Täysin samaa mieltä. Tähän liittyen kysymys Hollantia seuraaville, itse en ole niin tarkkaan seurannut: miksi Van Aanholt ylipäänsä pelaa? Eikö Owen Wijndal ole maan selkeästi paras vaihtoehto tuolle paikalle? Ja omissa papereissa myös Daley Sinkgraven ja Tyrell Malacia menevät Van Aanholtin edelle. Toki Sinkgravenilla juoksunopeus ei ole samaa luokkaa, joka saattaa tuossa pelitavassa vaikuttaa. Mutta pallollisesti huomattavasti varmempi entisenä keskikenttänä.
Ylempänä aika lailla kiteytettiin jo kaikki oleellinen. Jääräpäinen mies. Itse myös pohdin, että ehkä ne olivat ne paineet, jotka vaikuttivat osaan pelaaja alinnoista. De Boer itsekun tiedosto kovat paineet ja sitten voisi ajatella, että on "luonnollista" valmentajalle tiukassa paikassa luottaa kokeneisiin, jo tasonsa näyttäneisiin pelaajiin, joista "tietää mitä saa", vaikka se saanti olisikin tasaisen paskaan. Näissä nuorissa on taas se, että ei ehkä ihan tiedetä mitä saadaan, miten kestävär paineita, miten toteuttavat pelisuunnitelmaa, ovat vähän tällaisia ns. "Villejä kortteja". Siis jotenkin näin olen sitä itse yrittänyt psykologisen näkökulman kautta pohtia.
Toki mm. nuori Koopmeiners on jo nuoresta iästään huolimatta toiminut AZ Alkmaarin kapteeninan pari vuotta, toiminut Hollannin junnumaajoukkueiden kapteenina, joten kertoo jotain miehen luotettavuudesta ja varmasta suoritustasosta. Eikä 23 vuotta muutenkaan ole enää mikään poikasen ikä, mutta jostain syystä on de Boerin koirankopissa. En ymmärrä, kun Koopmeiners ei saanut turnauksessa peliaikaa (eikä edes harkkapeleissä minuuttiakaan!), että miksi mies edes valittiin mukaan? Koopmeinersia olisi kaivattu tuossa touko-kesäkuun vaihteessa käydyissä pudotuspeliotteluissa Hollannin U21-joukkueessa, joka hävisi lopulta välierissä Saksalle. Sama juttu Gakpon kanssa. Miksei kavereita laitettu sitten U21-joukkueeseen isoon rooliin? Jos oli tarkoitus istuttaa poikia penkillä, eikä edes ajatuksen hiventäkään, että mitä jos...mitä jos annetaan pojille näytönpaikka ja mitä jos he sillä omalla tekemisellään, huippu-urheilun lainalaisuuksien mukaan, ansaitsisivatkin sen peliajan?
Kuten tuli todettua kilpailu ei ole Hollannin joukkueessa keskiössä ja kaikenmaailman Babelit, Strootmanit, Promesit, Luuk de Jogot yms. turhakkeet vaan nautavat partaansa seurajoukkueissa, koska ei tarvitse antaa mitään näyttöjä, kun kutsu tulee joka tapauksessa. Olit sitten miten sysipaska tahansa, niin maajoukkueessa on tilaa. Nuorilta tulevaisuuden kavereilta vaaditaan kuitenkin, jotain 5 kuukauden kestänyttä huippuvirettä ja maagista pelaamista, että voivat edes olla ajatuksen tasolla spekulaatioissa mukana. Ja silloinkaan, niin sori "ei vaan riitä".
Toki nyt on vielä tuosta Wijndalista sanottava, että mies on Hollannin paras vasen laitapakki, mutta tuo wing-backin tontti on vähän niin ja näin. Wijndalin heikkoudet kun ovat nimenomaan hyökkäyspelissö, pelinrakentelussa ja mm. keskityksissä. On laitapakki, mutta ei wing-back. Wijndal olisi parhaimmillaan neljän takalinjassa. Van Aanholt olisi tuolta pelaajaprofiililtaan paras pelaaja tuohon wing-backin paikalla, mutta kun se taitotaso ei riitä alkuunsa. Ehkäpä tässä sitten näkyy se, että de Boer ei tunnista pelaajien vahvuuksia ja heikkouksia. Toki Dumfries loisti tässä viiden takalinjassa oikealla laidalla, mutta pystyisi tekemään sen myös neljän takalinjassa, ehkei ihan noin näyttävästi, mutta kuitenkin. Bakker aloitti kauden PSG:ssä vahvasti, mutta hyytyi hieman kauden edetessä, eikä oikein myöskään ole wing-back, Malacia voisi olla vaihtoehto, koska pelasi vahvan kauden, mutta oli selvää, että näin lyhyellä varoitusajalla, ei de Boer miestä edes harkitse.
Toivottavasti nyt tuli herätys de Boerille näiden viimeistenkin kokeneiden "luottopelaajien" kohdalta, että kenellä se taso ei vain riitä. Onneksi Babelin ja Strootmanin kohdalla se havahdus tapahtui viime hetellä ennen kisoja. Toivottavasti ennen syksyn MM-karsintoja se tapahtuu: Veltmanin, van Aanholtin, de Roonin, L.de Jongin ja Promesin kohdalla. Eilen olin vielä sitä mieltä, että ehkä de Roon menee penkillä, mutta kun ei kaveri tuo peliin yhtään mitään. Pallollinen ja palloton luovuus luokkaa "kivi" ja sitten kun kaverin pitäisi olla joku "puolustuslinjan kilpi" mutta menettää hirveän määrän palloja, syöttöprosentti on heikko, niin en enää ole edes varma tarvitaanko tuollaista kaveria penkille? Jos pystyy nostamaan tuota puolustuspelin tasoa takasin sille missä se parhaimmillaan on, niin sitten harkintaan, että mahtuuko penkille. Kokeneemmasta kaartista Blind menee penkillä ja Berghuis siinä ja siinä. Tai itse asiassa mielummin Berghuiskin veks ja nuorempaa verta tilalle. Tämä köyhän, köyhän miehen Robben ja divaritähti on myös nähty. Niin ja Klaassenia en myöskään halua nähdä enää ikinä Hollannin paidassa. Posia sentään, että Veltman ja Klaasseen eivät tässä turnauksessa pelanneet, Veltmanin muutamaa minuuttia lukuun ottamatta.
Wijnaldumhan totesi ennen turnausta, että ei halua missään nimessä olla kapteeni, vaan de Boerin pitäisi valita Strootman kapteeniksi joukkueeseen. Kapteenihan on jatkuvasti avauskokoonpanossa, joten oli pienen pieni tsäänssi, että Hollannin keskikenttä tässä turneessa olisi ollut muotoa Frenkie-Gini-Strootman...
Kylmiä väreitä, jo pelkästä ajatuksestakin. Nämä pelaajavalinnata, pelitaktiikat alkusarjassa olivat niin epätyypillistä de Boeria, että itse suoraan sanottuna epäilen, että apukoutsit Dwight Lodeweges ja van Nistelrooy "kaappasivat" vallan tai ainakin vaativat suurempaa roolia päätöksenteossa. Mutta de Boer vaati sitten kompromissin lailla, että nämä muutamat luottomiehet saavat olla joukkueessa ja vastapainona annetaan esim. Timberille alkusarjassa peliaikaa Lodewegsin ja van Nisteltrooyn toiveiden mukaisesti. Vai uskooko joku oikeasti, että de Boer muuttui ihmisenä ja mielipiteidensä kera reilussa viikossa? Olen pettynyt, että Hollanin putoamisesta on jo reilut 16 tuntia ja vieläkään ei olla ilmoitettu de Boerin potkuista.
Edit. Pitää vielä todeta, että itse jopa toivoin ennen kisoja Hollannin aikaista putoamista. Koska tällä tavoin oli mahdollisuus, että ei tarvitse de Boeria pidempään katsella, kuin nämä kisat. Nyt kun tuli mahalasku, on ehkä mahdollista nähdä muutos ja uusi valmentaja, joka tuo raikkaa tuulahduksen niin pelaajavalinnoissa, kuin taktiikoissakin. En oikeastaan halunnutkaan, että de Boer nyt jollain tavalla saa luikerreltua Hollanin johonkin välieriin ja pidettyä pestinsä, jos kaavio olisi ollut helppo, kuten se toki nyt olikin. Mutta silti tuli ennen aikainen lähtö ja pudotus.
Jos menestystä olisi tullut, niin de Boer olisi jatkanut ja jos tällä kyseisellä ryhmällä olisi tullut menestystä, niin oltaisiin vielä syksylläkin saatu katsella näitä divaritähtiä ja muita kokeneita turhakkeita. Nyt on jopa mahdollisuus sille, että iso luuta lakaisee. Nyt lähdön pitää tulla de Boerille, ei kahta sanaa. Ja luudan pitää lakaista myös pelaajapuolella. Ruksi niiden päälle, ketkä on nyt nähty ja keiden kohdalla on todettu "ei riitä".