Olisiko esim. eilen "pitänyt mukautua vastustajan peliin"? Olisiko esim. Tapparaa vastaan pitänyt panna kilpparia maalin eteen? IFK:han on kaikesta sekavuudesta huolimatta esittänyt jopa variaatioita; hidastetaan kun pitää koota porukka kasaan ja ajoittan haetaan pitkällä vauhtiin (josta onkin tullut hyvä määrä läpiajoja/vastaiskuja, mutta varjopuolena myös pitkiä ja roiskimista).
Valmennuksella on iso vaikutus peliin, mutta mun mielestä on ihan fiksua, että tolla materiaalilla ei lähdetä liikoja muuttelemaan omaa pelitapaa vastustajan mukaisesti. Jätetään se heikommilla kokoonpanoilla operoiville, jotka tekevät sitä pakon edessä.
Jep, Jalosella oli jo kolme kultaa taskussa kun tuli IFK:hon. Jalonen sai toki aika karmivan nipun ekalle kaudelleen, mutta sai rauhassa tehdä hommiaan. Ja itse asiassa pienestä oli kiinni, ettei olisi jääneet hommat puolitiehen KOLMANNELLA Jalosen kaudella (kiitos Riksman!).
Ni että sementoidaan kokoonpanot heti kauden alussa ja "näillä mennään"?
...Mutta sitten seuraavassa lauseessa oletkin jo tuomassa nuoria kokoonpanoon, vaikka kokoonpanoa ei saisi "vaihtaa jatkuvasti"?
Etenkin kun joukkue puristi mailaa, on mun mielestä tärkeää, että kokoonpanossa on kokeneita pelaajia, jotka on ennenkin olleet pahoissa paikoissa. Toki muakin vituttanut katsoa esim. kapteenin sekoilua tuolla kentällä, mutta kyllä se paniikki ja epävarmuus olisi ihan next levelillä, jos sinne yhtäkkiä ilman loukkeja tuotaisiin kentällinen junnuja kokeneiden kavereiden tilalle.
Kyllä, siis aivan varmasti on lukenut...Jos tuo ei ollut kieliposkella heitetty läppä niin kyseenalaistan sun mielenterveyden.
Aah, Nybondaksen haamu. Nyt se jopa yrittää estää menestyksen olemalla antamatta junnuja liigan käyttöön! Saatanan karavaanari!
Ässät otti just kakkoseen JYP:ltä himassaan. Päävalmentajanaan Selin. En edes jaksa mennä vertailemaan tämän hetken maali- tai piste-eroja. Ei nää kaudet koskaan ole vertailukelpoisia keskenään; oma jengi eri, vastustajan jengit eri, vastakkain pelatut matsit eri, valmentajat eri...
EDIT: Ensin anteeksi, että viestini karkasi ennenaikaisesti näppikseltä! Siksi korjaus.
Kiitos
@Pekka Kaukalo, minulta nousee peukalo, kun kirjoitukseni saa tällaisia kommentteja.
En ole ihan ammattilainen näissä lainauksissa ja useat lainauksesi vaikeuttavat vastaamistani ja toivottavasti emme saa modeja niskaamme (olen saanut moitteita siitä, että ei kappaleiden välillä ole tyhjiä rivejä. Olen kuitenkin lukenut 2-3 Nobel-palkintojen saajien kirjoja, joissa on pitkiäkin kappaleita ilman tyhjiä rivejä, esim. Isaac Bashevits-Singer).
Ensimmäiseen kohtaan:
Ilmaisin itseäni ehkä hieman epämääräisesti, mutta mukautuminen ei mielestäni tarkoita, että pelataan vastustajan taktiikan mukaisesti, vaan scoutataan vastustajan peli ennen ottelua ja valitaan taktiikka sen mukaisesti, mutta pelataan aina "omaa" peliä. Ymmärsin, että Jääskä olisi jossakin haastattelussa todennut, ettei näin tehty, mutta se on vaikea uskoa.
En ikinä valmentajana suostuisi siihen, että umpimähkään mennään vain pelaamaan.
Olemme aika pitkälti samaa mieltä tässä asiassa.
Toinen kohta: Minä kyllä huomioisin vastustajan peliä, joten tästä hieman eri mieltä.
Kohta kolme: Jalonen oli todella jo valmis valmentaja tullessaan ja meriittejä oli esittää. Tätä ei voi sanoa Pikkaraisesta ja olemme siis samaa mieltä. Enkä usko Pikkaraisen yltävän ihan samaan. Ensi keväänä nähdään osittain missä mennään.
Neljä: Ihanne olisi, että voisi sementoida, mutta se nyt ei edes teoriassa ole mahdollista, kun tiedämme, että loukkaantumisia tulee lähes aina. Tietty lukitus on toki hyvä sillä silloin pelaajat oppivat tuntemaan omat ketjukaverinsa, mutta toki pitää olla muitakin variaatioita kaiken varalle.
Jatkuvalla kokoonpanojen vaihtamisella (kuten Törmänen teki ainakin eräällä kaudella - ei tainnut olla yhtäkään pelaajaa, jolla ei olisi ollut useita ketjukavereita) pelaajat eivät enää tiedä mitä heiltä odotetaan, eivätkä tiedä kuka seuraavaksi on vieressä.
Kohdat viisi ja kuusi: Aivan. On niitä junioreita aikaisemminkin otettu jopa kokonaisena ketjuna herättämään joukkuetta. En tiedä minkä ikäinen olet ja oletko sellaista kokenut, mutta minä olen. Ja se herättää helposti kokeneemmat huomaamaan, ettei heidän paikkansa ole sementoitu.
Uskon, että Engbergin pelit ovat vaikuttaneet juuri tällä tavoin, mutta toivon myös että hän saa jatkaa joukkueessa.
Näin ei käynyt näköjään Winbergin osalta eikä myöskään Ulanderin, joka kyllä on saanut pelejä, mutta istunut niissä penkillä, joka varmasti on turhauttavaa.
Seitsemän: Varmasti osittain läppänä, mutta kyllä kyseenalaistan tuon juniorien kokeilematta jättämisen, sillä he saattavat jatkossa olla tärkeässä roolissa muissa joukkueissa. Mielenterveydelläni tähän tuskin on osuutta, vaikka höperö saatan ollakin.
Kohta kahdeksan:
En koskaan ole Nybondasta haukkunut karavaanariksi, enkä pahemmin muutenkaan. Hän ei mielestäni kuitenkaan ihan onnistunut edellisessä hommassaan, mutta kommenttini oli hieman oikaistu. Oletan, että HIFK:n organisaatiolle on erittäin tärkeää osoittaa, että myös junioritoiminnassa ollaan leveästi pyrkimässä menestykseen. Se ei kuitenkaan saa olla este edareiden menestykselle.
Viimeinen kohta (huh): Olen ihan samaa mieltä kanssasi, ettei kausia voi verrata täysin keskenään, mutta menestyksen odotusarvo on kuitenkin verrattavissa. Kyllä valmentajia verrataan myös esim. mestaruuksien määrässä, joten...
Toivottavasti sinulla ei ole jotain kengässä tai hampaankolossa minua vastaan. Jos on ehdotan, että kerrot sen suoraan, niin voimme välttyä jatkossa juupas-eipäs väittelystä, kun kuitenkin olemme pitkälti samaa mieltä ja kannatamme samaa punaista.