Jarmo Muukkosesta SM-liigan kurinpitopäällikkö

  • 597 551
  • 4 394

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Minun mielestäni päähän kohdistuva taklaus on sellainen, jossa taklaaja hyppää ja kyynär/olkapäällä osuu taklattavan päähän. Korjatkaa, jos olen väärässä. On typerää, jos jokaisesta pommista joka osuu kyyryssäluistelevaan pelaajaan aletaan jakelemaan tuomioita päähän kohdistuvan taklauksen mukaan.
Kuten tuossa aikaisemmin kirjoitin, niin sillä ei ole merkitystä millä korkeudella pää on, jos taklaus osuu päähän, niin se on silloin päähän kohdistunut taklaus. Säännön tarkoitus on vähentää pään ja niskan seudun vammoja. Jos kyyryssä olevaa pelaajaa saa taklata päähän, niin sääntö ei palvele tarkoitusta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuten tuossa aikaisemmin kirjoitin, niin sillä ei ole merkitystä millä korkeudella pää on, jos taklaus osuu päähän, niin se on silloin päähän kohdistunut taklaus. Säännön tarkoitus on vähentää pään ja niskan seudun vammoja. Jos kyyryssä olevaa pelaajaa saa taklata päähän, niin sääntö ei palvele tarkoitusta.
Juuri tuon takia tämä koko tulkinta on hanurista. Kyyryssä luistelevaa/kyyristyvää pelaajaa taklaava vastustaja on oitis lainsuojaton, vaikka ei tekisi mitään säännöissä kiellettyä. Samaan kategoriaan menee selästä taklaaminen SM-liigan nykytulkintojen mukaan. Jos hiukan kärjistetään, tässä olisi ollut sama lopputulos, jos Saarinen olisi luistellut samalla tavalla kyyryssä pää edellä paikallaan seisovaan Seikolaan ja lyönyt lopuksi kurpitsansa jäähän. Kai Muukkonen olisi siitäkin saanut sen kolme peliä kakkua.

On ihan eri asia kitkeä pois niitä oikeasti rumia taklauksia, joilla ei ole muuta funktiota kuin vahingoittaa vastustajaa. Niitä ovat ne kädet korkealla normaalissa luisteluasennossa tulevaa vastustajaa kohti vedettyjä ylikovia pommeja. Tässä ei vedetty ylikovaa, ei tähdätty päähän, ei yritetty vahingoittaa, eikä tultu kädet korkealla. Haluttiin vain pysäyttää laitaa pitkin tuleva vastustaja puhtaalla taklauksella.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
On ihan eri asia kitkeä pois niitä oikeasti rumia taklauksia, joilla ei ole muuta funktiota kuin vahingoittaa vastustajaa. Niitä ovat ne kädet korkealla normaalissa luisteluasennossa tulevaa vastustajaa kohti vedettyjä ylikovia pommeja. Tässä ei vedetty ylikovaa, ei tähdätty päähän, ei yritetty vahingoittaa, eikä tultu kädet korkealla. Haluttiin vain pysäyttää laitaa pitkin tuleva vastustaja puhtaalla taklauksella.
Loistava puheenvuoro.

Seikola sai siis kolme peliä siitä, että ei keskeyttänyt sinänsä ihan puhtaasti haettua taklausta. Erona Määtän taklaukseen on juuri se, että Määttä taklaa selkeästi "ylös".

Muukkonen antaa tässä kyllä ihmeellistä viestiä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Minun mielestäni päähän kohdistuva taklaus on sellainen, jossa taklaaja hyppää ja kyynär/olkapäällä osuu taklattavan päähän. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Olet väärässä. Se ei edellytä sen paremmin hyppyä, kuin kyynär-/olkapäällä osumistakaan. Se edellyttää päähän kohdistumista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mielenkiintoinen tuomio. Ymmärrän 3 peliä jos kyseessä oli hyppy ja kyynärpää osui käkättimeen. Jos ei osunut niin ihmettelen katseliko Muukkonen vanhaa Jenna Jamesonin pätkää vai tätä taklausta.

Perustelut ovat ihan linjassa. Jos et hyppää etkä vedä kyynärpäällä, selviät 1 pelillä. Jos hyppäät ja pistät vielä extraa kyynärillä niin tulee 2-3 lisää.

Ongelma kai tässä on siinä että hyppäsikö Seikola vai ei ja vetikö kyynärpäällä vai ei?
 

Epsri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mielestäni viesti on se, että tahallaan ja tarkoituksellisesti ei voi vastustajia ajaa kylmäksi, vaikka taklaisi miten.

Vahingossako niitä avojäätaklauksia sitten pitäisi ruveta antamaan? Ei ne vastustajat itsestään rinnuksille leviä?
Mielestäni tämä viesti oli hyvä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Vahingossako niitä avojäätaklauksia sitten pitäisi ruveta antamaan?
Tässähän ei puhuta ensinnäkään avojään taklauksesta ja toiseksi, avojään taklaus ei ole vastustajan tahallinen ja tarkoituksellinen loukkaannuttamisyritys. Toki se voi sitäkin olla ja silloin kuuluu sanktioida.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tässähän ei puhuta ensinnäkään avojään taklauksesta ja toiseksi, avojään taklaus ei ole vastustajan tahallinen ja tarkoituksellinen loukkaannuttamisyritys. Toki se voi sitäkin olla ja silloin kuuluu sanktioida.
Kyllä kuule jokeripelaajankin saa pysäyttää edestä tulevalla taklauksella. Laidassa tai avojäällä. Olen 99,9% varma, että se ei ollut tarkoituksellinen loukkaannuttamisyritys. Se 0,1% tulee Turku-taustasta.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Olen 99,9% varma, että se ei ollut tarkoituksellinen loukkaannuttamisyritys. Se 0,1% tulee Turku-taustasta.
Turkutaustoistasi huolimatta hyväksyn mielipiteesi. Seikola itse ja Muukkonen viestittää asiassa muuta, sillä on valitettavasti enemmän painoarvoa asiassa.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Turkutaustoistasi huolimatta hyväksyn mielipiteesi. Seikola itse ja Muukkonen viestittää asiassa muuta, sillä on valitettavasti enemmän painoarvoa asiassa.
Huh huh. Jos tuo taklaus oli mielestäsi "tahallinen vahingoittamisyritys" niin aika turha sun kanssa käydä vääntämään mistään.
 

temmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
kärpät
Kylläpä Jarmolla tuntuu linja heittävän aika pahasti. Taitaa olla parin Jokeri kannattajan kanssa ainoa joka on nähnyt nuita juttuja videolta. Yleensä ei kyllä tarvi valittaa pitkistä pelikielloista, tässä vaan paistaa pahasti joku muu läpi kuin linja veto. Voiko tosiaan vaikuttaa näin paljon mistä joukkueesta loukkaantuu tai kenen joukkueesta kolhija löytyy? Millähän konstilla eräs leuaton kaveri on saanut Jarmon näin hyvin puolelleen?
 

Melarus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olet väärässä. Se ei edellytä sen paremmin hyppyä, kuin kyynär-/olkapäällä osumistakaan. Se edellyttää päähän kohdistumista.

Pitää paikkansa hypyn ja kyynärpään osalta, mutta mielestäni sääntö pitäisi olla niin että se edellyttää kohdistamista. Tuo kohdistuminenhan voi olla juuri niin että toinen joko tulee pää alhaalla tai laskee päänsä. Kohdistamisessahan taas on selkeästi kyse tahallisuudesta.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Kylläpä Jarmolla tuntuu linja heittävän aika pahasti. Taitaa olla parin Jokeri kannattajan kanssa ainoa joka on nähnyt nuita juttuja videolta. Yleensä ei kyllä tarvi valittaa pitkistä pelikielloista, tässä vaan paistaa pahasti joku muu läpi kuin linja veto. Voiko tosiaan vaikuttaa näin paljon mistä joukkueesta loukkaantuu tai kenen joukkueesta kolhija löytyy? Millähän konstilla eräs leuaton kaveri on saanut Jarmon näin hyvin puolelleen?
Taas näitä... Kerropa nyt sitten mikä tuossa linjassa on vialla. Itsekään en ole samaa mieltä noista jutuista jotka Muukkosen päätökseen vaikuttivat korottavasti, eli hyppy ja kyynärpää päähän. En pystynyt niitä näkemään, mutta en tiedä mitä videoita Muukkosella oli. Sen sijaan linjaan olen tyytyväinen. Kerro siis minulle, mikä tuossa ei ole linjan mukaista.
 

lappee

Jäsen
Mielestäni viesti on se, että tahallaan ja tarkoituksellisesti ei voi vastustajia ajaa kylmäksi, vaikka taklaisi miten. Tuo on mielestäni hyvä viesti.
Kyllähän Mäki olisi silloin voinut myös väistää Löfmania eikä tarkoituksellisesti lähde ajamaan kylmäksi palaajaa joka ei ehkä näe koko taklaavaa pelaajaa.Ja jos sitten tähän Seikolan tapaukseen niin Jokeripelaaja luistelee pää alhaalla ja eihän niin saisi koskaan tehdä.Eli mielipiteeni on se että Seikolaa ei olisi pitänyt rangaista muuta kuin yhden pelin ottelurangaistuksella.
 

temmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
kärpät
Taas näitä... Kerropa nyt sitten mikä tuossa linjassa on vialla. Itsekään en ole samaa mieltä noista jutuista jotka Muukkosen päätökseen vaikuttivat korottavasti, eli hyppy ja kyynärpää päähän. En pystynyt niitä näkemään, mutta en tiedä mitä videoita Muukkosella oli. Sen sijaan linjaan olen tyytyväinen. Kerro siis minulle, mikä tuossa ei ole linjan mukaista.

Jospa tutustuisit Jarmon aikaisempiin päätöksiin vastaavista tilanteista. Huomaat vaarmasti itsekin,että tämä poikkeaa niistä. Ja auttaa vielä asiaa jos olet nähnyt tapaukset itsekin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tässä ei vedetty ylikovaa, ei tähdätty päähän, ei yritetty vahingoittaa, eikä tultu kädet korkealla. Haluttiin vain pysäyttää laitaa pitkin tuleva vastustaja puhtaalla taklauksella.

Tässä tapauksessa Muukkosen ja otteluvalvojan mukaan tehostettiin taklausta hypyllä ja kyynärpäällä, molemmat on selkeitä virheitä. Haluttiin pysäyttää laitaa pitkin etenevä vastustaja kovalla pommilla mutta ei osattu tehdä sitä puhtaasti, ei ainakaan siis Muukkosen ja otteluvalvojan näkemyksen mukaan osattu.
 
Viimeksi muokattu:

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Jospa tutustuisit Jarmon aikaisempiin päätöksiin vastaavista tilanteista. Huomaat vaarmasti itsekin,että tämä poikkeaa niistä. Ja auttaa vielä asiaa jos olet nähnyt tapaukset itsekin.
Olen tutustunut ja sen takia sanoinkin että oli linjakas/linjaus. Hypystä ja kyynärpäästä päähän extraa, selkeä homma. Kerro nyt mikä ei mennyt linjan mukaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jospa tutustuisit Jarmon aikaisempiin päätöksiin vastaavista tilanteista. Huomaat vaarmasti itsekin,että tämä poikkeaa niistä. Ja auttaa vielä asiaa jos olet nähnyt tapaukset itsekin.

Toisin kuin sinä, näyttää siltä että monet muut ovat tutkineet niitä ja vertaavat tätä siihen.

Itse et pysty vastaamaan kysymykseen, mikä _LINJASSA_ on vikana?

Siitä voidaan keskustella näkikö Muukkonen tilanteen väärin mutta johtopäätökset ovat linjakkaita.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tässä tapauksessa Muukkosen ja otteluvalvojan mukaan tehostettiin taklausta hypyllä ja kyynärpäällä, molemmat on selkeitä virheitä. Halutiin pysäyttää laitaa pitkin etevä vastustaja kovalla pommilla mutta ei osattu tehdä sitä puhtaasti, ei ainakaan siis Muukkosen ja otteluvalvojan näkemyksen mukaan osattu.
Tuo hyppy on perusteena surkea, koska sitä ei ollut olemassa. Taklausta ei tehostettu kyynärpäällä. Päinvastoin, Seikola vetää kyynärpäänsä kiinni kroppaan ennen taklausta. Muukkonen mokasi.
 

temmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
kärpät
Olen tutustunut ja sen takia sanoinkin että oli linjakas/linjaus. Hypystä ja kyynärpäästä päähän extraa, selkeä homma. Kerro nyt mikä ei mennyt linjan mukaan.

Vastaavista taklauksista on tullut se yksi, nyt kolme. Joidenkin mielestä linjassa minun ei. Eikö tuo aika selvää ole että hyppyä tai kyynärpää edellä menoa ei ole monikaan havainnut, sekä johonkin vielä unohtunut Saarisen oma puppelointi tilanteessa.
En ala enempää inttämään kun se ei johda mihinkään, toivottavasti pääset tilanteesta joskus kiinni.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Vastaavista taklauksista on tullut se yksi, nyt kolme. Joidenkin mielestä linjassa minun ei.
Pistätkö linkkiä sellaiseen kurinpitopäätökseen, jossa Muukkonen on todennut olleen hypyn ja kyynärpään päähän ja näistä ei ole annettu extraa. Itse en sellaista muista, mutta jos näitä on ollut, niin anna esimerkki.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Kun nuo perustelut katsoo niin pelikiellon pituus on ihan oikeutettu. Tosin kun noiden perustelujen mukaan Seikola hyppää ja vetää kyynerpäällä tahallaan päähän niin pelikieltoa voisi naphahtaa enemmänkin. Joku 5-6 peliä voisi olla ihan oikeutettu noista. Oudoksi asian toki tekee se että nuo perustelut eivät oikein istu tuohon Seikolan taklaukseen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kyllähän Mäki olisi silloin voinut myös väistää Löfmania eikä tarkoituksellisesti lähde ajamaan kylmäksi palaajaa joka ei ehkä näe koko taklaavaa pelaajaa.Ja jos sitten tähän Seikolan tapaukseen niin Jokeripelaaja luistelee pää alhaalla ja eihän niin saisi koskaan tehdä.Eli mielipiteeni on se että Seikolaa ei olisi pitänyt rangaista muuta kuin yhden pelin ottelurangaistuksella.

Siis silloinkin 1 peli olisi oikein jos tässäkin taklaajana olisi ollut Tomi Mäki ja taklattavana Löfman? Ja siis silloinkin kun Mäki olisi otteluvalvojan ja Muukkosen mukaan hypännyt ja taklannut kyynärpäällään Löfmania päähän?

Vastaavista taklauksista on tullut se yksi, nyt kolme. Joidenkin mielestä linjassa minun ei. Eikö tuo aika selvää ole että hyppyä tai kyynärpää edellä menoa ei ole monikaan havainnut, sekä johonkin vielä unohtunut Saarisen oma puppelointi tilanteessa.

Mutta kaksi puolueetonta tarkkailijaa Muukkonen ja otteluvalvoja on kumminkin nuo nähneet, niitä ei silti ole siis sinusta voinut tapahtua? Miksi Muukkonen ja otteluvalvoja olisi nuo keksineet jos niitä ei tapahtunut? Siksi että Muukkonen haluaa kiusata Ilvestä ja ennen kaikkea Seikolaa? Vai siksi että Muukkonen haluaa viestiä että suojelee erityisesti Jokeripelaajia? Viime kaudelta linja on muuttunut silloinhan suojeltiin erityisesti Bluespelaajia mm Jokeripelaaja Hirsolta, vai käytettiinkö tuossakin vahingossa "IFK-lisää"?
 
Viimeksi muokattu:

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
Halvalla pääsi Seikola. Odotin 5 matsia vähintään
Saakohan Seikola muistutuksen kun palaa kentälle pelikiellon jälkeen? Pupupöksy pääsi liian helpolla. SM-liigakin hyväksyy näin pienellä pelikiellolla tällaiset teot.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös