Twite kirjoitti:
Luulisi että Suomeen löytyy 7 asiallista otteluvalvojaa ja pari varalle.
Luulisi, että löytyisi vaikka 5 asiallista erotuomaria, mutta vaikealta tuntuu sekin.
Hyvä esimerkki otteluvalvojan toiminnasta on raportti Laine/Kivenmäki -tapauksesta, jossa valvoja kertoo tilanteen täysin toisin, kuin mitä videolta näkyy. Otteluvalvojat kuuluvat siihen aikaan, jolloin tuomareita oli vain kaksi ja jos toinen oli joukkueen A puolella, niin toinen kannatti joukkuetta B. Siinä sitten nokiteltiin. Toisin sanoen, jääkiekko ei ole enää mitään tehtaan porukan harrastetouhua, vaan ihan miljoonaluokan bisnestä, hei.
Master God kirjoitti:
Mutta minä kaipaisin myös ihan asiallista keskustelua siitä, olisiko tällaisessa videoraadissa kyse loppujen lopuksi vain resurssien haaskaamisesta, vai saataisiinko sillä jotain todellista aikaan. Kuinka paljon tällaisia täysin raportoimattomia tapauksia loppujen lopuksi tulee? Siis sellaisia, joita ei huomaa tuomari eikä otteluvalvoja, eikä kumpikaan joukkueista tee raporttia.
Ei olisi resurssien haaskaamista, päinvastoin. Videoraadille annettaisiin oikeudet päättää kaikista tuomioista, joita jälkeenpäin voidaan tuomita/muuttaa. Esim seuraavia:
1. Maalintekijät ja syöttäjät
2. Peli- ja ottelurangaistukset
3. Tappeluissa muuttaa tuomarin näkemys aloittajasta
4. Filmaaminen (tästä rangaistukset NHL-tyyliin, pelikieltoa ja sakkoa)
5. Kaukalon ulkopuoliset asiat
Uusi kurinpitoraati ei olisi mitään sivutoimista kikkailua, vaan päätoimista (ehkä osa-aikaista) hommaa, videohelvettiä ja liigan pitämistä tiukasti näppylöissä. Raadin tietoon kaikki tapahtumat tulevat juurikin siten, että se katselee kaikki pelit jälkikäteen videolta.
Master God kirjoitti:
Kuten mainitsin aiemmin, videoraati olisi ehkä jääkiekkoilulliselta kannalta paras ratkaisu, mutta kuinka paljon resursseja siihen vaaditaan suhteessa saavutettavaan hyötyyn? Ja millä taattaisiin yhtään sen parempi puolueettomuus kuin nykyisin, jossa "jotkut seurat" voivat kotiotteluissaan ohjailla otteluvalvojia miten tahtovat?
Raati kootaan siten, että puheenjohtajana toimii esim. Muukkonen. Raatiin kuuluu vaikka kuusi jäsentä, jotka seurat saavat nimittää. Toimikausi kestää vuoden, ja seuraavat jäsenet saavat nimittää ne seurat, joilla ei ollut edustajaa edellisenä vuonna. Koska raadilta vaaditaan enemmistöpäätös, ei puolueellisuutta pääse tapahtumaan.
Seura maksaa nimittämänsä edustajan palkasta puolet, ja SM-liiga puolet. Tämän järjestelmän hyöty suomalaiselle jääkiekolle olisi sanoinkuvaamattoman suuri. Vähintäänkin se poistaisi kaukalosta lieveilmiöt, joita on nyt alkanut sikiämään. Ensi kaudella tuomareiden sumutus on jo todellinen ongelma, jos jotain ei tehdä.