Ja Petrin voittaessa tämä olisi ollut kovaa osaamista kysyvää ja kovaa osaajaa vaativa kilpailu.
Ostan ajatuksen siitä että Jaajo huolehtii sen verran henkilöbrändistään että tietty kuva oli kaavailtu ja samaten voittajalle näennäinen oma porkkana. Pointtina kuitenkin päästä Jaajon messiin ja auttamaan häntä. Samalla edistämään omaa näkyvyyttä ja/tai bisnestä.
Sen sijaan tuo Sointu-kapina on saavuttanut jo liikuttavan mittakaavan ja tämä ei niinkään sinulle kohdistettuna. Kyllä tuohon pestiin oli mahdollisuudet muillekin. Ei tuo mitään tarkkaan räätälöityä ihmistyyppiä kysynyt.
Hyvin kirjoitettu.
Oma näkemykseni tästä koko Diili-ohjelmasta on seuraava:
1. Nelonen Suomessa haluaa pyörittää katsojilleen Diili-ohjelmaformaattia
2. Formaatille tarvitaan joku mediaseksikäs vetäjä (nyt Jaajo), jolla on tarvetta palkata henkilö yhtiöönsä (Korjaamo)
3. Ohjelmaaan haastatellaan "hakijoita" tuohon pestiin, joista kymmenen (oliko?) pääsee itse ohjelmaan
4. Ohjelma suunnitellaan, käsikirjoitetaan, ja leikataan viihteen ehdoilla, mutta Jaajon on loppujen lopuksi palkattava tuo voittanut henkilö firmaansa, eli hän haluaa pätevimmän henkilön tuohon pestiin.
5. Ottamatta kantaa kaikkiin hakijoihin, niin finaalissa oli kokenut, tasaisen varma markkinointiosaaja ja ison potentiaalin omaava intohimoinen untuvikko. Jaajo tarvitsee firmaansa projektien läpiviejän, ei ensisijaisesti markkinointiosaajaa.
Eli en mä kyllä näe että tässä olisi mitään salaliittoja. Koko alkuasetelma on tietysti perverssi siinä mielessä, että a) Jaajo saisi varmasti pätevämmän henkilön tuohon pestiin, jos hakisi henkilöä ihan normaalilla rekrytoinnilla ja b) voittaja luultavasti saisi paremmin koulutustaan/kokemustaan/mielihalujansa vastaavaa duunia ja palkaa jos hakisi duuneja ihan normaalin rekrytoinnin kautta. Mutta silloin me katsojat ei saataisi viihde-elämystä.
Ja eikös ohjelma ole tehty niin, että ensin kuukauden aikana purkitetaan kaikkien jaksojen materiaali, ja kun voittaja on selvillä on noiden jaksojen leikkaminen hieman helpompaa, ja niihin voi ujuttaa tämän voittajan tarinan?
Se missä tuo homma mielestäni kusi, oli tuossa viimeisessä jaksossa. Veikkaan että Jaajo itse on halunnut tehdä loppuhuipennuksesta Korjaamopestiä mahtavamman, ja sitä varten on pitänyt ottaa pöytälaatikosta joku businessidea, mikä ei ole kovin kallis toteuttaa ja minkä ympärille voidaan kutsua näitä Sarasvuo/Leijonan Luola-tyyppejä ohjelmaan, jotka pystyvät pistämään parikymmentä kiloeuroa johonkin täysin epävarmaan sijoitukseen, koska jaajon rahat yksin tuohon extrakirsikkaan kakun päällä eivät riitä.
Eli kyllähän Diili-formaatin isoin ongelma Suomessa on mielestäni tuo yo kohta 2: täältä ei yksinkertaisesti löydy mediaseksikkäitä businesstyyppejä, joilla olisi varaa palkata kausi toisensa jälkeen TV-ohjelman kautta henkilöitä yrityksiinsä.