Niin siis tällä viittaan Jatkiksessa erinäisten nimimerkkien esittämiin teorioihin miksei Kangasniemi pelannut ensin viime (jengi epäili sen liittyvän tähän huumetuomiokeissiin) ja sitten tällä kaudella joku sanoi, että Iikka olisi sanonut pahasti kopissa.
Hyvä, että pidät tuollaisi arvailuja mauttomina. Itsekin pidin varsinkin tuota Iikan huumeukoksi leimaamista ja vituttaa, kun asiat lähtee täällä vähän laukalle fanien toimesta. Kaivaisin ne nimimerkit viime kaudelta jos jaksaisin. Saisi tulla kunnon bänniä.
Mutts yritin nyt vielä löytää muita todistelta kuin Case Kangasniemi sille, ettei Pikkaraiselle sovi taitopelaajat, mutta en nyt vain löydä.
Toki tuollaisen väitteen tueksi toivoisi niitä viestejä, missä näitä arvailuja on esitetty. Itse olen siinä määrin puukäsi digidigin kanssa, että itse en onnistunut löytämään yhtään viestiä, jossa olisi leikitelty ajatuksella Kangasniemestä huumeukkona. Tämä ei missään nimessä tarkoita, etteikö tällaisia viestejä olisi olemassa. Tämä ei kuitenkaan liity millään tavalla Leskisen penkittämiseen 3.3.2020.
Saarinen on myös taitopelaajaksi pärjännyt aika hyvin. Eikä tuo M.Keräsen suorituskaan huono ole siihen nähden, että saa vähemmän peliaikaa kuin jossain KooKoossa aikoinaan. Muistetaan, että nää pikkuseuroista siirtyvät kaverit sai siellä pelata niin paljon kuin sielu sietää. Nyt pitää sopeutua kolmen nimivahvan ketjun peliin (silloin kuin kaikki ehjinä). Musta Pikkarainen on itse asiassa tehnyt erinomaista duunia miten vähän on starapelaajat suoristanut selkäänsä vähäisen peliajan takia. On nähty täällä kun maakuntien starbat on tyytymättömiä peliaikaansa.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, myös Nyba voitti aikanaan mestaruuden. Ei hänen aikakauttansa silti voida pitää mitenkään menestyksekkäänä. Tämä ihan puhtaana analogiana Saariseen ja M. Keräseen. Se, että kahden taitopelaajan voidaan nähdä suorittavan tasollaan, lähes tasollaan tai jopa ylisuorittavan ei sinänsä ole mitenkään poikkeuksellista, siitä ei silloin voida vetää johtopäätöstä, että taitopelaajat sopivat pelaajatyyppinä valmentajalle x. Sen sijaan se, että kaksi korkean profiilin taitopelaajaa joutuu poppareille saman kauden eri vaiheissa valmentajan y toimesta ei ole ihan joka kausi toistuva tapahtumasarja. Ei siitäkään voida suoraan vetää johtopäätöstä, etteivätkö taitopelaajat profiililtaan sopisi valmentajalle y, mutta kyllä se kysymyksiä herättää. Toisaalta, ei kai kukaan ole väittänytkään, että taitopelaajat eivät sopisi valmentajalle y.
Kousa taitaa muuten vielä olla pakkien pistepörssissä 6. kuten oli viime kauden päätteksi runkosarjassa. Puolustusduuni on musta heikentynyt viime kaudesta, joka on kummallista jos ja kerran Piken vahvuus on tuossa raastavassa duunarikiekossa?
Kuten itsekin yllä kirjoitat, on Kousan taso laskenut viime kaudesta. Se, että ongelmat ovat erityisesti puolustuspelissä ei muuta millään tavalla sitä, että Kousa on taitopelaaja, ei fyysinen puolustaja. Kuulemieni juttujen perusteella vielä asenteeltaan vanhanliiton taitopelaajan perikuva. Miehen paremmin tuntevat vahvistakoon tai kumotkoon. Joka tapauksessa se, että joukkueen johtavan kiekollisen puolustajan taso laskee, vieläpä melko radikaalisti, kertoo siitä, että kaikki ei hänenkään kohdallaan ole aivan ideallisti. Tässä siis edelleen yksi taitopelaaja joka selvästi alisuorittaa Pikkaraisen joukkueessa.
Lyytisen pisteet on aika linjassa sen uran kanssa poislukien maalinteko. Kundi tosin itse puhui haastattelussa syyskauden itseluottamuksen puutteesta ja miten valmennus auttoi sen löytämisessä.
Kyllähän Lyytinen on kahdella edellisellä Liiga-kaudellaan tehnyt, jos ei nyt huomattavasti, niin silti jonkin verran enemmän pisteitä kuin tällä kaudella. Tämän lisäksi miehen maalimäärä on laskemaan päin. Vaikka mies paljon tekeekin hyvää kentällä, niin kyllähän kiekollisen pelin virheet ovat olleet silmiin pistäviä. Ja kyse tuntuu ennen kaikkea olevan korvien välin ongelmasta, ei rajallisista lajitaidoista. Kiekollisena puolustajan Joonas Lyytinen on, ainakin minun silmin katsottuna ollut raju pettymys tällä kaudella. Onko sitten hankittu väärä mies väärään rooliin vai onko valmennus ajanut pelaamisen enemmän Vito Varakasmaiseksi peruspakiksi. Tiedä häntä, mutta ei Pikkarainen ainakaan Lyytisen taito-ominaisuuksia ole saanut kukoistamaan.
Olisko nyt kuitenkin niin, ettei Kangasniemi saanut tervettä kesää alle ja kausi lähti paskasti ja etsii vieläkin sitä rytmiä tuolla Ruotsissa? Meillä taas ei ollut tässä pienessä kriisissä varaa odotella sitä rytmin löytymistä vaan piti saada rahaa Tyrväiseen?
En todella osaa sanoa olisko niin. Siksi en viitsi näillä asioilla lähteä arvuuttelemaankaan. Tämä on mielestäni kovin huvittavaa tällä palstalla nykypäivänä. Jos joku asia vähänkin menee IFK:ssa pieleen, rakennetaan vaikka minkälaisia siltoja siitä, miten Leskistä sattui sillon ja tällöin, minkä jälkeen oli juteltu lääkärin kanssa, joka kirjoitti todistuksen valmentajalle, joka keskusteli Leskisen kanssa ja sopi yhdessä, että levätään nyt vähän aikaa ja miten koko joukkue tuki tätä päätöstä. Mikään tosiseikka ei tue tätä ajatuskulkua, mutta ei se estä sen esittämistä, mikäli sen avulla saadaan IFK ja/tai sen toimihenkilöt esitettyä paremmassa valossa kuin faktat antaisivat ymmärtää. Ja kyllä, tiedostan, että tämä sama skenaarioiden rakentelu toimii myös toiseen suuntaan. Kaikki mikä on ruskeaa on paskaa, kun kyse on IFK:sta.
Tulkaa nyt joku kertomaan mulle, jos Leskisellä on jotain pientä vammaa, miksi sitä ei kerrota ihan samalla tavalla kuin muiden pelaajien kohdalla? Tai, jos Leskinen ei vielä ole täydessä kunnossa, miksi se on viilettänyt jo useamman pelin vajaakuntoisena kaukalossa?
Sinänsä hassua muuten, että täällä palstalla on jo todettu, kuinka Pikkarainen ei osaa käsitellä taitopelaajia ja Kangasniemi olisi asian osalta jotenkin merkityksellinen hahmo. Niin ne palstatotuudet alkavat elämään.
Edit. Ja lisätään vielä, että uskon kuitenkin esimerkiksi Kojon soveltuvan paremmin tuolle materiaalille jos vain olisi saatavissa vaikka ensi kaudeksi. Mutta ei taida olla.
Tältä osin olemme samaa mieltä. Toki itse pidän Kojoa niin monta kertaluokkaa parempana valmentajana kuin Pikkaraista, että uskoisin kaikkien materiaalien sopivan hänelle paremmin kuin Pikelle. Valitettavan paljon tällä, ja oletettavasti ensi, kaudella annetaan tasoitusta valmentajan osalta useille muille kärkiseuroille.