Hyvä sinulle. Eilinen oli niin hirveää ripulipaskaa, että itse en saa sitä kaunisteltua mihinkään "urheilun hienous"-kategoriaan vaikka kuinka yrittäisin.
Onpa erikoinen näkemys. Itse olen ollut siinä luulossa, että valmentajallakin on jonkinnäköinen tulosvastuu. Jos valmistautuminen on mennyt kollektiivisesti pieleen, niin vähän kummelimeininkiä sysätä vastuu kokonaan pelaajille ja sanoa, ettei valmentaja olisi voinut asialle mitään.
Minä en nähnyt ripulipaskaa, vaikka hallissa olinkin. Ehkäpä siinä on suurin syy sille, että omaan silmään peli näyttää useinkin erilaiselta kärkkäisiin tv-kommentaatoreihin verrattuna. Mun mielestä ero lätkässä hallissa tai telkkarista katsottuna on samaa luokkaa nettipoken ja liveaktin välillä.
Livenä katsottuna IFK loi paljon maalipaikkoja, mutta niistä ei saatu sisään. Kauden alku oli ihan samaa, hallittiin pelejä, mutta hävittiin. Jukuripelisssä osalla jengistä ajatus oli jo tässä päivässä ja huomisessa. Puolustussuuntaan vuodettiin pahasti, ja kun kaveri hyödynsi jokaisen tilanteensa taidolla ja vähän onnellakin, niin voitti ansaitusti. Hyvä opetus siitä, että tässä sarjassa ei pelaa mitään divarijengejä jakelemassa ilmaisia pisteitä, vaan joka ikinen peli pitää ottaa tosissaan.
Valmentajalla on taatusti tulosvastuu. Mutta missä on se raja, jolloin valmentajan on maksettava menestymättömyydestä? Onko todellakin niin, että sarjassa viidentenä olo - tasapisteissä nelosen kanssa - on niin katastrofaalinen epäonnistuminen, että valmentaja pitäisi kenkiä? Ei minun mielestä. Kiessus tätä vaatimustasoa...
Viime kevät näytti, että hieman haparoivan runkosarjan jälkeen Pikkarainen joukkoineen sai ryhmän aika mainioon iskuun, ja pärjättiin playoffeissa ihan tyydyttävästi. Se riitti minulle uskomaan sen, että Pikkarainen on riittävän pätevä valmentaja.
Koska niinkin radikaalilla peliliikkeellä, kuin mitä valmentajan vaihto on, täytyy olla erittäin painavat perusteet, niin mitähän ne voisi olla? Sarjasijoitusta ei voi luokattoman huonona pitää. Onko Pikkarainen tehnyt tai jättänyt tekemättä jotain, joka edellyttäisi sopimuksen välitöntä purkua. Ilmeisesti ei. Jos halutaan vaihtaa valmentajaa, noin ei kait sitä huvikseen tehdä. Se olisi täysin edesvastuutonta seuraa ja valmentajaa kohtaan. Eli ensimmäisenä pitää olla se nimi, joka on parempi vaihtoehto, kuin mitä Pikkarainen on, valmentamaan IFK:a.
Toiseksi, pelaajilta tai muulta valmennukselta täytyy tulla omalla naamalla viesti, että nyt joku keulii pahasti. Tai joku selvä sopimusrikko. Nimimerkin takaa huutelu on tasan yhtä tyhjän kanssa, kannattaisi energia säästää käpyjen heittelyyn raikkaassa ulkoilmassa. Näyttäis pelikin paremmalta. Mutta totuus on muutaman tunnin päässä, sitten nähdään, missä mennään.