En todellakaan ole mikään asiantuntija näissä asioissa!...
...Korostan edelleen, että en ole mikään ammattilainen näissä asioissa tai edes kunnolla sopimusasioihin perehtynyt. Nämä ovat vain omia tulkintojani sekä yleisesti kokemuksiani työelämästä.
Kiitos.
Vaikka et itse tuntisikaan olevasi asiantuntija, niin suurimmalle osalle palstan kuluttajista yhteenvetosi avasi sopimuspuolta uudelta kantilta.
Mitä tulee aimpaan kommenttiisi luvan kysymisestä työnantajalta, niin olen ehkä aavistuksen verran poikkeavaa mieltä. Työelämässä (lue: oikeassa elämässä) ei työntekijää havitteleva yritys koskaan kysyisi lupaa tämän nykyiseltä työnantajalta saada neuvotella työntekijän palkkaamisesta. Työntekijällä on oikeus valita itse työnantajansa. Olkoon, että siihen voi sitten liittyä salassapidon pykäliä ja kilpailun estoon liittyviä karensseja, yms.
Liigassa lienee tällaista kalastelua rajoittava keskinäinen sopimus ja ehkä sellaista käytäntöä sovelletaan myös laajemmalti eurooppalaisen kiekkoiluyhteisön sisällä. Ehkä, en tiedä. Tanskasta tuskin olisi kuulunut mitään, ellei siellä olisi näyttää tekstiä paperilla ja Pasasen nimeä alla.