Mielestäni tuo Soinnun/Jaajon konsepti hieman jalostettuna on ihan nerokas idea. Varainhankinnan pihvi on joka tapauksessa että ostat parhaan kaverisi, sukulaisesi tai työkaverisi lapsen käymän Kontulan ala-asteen 4. luokan luokkaretken tukemiseksi jotain, tällä digitaalisella alustalla saat sinne keksipaketin ja pesuaineiden sijaan/lisäksi helposti jotain lisävalikoimaa tuotteisiin, ja tuotteet postitetaan kotiisi. Peruspointti edelleen säilyy että ostat kannatusmielessä jotain näennäisen turhaa tavaraa ylihinnoiteltuna (vaikkapa sen helvetin heijastimen), jotta tuosta riittää katetta varainhankinnan alustan tarjoajalle, varoja keräävälle kohteelle sekä varsinaisen tuotteen myyjälle.
1000 keräysprojektia joilla tavoitteena 1000 € voittoa per keräys. Tuotteen myyntihinta x € jakautuu esim. 20% luokalle, 30% varainhankinnan alustalle ja 60% tuotteen valmistajalle/lähettäjälle jolle tuo tehty tilaus välitetään.
Esimerkki, myydään muumimukia 18 €:llä tuolla alustalla. Tämän 18€ transaktion myötä välitetään Arabian verkkokauppaan tilaus jota vastaan he postittavat sen loppuasiakkaalle. Tilitetään Arabialle 10,8€. Luokalle 3,6 € per muki ja alustalle 5,4€. Arabian ja myös muiden toimittajien kanssa neuvotellaan "sisäänostohinta", eli siis tuo tilitettävä osuus per tuote ja säädetään myyntihinta tuotteelle sen mukaan.
Tuo 1000 keräysprojektia x 1000€ voittoa tarkoittaa siis liikevaihdossa alustalle 5 000 000 €, josta myyntikate alustan tarjoajalle n. 1,5 miljoonaa €, luokille tilitettävä osuus 1 miljoonaa € ja tuotteen valmistajille 3 miljoonaa €. 1000 keräysprojektia per vuosi ei ole mitenkään mahdottoman kuuloinen. Kuvitellaan että saadaan kasvatettua keräysprojektien määrä 10 000 - 20 000 välille jolloin liikevaihto kasvaa jo 50 miljoonan - 100 miljoonan välille, myyntikatteen ollessa edelleen tuo 30% kasvaa tuo nopeasti erittäin houkuttelevaksi kun digitaalisuudella saadaan volyymit potentiaalisesti ihan eri tasolle kuin näissä keksirasioissa ym.
Idea muistuttaa hieman Woltia, jossa Wolt alustana välittää tilauksia ravintoloille ja ottaa välistä 30%. Tämä näkyy ravintoloille lisämyyntinä ilman lisääntyneitä kustannuksia, mikä tekee alustalle liittymisestä houkuttelevaa heille. Luokille, seuroille ym. tilitettävä osuus luodaan hinnoittelemalla tuotteet ylihintaiseksi, joka on muutenkin varainhankinnan perusidea.
Mahtava bisnesidea. Tilitetään enemmän kuin laskutetaan. Luodaan liikevaihtoa ja käyttäjiä, toki tulos on siinä vähän huonolla.
18,00 - 10,80 - 3,60 - 5,40 = -2,20 (no ei vittu ole vaan on -1,80)
Mutta joo, tässähän ei ole mitään uutta ja ihmeellistä. Amazon yhdellä väliportaalla, Ruotsista kopioituna.
Hintahan tässä tulee nousemaan enemmän kuin pelkästään tuon tilitettävän katteen osuuden koska tällä hetkellä toimivissa varainhankintahommissa kuten esim Jar-X sukat ja monet muut on konsolidoitu toimitus, rojut tulee jollekin -> jaetaan treeneissä -> muksut roudaa ne mummoille, serkuille ja vanhemmat työpaikoilleen. Koska sieltä ne ostetaan.
Ajatuksena, että jokainen transaktio toimitetaan omanaan tulee tuottamaan toimituskulun joka on varmasti korkeampi kuin tuotteen toimituskulu, esimerkiksi vaikka sieltä Arbaialta. Suorassa myynnissä kun osa siitä toimitus, pakkaus jne kulusta hukutetaan katteisiin ja sillä painetaan sinne välille 0,00-7,90 € riippuen tuotteesta ja kaupasta (suurin osa Suomessa tapahtuvista toimituksista osuu tuohon haarukkaan. Toimituskulun ollessa 5,90 alv 24 (melko yleinen hinnoittelu) jää verottomaksi osaksi 4,75. Siihen jos pitää upottaa työ, kuljetusliikkeen kulu ja pakkausmateriaalit niin päästään nopeasti tulokseen, että osa toimituksesta on katteessa. Aina. Ja koska kate on esimerkissä pienempi kuin vaikak esimerkin Arabian mukissa suoraan Iittalan D2C- verkkokaupasta niin ei liiku samalla toimituskululla.
Ja jos sattuu käymään niin, että tämä hyvä lahjoittaja haluaisi ostaa useamman eri tuotteen jotka toimitetaan eri paikoista on tässä kerrannainen. Ongelma, joka suomalaisia "kauppapaikkoja" on vaivannut Fruugosta alkaen.
Eli, paljonko sitä ollaan valmiita maksamaan ylimääräistä, että Jani-Petteri pääsee leirille? Luulen monen edelleen ostavan paalin paskapaperia kerran vuodessa. Jos vaihtoehtoinen konsepti on tämä.
Todennäköisesti olen väärässä, sudenkuopat ylitetään ja tästä tulee vähintään yhtä iso hitti kuin Virtual Travellerista. Pitää vain löytää ne tuotteet joista ollaan valmiita maksamaan 30 prosenttia alustalle ja 20 prosenttia junnuille.
Kävin muuten katsomassa tuota Ruotsin versiota. Balsamicoa ja sukkia. Ja ollut kuitenkin jo vähän kauemmin pystyssä.