Viestin lähetti HN
Kerros nyt hei meille, miksi ihmeessä Tanska halusi lahjoittaa tuon maalin Ruotsille.
Miksi Tanska jättäytyi suosiolla lohkokakkoseksi, miksi se halusi puolivälierissä vastaansa kisojen toistaiseksi parhaan joukkueen, miksi se halusi mahdolliseksi välierävastustajakseen Ranskan ja miksi se tahtoi jäädä todennäköisesti heikoimmaksi pohjoismaaksi näissä kisoissa?
Suunnaton rakkaus ystävällistä naapuria kohtaanko sai tanskalaiset uhraamaan niin paljon?
Mahdollisia ja loogisia syitä, miksi Tanska lahjoitti maalin lopussa Ruotsille:
(1) Sopupeli. Ottelu oli siis sovittu ennalta käsin, jotta molemmat varmasti pääsisivät jatkoon. Miksi Tanska olisi pettänyt tuon diilin ja hankkinut ruotsalaisten vihat päälleen? Jatkopaikka oli Tanskalle joka tapauksessa selvä. Tämähän juuri on sopupelin idea, etkö nyt edes sitä käsitä?
(2) Halusivat pudottaa Italian. Tanskalaisilla luultavasti on jotain hampaankolossa Italiaa vastaan Tottin tapauksen takia tai sitten jopa jostain muusta minulle vieraasta syystä. Mielummin he varmasti näkevät sukulaiskansansa ruotsalaiset jatkossa.
(3) Halusivat vastustajaksi ennemmin Tsekin kuin Saksan/Hollannin. Tanskan johto saattaa arvella hyvinkin Tsekin jopa yltiöhyökkäävän pelityylin sopivan paremmin heille puolivälierissä kuin saksalaisten puolustuksesta lähtevän pelaamisen. Etsivät siis helpompaa vastustajaa puolivälieriin.
Välierävastustajaa ei varmasti kukaan lähde valitsemaan ennen puolivälieriä, eivätkä Portugali tai Englanti sitä paitsi ainakaan Ranskaa helpompia vastustajia liene juuri kellekään. Tanskan jäämisen kisojen heikoimmaksi pohjoismaaksi sinä keksit aivan itse. Ruotsi voi aivan hyvin jäädä heikommaksi, tai sitten ovat yhtä heikkoja (karsiutuvat samassa vaiheessa joko 1/2-välierissä tai välierissä).
Mitä rakkauteen naapuria kohtaan tulee, niin olen aivan varma että Tanskalla ja tanskalaisilla löytyy huomattavasti paljon enemmän rakkautta ruotsalaisia kuin muita kisoissa pelaavia kansakuntia kohtaan. Uhraus, jonka Tanska teki (lohkovoiton vaihto kakkossijaan) ei tosin ollut suuri, siinä olet väärässä. Yhtä lailla pelit jatkuvat Tanskalla nyttenkin.
edit. tarpeeton teitittely pois