Jalkapallo – liveseuranta

  • 6 181 463
  • 122 819

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ainakin ne kuvat näyttävät hyvin samanlaisilta kuin mitä löytyy VAR-järjestelmän esittelystä Premier Leaguen sivuilta.

Silti ne päätökset tehdään varmasti pikkasen laadukkaamman datan ja kuvien pohjalta kuin mitä @Leon on käytössä kotisohvallaan.
Kyllä mä tohon mittausjärjestelmään luotan. Mutta en luota siihen viivanvetäjään enää tämän jälkeen. Ja sitäpaitsi mulla on 40" LCD-tv kahden metrin päässä ja silmälasit päässä! Istun muuten nojatuolissa enkä sohvalla.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
VAR:kaan ei ole täydellinen, mutta parantaa olennaisesti tuomarien päätösten laatua ja oikeudenmukaisuutta. Virheitä on tapahtunut Valjussa VAR:kin, mutta ei käsittääkseni liittyen paitsioihin vaan tulkinnanvaraisiin päätöksiin, kuten käsivirheisiin.

Jos hyväksytään väittämäsi, että VAR parantaa tuomarien päätösten laatua ja oikeudenmukaisuutta, niin onko spontaanien tunteiden tappaminen jalkapallosta hyväksyttävä hinta tuomioiden laadun parantamisesta? Tästä on mielestäni pohjimmiltaan kyse. Jos suurta osaa maaleista ei uskalla oikeasti juhlia niiden syntyessä, niin onko menetetty enemmän kuin mitä VARilla ollaan saatu?
 

Fordél

Jäsen
Kyllä mä tohon mittausjärjestelmään luotan. Mutta en luota siihen viivanvetäjään enää tämän jälkeen. Ja sitäpaitsi mulla on 40" LCD-tv kahden metrin päässä ja silmälasit päässä! Istun muuten nojatuolissa enkä sohvalla.

Hienoa, että sulta löytyy VAR-koppia tarkempi kuva ja näkemys asiasta. Suosittelen myymään ton sun olohuoneen konseptin silmälaseineen eurooppalaisille huippusarjoille.

Ja et edellenkään vastannut sulle esitettyyn kysymykseen, mutta ehkä tämä tästä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miten se parantaa tuomoiden laatua, jos suurin osa noista millin paitsioista jätetään viheltämättä, koska kaikki tilanteet läheskään eivät johda maaliin? Nyt otetaan mikroskoopin (!) alle vain osa tuomioista. Vähintään yhtä moni paitsio jää viheltämättä, koska se päätös voidaan ihan mukavasti jättää VARin kontolle, jos sattuu tulemaan maali. Mutta peli jatkuu ja perhosvaikutus voi olla melkoinen viheltämättä jääneissä tilanteissa.
 

Fordél

Jäsen
Jos hyväksytään väittämäsi, että VAR parantaa tuomarien päätösten laatua ja oikeudenmukaisuutta, niin onko spontaanien tunteiden tappaminen jalkapallosta hyväksyttävä hinta tuomioiden laadun parantamisesta? Tästä on mielestäni pohjimmiltaan kyse. Jos suurta osaa maaleista ei uskalla oikeasti juhlia niiden syntyessä, niin onko menetetty enemmän kuin mitä VARilla ollaan saatu?

On. Oikeueenmukaisuus on tärkeämpää kuin sponttaanit tunteet. Sitä paitsi niitä spontaaneita tunteita syntyy myös VAR-päätösten jälkeen.

Lisäksi VAR:n vaikutusta näihin spontaaneihin tunteisiin ylikorostetaan. Valtaosaan maaleista sen ei tarvi puuttua vaikka taustalla tekisikin työtään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hienoa, että sulta löytyy VAR-koppia tarkempi kuva ja näkemys asiasta. Suosittelen myymään ton sun olohuoneen konseptin silmälaseineen eurooppalaisille huippusarjoille.

Ja et edellenkään vastannut sulle esitettyyn kysymykseen, mutta ehkä tämä tästä.
Hienoa, että sulla on toi sarkasmitutka rikki. Mutta jos sua oikeasti kiinnostaa mun mielipiteet, toista ne kysymyksesi niin monta kertaa, että saat vastauksen.
 

tjj67

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Liverpool
Jos hyväksytään väittämäsi, että VAR parantaa tuomarien päätösten laatua ja oikeudenmukaisuutta, niin onko spontaanien tunteiden tappaminen jalkapallosta hyväksyttävä hinta tuomioiden laadun parantamisesta? Tästä on mielestäni pohjimmiltaan kyse. Jos suurta osaa maaleista ei uskalla oikeasti juhlia niiden syntyessä, niin onko menetetty enemmän kuin mitä VARilla ollaan saatu?

Onneksi näitä tuomioita ei sentään muuteta ottelun jälkeen.

Nykyiset ns. arvokisat yleisurheilussa. Ensin kisataan mitalit!
Vuosien päästä jaetaan ne lopullisesti. Never say never?
Ei kiinnosta.
No nyt meni täysin eri asiaan!
 

LaiLaiLei

Jäsen
Miten se parantaa tuomoiden laatua, jos suurin osa noista millin paitsioista jätetään viheltämättä, koska kaikki tilanteet läheskään eivät johda maaliin? Nyt otetaan mikroskoopin (!) alle vain osa tuomioista. Vähintään yhtä moni paitsio jää viheltämättä, koska se päätös voidaan ihan mukavasti jättää VARin kontolle, jos sattuu tulemaan maali. Mutta peli jatkuu ja perhosvaikutus voi olla melkoinen viheltämättä jääneissä tilanteissa.
Klassinen asenne, että ei tehdä mitään, koska ei voida tehdä sitä täydellisesti ja aukottomasti.
 

Fordél

Jäsen
Hienoa, että sulla on toi sarkasmitutka rikki. Mutta jos sua oikeasti kiinnostaa mun mielipiteet, toista ne kysymyksesi niin monta kertaa, että saat vastauksen.

Kyse ei ole sarkasmista, kun kyse on siitä, että väität (edelleen) näkeväsi paremmin onko tilanne paitsio vai ei. Kysymyksen löydät tuolta yltä pariin kertaan, turha toistella.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Seuraavana siis pelaa kaksi joukkuetta joilla ei ole yhtään UCL-mestaruutta 2010-luvulla. Hyvää unilääkettä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyse ei ole sarkasmista, kun kyse on siitä, että väität (edelleen) näkeväsi paremmin onko tilanne paitsio vai ei. Kysymyksen löydät tuolta yltä pariin kertaan, turha toistella.
Viiva oli väärässä paikassa. Kerroin jo.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Klassinen asenne, että ei tehdä mitään, koska ei voida tehdä sitä täydellisesti ja aukottomasti.
Voitko tarkentaa? Minä kysyin, miten se parantaa tuomoiden laatua, jos laaduntarkkailua harrastetaan vain osassa tilanteita ja sen jälkeen ollaan sädekehä pään päällä, että nyt on oikeus tapahtunut. Sinun vastauksesi on, että minulla on joku asenne?
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Jos hyväksytään väittämäsi, että VAR parantaa tuomarien päätösten laatua ja oikeudenmukaisuutta, niin onko spontaanien tunteiden tappaminen jalkapallosta hyväksyttävä hinta tuomioiden laadun parantamisesta? Tästä on mielestäni pohjimmiltaan kyse. Jos suurta osaa maaleista ei uskalla oikeasti juhlia niiden syntyessä, niin onko menetetty enemmän kuin mitä VARilla ollaan saatu?
Tähän kommenttiin tiivistyy todella pitkälti omatkin ajatukseni VARista. VAR on tuhonnut sen mikä alkujaan teki tästä kuningaslajista niin erinomaisen, tunteen. Minuutteja kestävät videotarkistukset jalkapallon luonteisessa lajissa tappavat pelin flown, latistavat katsojan fiiliksen ja mennessään päin persettä aiheuttavat vieläpä vitutusta. VAR-tekniikkaan kiteytyy samalla yksi olennaisin ongelma nyky-yhteiskunnassa, urheilussa ja sen ulkopuolella. Pyrkimys täydellisyyteen tappaa aidot tunteet.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Jos VARissa on koppituomareilla käytössä jotain parempaa ja tarkempaa, johon päätös perustuu niin miksi kyseistä kuvaa ei näytetä katsojille? Jäisivät nämä turhat länkytykset, jos kaikki näkisivät saman kuvan. Epäilen, että sellaista kuvaa ei ole vaan ratkaisu tosiaan tehdään tv-kuvan ja katkoviivan avulla.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
NFL on ollut jonkinmoinen pioneeri videotarkistusten käytön suhteen ja siellä linjana on, että kentällä tehtyjen päätösten muuttamiseksi pitää olla "clear and obvious evidence". Lähtökohtaisesti mennään sen mukaan mitä kentällä päätetään ja jos on kiistatonta videomateriaalia muuttaa tuomiota, niin sitten muutetaan. Jalkapallo tai ainakin valioliiga pissii omiin muroihinsa tällä nykylinjauksella, jossa kentällä olevilla tuomareilla ei ole enää käytännössä mitään valtaa pelien isoihin tuomioihin. Maaleja hylätään systeemillä, jossa ei ole katsojan kannalta juuri minkäänlaista läpinäkyvyyttä.

Viime viikonlopun Sonin punainen kortti ja Gazzanigan holtittomasta ulostulosta tullut pilkku olivat esimerkkejä paremmasta VARin käytöstä. Nämä marginaaliset ja osin mielivaltaiset paitsiotuomiot ovat katastrofaalisia tapoja käyttää VARia ja kyllä... ne tappavat tunnetta jalkapallosta. (Toki lisäävät erästä V-alkuista tunnetta.)
 

LaiLaiLei

Jäsen
Voitko tarkentaa? Minä kysyin, miten se parantaa tuomoiden laatua, jos laaduntarkkailua harrastetaan vain osassa tilanteita ja sen jälkeen ollaan sädekehä pään päällä, että nyt on oikeus tapahtunut. Sinun vastauksesi on, että minulla on joku asenne?

Väärät tuomiot toki erikseen, itse en tuota Pukin tilannetta nähnyt, niin en siihen suoraan ota kantaa. Mutta ainakin viestistäsi tuli se kuva, ettei VAR:ia kannata käyttää sen takia, että maaliin johtamattomat paitsiot jäävät viheltämättä. En nyt lähde tuosta aiheesta tappelemaan, itse ainakin ymmärrän hyvin miksi VAR ei jokaikistä tilannetta jälkikäteen tarkasta. Voihan siihen kaikki perhosvaikutukset laskea ja ynnäillä, mutta luulen kaikkien ymmärtävän miksi vain maaliin johtavat tilenteet tarkastetaan. VAR ansaitsee kritiikkiä monelta osin, mutta tuo joka tilanteen tarkastamattomuus ei niihin mielestäni kuulu. Lähtökohta on saada väärät tuomiot oikeaksi/korjattua, jos siihen ei pystytä, syyttäisin tuomareita ennemmin kuin itse VAR-tarkastuksia näin pienellä otannalla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Väärät tuomiot toki erikseen, itse en tuota Pukin tilannetta nähnyt, niin en siihen suoraan ota kantaa. Mutta ainakin viestistäsi tuli se kuva, ettei VAR:ia kannata käyttää sen takia, että maaliin johtamattomat paitsiot jäävät viheltämättä. En nyt lähde tuosta aiheesta tappelemaan, itse ainakin ymmärrän hyvin miksi VAR ei jokaikistä tilannetta jälkikäteen tarkasta. Voihan siihen kaikki perhosvaikutukset laskea ja ynnäillä, mutta luulen kaikkien ymmärtävän miksi vain maaliin johtavat tilenteet tarkastetaan. VAR ansaitsee kritiikkiä monelta osin, mutta tuo joka tilanteen tarkastamattomuus ei niihin mielestäni kuulu. Lähtökohta on saada väärät tuomiot oikeaksi/korjattua, jos siihen ei pystytä, syyttäisin tuomareita ennemmin kuin itse VAR-tarkastuksia näin pienellä otannalla.
En kyllä sanonut noin. Minusta on virheellistä väittää, että VAR parantaa sanotaan nyt esim. paitsiotuomioiden laatua. Jos pysäytyskuva on kohdillaan ja kohdistimet oikeissa paikoissa, saadaan melkoinen varmuus tekniikan avulla kysymykseen, oliko paitsio vai ei. Mutta tällä kaudella on useasti nähty, että tuomarit eivät enää liputa selviäkään paitsioita, koska ne tilanteet "kuitenkin tarkistetaan VARin avulla". Tuomarit mukavoituvat ja peli on se, mikä kärsii. Jos se on tuomarin mielestä paitsio, lippu ylös. Jos ei ole, silloin lippu pysyy alhaalla ja peli jatkuu. Jos nyt halutaan NHL:ää matkia, valmentaja voi käyttää haasto-oikeuttaan. Epäonnistuneesta haastosta yksi jätkä pois kokoonpanostaja ja seuraavista kaksi.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Onkohan Pogballa siirto lähestymässä vai muuten vaan pois kokoonpanosta?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei vaan kysymys kuului, että millä perusteella se oli piirretty väärin?
Silmän avulla tietysti. Mitä ihmettä sä vielä sönkötät siellä? Katso ne jalkojen sijainnit jä käytä vaikka omaa kroppaasi mittasuhteiden arviointiin. Vinkki: Pukki ei ole mikään kauhen pitkä kaveri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös