESTA JA VÄHÄN MUUSTAKIN; ESSEENTAPAINEN.

Synnyin 1970-luvun alkupuolella “valmiiseen pöytään”. Sairaalan keinovalossa, puhtaiden lakanoiden väliin. Molemmat vanhempani ovat syntyneet vuonna 1946, eli he ovat mitä tyypillisimpiä ns. suurten ikäluokkien edustajia. Heidän isänsä olivat käyneet sodan, äitinsä pelänneet kotirintamalla. Isovanhempani tunsivat sodan ja laman, mutta osallistuivat toisaalta myös Suomen jälleenrakentamiseen ja sotakorvausten maksamiseen, perheistään huolehtimisen ohessa. Siinä mielessä ajattelen heidän kuuluvan kahteen eri sukupolveen, mikäli kriteerinä pidetään Jeja-Pekka Roosin tyypittelyä.

Kuuntelin pienenä erittäin suurella mielenkiinnolla äitini isän tarinoita lapsuudestaan, nuoruudestaan ja jopa sotavuosista (joista hän tosin puhui vain harvakseltaan ja silloinkin lähinnä yleisellä tasolla). Toisen isoisäni näkökulmaa en verrokiksi saanut - hän kuoli kaksi vuotta ennen syntymääni. Jo lapsuudesta asti minua on viehättänyt historia ja yhteiskunnan ilmiöiden seuraaminen, ja ymmärsin varhain eri sukupolvien kokemusten poikkeavan suuresti toisistaan. Populaarikulttuuriin perehtyneenä ja ironiantajuisena ihmisenä olen myös nautiskellut nuorison ainaisen kapinoinnin ja auktoriteettien vastustamisen tutkimisesta. Vallankumous syö aina lapsensa, mutta vasta sen jälkeen kun lapsi on aikansa saanut uhitella vanhemmilleen ja yhteiskunnalle, repiä pesäeroa vanhaan kyetäkseen tuottamaan jotain uutta.

Suuria ikäluokkia, vanhempieni sukupolvea, on leimannut Suomessa taistolaisuus, kulttuuriradikalismi, nuoruuden aatteellisuus. 60-lukulaisiksi heitä tavattiin kutsua. He kapinoivat konservatiivisesti ajatelleita vanhempiaan kohtaan kääntymällä kohti vasemmistolaisuutta, hippiliikettä, vapaata rakkautta (e-pilleri yleistyi heidän nuoruudessaan juuri sopivasti, mutta AIDS oli vielä kaukana edessä) ja moninaisia “henkistymisen” muotoja. Heille rakennettu valmis, velaton, suomettunut ja sisäsiittoinen yhteiskunta ei tuntunut jostain syystä kelpaavankaan, vaan idealistiset 60-luvun nuoret kaipasivat jotain muuta. Ei ihme että silloisia valtaapitäviä (ja vanhempia) ärsytti.

Luin vastikään artikkelia nykyisestä supersarjan äveriäästä, pankkiiri Björn Wahlroosista. “Nalle” oli nuoruudessaan vasemmistolaisen opiskelijaliikkeen avainhahmoja, ja tämä keljutti isä-Wahlroosia, kansliapäällikkö “Bunttaa” suuresti. Jutussa kerrottiin, kuinka Buntta lahjoi punaisella urheiluautolla pojan pois “kommarien porukoista”. Ääriesimerkki toki, mutta näin kävi suurille ikäluokille yleisemminkin. Mahdollisuudet opiskeluun ja koulutukseen olivat aivan muuta toista kuin heidän vanhemmillaan, ja pikkuhiljaa punainen nuoriso haalistui vaaleanpunaiseksi ja osa ryhtyi jopa sinertämään. Huomattiin markkinatalouden edut, varallisuuden vapauttava autuus. Taisto Sinisalon mukaan nimetty liike kuihtui hiljalleen, opiskelijapoliitikot valmistautuivat vallan kahvaan.

Suuri sukupolvi ei tietenkään koostunut pelkästään radikaaleista opiskelijanuorista. Maaseudulla elettiin kuten aina, mutta ajan henki vei “maalikyliin”, sieltä pääkaupunkiseudulle ja Ruotsiin. Teollisuus tarvitsi työvoimaa; maalaispojat ja -tytöt halusivat pois pienistä ympyröistään. Duunarista korkeakoulutettuun saattoi suuren ikäluokan nuori luottaa kerran saadun työpaikan pysyvyyteen. Etuja saavutettiin ja niistä valmistauduttiin pitämään kynsin hampain kiinni.

Lapsiakin saatiin. Tässä kohtaa astun minä mukaan kuvaan, minä ja koko pullamössösukupolvi (kuten teollisuuspohatta Martin Saarikangas meitä olettaakseni silkkaa ystävällisyyttään nimitti). Kanadalainen kirjailija Douglas Coupland nimesi 1964-78 syntyneet X-sukupolveksi, jolle leimallisia piirteitä ovat mm. aatteellisuuden halveksunta, epäluottamus yhteiskuntaan ja uskonnollisiin instituutioihin, hetkessä eläminen, epäluottamus puolueisiin, yksilöllisyyden korostaminen ja uusavuttomuus. (Houkuttelisi suuresti kysyä, mistä tuo epäluottamus yhteiskunnallisiin ja muihin valtarakenteen keskittymiin johtuu, mutta vastustan nyt kiusausta.) Ehkäpä voisin lisätä vielä yhden tunnusmerkin: jos kiellät kuuluvasi X-sukupolveen, luultavasti kuulut siihen. Johonkin kuuluminen nähdään negatiivisena asiana. Minäkin, mutta toivoakseni eri syistä kuin sukupolveni valtaosa.

Niin, ne saavutetut edut. Osku Pajamäki suomii suuria ikäluokkia ja valtaapitävää eliittiä armottomasti kirjassaan Ahne sukupolvi. Luin kolmisen vuotta sitten ilmestyneen teoksen vasta tänä vuonna, mutta ajankohtaiselta se tuntui tälläkin hetkellä. Pajamäki syyttää vanhempiensa (ja minun vanhempieni) ikäluokkaa oman edun tavoittelusta, eläkepommin virittämisestä ja jälkipolvien niskaan paiskaamisesta, nuorison pätkätöihin (ja turvattomaan elämään) pakottamisesta, valtion omaisuuden perusteettomasta myymisestä ja rahojen käärimisestä omiin taskuihin, työvoimapulalla uhkailemisesta vailla perusteita… Ahne sukupolvi on pamfletti, keskustelunherättäjä ja tarkoituksellisen raflaava kirja, mutta huumorina tai satiirina sitä ei voi pitää. Siihen se on aivan liian totta.

Ahne sukupolvi tietenkin sanoo, että pullamössösukupolvi on väärässä. Meidän pitäisi olla kiitollisia kun saamme kaiken valmiina. Eläkepommia ei ole. Työvoimapula tulee. Pätkätyötkin ovat hyväksi, emmehän me edes haluaisi sitoutua varmoihin ja turvallisuutta tuoviin työsuhteisiin! Joo joo, uskoo ken tahtoo. Pelottavinta kuitenkin on, että suuren ikäluokan edustajista iso osa varmaankin oikeasti luottaa noihin väittämiin. Poliittiset päätöksentekoelimet, teollisuus, media ja koko valtakoneisto ovat 1945-50 syntyneiden hallinnassa, joten ei mikään ihme että virallinen totuus on mitä on. Ainakin Pajamäki uskoo tähän suuren sukupolven salaliittoon, ja kirjansa luettuani minulla on suuri kiusaus uskoa siihen myös.

Miksei minun sukupolveni sitten tee mitään? Miksi emme kampea vanhempiamme pois vallankahvasta? Miksi emme pakota heitä eläkkeelle ja ota itsellemme vakituisia työpaikkoja, joita paljon enemmän tarvitsisimme lastemme elättämiseksi ja asuntolainojemme maksamiseksi? Vastaus on helppo. Sinä aikana, jonka suuret ikäluokat ovat päättävissä elimissä istuskelleet, he ovat tehneet sen mahdottomaksi. Demokratiamme perustuu enemmistön tahtoon, ja vielä toistaiseksi eläkeläisiä ja yli viisikymppisiä on tarpeeksi pitämään systeemin muuttumattomana. Nuoremmista päättäjien porukoihin on kelpuutettu mukaan se aines joka ei pullikoi tutkainta vastaan, vaan kulkee lauhkeasti kuusikymppisten sukupolven talutusnuorassa.

Nuorison yhteiskunnallista aktiivisuutta ei oikeasti edes haluta tukea, koska mitä enemmän ja mitä valveutuneempia nuoria uurnilla käy, sen horjuvammiksi yhteiskuntamme ylimysten jakkarat tulevat. Niin kauan kuin nykyiset veijarit ovat vastuussa (sic), jatkuu valtion omaisuuden myynti jolla rahoitetaan virheinvestoinnit (mm. Soneran ostama neljän miljardin ilmatila Saksassa). Sekin saattaisi olla suuren ikäluokan eläkepotista poissa, eikä sitä riskiä oteta vaan myydään Suomi ennen kuin tingitään saavutetuista eläke-eduista ja Marbellan golfosakkeesta.

No, ehkäpä suuret ikäluokat on nyt käsitelty… Palataan X-sukupolveen, eli minuun ja ikätovereihini. Ajattelin pitkään olevani erilainen, erityinen. Pidin itseäni suurena individualistina, ensimmäisenä joka havaitsi että yhteiskunnassa on jotain mätää. Vastustin massakulttuuria, typeryyttä, pinnallisuudella aivopesua (niin teen vieläkin). Tämä siis alle kaksikymppisenä. Aikuistuttuani ja luettuani enemmän sukupolveni mietteistä ja aatteista/aatteettomuudesta havaitsin, että minunlaisiani oli enemmänkin. Paljon enemmän. Emme vain välttämättä olleet sitä tiedostaneet, koska mitään yhtä suurta ja kokoavaa aatetta ei 80-luvun lopulla ja 90-luvulla ollut. Nuoriso pirstoutui pienempiin porukoihin. Luontoa suojeltiin, yhden asian kansanliikkeitä perusteltiin. Muoti-ilmiöt, musiikkityylit ja populaarikulttuurin sankarhahmot saivat seuraajia. Auktoriteetteja vastustettiin yhtä innokkaasti kuin aikaisemmatkin nuorisosukupolvet olivat tehneet, mutta kukin tahollaan itsekseen tai pienissä ryhmissä, omalla tavallaan.

Entäpä sitten tulevaisuus? Minun ja ikäisteni lapset, jotka ovat nyt peruskouluiässä tai eivät vielä, millainen sukupolvi heistä tulee? Maailman ollessa mitä se on, ja ihmisen tyhmyyden pysyessä vähintään nykyisellä tasolla, ei muutamissa tulevissa vuosikymmenissä liene kehumista. Kun me 70- ja 80-lukujen lapset saamme maapallon haltuumme, onnistumme mahdollisesti tuhoamaan sen kokonaan. Mikäli näin ei jostain syystä kävisi, uskon meidän omaksuvan vuorostamme vanhempiemme arvot - ne samat arvot joita olemme parinkymmenen vuoden aikana totuttautuneet halveksimaan. Keräämme etuja, keräämme materiaa. Riistämme kehitysmaita, nautimme teknologiasta ja elämän “helppoudesta”. Aatteemme jäivät marginaalisiksi eikä sukupolvemme tuntenut missään vaiheessa itseään yhtenäiseksi. Meidät pakotettiin kamppailemaan yksilöinä toimeentulomme puolesta, eikä kokoavaa ideologiaa päässyt syntymään. Lapsemme kuitenkin, näin toivon, onnistuvat välttämään ansan johon me putosimme ja löytävät jonkin johtotähden jota seurata. Ehkä siihen tarvitaan globaalin markkinakapitalismin ja teknologiauskonnon romahtaminen, mutta olkoon sitten niin. Uskon ja luotan, että nyt kasvullaan olevat ihmistaimet huomaavat muutaman heitä edeltäneen sukupolven virheet eivätkä toista niitä. He ansaitsevat parempaa.

Vanhempamme tyrivät, me tyrimme. Älkää tyrikö enää.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kiitos Evil kirjoituksestasi! Sitä oli nautinto lukea, omakohtaisesti pohdittua asiaa. Minäkin olen tuota äkssukupolvea, joten silläkin tavoin koskettaa.

Jatkoajassa on monia hyviä kirjoittajia, ja lätkäihmisiä viitsitäänkin pitää "epäluovina" tms. paskaa. Ennakkoluuloista on ajatella niin. Tuon Uleåborgirin runokirjan minä tahto luke ja omista. Ja onhan yhdessä gradussakin käsitelty Jatkiksessa tehtyä ja yhä tehtävää kaikki muumit laaksossa -juttua. Niin! Perkele!

Ottakaapa nuoriso mallia Evilin kirjoituksesta! Vaikka sinne lukion äidinkielen tunnille. Mutta älkääpä kopioiko. En minä mitään tiedä, mutta mielestäni on loistava kirjoitus. Jos viitsisin, miettisin minäkin yhteiskunnallisia mutten viitsi. Miettiä.

Sanoin tuossa runoilijakaverilleni, että luen Jatkista. Naama oli hällä sitten norsunvitulla, joten jouduin siirtämään puheen nopeasti konseptuaaliseen poetiikkaan ynnä muuhun yhdentekevään sontaan. Mitä olen kerta toisensa jälkeen huomannut niin nämä suvaitsevaiset eivät suvaitse kuin itsensä. Haistakoon vitun.
 

Splendide

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flygande fisktuppar
Olipa mukava huomata, että ZayWestin tarinat herättivät kivasti eloa tähän osioon.

Mielestäni ZW:n tekstit olivat ihan lupaavia. Aivan kuten joku mainitsikin: tärkeintä on, että kirjoittaa. Se ei ole niin tärkeää, herättääkö se hurraa-huutoja vai ei. Kunhan kirjoittaa. Ja tärkeintä on saada rakentavaa palautetta, myös sitä kitkerääkin, vaikka se pahalta tuntuukin. Jokainen palaute kehittää. Minustakin ZW vaikuttaa suhteellisen nuorelta henkilöltä, joten sinulla on rutkasti toivoa kehittyä kirjoittajana ja miksei myöskin ihmisenä. Annetaan ajalle mahdollisuus, jotta kehittyisimme!

Olen kirjoittanut kaksi käsikirjoitusta (510 liuskaa ja 250 liuskaa). Esikoisen lähetin 11:een kustantamoon saaden jokaisesta paikasta kieltävän vastauksen, ketjukirjetyyppisine teksteineen. Sainpa jopa Otavalta kaksikin kieltävää vastausta, heh heh! Yksikin olisi riittänyt, voin sanoa. Olen yrittänyt suhtautua asiaan huumorilla, sillä ne henkilöt (tavallisia lukijoita), jotka ovat malttaneet lukea kirjani loppuun, ovat kehuneet sitä kovastikin.

Kustantamot lukevat muutaman liuskan alusta, keskeltä ja lopusta. Se on hyvä muistaa jokaisen, joka kässäreitä sinne lähettää. Toki, jos teksti on heidän mielestään lupaavaa, he lukevat enemmän.

Olen yhä sitä mieltä, että eka kässärini on hyvä. En ole lukenut sitä vuoteen, joten kesällä aion lukea sen uudestaan ja lyhentää sitä reilulla kädellä. Toivottavasti se paranee sillä.

Korjailen parasta aikaa toista kässäriäni. Kaksi amatöörilukijaa lukee sitä parasta aikaa. Lisäksi sain sattuman kautta erään näytelmäkirjailijan lukemaan kässäriäni ja hänen terävä ja analyyttinen palautteensa on ollut jotakin, jota olen kaivannut kovasti tähän saakka. Hänen palautteensa koskien fokalisaatiota (kuinka moni edes tunnistaa kyseisen termin?) on ollut minulle äärimmäisen rakentavaa ja kehittävää, ja huomaan nyt, kuinka paljon minulla on vielä kehityttävää kirjailijana! Tämä taitaa olla aika pitkä prosessi... kustantamoiden mielenkiinnon herättäminen taitaa olla helvetin vaikeaa, mutta olen täällä yrittämässä sitä. Tukiverkostoni kehittyy ja laajenee koko ajan ja se varmastikin kehittää minuakin kirjailijana! Minusta on hyvä, että kaunokirjoittajat verkostoituvat. Se auttaa meitä kaikkia!

Minulla on ihan pirun hyvä idea kolmanteen kirjaan ja niin kauan kun näitä hyviä idiksiä kehittyy, aion kirjoittaa. Se on intohimoni ja rakkauteni, eikä kenenkään negatiivinen palaute muuta sitä tosiasiaa. Muista myös sinä se, ZayWest. Kirjoita, kirjoita ja kirjoita!
 

tulikaste

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Tero Lehterä
Olen silloin tällöin pohdiskellut ja käynyt läpi jonkinlaisen novellin kirjoittamista. Vaikka jonkinlainen dekkarikin voisi olla ihan kiva, kaikista hienointa olisi kirjoittaa edes jonkinasteista fantasiaa (totta kai taustalla innoittamassa nämä sormusten herrat ja gameofthronesit), mitä suomeksi nyt ei muutenkaan liikaa ole. Sellainen jännä seikka askarruttaa mieltäni, että tekisi mieli antaa suurimmalle osalle hahmoista englantilainen/indoeurooppalainen nimi ("Kylänpäällikkö Risto" ei vaan oikein iske), mutta kun tietyllä tavalla sitä haaveilee jopa julkaisusta, niin tulee puolestaan mietittyä että olisi vähän kömpelöä antaa englanninkieliset nimet hahmoille suomeksi kirjoitetussa tarinassa. Tai ehkä minä vain kuvittelen että se on kömpelöä. Kertokaa joku minulle, ettei se ole kömpelöä. Ehkä olisi osuvampaa sanoa, että se tuntuu jotenkin "teennäiseltä".
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen silloin tällöin pohdiskellut ja käynyt läpi jonkinlaisen novellin kirjoittamista. Vaikka jonkinlainen dekkarikin voisi olla ihan kiva, kaikista hienointa olisi kirjoittaa edes jonkinasteista fantasiaa (totta kai taustalla innoittamassa nämä sormusten herrat ja gameofthronesit), mitä suomeksi nyt ei muutenkaan liikaa ole. Sellainen jännä seikka askarruttaa mieltäni, että tekisi mieli antaa suurimmalle osalle hahmoista englantilainen/indoeurooppalainen nimi ("Kylänpäällikkö Risto" ei vaan oikein iske), mutta kun tietyllä tavalla sitä haaveilee jopa julkaisusta, niin tulee puolestaan mietittyä että olisi vähän kömpelöä antaa englanninkieliset nimet hahmoille suomeksi kirjoitetussa tarinassa. Tai ehkä minä vain kuvittelen että se on kömpelöä. Kertokaa joku minulle, ettei se ole kömpelöä. Ehkä olisi osuvampaa sanoa, että se tuntuu jotenkin "teennäiseltä".

Voit huoleti aloittaa kirjan kirjoittamisen vaikka jollain koodinimillä ja ratkaista tämän polttavan ongelman sitten myöhemmin vaikka yhteistyössä asiansa osaavan kustannustoimittajan kanssa.
 

tulikaste

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Tero Lehterä
Voit huoleti aloittaa kirjan kirjoittamisen vaikka jollain koodinimillä ja ratkaista tämän polttavan ongelman sitten myöhemmin vaikka yhteistyössä asiansa osaavan kustannustoimittajan kanssa.

Varmaan kaikista helpoin ratkaisu ja myös aikaasäästävin, ellei jotain todella osuvia nimiä tule mieleen. Toisinaan vain tulee takerruttua pieniinkin yksityiskohtiin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Olipa mukava huomata, että ZayWestin tarinat herättivät kivasti eloa tähän osioon.

Mielestäni ZW:n tekstit olivat ihan lupaavia. Aivan kuten joku mainitsikin: tärkeintä on, että kirjoittaa. Se ei ole niin tärkeää, herättääkö se hurraa-huutoja vai ei. Kunhan kirjoittaa. Ja tärkeintä on saada rakentavaa palautetta, myös sitä kitkerääkin, vaikka se pahalta tuntuukin.

Mielestäni oli idioottimaista kun täällä alettiin syventymään siihen miten en ole muka ihmisläheinen ja pitäisi olla enemmän hiljaa ja kuunnella enemmän ihmisiä. Unohtamatta empatiakykyni puutetta sekä tökköä kerrontaa vittumitälie. Kyseessä olivat kuitenkin lyhyet otannat pienistä tarinan tyngistä. En vieläkään ymmärrä miten tarinoistani noin syvälle joku kykeni tiensä löytämään. Eli siis näen ihmiset vain objekteina jne. En osaa syventyä, syventyä.. ainiin.. syventyä..

Toki tajusin kritiikin tason aika selkeästi melkolailla alussa. Jos kritiikkiä alustaa sanomalla "en halua olla kelju, mutta", tykitetään sen jälkeen itsetarkoituksellista paskaa isoilla vertauskuvilla, en ota vakavasti ko. palautteen antajaa. Ylipäätään jos ilmaistaan tekstin olevan kökköä, tökköä sekä täyttä paskaa, en ymmärrä funktiota jos kysyttäessä yhtäkään esimerkkiä ei irtoa. Eikä tuota ns. "kritiikkiä" syvennetä.

Paskani luetutin alan ihmisellä joka on tutun tutun vitun tuttuni. Kirjallisuusmiehiä siis kyseessä. Näki paljonkin potentiaalia, mutta kritisoi juurikin kerrontaani jne. Sen sijaan nauroi paskaisesti jos jotkut keskustelukanavilla kummittelevat nimimerkit eivät tajunneet muutaman lyhyen tarinan sisältöä. Tajuta ne siis lyhyinä otantoina. Tälle nauran edelleen itsekin.

Tämä kirjallisuusheebo sanoi hyvin. Jos palautteen antaja ei kykene lyttäämisen ohella syventämään palautettaan, on hän säälittävä ja mahdollisesti epäonnistunut kirjailijan alku, joka lähestyy asiaa kuin asiaa vittuilumentaliteetilla. Rehellistä palautetta ei kuulemma voi naamioida sen taakse, että näennäisesti alustaen korostaa omaa mielipidettään, mutta sen jälkeen tykittää isoilla vertauskuvilla kuinka paskaa teksti on.

Ei pahalla kellekkään. Palautteeni teksteistäni on saanut jopa minut nauramaan eräällekin nimimerkille. Ei pahalla silti mitään. Ihmisiä kai me vain.
 
Viimeksi muokattu:

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Jaksoin lukea nimim. ZayWest:n kirjoittamaa kuuden sanan verran, jonka jälkeen en jaksanut. Vaikutti melko tylsältä jutulta, mutta pari kuvaa siihen alkuun olisi saattanut pitää innostusta yllä toiset kuusi sanaa.

Itsehän olen kaunokirjoittanut rutkasti ja kustantajat ovat olleet tuotoksiini ihan kiimassa. En kuitenkaan tule antamaan heille lupaa julkaista niitä. Ihan vain vittuillakseni kirjoitan ja lupia en anna edes isosta rahasta.

Seuraavaksi kirjoitan elämänkerran ja kerron kaikesta. Tämä on uhkaus, ei lupaus.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Jaksoin lukea nimim. ZayWest:n kirjoittamaa kuuden sanan verran, jonka jälkeen en jaksanut. Vaikutti melko tylsältä jutulta, mutta pari kuvaa siihen alkuun olisi saattanut pitää innostusta yllä toiset kuusi sanaa.

Itsehän olen kaunokirjoittanut rutkasti ja kustantajat ovat olleet tuotoksiini ihan kiimassa. En kuitenkaan tule antamaan heille lupaa julkaista niitä. Ihan vain vittuillakseni kirjoitan ja lupia en anna edes isosta rahasta.

Seuraavaksi kirjoitan elämänkerran ja kerron kaikesta. Tämä on uhkaus, ei lupaus.

Saako sanoa aamen? No kyllä saa. Olet huikein tapaus kenet äkkiseltään tiedän.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
("Kylänpäällikkö Risto" ei vaan oikein iske), mutta kun tietyllä tavalla sitä haaveilee jopa julkaisusta, niin tulee puolestaan mietittyä että olisi vähän kömpelöä antaa englanninkieliset nimet hahmoille suomeksi kirjoitetussa tarinassa. Tai ehkä minä vain kuvittelen että se on kömpelöä. Kertokaa joku minulle, ettei se ole kömpelöä. Ehkä olisi osuvampaa sanoa, että se tuntuu jotenkin "teennäiseltä".
Mielestäni tuossa ei pitäisi olla suurta ongelmaa niin kauan, kun miljöö pysyy "sopivana". Kirjaan on itselläni helpompi samaistua, jos tapahtumapaikkana on Suomi ja pääosassa Antti, mutta jos miljöö on Afrikka, niin tällöin kyseinen Antti olisi korkeintaan metsästäjä/Punaisen Ristin työntekijä/tjms. Onhan mm. Harry Potterin hahmoista osa käännetty melko suoraan suomen kielelle ja osa taas jätetty alkuperäisiin versioihinsa. Tai jos miljöönä on maailma Orbitius, niin silloin kävisi mikä vain. Kieltämättä jos kirjan päähenkilöinä olisivat vaikkapa Antti ja Liisa, niin ensivaikutelma olisi, että kirja on hieman lapsellinen, mutta makuasioitahan nämä?

Tosin "Kylänpäällikkö Risto" kirjan nimenä antaisi osviittaa jostain Veikko Huovismaisesta teoksesta, mutta tätäpä tuskin haet takaa.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Sen sijaan nauroi paskaisesti jos jotkut keskustelukanavilla kummittelevat nimimerkit eivät tajunneet muutaman lyhyen tarinan sisältöä.

Rauhoitu. Mitä kostut tällaisella uhoamisella?

Minäkin luin tekstejäsi. Mitä täytenä amatöörinä vähääkään ymmärrän, niin olihan tuo hitusen tönkköä ajoittain eikä se innostanut lukemaan - kunhan tuli lueskeltua läpi. Kielellisesti ihan hyvää tekstiä ja varmasti paljon ajatusta, mutta jokin tuosta puuttuu. En ole osaltani kaunokirjoittaja, mutta lukijana annan tällaisen palautteen. Kannustan silti jatkamaan, mutta kaikenlainen palaute kannattaa ottaa vastaan. Lukijat ovat erilaisia, joihinkin ei uppoa kun vastaavasti toiset tykkäävät.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen sijaan nauroi paskaisesti jos jotkut keskustelukanavilla kummittelevat nimimerkit eivät tajunneet muutaman lyhyen tarinan sisältöä. Tajuta ne siis lyhyinä otantoina. Tälle nauran edelleen itsekin.

Merkillisen paljon kuitenkin käytät energiaa tämän asian ruotimiseen, kun se sinulle kuitenkin on herttaisen yhdentekevä ja lähinnä hauska vitsi.

Nyt narinat seis ja kirjoittamaan.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Rauhoitu. Mitä kostut tällaisella uhoamisella?

Minäkin luin tekstejäsi. Mitä täytenä amatöörinä vähääkään ymmärrän, niin olihan tuo hitusen tönkköä ajoittain eikä se innostanut lukemaan - kunhan tuli lueskeltua läpi. Kielellisesti ihan hyvää tekstiä ja varmasti paljon ajatusta, mutta jokin tuosta puuttuu. En ole osaltani kaunokirjoittaja, mutta lukijana annan tällaisen palautteen. Kannustan silti jatkamaan, mutta kaikenlainen palaute kannattaa ottaa vastaan. Lukijat ovat erilaisia, joihinkin ei uppoa kun vastaavasti toiset tykkäävät.

Tässä tulee erottaa tuon alaa tietävän tapauksen sanat suhteessa omiini. Eli mitä olen lopulta uhonnut? Vaadin yhdeltä kirjoittajalta "erittäin asiallisen" palautteen suhteen esimerkkejä. Ei löytynyt. Laskettakoon uhona tämä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Merkillisen paljon kuitenkin käytät energiaa tämän asian ruotimiseen, kun se sinulle kuitenkin on herttaisen yhdentekevä ja lähinnä hauska vitsi.

Nyt narinat seis ja kirjoittamaan.

Tunnetko sinä olosi tyydyttyneeksi kun jaat jotain ihmisten ilmoille saaden pääosaltaan palautetta jossa ei ole mitään palautetta. Lähinnä hienoihin sanoihin ja vertauskuviin rakennettua "olet paska" -tyyliä. Minulle tämä on ookoo, mutta kumman paljon vihreätä valoa saavat nämä "hei tää on mun mielipide" -tyypit.

Imin kaiken hyvän kaikista palautteista, mutta asiaa tietävä ihminen tiesi sanoa ettei pidä niellä kaikkea päälleliimattua kritiikkiä joka on tehty vain sitä varten tuomatta kirjoittajalle mitään rakentavaa.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Eli mitä olen lopulta uhonnut?

Tapa, jolla toit tämän "alaa tietävän tapauksen" mielipiteet julki, oli mielestäni uhoamista. Jos et pysty itse erottelemaan tätä uhoa omasta tekstistäsi, niin ehkä et huomaa kaunokirjallisten tekstiesi puutteita samalla tavoin kuin kirjoituksiasi kommentoineet näkevät.

Käyttäjänimetön antoi palautetta, kuten toivoit. Ehkä seassa oli myös hieman sellaista, jota hänen ei olisi tarvinnut kirjoittaa. Uskon, että hän tarkoitti kuitenkin vilpittömästi vain hyvää ja antoi palautteen miten itse parhaaksi näki. Ilmeinen tuohtumisesi häntä kohtaan on nähdäkseni ylireagointia.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Olipa kerran mies, joka ei nähnyt metsää puilta. Sen pituinen se.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tapa, jolla toit tämän "alaa tietävän tapauksen" mielipiteet julki, oli mielestäni uhoamista. Jos et pysty itse erottelemaan tätä uhoa omasta tekstistäsi, niin ehkä et huomaa kaunokirjallisten tekstiesi puutteita samalla tavoin kuin kirjoituksiasi kommentoineet näkevät.

Käyttäjänimetön antoi palautetta, kuten toivoit. Ehkä seassa oli myös hieman sellaista, jota hänen ei olisi tarvinnut kirjoittaa. Uskon, että hän tarkoitti kuitenkin vilpittömästi vain hyvää ja antoi palautteen miten itse parhaaksi näki. Ilmeinen tuohtumisesi häntä kohtaan on nähdäkseni ylireagointia.

Eli oliko nyt väärin vastareagoitu kun en tuonut alan ihmisen suusta kuultuna tänne sovinnaista kommenttia? Mitään en edelleenkään uhoa, mutta sen verran arvostan itseäni etten anna periksi "kritiikkiä" joka on lähinnä jauhantaa paskan.

Kuten jo sanoin... Esimerkiksi Käyttäjänimetön huikealla tyylilään antoi palautetta, mutta ei kyennyt syventämään sitä kysyttäessä. Varmasti Hitlerkin tarkoitti aikoinaan hyvää. Ehkemme me elä nyt mitään kaikillaonkivaa-aikakautta. Kritiikki tulee, kehut menee.

Ylireagoin aina kun ihminen ei tajua tarjonnan sisältöä suhteessa kirjoittajan taitotasoon. Kieltämättä paskaa, kieli tökeröö, ihmiset objekteja jne. ei tarjoa oikein mitään varsinkin kun sen alle on liimattu "kirjoita paremmin" -tematiikka ilman mitään suurempia esimerkkejä.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Eli oliko nyt väärin vastareagoitu kun en tuonut alan ihmisen suusta kuultuna tänne sovinnaista kommenttia? Mitään en edelleenkään uhoa, mutta sen verran arvostan itseäni etten anna periksi "kritiikkiä" joka on lähinnä jauhantaa paskan.

Sinällään vastareagoit väärin, ettet käsittele asiaa maltillisesti ja jatkat jankkaamista. Luuletko kääntäväsi negatiivisen kritiikin positiiviseksi yrittämällä todistaa, että palstakriitikot ovat väärässä? Oliko Käyttäjänimettömän viesti mielestäsi "väärin kommentoitu" vai etkö vain halua kuulla suoraa kritiikkiä?

Kuten jo sanoin... Esimerkiksi Käyttäjänimetön huikealla tyylilään antoi palautetta, mutta ei kyennyt syventämään sitä kysyttäessä. Varmasti Hitlerkin tarkoitti aikoinaan hyvää. Ehkemme me elä nyt mitään kaikillaonkivaa-aikakautta. Kritiikki tulee, kehut menee.

Hitlerit ja muut kannattaa jättää mainitsematta. Kun suhteutetaan tai vertaillaan Hitleriä ja kirjoituksiasi, niin en usko, että olette vertailukelpoisia saatika samalla asteella. Eri asioista kun on kyse.

Ylireagoin aina kun ihminen ei tajua tarjonnan sisältöä suhteessa kirjoittajan taitotasoon.

Egosi on vain tainnut kokea kolauksen. Jos uskot tosissasi, että osa kritiikistä on turhaa, voit jättää sen huomiotta ja keskittyä muihin kommentteihin. En suosittele tätä vaihtoehtoa, sillä kaikki kommentointi on aiheellista. Joskus se vain tulee eri näkökulmista ja eri ajatuksista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös