Jarkko Ruudun taklaus Artturi Lehkoseen

  • 255 740
  • 1 511
Tila
Viestiketju on suljettu.

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Lisäksi olen ihemtellyt, ettei kypäriä kehitetä, ei luulisi olevan mahdoton tehtävä kehittää kypärään ns geelikerrosta, joka estäisi todnäk 90 %:a tärähdyksistä.

No tämä nyt on ihan paskapuhetta, suurin osa kaukalossa tapahtuvista aivotärähdyksistä johtuu aivojen törmäämisestä kaloon ja tätä ei mikään kypärän geelikerros estä.

Jos Lehkosella sammui valot ennen kuin pää kolahti jäähän, niin tämä johtuu juurikin tästä samasta asiasta, pää pysähtyy äkisti, mutta aivot jatkavat matkaansa törmäten kalloon.

Juu olen minäkin kärsinyt kaukalossa saadusta aivotärähdyksestä pariinkin otteeseen, mutta ei se minustakaan mitään alan asiantuntijaa tee. Välillä kannattaa miettiä mitä laukoo ennen kuin avaa suunsa.

Tapauksesta itsestään on kaikki tapeellinen ja tarpeetonkin sanottu.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja tohon Ruutu ei halunnut vahingoittaa vastustajaa.. Niinpä, eipä varmasti. Silloin kun päättää ajaa loppuun noin myöhässä takalauksen, tietää, että toista tulee sattumaan. Miten vietävissä monet ovatkin kun uskovat, ettei Ruutu oikeasti tiennyt mitä oli tekemässä.. Ruutu pitää teitäkin pilkkanaan. Onko muuten Ruudulta kuultu asiasta mitään kommenttia, että on pahoillaan tai että kyseessä oli vahinko? Mitään?! (Taklasin myöhässä?!) En ole ainakaan kuullut. Eihän Ruudun tietenkään tarvitsekaan, koska hän tietää mitä on tehnyt ja ei ole mitään sanottavaa.

Tottakai Ruutu tiesi että kohta Lehkosen poikaa sattuu, siksi hän taklauksenkin veti loppuun. Ruutu vaan yliarvioi juniorin fysiikan ja veti vähän turhan kovaa, märkä rätti ilmiö tuli liian helposti. Tämän takia Ruutu sai ansaitsemansa pelikiellon. Jos junioirilla olisi ollut vähän enemmän papua varressa niin taklauksen seurauksena Artturi olisi keräillyt kamojansa ja opetellut vähän aikaa hengittämistä, uskon tämän olleen Ruudun tarkoitus. Joka tapauksessahan Ruutu olisi lähtenyt boxiin estämisestä. Luulen että JR arvotti junnun pelästyttämisen pientä jäähyä tärkeämmäksi siinä tilanteessa.

Tähän lastensuojeluasiaan sen verran, että näkisin tervetulleena keskustelun junioreiden pelaamisesta miesten sarjoissa. En missään tapauksessa ole minkään rajoitusten kannalla, mutta valmentajien olisi hyvä osata sovittaa peliaika juniorin fysiikkaan. Uskon että suurin osa liigavalmentajista tämän osaakin erittäin hyvin, mutta varmasti tulee houkutusta antaa isoja minuutteja oman kylän sympaattiselle lupaukselle.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Lievästi sarkastisen ja mukahauskan viestisi koen vittuiluna, mutta kom igen vaan sinnekin.

Jään odottamaan että teet ilmoituksen kunnianloukkauksesta. Tai en. Nyt hieman huumoria mukaan elämään. Kohta kaikki ovat yhtä totisia kuin tohtori Kuopiosta. Mutta jottet nyt ihan pillastu, niin pyydän anteeksi. Oikeesti.

Inhottaa, että asiat paisuvat (puhun nyt koko episodista). Surullista on se, että paisuessaan asiat johtavat muutoksiin. Muutoksia ajavat yleensä tahot, jotka ovat lukumääräisesti paljon pienempiä mahdollisen muutoksen haitaksi kokevien määrään verrattuna. Mutta näin tämä toimii, yhteiskunta jossa ihmisillä menee keskimäärin aivan liian hyvin. Jää turhaan aikaa ja resursseja tunkea nokkaa asioihin, jotka eivät varsinaisesti itselle kuulu.
 
Tottakai Ruutu tiesi että kohta Lehkosen poikaa sattuu, siksi hän taklauksenkin veti loppuun. Ruutu vaan yliarvioi juniorin fysiikan ja veti vähän turhan kovaa, märkä rätti ilmiö tuli liian helposti. Tämän takia Ruutu sai ansaitsemansa pelikiellon. Jos junioirilla olisi ollut vähän enemmän papua varressa niin taklauksen seurauksena Artturi olisi keräillyt kamojansa ja opetellut vähän aikaa hengittämistä, uskon tämän olleen Ruudun tarkoitus. Joka tapauksessahan Ruutu olisi lähtenyt boxiin estämisestä. Luulen että JR arvotti junnun pelästyttämisen pientä jäähyä tärkeämmäksi siinä tilanteessa..

Tämä oli ihan hyvä kommentti ja näkökulma.
 

Haas

Jäsen
Suosikkijoukkue
- HPK mutta liiga yleensä
Taustaa näkökantaan

Aikamoista sontaa. Ei mulla muuta.

Chespa ei mainitse, miksi kirjoituksemme on sontaa, joten esitetään muutamia arvauksia, mistä voi kiikastaa.

1. "TJY syyttää Jarkko Ruutua liikaa, vaikka vika on muissakin"
On totta, että on muitakin pelaajia joiden otteet ovat kyseenalaisia. Mm. Aarnio ja Huhtala on mainittu tässäkin keskustelussa.
J. Ruutu on kuitenkin kadunmiehen silmissä tunnetuin pelaaja, kun kyseeseen tulee tämänkaltaiset tilanteet. Suomalaisen jääkiekon eräs tunnetuimmista persoonista, joka leimaa toiminnallaan lajin mielikuvaa.

2. ”On höpöhöpöä, että suomalaisen jääkiekon sponsorirahat ovat uhattuna”
Emme voi tätä tietää, vaan tulevaisuus kertoo. Mutta Savon Sanomien linkki lienee totta. Lienee varmaa, etteivät nämä tapahtumat eivät mitenkään edistä jääkiekon suosiota sponsoripiireissä.

3. ”Vaikutus sm-liigan hajoamiseen on kaukaa haettu”
Tuomme ilmi, että tämä on vain yksi mahdollinen kehityskulku. Toki näin voi käydä muistakin syistä.

4. ”Kirjoitus on pitkä ja ärsyttävä”
Asiayhteyksien tuomiseksi esiin tietty määrä tekstiä tarvitaan. Ärsyttävä? Sanotaanko niin, että haluamme havahduttaa kiekkoväkeä siihen, mitä ylipäänsä on tapahtumassa suomalaisessa jääkiekossa.

5. ”On turha sotkea lehdistöä ja kukkahattutätejä tähän mukaan”
Ei jääkiekkoyhteisö voi välttyä näiltä tahoilta ja heidän kritiikiltään, jos tälläistä tapahtuu. Jos joku keksii miten tämä tapahtuisi, kertokaa ihmeessä. Paheksumme toki, että "tapaus on levinnyt käsiin".
Mutta kysymme siis, mitä voidaan tehdä sen eteen, ettei näin kävisi?

Tapauksesta on täällä keskusteltu ainakin seuraavista näkökulmista:
- oliko taklaus myöhässä vai ei
- kuka teki väärin ja kuinka tahallisesti, mikä on oikea tuomio
- käskytettiinkö
- miten tapahtuma vaikuttaa playoff-kevään asetelmiin? Entä pelkääkö Lehkonen jatkossa Jokereita kaukalossa
- ansaitseeko tuomio ja julkisuus ”Ruutu-lisän”
- mitä voi seurata päävammoista (ansiokkaita kirjoituksia muuten tästä näkökulmasta)

Olemme pyrkineet tuomaan keskusteluun oman näkökulmamme ja lisäarvomme. Olemme keski-ikäisiä jääkiekon kuluttajia ja kaikki meistä eivät itse ole pelanneet junioreissa. Varmaan moni täällä on nuorempi ja pelannut paljonkin, mikä näkyy asiantuntevissa pelaajanäkökulmissa.
Pyrimme tuomaan erään näkemyksen, mitä suomalaiselle jääkiekolle voi tapahtua ns. isossa kuvassa.

Pahoittelemme, jos olemme aiheuttaneet mielipahaa.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Et hyväksy Ruudun toimia yleisesti ottaen vai et hyväksy taklausta alaikäiseen?

En hyväksy kyseisentapaista pelitapahtumasta varsin irrallista, tarpeetonta vahingoittamisyritystä huomattavasti Ruutua pienempään pelaajaan. Ja näen, että se ansaitsee SM-liigan kurinpidolta enemmän kuin kolme peliä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
En hyväksy kyseisentapaista pelitapahtumasta varsin irrallista, tarpeetonta vahingoittamisyritystä huomattavasti Ruutua pienempään pelaajaan.
Mistä päättelet Ruudun tarkoituksen olleen vahingoittaa? Olisiko ollut ok jos olisi ollut suurempi pelaaja? Kuinka paljon suurempi?
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En hyväksy kyseisentapaista pelitapahtumasta varsin irrallista, tarpeetonta vahingoittamisyritystä huomattavasti Ruutua pienempään pelaajaan. Ja näen, että se ansaitsee SM-liigan kurinpidolta enemmän kuin kolme peliä.

Miten määrittelet pelitapahtumasta irrallisen tilanteen?

Miten määrittelet vahingoittamisyrityksen?

Hyväksytkö irrallisen, tarpeettoman vahingoittamisyrityksen Ruutua isompaan pelaajaan?
 

Juuriskapää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo, Leeds Rhinos, Lukko, TPS, TUTO, RNK
Niin

No tämä nyt on ihan paskapuhetta, suurin osa kaukalossa tapahtuvista aivotärähdyksistä johtuu aivojen törmäämisestä kaloon ja tätä ei mikään kypärän geelikerros estä.

Jos Lehkosella sammui valot ennen kuin pää kolahti jäähän, niin tämä johtuu juurikin tästä samasta asiasta, pää pysähtyy äkisti, mutta aivot jatkavat matkaansa törmäten kalloon.

Juu olen minäkin kärsinyt kaukalossa saadusta aivotärähdyksestä pariinkin otteeseen, mutta ei se minustakaan mitään alan asiantuntijaa tee. Välillä kannattaa miettiä mitä laukoo ennen kuin avaa suunsa.

Tapauksesta itsestään on kaikki tapeellinen ja tarpeetonkin sanottu.

Tiedän kyllä mistä tuo johtuu, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että kypärissä on paljonkin kehitettävää. Esim formuloissa pahoissakin kolareissa ja ns äkkipysähdyksissä aika harvoin kuskeille tulee aivotärähdyksiä vaikka g:t on huimia. Kaukalot sentään kehittyy eli vuonna 2015 SM-liigassa kaikilla seuroilla on oltava ns joustavat kaukalot.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Mietin tässä juuri tilannetta jossa Kapanen antaa selvitystä tantoille joiden mukaan hän tiesi Lehkosen turvallisuuden olevan uhattuna, mutta ei reagoinut tilanteeseen ja penkittänyt nuorukkaista. Myös Ika on vakavan paikan edessä selitellessään alkoholinkäyttöä ja vakuutellessaan Artturin olevan kykenevä huolehtimaan itsestään ja pystyvänsä itsenäiseen asumiseen. Saatoin vähän hymyillä ääneenkin.
 
No tämä nyt on ihan paskapuhetta, suurin osa kaukalossa tapahtuvista aivotärähdyksistä johtuu aivojen törmäämisestä kaloon ja tätä ei mikään kypärän geelikerros estä.

Jos on heittää tällaisia faktoja niin mielelläni kuulisin perusteluita, koska veikkaan että tutkimusta aiheesta et ole tehnyt. Itse olen pitkään ollut sillä kannalla että kypäriä tulisi kehittää, [sarcasm] mutta ilmeisesti niillä ei ole vaikutusta [/sarcasm].
 

Pakki105kg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, New England Patriots
Tiedän kyllä mistä tuo johtuu, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että kypärissä on paljonkin kehitettävää. Esim formuloissa pahoissakin kolareissa ja ns äkkipysähdyksissä aika harvoin kuskeille tulee aivotärähdyksiä vaikka g:t on huimia. Kaukalot sentään kehittyy eli vuonna 2015 SM-liigassa kaikilla seuroilla on oltava ns joustavat kaukalot.

Olen samaa mieltä, ja ei tähän liittyen, kaikki ketkä on kattonu esim B-junnujen otteluita, näkee kuinka häkki roikkuu leuasta irti ja kypärän remmit on löysällä, eipä siitä silloin ole mitään hyötyä.

Noita geelikypäriä on tulossa NFL:ään käyttöön, tekniikka olisi olemassa jo että suojauksilla voitaisiin estää sellaisia aivotärähdyksiä joissa se tapahtuu kun pää osuu jäähän, pehmentäen sitä iskua. Kuinkahan kauan tarvitsee odottaa että tulee käyttöön laajemmassa määrin kiekkoon.
 

JK43

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Boston
Itse olen pitkään ollut sillä kannalla että kypäriä tulisi kehittää

Mark Messier otti uransa jälkeen työn alle päävammojen vähentämisen ja oli mukana kehittämässä M11-kypärää (The Messier Project: The M11 Helmet). Siitä miten paljon kypärä oikeasti vähentää päävammoja ei ainakaan minulla ole tietoa.

Enemmän olen junnupeleissä huolissani siitä että taklausiässäkin vedellään 150 €:n mailalla ja kolmenkympin kypärällä. Melko moni junnuista tietää millä mailalla Crosby vetää mutta kypärät eivät ole niin kiinnostavia ja siinä on aikuisilla oikeasti iso vastuu.
 

Juuriskapää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo, Leeds Rhinos, Lukko, TPS, TUTO, RNK
Juuri näin

Olen samaa mieltä, ja ei tähän liittyen, kaikki ketkä on kattonu esim B-junnujen otteluita, näkee kuinka häkki roikkuu leuasta irti ja kypärän remmit on löysällä, eipä siitä silloin ole mitään hyötyä.

Noita geelikypäriä on tulossa NFL:ään käyttöön, tekniikka olisi olemassa jo että suojauksilla voitaisiin estää sellaisia aivotärähdyksiä joissa se tapahtuu kun pää osuu jäähän, pehmentäen sitä iskua. Kuinkahan kauan tarvitsee odottaa että tulee käyttöön laajemmassa määrin kiekkoon.

Suomessa ainakin jumalattoman kauan, se on selvä kun homma on edelleen aika pahasti amatöörien käsissä. Tosin eipä noilla valmistajillakaan näytä olevan hirmuinen kiire eli Nikellä/Bauer, Eastonilla, CCM:llä jne. NFL:ssä liikkuu kertaluokkaa suurempi raha, joten pelaajien terveyteenkin on suurempi intressi. Ihmettelen rugbya, joka on mielestäni maailman kovin peli, olisi mielenkiintoista nähdä paljon ne pojat kerää urallaan aivotärhdyksiä, osa on selvästi aika dingdong eli hittiä on tullut. Itse aiheesta eli Jarkko Ruudun touhuista en jaksa enää keskustella enempää, eiköhän kaikki ole jo sanottu moneen kertaan ja toivotaan, että tekniikka ja pelaajien äly kehittyy niin laji on jatkossakin turvallista ja mukavaa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mistä päättelet Ruudun tarkoituksen olleen vahingoittaa? Olisiko ollut ok jos olisi ollut suurempi pelaaja? Kuinka paljon suurempi?

Miten määrittelet pelitapahtumasta irrallisen tilanteen?

Miten määrittelet vahingoittamisyrityksen?

Hyväksytkö irrallisen, tarpeettoman vahingoittamisyrityksen Ruutua isompaan pelaajaan?

Minä tulkitsen tuon tilanteen cheap hittinä, jonka Ruutu olisi todellakin voinut, ja joka hänen olisi pitänyt jättää tekemättä.

Ja en tietenkään hyväksy sen kummemmin cheap hittejä isompiinkaan pelaajiin. Pienen kanssa vielä vähemmän hyväksyttävää.

Yleensä pelitilanteen sisällä haetaan ensisijaisesti kiekonriistoa ja toissijaisesti karvataan ja taklataan kiekollista pelaajaa.
 

tapparammies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jarkko Ruutu on yksi aliarvostetuimmista jääkiekkoilijoista ja kuuluu suosikkeihini.

Tämä munaton, tarkoituksellinen ajo täysin kiekottomaan pelaajaan kuuluu kuitenkin Ruudun pimeään puoleen. Harmi, että kurinpitäjän natsat eivät riittäneet kunnolliseen tuomioon. Itse olisin laittanut ainakin 5 peliä.

Taklaus oli "puhdas" siinä mielessä kuin oikeaoppinen isku mailalla vastustajan päähän voi olla "puhdas", kunhan lajina on Kendō. Jääkiekkoon ei kuulu ajot kiekottomiin miehiin, joten taklaus ei ollut puhdas.

Teon törkeyttä erikseen vielä lisää se, että Ruutu kyllä näkee kiekottoman Lehkosen keskittyvän täysin kiekkoon (kuten kiekottoman tuossa tilanteessa pitääkin) ja olevan autuaan tietämätön Ruudun tulevasta törkeilystä.

Nämä tilanteet ovat juuri niitä, joissa on helposti uran jatko vaakalaudalla, terveydestä puhumattakaan.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä tulkitsen tuon tilanteen cheap hittinä, jonka Ruutu olisi todellakin voinut, ja joka hänen olisi pitänyt jättää tekemättä.

Yleensä pelitilanteen sisällä haetaan ensisijaisesti kiekonriistoa ja toissijaisesti karvataan ja taklataan kiekollista pelaajaa.

Pidätkö myös tätä tilannetta cheap hittinä, joka suoritettiin samassa pelissä? Jos et, miksi et? Jos pidät, monta matsia pitäisi banskua antaa?

Kalpa-pelaajan poikittainen maila Teuvo Teräväiseen, youtube
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomessa ainakin jumalattoman kauan, se on selvä kun homma on edelleen aika pahasti amatöörien käsissä. Tosin eipä noilla valmistajillakaan näytä olevan hirmuinen kiire eli Nikellä/Bauer, Eastonilla, CCM:llä jne. NFL:ssä liikkuu kertaluokkaa suurempi raha, joten pelaajien terveyteenkin on suurempi intressi. Ihmettelen rugbya, joka on mielestäni maailman kovin peli, olisi mielenkiintoista nähdä paljon ne pojat kerää urallaan aivotärhdyksiä, osa on selvästi aika dingdong eli hittiä on tullut.

Usko tai älä, mutta NFL:n isoin ongelma on nimenomaan suojien kehittyneisyys. Pelaajat käyttävät jättimäisiä, kovapintaisia kypäriä taklauksissa ns. aseina, koska he tuntevat itsensä kaikkien suojien alla olonsa turvatuiksi, voittamattomiksi. Rugbyssa taklaustilanteet eivät ole yhtä rajuja, koska pelaajat menevät tilanteisiin varovammin, eivätkä he käytä päitään iskureina. Itsesuojeluvaisto on ihmisen paras suojavaruste.

esimerkkitilanteita NFL:stä:

The most vicious hit in the NFL (HD) - YouTube
Pat White Injured on Helmet to Helmet Hit By Ike Taylor. Steelers vs. Dolphins.flv - YouTube
DeSean Jackson Big Hit From Dunta Robinson - YouTube
Pittsburgh Steelers VS Raven- RYAN CLARK hit on WILLIS MCGAHEE!!! - YouTube


Luettavaa aiheesta:

Practices without helmets an option, says neurosurgeon | www.springfieldnewssun.com
Hines Ward: | ProFootballTalk
Football helmets: False sense of security - YNN, Your News Now
 
Viimeksi muokattu:

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Jos on heittää tällaisia faktoja niin mielelläni kuulisin perusteluita, koska veikkaan että tutkimusta aiheesta et ole tehnyt. Itse olen pitkään ollut sillä kannalla että kypäriä tulisi kehittää, [sarcasm] mutta ilmeisesti niillä ei ole vaikutusta [/sarcasm].

Itse asiassa huonosti muotoilin tuon aikaisemman. Kaikki aivotärähdykset johtuvat aivojen törmäämisestä kalloon, tämä on fakta ihan ilman mitään tutkimisiakin, vähän kun ajattelet niin sinäkin ymmärrät.

Kyllä myös minun mielestäni kypäriä pitäisi kehittää, mutta se on ihan hevosen paskaa, että nuo geelikypärät poistaisivat n.90% aivotärähdyksistä kaukalossa. Varmasti jonkun verran poistaisivat ja myöskin lieventäisivät vakavimpia tapauksia, mutta joku suhteellisuudentaju olisi kuitenkin ihan "jees". Se mihin nuo geelikypärät eniten auttaisivat on nuo pään jäähän osumisesta johtuvat tärähdykset. Taklaustilanteissa se pää pysähtyy sen muun torson mukana ihan niin kuin aina ennenkin vaikka kuinka olisi geelikypärä päässä ja samaan aikaan aivot jatkavat matkaansa sitä kalloa vasten. Ihan puhdasta fysiikkaa, how simple is that. (Eli toisin sanoen tilanteet joissa valot sammuvat ennen kuin päätä lyödään jäähän, laitaan tms. eivät poistuisi näillä geelikypäröillä)
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Usko tai älä, mutta NFL:n isoin ongelma on nimenomaan suojien kehittyneisyys. Pelaajat käyttävät jättimäisiä, kovapintaisia kypäriä taklauksissa ns. aseina, koska he tuntevat itsensä kaikkien suojien alla olonsa turvatuiksi, voittamattomiksi. Rugbyssa taklaustilanteet eivät ole yhtä rajuja, koska pelaajat menevät tilanteisiin varovammin, eivätkä he käytä päitään iskureina.

Toisaalta jefussa oikea-oppinen taklaus suoritetaan juuri niin, että myös kypärällä osutaan vastustajaan. Sen sijaan päähän taklaaminen on nykyään kielletty ja varsinkin "suojattomien" pelinrakentajien sekä potkaisijoiden murjominen on sanktioitu ylipäätään.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Pidätkö myös tätä tilannetta cheap hittinä, joka suoritettiin samassa pelissä? Jos et, miksi et? Jos pidät, monta matsia pitäisi banskua antaa?

Kalpa-pelaajan poikittainen maila Teuvo Teräväiseen, youtube
Ei kysytty mutta vastataan.
Kyllä tuo on törkeä poikittainen päähän Kauppiselta??, sitä ei poista vaikka kaivelisi youtubesta jonkun vastaavan tilanteen jossa omia murjotaan. Vai pitäisikö argumentoida, muuten puhdas mutta 70 senttiä liian ylös (alle metri hei!)
Ilmeisesti ei loukkaantumista, niin semmoinen 4peliä olisi selkeä viesti liigalta ettei nuo ole hyväksyttäviä.
Oliko tämän viestin tarkoitus osoittaa että muutkin rikkoo sääntöjä kuin J. Ruutu?!
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Taklaustilanteissa se pää pysähtyy sen muun torson mukana ihan niin kuin aina ennenkin vaikka kuinka olisi geelikypärä päässä ja samaan aikaan aivot jatkavat matkaansa sitä kalloa vasten. Ihan puhdasta fysiikkaa, how simple is that. (Eli toisin sanoen tilanteet joissa valot sammuvat ennen kuin päätä lyödään jäähän, laitaan tms. eivät poistuisi näillä geelikypäröillä)

Jeps, aikaisemmin joku linkitti ansiokkaasti sen hyvän Kuvalehden artikkelin aivotärähdyksistä (kannattaa lukea on loistava kirjoitus) ja siinä lekuri juuri puhui tuosta miten aivotärähdyksiä syntyy kiekossa(kin) ilman suoraa kontaktia päähän. Artikkelissa esimerkkinä ollut Helasen tapaus ja tästä tapauksesta vanhempi juttu Veikkaajassa kylmää vieläkin.

Edit: Ja artikkeli ilmestyikin uudelleen kuin tilauksesta yllä olevaan viestiin.
 

lätkämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Columbus Blue Jackets
Vittu että naurattaa koko case paskalehdistö saa syytää ihan mieletöntä tuubaa ja kaikki vaatii Ruudulle elinkautista ja kukkahattutädit täyttelee lastensuojeluilmoituksia... Media saa tuhottua vielä jääkiekon tällä jatkuvalla rummutukseellaan, vielä joku kaunis päivä kun joku lastensuojeluilmoitus menee läpi niin voi morjes. Kohta touhu menee siihen että toisiin ei saa koskea ja liigaan ei ole asiaa alle 30-vuotiaillaa.. Siihenkö haluavat laji ymmärtämättömät tähdätä?

Kauhea haloo taklauksesta joka ei ole edes niin törkeä kuin lehdistö ja värilasit antaa ymmärtää. En väitä että on puhdas taklaus, mutta ei sitikään mikään 10 pelin pelikiellon arvoinen niinkuin annetaan ymmärtää. Syynä seurauksiin on taas kerran että taklattava ei odota taklausta. Okei Lehkonen on tilanteessa kiekoton mutta pitäisi kuitenkin havannoida että kun tekee noita taaksesyöttöjään että syötönkin jälkeen voi kolahtaa.
 

scholl

Jäsen
Keksin muuten tavan ratkaista tämä case. Kuivalainen sanoo, että kiekkoväen pitää keskenään taistella rangaistukset. Paras rangaistus olisi gladiaattorimatsi Narinkka-torilla, jossa Jarkko Ruutu kohtaisi Semir Ben-Amorin ja molemmilla olisi sellaiset piikikkäät rautapallot ja kilvet, eikä muuta kuin uimahousut, jotta mätkiminen tuntuisi jossain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös