osin kovin moni tuntui olevan erittäinkin tyytyväinen viime keväänä hankittuihin pelaajiin, joten aika hiljaista pitäisi kritiikin suhteen tässä ketjussa olla.
Itse olin ennen kautta kohtuullisen luottavainen ja tyytyväinen kasatusta joukkueesta, enkä ala sen enempää jälkiviisaaksi. Sentterivajeen määrällisesti huomasi toki jo silloinkin, mutta Hishonin totaalinen floppi oli hieman yllätys. Riskihankinta Hishon oli joka tapauksessa aivotärähdyshistorian vuoksi ja siksikin olisi pitänyt panostaa enemmän senttereihin.
Hankinnat olivat kuitenkin suurelta osin hyvin tiedettyjä ja tasonsa osoittaneita eli ei siellä mitään kovin totaalisia arpoja ollut joukossa osittain Hishonia lukuunottamatta. Jos ihan yksityiskohtaisesti lähtee katsomaan hankintoja läpi:
Zapolski - Jokereitten resursseilla hyvä haku eikä ole omasta mielestä edes pettänyt. Hoitaa oman ruutunsa hyvin.
Genoway - Todistanut tasonsa KHL:ssä ennen Jokereita
Jalvanti - Hieman kyseenalainen haku, mutta ollut myös EHT:llä ja lähtokohtaisesti rotaatiopakki, joten ei valittamista
Lauridsen - Täsmähaku kovuuteen eikä ole pettänyt odotuksia. Sitä saatiin mitä odotettiin
Rissanen - Sama kuin Lauridsen
Pakkien osalta suurimmat ongelmat ovat olleet runkopuolustajien tasonlasku lähinnä Jaakolan ja Lajusen osalta. Toki olisihan Lauridsen/Rissanen linjalla voinut olla varmempikin haku olemassa, mutta en mä noista edelleenkään valita. Kauteen lähtiessä kärkiviisikko Jaakola-Genoway-Lajunen-Kulda-Jensen täytettynä rotaatiopelaajille on sitä, mitä Jokereitten resursseilla on saatavilla ja hyvin kasattu omasta mielestä.
Anttila - Nelosketjuun täsmähaku, josta tiedettiin mitä saadaan ja saatu juuri sitä. Ei valittamista.
Hishon - Ottaen huomioon lyhyehkön ammattilaisuran ennen Jokereita, vaikkakin ihan kohtuullisella menestyksellä, oli 2-sentterin ruutu ehkä hieman liikaa ladattu Hishonin harteille. Olisi pitänyt olla myös toinen kiekolliseen peliin pystyvä sentteri Hishonin lisäksi Niemen ja Wirtasen edelle. Tästä mainitsin jo ennen kauden alkua. Kyllä mä silti edelleen sitä mieltä olen, että Hishon on pelimies, joka ei vaan sopeudu ympäristöön, kaukaloon ja pelitapaan ja tulos on... Floppi.
Marjamäki - Täysin sama kuin Anttilassa. Ei näihin pelaajiin kaadu Jokereitten mahdollinen menestys, mutta saattavat olla hyvinkin ratkaisevassa osassa mahdollistamassa menestystä.
Niemi - 3-4-rotaatio-ketjuun ihan ok haku lähtökohtaisesti, josta tiedettiin mitä saadaan. Olisi tosin pitänyt myös tietää, että se taso ei välttämättä riitä KHL:ään. Nyt joutunut liian suureen rooliin Hishonin flopatessa.
O'Neill - Todella hyvä haku, joka osoittanut tasonsa jo ennalta. Alku tahmeaa, mutta sitten päässyt hyvälle tasolle. Kovin paljon kovemmilla statseilla varustettuja pelaajia ei Jokereihin ole mahdollista hankkia. En tästä pysty Kurria kritisoimaan vaan ennemminkin annan sulan hattuun.
Pihlström - Todistanut tasonsa ja tiedettiin 110% varmasti mitä saadaan.
Salminen - Todistanut tasonsa sekä Liigassa että KHL:ssä aikaisemmilla kausilla. Hyvä haku ennakkoon, joka ei vaan nyt toimi.
Kyllä noi kaikki vaan on Jokereitten resursseilla ollut pääosin hyviä hakuja ja joukkue on tälläkin hetkellä huomattavasti laadukkaampi rosteriltaan kuin mitä peliesitykset osoittaa. Taas kerran päädyn itse valmennuksen ja joukkueenjohdon suuntaan. Miten voi noin moni tasonsa jo todistanut pelaaja flopata totaalisesti tai vähintään kokea selvää tasonlaskua? Ei se ole mitään pelaajan henkilökohtaisen osaamisen puutetta vaan viittaa huonoon valmennukseen ja johtamiseen joko suoraan taktisella puolella tai mentaalisella puolella tai kokonaan joukkueen ympärillä pyörivään sotkuun (joukkueen jatko KHL:ssä, epätietoisuus omasta tulevaisuudesta yms). Ei esimerkiksi Jaakolan tai Salmisen henkilökohtainen taitotaso ole todellakaan kesässä hävinnyt minnekään, mutta tämä ympäristö ei saa heistä mitään irti tällä hetkellä. Isoin huti tällä kaudella pelaajien sijaan on valmennus, joka ei ole saanut joukkuetta pelaamaan haluamallaan tavalla (onko valmennuksella edes selvää yhteisymmärrystä mikä on haluttu tapa pelata?) tai ei ole osannut motivoida pelaajia. Yhden tai kahden yksilön floppaamisen voi laittaa pelaajan omaksi syyksi, jos muu joukkue suorittaa hyvällä tasolla, mutta näin massiivinen lista tasonlaskijoista ja flopeista ei mene mun korvien välissä enää ihan täysin pelaajan piikkiin.
Ihan vastaavanlaisesti viimeisen Liigakauden joukkue oli huomattavasti parempi kuin mitä tuloksista voi lukea. Ja kas kummaa, silloinkin kiikasti valmennuksesta ja taustasotkuista. Mä näen näiden kahden kauden välillä todella paljon yhtäläisyyksiä.
Nykyisellä valmennustiimillä ei ole mitään perusteita jatkaa seuraavalle KHL-kaudelle yhdessä, mikäli sarjassa siis jatketaan, vaan muutoksia on pakko tulla. Kaikesta huolimatta pitäisin Jalosen päävalmentajana, mutta apuvalmentajista vähintään toinen saisi lähteä kiertoon. Se on ehkä eniten yllättänyt, että kiekkokontrollin ja hyvin koordinoidun taktisen puolen spesialisti Jalonen, ei ole saanut mitään taktista rotia tuohon laumaan yksilöitä. En usko, että kovin moni Jalosen joukkueita ja pelitapaa hyvin tuntevista henkilöistä tunnistaisi tämän kauden Jokereita Jalosen valmentamaksi joukkueeksi, mikäli eivät tietäisi Jalosen olevan päävalmentaja. Mä epäilen vahvasti, että toi valmennustiimikään puhaltaisi yhteen hiileen ja olisi samoilla linjoilla taktisista asioista. Siltä se ainakin katsomoon näyttää.