Parahin Maple Leaf,
siffan määrittelemä "lähdön syy" ei edellytä Niinimaan lähtöön johtaneiden tapahtumien kertaamista yksityiskohtaisesti ja sanasta sanaan. Pelkkä yleisluonteinen kuvaus - vaikkapa kuvitelmasi määrittely eli lähiomaisiin kohdistunut halveksiva ja loukkaava palaute - riittäisi ainakin itselleni aivan hyvin. Näinhän esimerkiksi Jari Kurri perusteli julkisuudessa päätöstään kieltäytyä vastaisuudessa valmennusyhteistyöstä Summasen kanssa - eli "Rami meni arvostelussaan aika pahasti henkilökohtaisuuksiin". Huhujen mukaan noihin henkilökohtaisuuksiin kuului mm. alaikäisen kanssa seurustelu, mutta en muista juuri nähneeni vaatimuksia, että Kurrin olisi pitänyt tarkentaa selitystään yksityiskohtiin asti. Asia tuli selväksi.
Tähän ikään mennessä olen oppinut (niin jääkiekon kuin muidenkin elämän aluiden osalta) suhtautumaan kohtalaisella kriittisyydellä kaikkiin reaalimaailmassa ja internetissä liikkuviin ns. varmoihin tietoihin. Yritän perustaa oman suhtautumiseni mahdollisimman pitkälti varmoihin tosiasioihin - ja siksi myös minua häiritsee, Gagsin lailla, tähän asiaan liittyvä kuvittelu ja jossittelu, ynnä avoimet kysymykset ja näsäviisastelu. Kun tämän ylimääräisen sälän karsii tapahtumasarjan ympäriltä pois, käteen ei jää kovinkaan paljon:
*puolustajan, jolle ei ilman Jere Karalahden loukkaantumista olisi ollut tilaa World Cup -joukkueessa, lähtö joukkueesta kesken turnauksen, mitä en lähtökohtaisesti pidä hyväksyttävänä
*puolustajan kanssa riitaantuneen valmentajan johdolla saavutettu turnauksen kakkossija, jota pidän Suomen jääkiekkohistorian kovimpana saavutuksena
*Jääkiekkoliiton päättäjien valmius jatkaa ko.valmentajan maajoukkuepestiä. Vaikka yhteisymmärrystä ei löytynyt, sopimus ei kaatunut valmentajan ja puolustajan yhteenottoon.
Myöhemmin vaakakupin eri puolille voidaan lisätä maajoukkueen uusvanhan valmennusjohdon päätös valita edellisen valmentajan kanssa riitaantunut puolustaja uudelleen maajoukkueeseen ja toisaalta ko.puolustajan edellisen seuransa valmennusjohtoon julkisuudessa kohdistama kritiikki. Johtuneeko sitten omista arvostuksistani, mutta omat sympatiani mainittua puolustajaa kohtaan eivät tapahtumasarjan tuloksena ainakaan kasvaneet.
Kuulopuheet ovat asia erikseen. Niitä on puolustajalle annetun palautteen osalta kuultu paljonkin ja samalla syytökset maajoukkueen ex-valmentajaa kohtaan ovat olleet vakavia. Mikäli ottaisin nämä väitteet arvioinnissa huomioon, pitäisi tasapuolisuuden nimissä muistaa myös puolustajaa koskevat negatiiviset huhut - kuten että hän on aikaisemmissa arvokisoissa edellisen maajoukkuevalmentajan alaisuudessa yrittänyt ottaa itselleen suurempaa roolia kuin hänelle peliesitystensä perusteella kuuluisi ja esimerkiksi alkanut väitellä mainitun valmentajan kanssa ylivoimapeluutuksesta.
Nykytietämykseni valossa en halua leimata kumpaakaan osapuolta yksin syylliseksi tapahtuneeseen eli Niinimaan lähtöpäätökseen. Kokonaisarvio painaa kuitenkin omalta osaltani suuremmat antipatiat Niinimaan suuntaan.
Maajoukkueesta lähteminen kesken arvokisaturnauksen on niin poikkeuksellinen ja dramaattinen ratkaisu, että sitä pitäisi mielestäni perustella myös julkisesti. Itse en ole tällaista perustelua havainnut; valistakoon joku minua mikäli olen väärässä.
Niinimaan haukkuminen asiallista palautetta kestämättömäksi neidiksi kyrsii minua yhtä lailla kuin Summasen suuntaan heitellyt syytöksetkin. Tämän vuoksi en halua valita vaihtoehtoa, jota sinä Gagsille tarjoat, eli omaksua yksipuolisesti jommankumman äärilaidan näkemyksen "jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan" -hengessä; Niinimaata ja Summasta mollaavat huhut kun ovat minun silmissäni aivan yhtä uskottavia. Siksi toivoisin, että sekä Summanen että Niinimaa kertoisivat oman versionsa tapahtuneesta - ei kaikkea, mutta sen olennaisen. Tämä on kuitenkin vain minun mielipiteeni, joka perustuu omaan kiinnostukseeni. Tehkööt herrat asiassa niin kuin parhaaksi näkevät.