Jarno Pikkarainen HIFK:n päävalmentajana

  • 392 859
  • 2 227

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Siirrän keskustelua Pikkaraisesta tänne hänen omaan ketjuunsa, kun hänelle on oma ketjukin (jostain syystä mulle näkyy esikatselussa joku ihan muu viesti kuin lainaukseni, mutta linkistä avautuu kyllä @Postinjakaja n viesti, mihin tässä osittain vastaan).

Jotenkin omituinen tämä keskustelu siitä, sopiiko Pikkarainen taitopelaajille vai ei. Ensinnäkin, kovinkaan moni palstalle aktiivisesti kirjoittava ei tunne Pikkaraista yhtään. Toisekseen, vaikka tuntisikin siviilissä, harvempi niistäkään tietää, millainen Pike on duunissa. Kolmanneksi, tilanteet muuttuu ja ihmiset reagoivat niihin eri tavalla, myös Pikkarainen. Eli, käytännössä ainoastaan HIFK:ssa Pikkaraisen päävalmentajakauden aikana pelanneet pelaajat voisivat antaa kaikkein lähimmäksi osuvan analyysin. Ja kun huomioidaan viime kauden tilanne, Selinin potkut, lyhyt ajanjakso HIFK-peräsimessä runkosarjan lopussa ja pleijarit, oikeastaan vain tämän kauden HIFK:ssa pelaavat ovat oikeita henkilöitä kertomaan Pikkaraisesta enemmän.

Suurimmalla osalla käsitykset Pikkaraisesta ovat syntyneet median välityksellä, missä ei sinänsä ole mitään vikaa ja koskee myös itseäni. Ainoa vain, että ihmiset tulkitsevat asioita eri tavalla ja anteeksi nyt vain, osa ihan väärin, kuka mistäkin syystä. Koska Jarno Pikkarainen on isokokoinen äijä ja veti kerran sitä jotain kännissä kauden aikana ollutta joukkueensa kapteenia neppariin (en hyväksy väkivaltaa ja nolo insidentti), hänen on oltava tietynlainen ihminen. Ja vaikka tästä Mikkelin insidentistä olisikin päästy yli, jäljelle jää edelleen iso koko, juntti fleda ja matala ääni. Hänen on siis pakko olla ns. kova jätkä. Ja tämän perusteella sitten tehdään arvioita siitä, miten hän joukkuetta johtaa ja valmentaa yksilöitä. Entäpä, jos Pikkarainen onkin isosta koostaan huolimatta ihan jäätävä pehmo, herkkä mies, joka ei erityisemmin nauti siitä, että joutuu korottamaan ääntään? Muuttuisiko ihmisten mielikuva myös taitopelaajien valmentamisesta? Pikkarainenhan on mulle kantautuneiden puheiden mukaan aina ollut ihmisläheinen koutsi, myös silloin, kun tuli se isompi ylilyönti.

Kaikilla ihmisillä on puutteita, myös Pikkaraisella. Olisihan se masentavaakin, jos Pikkarainen olisi nyt uransa huipulla ja huomisesta eteenpäin suunta olisi vain alaspäin. Ja sama koskisi tietysti kaikkia muitakin ihmisiä. Täällä vedetään niin paljon mutkia suoraksi ja lähestytään asioita mustavalkoisesti, että välillä on oikeasti pakko miettiä, onko jengi ihan tosissaan. Enkä nyt tarkoita esim. lainaamaani kirjoittajaa ollenkaan. Jos ihmiset olisivat robotteja ja koutsit syöttäisivät ennen peliä jonkun koodin atk:lle ja tökkäisivät vaikka muistitikun kulloisenkin pelaajan hanuriin, olisi helpompi tehdä mustavalkoisia analyysejä. Päävalmentaja vastaa koko joukkueesta ja ikävä tosiasia on, että aina ei voida huomioida ihan jokaisen yksilöllisiä tarpeita jokaisella hetkellä. Kuten joku kirjoittikin, ei pelaajaprofiili ole se olennaisin tekijä, vaan ihmisen persoona. Joillain ihmisillä kemiat kohtaavat helpommin kuin toisilla ja tällöin kaikenlaisten viestien jakeluun meneminen on yleensä helpompaa ja tuloksia ja kehitystä on helpompi kaivaa esillekin. Mutta se ei koske kaikkia. Toiset kyseenalaistavat helpommin asioita, toiset vetävät ohjeistetun 50 punnerruksen sijasta joka kerta vain 45 punnerrusta koska voivat, toisilla kaukalon ulkopuoliset asiat jäävät päähän myös hallille mentäessä, jne. Ja kaikkien näiden ihmisten tekemiset ja tekemättä jättämiset vaikuttavat muihin.

Kannattaa katsoa eilinen lehdistötilaisuus ja kuunnella Pikkaraisen kommentit ajatuksella. Sieltä tulee paljonkin asiaa tälläkin palstalla mietittyihin kysymyksiin. Ja Pikkarainen sanoo ihan suoraan, ettei peli ole vielä sillä tasolla, millä sen pitäisi olla. Itse tulkitsen asian niin, ettei Pikkarainen ole kokonaisuuteen tyytyväinen, vaikka yksittäisiin asioihin voi ollakin. Tarkoitus on lukita ketjuja ja saada ketjujen rutiinitasoja nostettua, mutta kuten kaikki varmasti ymmärrämme, se ei ole yksin valmennuksen käsissä. Lohduttavaa pitäisi olla se, että Pikkarainen vaikuttaa tietävän, mitä asioita pitää pelissä vielä kehittää, joten on hyvin todennäköistä, että näihin asioihin kiinnitetään kyllä huomiota ja asioita yritetään korjata, jotta voidaan pelata ehjä 60 min. Toivottavasti joukkue pysyy ehjänä eikä taas tule jollekin jotain ja on taas pakko tehdä muutoksia ja aika loppuu lopulta kesken. Siihen, pelaako mm. Sallinen laidassa vai keskellä vaikuttaa varmasti muiden senttereiden tilanne. Itse kuitenkin tulkitsin Pikkaraisen sanomiset niin, että Sallinen pelaa laidassa, jos se vain on kokonaisuuden kannalta järkevää. Ja siihen kokonaisuuteen vaikuttaa noin parinkymmenen muun pelaajan tilanne. Onneksi pelien keskelläkin voi tehdä muutoksia ja nämä reagoinnit lisääntyvät varmasti, kun pleijarit alkaa ja jos tilanne niin vaatii.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Niin siis @BOL minä vastasin myös väitteeseen sopiiko Pikkaraiselle taitopelaajat vai. Ymmärrän vastaavasi koko ketjuun, mutta kummallista linkittää juuri mun Pikkaraista puolusteleva viesti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin siis @BOL minä vastasin myös väitteeseen sopiiko Pikkaraiselle taitopelaajat vai. Ymmärrän vastaavasi koko ketjuun, mutta kummallista linkittää juuri mun Pikkaraista puolusteleva viesti.

Ymmärrän yskäsi ja pahoitteluni, jos viestistäni tuli huonot vibat. Se ei ollut tarkoitukseni. Lainaamani viestisi alussa oli kuitenkin asioita, joita halusin kommentoida. Kirjoitin viestini alkuun, että kommentoin osittain lainattua viestiä.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Mua itseäni henkilökohtaisesti vituttaa tuo kirveiden kaivoon heittely aina tiettyjen aallonpohjien kohdalla. Sitten pitäisi aina kenkiä koutsit ja kaikki. Uusi tilalle, kolmen pelin tappioputki ja taas pitäisi koko henkilökunnan vaihtua?

Tunnen piston sydämessäni, sillä olen itse vähän tuuliviiri mitä tulee uskoon ja toivoon. Aallonharjalla mestaruus tuoksuu valovuoden päähän, mutta aallonpohjalla tuntuu että kaikki on turhaa, pelaajat pelkkiä kellokorttityöntekijöitä ja seuran vaatimustaso ja urheilullisuus pohjamudissa. Mutta en minä sentään sorru vaatimaan koutsin kenkimistä, muistaakseni en sitä vaatinut edes Raivon ja Sopan aikoina. Sen sijaan minulle iskee vahvasti päälle "miksei niitä laivan päivänselviä reikiä tilkitty jo ennen kauden alkua" -moodi. Eli miksei hankittu "Sulakia" jo ennen kauden alkua, esim. Laakson tai Lyytisen sijaan. Tai miksei ole vieläkään hommattu henkistä valmentajaa, tai perinpohjin selvitetty sairasteluiden perimmäinen syy, ja tehty asialle jotain.

Enkä ole huomannut juurikaan tällaista potkujen vaatimisen mentaliteettia muutenkaan palstalla. Kuka nyt ei ottaisi tilalle jompaakumpaa Jalosta jos se olisi mahdollista, me Pikkaraisen puolustajatkin varmasti niin tekisimme. Mutta peräänkuuluttaisin nyt vähän todisteita näiden väitteiden tueksi. Kuinka moni on aidosti vaatinut potkuja Pikkaraiselle jokaisen hävityn pelin jälkeen? Onko näitä trollinimimerkkejä enemmän kuin 2-3? Ja eikö ne parit trollit voi vain ignoroida, sen sijaan että leimaisi kaikki allonpohjalla pettymystään purkavat saman "kaikki on paskaa" ja "kaikille kenkää" -lokeron alle?

Moni kirjoittaja vaatii toki ensi kaudeksi parempaa valmennusta, jos tämä osoittautuu puutteelliseksi (esim. jos tulee tappio jo puolivälierissä, tai jos tulee rumasti turpaan semifinaaleissa ja jäädään täysin aseitta tällä loistavalla kokoonpanolla). Se on minusta aivan perusteltu vaatimus ja näkemys, mutta toivon tottakai, ettei tuo skenaario toteudu. Jos toteutuu, täytyy mielestäni tehdä peliliikkeitä kauden päätteeksi. Mutta sen aika ei tietenkään ole kesken kauden.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Omien kirjoitusten analysointia.

Enkä ole huomannut juurikaan tällaista potkujen vaatimisen mentaliteettia muutenkaan palstalla. Kuka nyt ei ottaisi tilalle jompaakumpaa Jalosta jos se olisi mahdollista, me Pikkaraisen puolustajatkin varmasti niin tekisimme. Mutta peräänkuuluttaisin nyt vähän todisteita näiden väitteiden tueksi. Kuinka moni on aidosti vaatinut potkuja Pikkaraiselle jokaisen hävityn pelin jälkeen? Onko näitä trollinimimerkkejä enemmän kuin 2-3? Ja eikö ne parit trollit voi vain ignoroida, sen sijaan että leimaisi kaikki allonpohjalla pettymystään purkavat saman "kaikki on paskaa" ja "kaikille kenkää" -lokeron alle?

Moni kirjoittaja vaatii toki ensi kaudeksi parempaa valmennusta, jos tämä osoittautuu puutteelliseksi (esim. jos tulee tappio jo puolivälierissä, tai jos tulee rumasti turpaan semifinaaleissa ja jäädään täysin aseitta tällä loistavalla kokoonpanolla). Se on minusta aivan perusteltu vaatimus ja näkemys, mutta toivon tottakai, ettei tuo skenaario toteudu. Jos toteutuu, täytyy mielestäni tehdä peliliikkeitä kauden päätteeksi. Mutta sen aika ei tietenkään ole kesken kauden.
Toistan tuon kännykällä räpsyttelyni: En kyllä tiedä mitä palstaa olet lukenut, jos et ole huomannut "potkujen vaatimisen mentaliteettia" tällä palstalla.

Kukaan yksittäinen kirjoittaja on tuskin jokaisen hävityn pelin jälkeen vaatinut potkuja, mutta lähestulkoon jokaisen hävityn jälkeen joku on ollut vaatimassa potkuja ja hienosti porukka beesannut tykkäilemällä. Todisteiden vaatiminen on tässä kohtaa oman työn kesken jättämistä: suoria ja epäsuoria potkuvaatimuksia on satanut useampi ketju täyteen tasaista tahtia koko kauden ajan. Suosittelen aloittamaan ketjuista "vitutus", "potkut" ja tämä, sekä kurkkaamaan otteluseurantaan (muutama sata sivua kahlattavana).

Jos potkuja vaatimalla pääsee trolliksi niin aika trollivoittoista porukkaa – mutta tämän lienee moni palstaa lukenut jo huomannutkin. Tilalle on vaadittu kaikkea Tirkkosesta Helmiseen.

Myös itse olin jossain kohtaa sitä mieltä, että mikäli peli ei tuosta parane ja tiputaan paskalla pelillä ennen finaaleja, koutsia on vaihdettava. Olen yhä sitä mieltä, mutten jaksa lainata tähän itseäni.
 

Vilja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä, mitä tästä Pikkaraisesta olisi mieltä valmentajana vaikka kilometrejä alkaa olla jo analyysiin riittävästi takana. Varmaan ”lopullisen” mielipiteen pystyy muodostamaan vasta pleijareiden jälkeen. Kehen vaihtaisi nykyliigasta?

Mutta yksi asia, mistä pidän on tuo tietty suoraselkäisyys. Puhisee matsin aikana kuin vesipuhveli, mutta lehdistötilaisuudessa esiintyy rehdisti, eikä vikise ja valita niin kuin monet muut (Kummeliukkeli, Virta jne). Äijä.
 

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä mitä Pikkarainen miettii strategisesti tulevia pleijareita ajatellen. Mielestäni nyt jokainen piste on elintärkeä ettei nyt päädytä katasrofiin, eli sääleihin ja tiputa siellä... niin vähän jää kaivelemaan että onko nyt kyse näistä loukeista ym, vai sittenkin vastustajan valmennuksen paremmuudesta... Vai olisko niin että Pikkarainen haluaa nyt vaan mahdollisimman monta peliä alle ja pitkän kaavan kautta sinne finaalin. :)

Itse pelaisin vähän varmemman päälle. Kyllähän tuolla nipulla pitäisi osata varmistaa sijoitus kuuden parhaan joukossa hyvissä ajoin. Kärpät ja Tappara pystyvät jo tällä hetkellä rauhassa valmistautumaan kuntoharjoittelun ym kannalta puolivälieriin samalla kun IFK yrittää selviytyä hengissä seuraavaan päivään.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
En keksi kovinkaan monta valmentajaa joka kykenisi IFKn tämän kauden materiaalilla operoivan joukkueen säälipleijareihin viemään niin kuin nyt näyttää, joten vahvaa tekemistä Pikkarainen.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Koko kausi on tullut paskaa niskaan tuon syyntakeettoman päävalmentajamme kykyjen kyseenalaistamisesta eikä muutosta näy. Katsoi asiaa mistä näkökulmasta tahansa.
 

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
En keksi kovinkaan monta valmentajaa joka kykenisi IFKn tämän kauden materiaalilla operoivan joukkueen säälipleijareihin viemään niin kuin nyt näyttää, joten vahvaa tekemistä Pikkarainen.

Selin taisi olla tästä kaksikosta se parempi valmentaja. No, sääleissä pääsevät ehkä ottamaan mittaa toisistaan. Tähtikoutsit vastakkain.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Voisiko tälle hienolle miehelle tehdä pitkä jatkosopimus? Vakuttaavaa että näin huonolla materiaalilla hävitään vaan kolmella maalilla suurseura Kookoolle.
 
En keksi kovinkaan monta valmentajaa joka kykenisi IFKn tämän kauden materiaalilla operoivan joukkueen säälipleijareihin viemään niin kuin nyt näyttää, joten vahvaa tekemistä Pikkarainen.

No kyllä mä uskon että monikin, ei se materiaali nyt niin huono ole että sillä useimmilla koutseilla jäätäisi ulos kokonaan pleijareista.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Selin taisi olla tästä kaksikosta se parempi valmentaja. No, sääleissä pääsevät ehkä ottamaan mittaa toisistaan. Tähtikoutsit vastakkain.

Näin itsekin ajattelen. Pikkarainen pääsi vetämään pleijarit Selinin pohjilta ja Nieminen oli vielä kokemattomampi.
 

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
En tiedä Pikkaraisesta, mutta se henkinen valmentaja ihan oikeasti tarvitaan ja aivan vitun äkkiä.

Eiköhän se henkinen lukko aukeaisi sillä hetkellä, kun Pikkarainen potkittaisi helvettiin. Mutta Salmelaisella on pitkäkestoinen kehityssuunnitelma, kuulemma.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onhan tämäkin saavutus että kuinka tuon tasoinen materiaali saadaan pelaan näin heikosti. Saavutus sekin. En sitten tiedä saako tällä Kallu Nummisen palkintoa.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
En sitten tiedä saako tällä Kallu Nummisen palkintoa.
Saa ”Jarno Pikkarainen-muistopalkinnon” parhaasta corsista, katsojaystävällisestä jääkiekosta sekä helvetin monesta vääryydellä hävitystä pelistä.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Olen ollut itse aika pro-Pikkarainen, mutta nyt alkaa usko loppumaan. Tuon materiaalin saaminen pelaamaan noin äärettömän keskinkertaista, häilyvää ja jopa täysin paskaa lätkää ei kerro valmentajasta hyvää.

Ikävä sanoa, mutta ei nyt toimi.
 

Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Lohduttavaa pitäisi olla se, että Pikkarainen vaikuttaa tietävän, mitä asioita pitää pelissä vielä kehittää, joten on hyvin todennäköistä, että näihin asioihin kiinnitetään kyllä huomiota ja asioita yritetään korjata, jotta voidaan pelata ehjä 60 min.
No ton varmaan pitäisi olla lohduttavaa. Olen varmaan vaan katsonut vahingossa eri pelejä.

Jos on heikko jengi, on odotettavissa ettei peli aina voi kulkea niin hyvin. Jos on PERHANA noin kova ja kallis jengi joka ei veny juuri koskaan vaan fanina joutuu turhaan kädet ristissä toivomaan että kun pelaisivat edes tasollaan. Silloinkin voitettais kaikki ynnämuut joukkueet. Jos koko ajan alisuoritetaan niin miksei jossain vaiheessa saa sanoa ettei keisarilla ole vaatteita? Pitäiskö mun olla pelaaja? Valmentaja? Huoltaja? Tuntea läheisesti pelaajia jotka kertoo mulle miten helly ja lutuinen Pikkarainen on?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös