Näin juhlan välipäivänä katsotaan vähän Cristiano Ronaldoa toisesta näkökulmasta, Tapa, jolla voidaan lähestyä Ronaldoa, on talouteen liittyvää. Ronaldo on brändi, hän on joka solultaan kahisevaa, hänen suonissaan virtaa niin sanoakseni kultaa. Ronaldo kuuluu maailman rikkaimpiin urheilijoihin ja hänellä on merkittäviä yhteistyöpartnereita:
Cristiano Ronaldo's Brand Partners in 2020
Kun Ronaldo astuu kentälle, varmaan ensimmäinen mikä kiinnittää huomiota, on hänen ulkoinen erittäin stailattu olemuksensa. Jos vilkaisemme vaikkapa filmeistä 60-luvun jalkapalloilijoita, ymmärrämme yskän. Ronaldo on miesmalli, metroseksuaali, hyvännäköinen, fyysisiltä ominaisuuksilta kuin luotu brändiksi. Ronaldoa voisi myös luonnehtia suuryritykseksi, jos käytämme suomalaisia yritysmääritelmiä. Todennäköisesti hän tällä hetkellä tienaa enemmän kuin käyttää, mutta tästä en voi olla varma. Mainossopimukset tuottavat hänelle merkittävästi enemmän kuin verrattain vaatimaton palkkansa, 31 M vuodessa. Saa nähdä, mitä hän ensi kaudella saa ja miltä.
Ronaldo on työllistäjä. Niinpä Ronaldon koko ruumis on yksistään kultakaivos monelle kauneus- ja hyvinvointialan yrittäjälle. Siinä missä keskivertomies käy parturissa, Ronaldo tietenkin käy hiusmuotoilijalla tai kampaajalla. Hän maksaa näistä palveluista luultavasti enemmän kuin suomalainen keskimäärin autostaan. Erilaiset fyysiseen kuntoon liittyvät yrittäjät ovat myös Ronaldon kanssa liikesuhteessa. On selvää, ettei hän tyydy näissäkään halvimpiin palveluihin. Ja tietenkin hänellä on suhteita vaikkapa lakimiehiin, jotka varmistavat, ettei Ronaldoa kuseteta missään afäärissä. Jos käytät Ronaldoa, maksat siitä.
Ronaldo ei suostu pukeutumaan kuten keskivertomies mihin tahansa Motonetistä löytyvään (kuulemma sieltä saa t-paitojakin erityisen halvalla). Hänen vaatteensa alusasuista lähtien ovat tarkkaan harkittuja ja tuskin ilmaisia vaatemerkeille. Emme näe koskaan Ronaldoa Uunon tapaan verkkopaidassa. Toisaalta, hänen täytyy pukeutumisessaan huomioida partnerinsa, joten liiemmälti vapauksia ei tässä suhteessa ole. Jos hän erehtyisi käyttämään liikaa vapauksia, se saattaisi johtaa yhteistyösopimuksen irtisanomiseen, jopa lainopillisiin seurauksiin. Hyvä puoli on tässä se, että vaatteita ei tarvitse ostaa itse, ne toimitetaan kuten pizza Ronaldolle.
Ronaldo työllistää tietenkin erilaisia luksusmerkkejä. Hänellä on kallis maku. Ronaldo osti tai tilasi hiljan taas yhden autonkin, Bugatti Centodieci, hinta vaivaiset 8,2 M. Hän kuluttaa varmaan kymmeniä miljoonia erilaiseen luksukseen. Ronaldolle kuitenkin vaikkapa Bugatin ostaminen on samaa kuin kymppitonnin auton ostaminen varakkaalle tavikselle. Itse asiassa, monet ihmiset käyttävät yhteen autoon suhteellisesti enemmän rahaa omaisuudestaan kuin Ronaldo Bugattiinsa. Ronaldolla on tietenkin huomattavan arvokas autokokoelma, voi hyvinkin olla arvoltaan kymmeniä miljoonia.
Ronaldo on miljardööri. Hän omistaa erilaisia arvokkaita kiinteistöjä ympäri maailmaa. Hänellä on jo oma hotelliketju. Itse asiassa, suurin osa omistuksesta tulee brändäyksen kautta. Ronaldo ei joudu mieron tielle lopetettuaan pallon potkimisen. Kun hän säilyttää fyysisen olemuksensa urheilullisena, hän voi jatkaa erilaisten mainossopimusten tekoa varsin pitkään. On selvää, että Ronaldolla on bisnesvaistoa. Hän ei ole kuten jotkut säälittävät brassitähdet, Ronaldinhokin, jotka hassasivat rahansa viihteeseen silloin kun meni lujaa ja ovat nyt keppikerjäläisiä. Ronaldo on homo economicus parhaasta päästä, loistava esimerkki modernista kapitalistista, joka ei riistä ketään, mutta on verkostoitunut moneen suuntaan ja tienaa sillä voita leivän päälle. Luultavasti hänen yhteistyökumppaninsakin ovat puhtoisia, ehkä Nikeä lukuunottamatta.
Ronaldo on siis ihailtava esimerkki viisaasta ihmisestä, joka osaa sijoittaa ja hoitaa omaisuuttaan. Hänellä on, omalla tavallaan, itsekuria. Toki käyttää rahaa, mutta sijoittaa kiinteistöihin Mikko Koivun tapaan, eli hänellä on jotakin pahan päivän varalle. Lisäksi hän elää hyvin terveellistä elämää. Tämä tuli taas erityisellä tavalla julki Coca Cola-casessa lehdistötilaisuudessa, jossa Ronaldo kieltäytyi tarjotusta kokiksesta ja pyysi vettä. Bränditietoinen valinta, terveystuotteiden mannekiinina Ronaldo tietää, että sokerijuoman latkiminen alentaa brändin arvoa. Toisaalta, tämä valinta alensi 4 mrd CC:n kurssia, mutta kyse oli vain pienestä notkahduksesta. Brändien tai ideoiden välinen sota oli kyseessä, mutta CC viisaasti jätti reagoimatta asiaan.
Kun siis näemme Ronaldon astuvan rankkaripilkulle, kyseessä ei ole pelkkä rankkari, joita nyt kuka tahansa lahjaton futaaja osaa vetää. Vaan viivalle asettuu toimitusjohtaja, yrittäjä, omistaja, bisnesmies, kauneusalan brändi yms. Cristiano Ronaldo. Hän ei mieti tavallisia asioita. Hänen joka teollaan on merkitystä, jokainen maaliin toimitettu rankkari lisää hänen brändinsä arvoa. On selvää, että Ronaldo ei astele kepein mielin pilkulle. Terävänä liikemiehenä hän oivaltaa nämä asiat, kuin Neo, hänelle vain bittien sijasta vilahtavat eurot silmissä kun hän laskee sitä, minne pallon sijoittaisi. Voi hän miettiä myös yhteistyökumppaneitaan, joiden silmissä hänen pitää onnistua rankkarissaan.
(Tässä yksi sitaatti Franklinilta, joka sopii hyvin myös Ronaldoon: ”Muista, että aika on rahaa. Kun joku ansaitsee työllään kymmenen shillinkiä päivässä ja käveleskelee puoli päivää tai laiskottelee huoneessaan, hän ei kuluta vain niitä kuutta penniä, jotka hän kuluttaa laiskotellessaan, vaan niiden lisäksi hän on kuluttanut tai pikemminkin heittänyt menemään vielä viisi shillinkiä." )
Paineita? Niitä varmasti on. Mutta ei ehkä niitä, joita tavallinen futaaja kokee rankkarissaan. Ronaldon vastuulla on brändi ja se brändi on satojen miljoonien kenties miljardin arvoinen. Ronaldon päälle laskeutuu kapitalismin henki, hän kokee tilanteen sekä ahdistavana että vapauttavana. Osuessaan maaliin hän kokee taas John Locken hymyilevän hänelle vienosti, Benjamin Franklinin iskevän silmää ja niin edelleen. Jalkapallo on bränditoimintaa, se on kapitalismia siirrettynä vain roomalaiselle näyttämölle. Ihmiset, jotka katsovat jalkapalloa, ostavat, kuluttavat ja juuri tällaisia varten on Cristiano Ronaldo. Teidän Cristiano Ronaldo.