Janne Niinimaa collection

  • 183 179
  • 516
Mielipide muiden joukossa. Niinimaata olen pitänyt Hazardi-Jannena aika pitkään. Kuitenkin onnistumisia on hänen kohdalleen sattunut aika paljonkin. Itse myös muistan epäonnistumisia kosolti. Arvostelin kovasti Jannen tuloa kärppiin nyt syksyllä. Hän näytti minulle hauista.

NHL:llässä tuntuu, joku arvostavan myös hänen pelillisiä taitojaan vaikkei olekaan mikään legendaarinen pakki. Nimittäin on sellainen muistikuva, että hänellä ihan asiallista palkkaa vielä maksetaan.

Ja siitä Pavel Buresta sen verran... itse nautin Vancouverin peleistä aikanaan ja ihastelin fanien luottoa kyltteineen "Catch Bure if you can"... ja lähes joka pelissä piti NHL pakkeja tuolloin ennen polvivammaa pujottelukeppinä. Niinimaa on yksi monen joukossa. Ja kun Bure upotti suomen, niin muistan vain ihastelleeni täydellisiä suorituksia.

Niinimaa on hyvä pakki. Parempiakin on. Mutta jos hazardeja todella haetaan niin kuka muistaa Ville Sireniä?


"Voi Ville minkä teit!?" -Juha Jokinen suorassa lähetyksessä-
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Pula-ajan Tretjak

Niinimaa on hyvä pakki. Parempiakin on. Mutta jos hazardeja todella haetaan niin kuka muistaa Ville Sireniä?

Ikävä kyllä muistan. Pelasi uransa loppupuolella Ifkissä.

Sirenhän on siitä harvinen pelaaja, että on ainoana maailmassa saanut jäähyn poikittaisesta nenästä.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti onomoro
Uskomatonta tekopyhyyttä. Mietitkö nyt ihan varmasti itse mitä sanoit. Ensin moralisoit ihmisiä jotka alkavat "samalta perustalta" nimettömänä päätään aukomaan. Sitten heti perään arvostelet itse niinimaata, positiivisesti kylläkin, mutta arvostelet. Samalta perustalta.
...
Ja vielä siihen, että eikö tällainen keskustelupalsta ole juuri sellainen paikka, missä niin sanotut tavalliset ihmiset käyvät tällaiset keskustelut.

Omasta mielestäni "arvostelin positiivisesti" nimenomaan Niinimaan peliesityksiä. Ehkä olin hieman epäselvä, mutta en tarkoittanut, etteikö Jannen peliesityksiä saisi arvostella julkisesti, mutta eikö oma ketju yhden pelaajan mokille ole hieman liioiteltua? Toki keskustelupalstoilla saa esittää kritiikkiä, mutta jotain tasoa kritiikkiin saa kai toivoa? Alkuperäisessä viestissäni viittasin kirjoittajiin, jotka vetävät roskalehtien perusteella johtopäätöksiä asioista mitä maajoukkueessa on kulissien takana tapahtunut ja haukkuvat asianomaisia sen perusteella.
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olipas Niinimaalta makoisa syöttö Salmelaisen toiseen maaliin FIN-SWE pelissä. Malttoi vielä. Hyvä lisä Niinimaa Collectioniin.
 

MLa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk jo 30 v
Jokseenkin kuvaavaa Niinimaan "täysosumalle" oli, että kiekko liruu tyhjään maaliin ja syöttäjänä on maalivahti Norrena.

Mieluumin Summanen kuin Niinimaa....
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kohtuullisen hieno oli myös tyhjiin tehty Suomen kolmas maali. Joku asiantuntemattomampi saataisi luulla jopa säkämaaliksi.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Kyllä minä lisäisin Niinimaa collectioniin vaikkapa koko Rosno Cupin. Sen verran hienoa oli Jannen peli kaikissa koitoksissa. Ylivoimaisesti Suomen paras pakki turnauksessa, ei kahta puhetta.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Viestin lähetti pala
Kyllä minä lisäisin Niinimaa collectioniin vaikkapa koko Rosno Cupin. Sen verran hienoa oli Jannen peli kaikissa koitoksissa. Ylivoimaisesti Suomen paras pakki turnauksessa, ei kahta puhetta.

Ehdottomasti ja kumma oli ettei Niinimaa pässyt jäälle siinä 5-3 ylivoimassa. Olisi voinut tuoda jotain uutta siihen.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti pala
Kyllä minä lisäisin Niinimaa collectioniin vaikkapa koko Rosno Cupin. Sen verran hienoa oli Jannen peli kaikissa koitoksissa. Ylivoimaisesti Suomen paras pakki turnauksessa, ei kahta puhetta.

Kyllä vaan. Myös kaikkien aikojen epätodennäköisin pakkipari, selkä- ja selkärankavaivojen ykkösmuodostelma Kiprusoff-Karalahti saattaisi täydellä sykkeellä vetäessään olla MM-leirityksen arvoista tavaraa. Nyt näki ettei pelissä ollut ihan liikaa panoksia.

YLE muuten veti kierroksen pohjat tänään. Kuka lie toimittaja kyseli mahdollisten kevään huippuprofiilien perään tyyliin "onko Ville Peltonen kenties nousemassa MM-ryhmään".

Erkka yritti olla ystävällinen ja mumisi Villen olleen maajoukkueen tukipilareita 90-luvulta saakka mutta tyrmistys kuului vastauksesta silti selvästi läpi. Ei näin...
 

tsei_tsei

Jäsen
Ihmetyttää kyllä tämä dumaaminen täällä. Tai erityisesti tarve valita joko Summanen tai Niinimaa. Itse olen puolustellut Summasta useaan otteeseen, mutta en kyllä lähtisi Niinimaata dissaamaan. Ihan yksinkertaisesti jo siitä syystä, että faktoja ei ole oikein kenenkään tiedossa. Itse olisin voinut pitää Summasen maajoukkuevalmentajana, mutta en näe Niinimaan paluulle mitään estettä.

Täytyy myöntää, että Niinimaa ei ole ollut parhaimmillaan monissakaan arvokisoissa. Toisaalta asetelmat häntä kohtaan eivät ole olleet erityisen otolliset. Niinimaa on usein tullut joukkueeseen lyhyelläkin varoitusajalla muiden pelaajien _kieltäytyessä_. Lisäksi Niinimaata on vaivannut monesti pienet tai vähemmät pienet loukkaantumiset kisoissa. Silti Niinimaa on riskeerannut NHL-uraansa pelaten maajoukkueessa. Kyllä tämä antaa ymmärtää, että kyseessä on jokin muu kuin maitojunamies, joka lähtee ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen joukkueesta.

Pelillisellä puolella vertailukohdat ovat myös erilaiset. Siinä missä petterinummelinit pelaavat koko kauden Euroopassa isossa kaukalassa eurooppalaista peliä, pelaa Niinimaa erilaista peliä eri kaukalossa. Samalla nämä nummelinit kasvattavat mainetta jatkuvasti Mertsin hehkuttaessa höntsyturnauksissa. Nyt kuitenkin Niinimaa on osoittanut olevansa pelimies niin SM-liigassa kuin EHL-turnauksissakin. (ja luonnollisesti myös NHL:ssä) Ja tällä kertaa EHL-turnaus oli vielä normaalia kovatasoisempi. Ja Niinimaa oli, toisin kuin moni muu NHL-pelaaja, suostunut lähtemään Moskovan turnaukseen.

En nyt halua ylistää Niinimaata maasta taivaaseen, mutta mainettaan parempi pelaaja kuitenkin. Ehkä joskus olisi pitänyt jättää vaan MM-kisat väliin, eikä pelata loukkaantuneena. Mutta se olisi kertonut huonosta asenteesta ja neiteydestä?
 
Viestin lähetti Ammattikatsoja
. Moni on kyllä samalta perustalta valmis täällä nimettömänä päätään aukomaan, mikä on kyllä viimeisen päälle halveksuttavaa toimintaa. Samaan kategoriaan menee kyllä tällaisten ketjujen availeminenkin.


Hys hys. Ollaan hiljaa vaan. Kommentoidaan vaan virallisiin otteluketjuihin. Ollaan kaikesta samaa mieltä. Uskotaan virallista totuutta. Jannen faneilla saattaa muuten tulla paha mieli. Janne saattaa lähteä kesken pelin kotiin.

Ai niin - Janne Niinimaa on varmaotteinen pakki, jonka kritiikin- ja paineensietokyky on huikeaa luokkaa. Kovankin kritiikin hän nielee ja käsittelee kuten ammattimiehen kuuluukin. Hän ei jätä joukkuettaan pulaan.

Hah.
 

onomoro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
JOs lasketaan kahden ensimmäisen pelin harhasyötöt ja kaksi tyhmää jäähyä, joista toisen aikana tuli maali, niin tukipilareita kyllä, mutta sortuvia sellaisia.

Tsekkipelissä ensimmäisessä erässä kaksi harhasyöttöä vastustajalle lapaan omalla alueella. Samoin toisessa erässä kaksi harhasyöttöä lapaan vastustajalle omalla alueella. Ym töhnäily. Niinimaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti tsei_tsei
Ihmetyttää kyllä tämä dumaaminen täällä. Tai erityisesti tarve valita joko Summanen tai Niinimaa. Itse olen puolustellut Summasta useaan otteeseen, mutta en kyllä lähtisi Niinimaata dissaamaan. Ihan yksinkertaisesti jo siitä syystä, että faktoja ei ole oikein kenenkään tiedossa. Itse olisin voinut pitää Summasen maajoukkuevalmentajana, mutta en näe Niinimaan paluulle mitään estettä.

Täytyy myöntää, että Niinimaa ei ole ollut parhaimmillaan monissakaan arvokisoissa. Toisaalta asetelmat häntä kohtaan eivät ole olleet erityisen otolliset. Niinimaa on usein tullut joukkueeseen lyhyelläkin varoitusajalla muiden pelaajien _kieltäytyessä_. Lisäksi Niinimaata on vaivannut monesti pienet tai vähemmät pienet loukkaantumiset kisoissa. Silti Niinimaa on riskeerannut NHL-uraansa pelaten maajoukkueessa. Kyllä tämä antaa ymmärtää, että kyseessä on jokin muu kuin maitojunamies, joka lähtee ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen joukkueesta.

Pelillisellä puolella vertailukohdat ovat myös erilaiset. Siinä missä petterinummelinit pelaavat koko kauden Euroopassa isossa kaukalassa eurooppalaista peliä, pelaa Niinimaa erilaista peliä eri kaukalossa. Samalla nämä nummelinit kasvattavat mainetta jatkuvasti Mertsin hehkuttaessa höntsyturnauksissa. Nyt kuitenkin Niinimaa on osoittanut olevansa pelimies niin SM-liigassa kuin EHL-turnauksissakin. (ja luonnollisesti myös NHL:ssä) Ja tällä kertaa EHL-turnaus oli vielä normaalia kovatasoisempi. Ja Niinimaa oli, toisin kuin moni muu NHL-pelaaja, suostunut lähtemään Moskovan turnaukseen.

En nyt halua ylistää Niinimaata maasta taivaaseen, mutta mainettaan parempi pelaaja kuitenkin. Ehkä joskus olisi pitänyt jättää vaan MM-kisat väliin, eikä pelata loukkaantuneena. Mutta se olisi kertonut huonosta asenteesta ja neiteydestä?

Hienoja kommentteja. Itsekin olisin mieluummin erottanut Kummolan kuin Summasen, mutta Niinimaa on monessa suhteessa ollut esimerkillinen NHL-pelaaja suhteessaan maajoukkueeseen. Tähän niin hienoon urheilufaniuteen kuuluu tietysti erottomaton oikeus täysin epäoikeudenmukaiseen ja epäsuhtaiseen kritiikkiin, koska pelaajathan ovat lajin seuraajien omistuksessa olevaa palvelusväkeä, jolta voi vaatia asioita, joihin suuri osa ei edes harkitsisi itse kykenevänsä. Tunteella asioihin suhtautuminen on lisenssi kaikkeen idiotiaan. Voimakkaita tunteihan ne tietysti on - en ole tähän päivään asti pystynyt ajattelemaan kahta sekuntia pitempään maailmancupin finaalia, enkä taida koskaan ajatellakaan. On se kai lopulta mukavampi jännittää puolesta kuin vastaan, lojaalisuus lienee aina kaksisuuntaista tai sitten sitä ei voi vaatia siihen yhteenkään suuntaan, tai vaatiahan voi mitä vaan.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti mjr
Tunteella asioihin suhtautuminen on lisenssi kaikkeen idiotiaan. Voimakkaita tunteihan ne tietysti on - en ole tähän päivään asti pystynyt ajattelemaan kahta sekuntia pitempään maailmancupin finaalia, enkä taida koskaan ajatellakaan. On se kai lopulta mukavampi jännittää puolesta kuin vastaan, lojaalisuus lienee aina kaksisuuntaista tai sitten sitä ei voi vaatia siihen yhteenkään suuntaan, tai vaatiahan voi mitä vaan.

Niinimaa on ollut NHL-pelaajien joukosta erittäin esimerkillinen tapaus joka on tullut käytännössä aina kisoihin jos se vain on ollut mahdollista. Janne on parhaimmillaan loistava puolustaja mutta valitettavasti me kaikki pystymme myös muistamaan ne lukuisat hasardit mitä Jannelle on maajoukkueessa tapahtunut. Niinimaa yrittää maajoukkueessa monesti enemmän kuin osaa ja siksi virheitä, isoja virheitä, tulee liikaa pitäessään pelinsä yksinkertaisena Niinimaa on yksi Suomen parhaimmista puolustajista.

Silti en ihmettele pätkääkään miksi Janne Niinimaa saa nykyisin varsin ristiriitaisen vastaanoton maajoukkuepaidassa esiintyessään, sillä joukkueesta lähteminen kesken World Cupin on ja oli jotain niin poikkeuksellista (oli ne syyt sitten mitä tahansa) että varauksetonta tukea lienee turha odottaa. Kun luottamuksen kerran menettää sen voittaminen takaisin on erittäin pitkä prosessi. Ja omalta kohdaltani toteaisin että minun papereissani Janne Niinimaa ei enää olisi maajoukkueeseen mahtunut. No minähän en maajoukkuetta valitse saatikka valmenna joten Erkka valitkoon niin kuin parhaaksi näkee.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti flintstone
Ja omalta kohdaltani toteaisin että minun papereissani Janne Niinimaa ei enää olisi maajoukkueeseen mahtunut. No minähän en maajoukkuetta valitse saatikka valmenna joten Erkka valitkoon niin kuin parhaaksi näkee.

Erkka toteaa STT:n jutussa tänään mm. seuravaa:

Kiekkokauden kohupelaaja Janne Niinimaan jatkuvasti terävöitynyt ote lämmitti Westerlundia erityisesti. Niinimaa voitti turnauksessa puolustajien pistepörssin (1+2) ja myös plus-/miinustilaston merkinnällä +6.

- Niinimaa nousi loppua kohti puolustajien ykköseksi. Puolustuspäämme oli kokonaisuutena tasainen, Westerlund sanoi.

... eli eiköhän ole aika selvää että Niinimaa ei tehnyt lopulta suurtakaan kuprua World Cupissa. Varamies oli olemassa ja Westerlund otti kaverin heti takaisin seuraavaan mahdolliseen turnaukseen.

Eniten tässä jälleen kerran itkevät konservatiiviset kiekkoniilot, joiden omassa itsetunnossa on aitosuomalaiseen tyyliin kenties kohentamisen varaa. Valitan, vahvan johtajan aikakausi on ohi eikä Kekkonenkaan palaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Pressiboxi
Eniten tässä jälleen kerran itkevät konservatiiviset kiekkoniilot, joiden omassa itsetunnossa on aitosuomalaiseen tyyliin kenties kohentamisen varaa. Valitan, vahvan johtajan aikakausi on ohi eikä Kekkonenkaan palaa.

No jos Saku Koivu päättää tällä kaudella teillä Tepsissä (jos NHL-kausi ei ala) kesken pleijareiden että hänpä ei enää jaksa kuunnella isänsä lässytystä Tepsin pukukopissa joten hän lähtee nyt kalaan. Niin turha sitä Sakua olisi teillä teilata, Sakuhan vain ajatteli joukkueen etua ja lähti kun ei viihtynyt. Joukkueen jättäminen on aina täysin ymmärrettävää toimintaa. Niinimaa, Madden ja Avery on kaikki tässä lähiaikoina osoittaneet suuruutensa lähtemällä ja on aivan konservatiivista kiekkoniiloilua itkeä miesten perään.
 

dodi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paha on palannut takaisin!
Viestin lähetti flintstone
Joukkueen jättäminen on aina täysin ymmärrettävää toimintaa. Niinimaa, Madden ja Avery on kaikki tässä lähiaikoina osoittaneet suuruutensa lähtemällä ja on aivan konservatiivista kiekkoniiloilua itkeä miesten perään.

Täytyy sanoa, etten nyt täysin ymmärrä meuhkaustasi tapaus Niinimaassa. Kun Janne kerta on aina niin huono ja paska, eikä mahtuisi edes sinun joukkueisiin, niin mikä siinä mättää kun lähti kesken kisojen poissa? Eikö sinun olisi pitänyt olla vaan iloinen kun lähti, eihän se varamies voinut olla huonompi kuin Niinimaa? Eikö se ollut vain hyvä kun tuollainen neiti ja hasardipakki jätti kisat kesken?
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti dodi
Täytyy sanoa, etten nyt täysin ymmärrä meuhkaustasi tapaus Niinimaassa. Kun Janne kerta on aina niin huono ja paska, eikä mahtuisi edes sinun joukkueisiin, niin mikä siinä mättää kun lähti kesken kisojen poissa? Eikö sinun olisi pitänyt olla vaan iloinen kun lähti, eihän se varamies voinut olla huonompi kuin Niinimaa? Eikö se ollut vain hyvä kun tuollainen neiti ja hasardipakki jätti kisat kesken?

Onko sinulla luetun ymmärtämisen kanssa vaikeuksia?

Minä sanoin muutama viesti sitten että pitäessään pelinsä yksinkertaisena Janne Niinimaa on yksi Suomen parhaimmista puolustajista. Ja käsittääkseni ei meillä ketään varamiestä joukkueeseen noussu World Cupissa kun Janne otti ja lähti. Ja Niinimaa pelasi maajoukkueessa siihen mennessä parasta turnausta miesmuistiin, se Niinimaa joka World Cupissa nähtiin oli juuri tuo mainostamani yksinkertaisesti pelaava Niinimaa joka siis kuuluu Suomen pakkien parhamimmistoon.

Niinimaan mahtuminen minun maajoukkueeseen ei johdu pelillisistä asioista, vaan tuosta kesken turnauksen tapahtuneesta lähdöstä sillä ainakaan minä en katsoisi että tiukan paikan tullen Janne on sellainen pelaaja johon voisin ehdottomasti luottaa. Mikä takaa sen että taas seuraavassa arvoturnauksessa Jannen ei tarvitse ajatella joukkueen etua ja lähteä kesken pudotuspelien pois?
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti flintstone
Mikä takaa sen että taas seuraavassa arvoturnauksessa Jannen ei tarvitse ajatella joukkueen etua ja lähteä kesken pudotuspelien pois?

Summasen potkut.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti Maple Leaf
Summasen potkut.

Juuri näin. Nykyinen valmentaja näki sen verran läheltä edeltäjänsä kohtalon, että osaa varmasti käsitellä Niinimaata silkkihansikkain ja pitään hänet tyytyväisenä eikä missään tapauksessa ainakaan kritisoi kaverin otteita.
 

punisher

Jäsen
Samaa mieltä pressiboxin kanssa, summoitkupillit voivat mennä Tamminiemeen muistelemaan "vahvaa johtajaa". Nyt päähuomio kohdistuu pelaajiin ja niinhän sen pitää ollakin.
 

Ropelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti onomoro
JOs lasketaan kahden ensimmäisen pelin harhasyötöt ja kaksi tyhmää jäähyä, joista toisen aikana tuli maali, niin tukipilareita kyllä, mutta sortuvia sellaisia.

Tsekkipelissä ensimmäisessä erässä kaksi harhasyöttöä vastustajalle lapaan omalla alueella. Samoin toisessa erässä kaksi harhasyöttöä lapaan vastustajalle omalla alueella. Ym töhnäily. Niinimaa.
Onkohan Niinimaa vetänyt sua turpaan vai vienyt sun akan, kun noin koville ottaa kun Jannea kehutaan?!?
Mene ite sinne kentälle ja näytä koko maailmalle miten pelataan oikein hokia. Ei taida olla niin helppoa kuin huudella täällä nimimerkin takaa.
 
Taitaa olla taas monille meistä hankala muistaa, että jokaisella on omat mielipiteet ja mielikuvat. Turhaa niistä on lähteä kiistelemään. Hyvällä mallilla on asiat mielestäni, jos kirjoittajat kirjoittavat mielipiteensä, joku ehkä kommentoi välillä, mutta ei kommentoi enää kommentin-kommentin-kommenttia.

Minun mielipide taas on se, että tervetuloa Hazardi-Janne maajoukkueeseen. Enemmän hyvää se siellä tekee kuin hallaa. Ja olikos sille WC jutulle omakin ketjunsa?

Siihen lisäisin.. Paska homma, että lähti sieltä, mutta siviilissä jamppa ei ole minä-olen-stara-kusipää, joten hankala lähteä arvailemaan mitä siellä tapahtui. Ja ymmärrän kyllä täysin niitä, jotka arvostelevat luotettavuutta tuon tapahtuman johdosta. Itse taas uskon ettei ole mitään huolta tästä, sillä en heti muista ketään, joka olisi uuden tilaisuuden tullen "pettänyt" tällä tavoin uudestaan. Ja Suomi pärjäsi WCssä täysin yli odotusten, kun Niinimaa lähti, joten olisiko sittenkin ollut oikein lähteä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös