Mainos

Jaajon Diili

  • 311 087
  • 1 543

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sointu taisi voittaa väärin tuon "kilo karkkia lapsille" -tehtävän. Tuo siis ei oma mielipiteeni vaan Sointuun yleisemmin kohdistettu.

Inkaa meinasin. Vai oliko Inka tuossa Soinnun tiimissä? Ei nyt muista ihan kaikkea ulkoa.

Inka oli siinä tiimissä, juu. Ja oliko Martin ja Ariel. Mutta Inka oli mielestäni siinä(kin) yksilönä paras juuri siinä tilanteessa kun peliä sitten esiteltiin.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ei liity suoraan aiheeseen, mutta mietin eilistä sijoittajien vieraslistaa katsellessa, että kumma kyllä Jaajo ei ole kelpuuttanut mukaan omaa best maniaan Jussi Heikelää. Heikelällähän on vähän saman tapaisesta omasta projektista kokemusta, jotkut teistä saattavat muistaa I will remenber you -formaatin, joka ei kuitenkaan oikein lähtenyt lentoon. Olisin pitänyt Jussia melko selvänä valintana mukaan kuulemaan esitystä.

En tiedä vaikuttiko tämä asiaan, mutta Iltalehti kertoo Tonin seurustelevan nykyään Jenni Alexandrovan, eli Jussin exän kanssa.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Siis eikö Soinnun tietoja löydy firman kaupparekisteristä tai jostain?

Kun ainakin puhelinnumeronsa (en ottanut muistiin, sori) oli vielä kolmisen viikkoa sitten esillä.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
En ole aiemmin kyseistä ohjelmaformaattia seurannut, nyt mukana oli yksi tuttu (RYD-Immonen), joten tuli katsottua koko kausi.

Kuten muutkin jo ottaneet esille, niin hyvin pitkällehän tässä pääsi sopimalla kavereiden kanssa asioita etukäteen. Vaikka korvaisi myöhemmin kavereiden ostokset omasta pussista, taitaa muutama tonni olla pieni hinta pitkälle pääsemisen mukanaan tuomasta medianäkyvyydestä. Teflon Brothers -tehtävässä, kun suhteista ei juuri ollutkaan hyötyä vetivät kaikki homman penkin alle.

Hieman ihmetytti sääntöjen soveltaminen, toisia kilpailijoita rankaistiin mokista, toisilla ne katsottiin läpi sormien. Samat säännöt kaikille olis ihan kiva lähtökohta kisailuun. Tuomarointi muutoinkin tuntui menevän fiilispohjalta, TB-tehtävän ohje oli 'kehittää mahdollisimman paljon myyviä tuotteita'. Voittajaksi valittiin sitten kerran vuodessa kauppoihin saapuvaa rajoitettua erää luksustavaraa kehitellyt tiimi. Mutta kun toisella oli niin ruma juliste...

Finaalista jäi mieleen "toimitusketjujen optimointia" tms. opiskelleen maisterin törmääminen aivan uuteen termiin, ilmeisesti dropshippingiä ei vielä ole luennoilla mainittu.

Viihdettähän tämä toki, mutta jotenkin niin räikeän läpinäkyvää tuo todellisen kilpailun puute, että ärsyttää.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Ei liity suoraan aiheeseen, mutta mietin eilistä sijoittajien vieraslistaa katsellessa, että kumma kyllä Jaajo ei ole kelpuuttanut mukaan omaa best maniaan Jussi Heikelää. Heikelällähän on vähän saman tapaisesta omasta projektista kokemusta, jotkut teistä saattavat muistaa I will remenber you -formaatin, joka ei kuitenkaan oikein lähtenyt lentoon. Olisin pitänyt Jussia melko selvänä valintana mukaan kuulemaan esitystä.

En tiedä vaikuttiko tämä asiaan, mutta Iltalehti kertoo Tonin seurustelevan nykyään Jenni Alexandrovan, eli Jussin exän kanssa.
Vai olisiko sitten ihan vaan väärässä firmassa töissä. Aiemmin oli tuossa Solar Republic-tuotantoyhtiössä missä on mm. Markus Selinkin. Nykyään näyttäisi olevan ainakin joku uudehko firma missä on toimitusjohtajana. Voi toki olla jossain muuallakin. 23 Media Oy - Y-tunnus: 3159683-9 - Yritystiedot, taloustiedot, päättäjät & hallituksen jäsenet

Eikös nämä nyt silleen jotenkin aina mene, että pitää olla oikeassa leirissä, jotta otetaan tuollaisiin mukaan. Tai no, ei välttämättä oikeassa, muttei ainakaan saa olla kilpailijalla hommissa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Vai olisiko sitten ihan vaan väärässä firmassa töissä. Aiemmin oli tuossa Solar Republic-tuotantoyhtiössä missä on mm. Markus Selinkin. Nykyään näyttäisi olevan ainakin joku uudehko firma missä on toimitusjohtajana. Voi toki olla jossain muuallakin. 23 Media Oy - Y-tunnus: 3159683-9 - Yritystiedot, taloustiedot, päättäjät & hallituksen jäsenet

Eikös nämä nyt silleen jotenkin aina mene, että pitää olla oikeassa leirissä, jotta otetaan tuollaisiin mukaan. Tai no, ei välttämättä oikeassa, muttei ainakaan saa olla kilpailijalla hommissa.
Onhan se noin, että ainakaan Maikkarin leirissä olevia ei varmasti kirveelläkään saada mukaan, ellei sitten ole joku äärimmäisen hyvä syy. Mutta suurin osahan noista jakson sijoittajista oli omaa yritystä pyörittäviä. Jussilla nyt kuitenkin on pitkä tausta Sanoma-konsernissa ja tuo linkkaamasi yhtiö pyörittää Jussin ja Arto Koskelon omaa YouTube-sarjaa nimeltä 23 minuuttia. Ei kilpaile Sanoman kanssa vielä tuolla kokoluokalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Varmaan ostettu Ruotsista tuo sama alusta?
Johtoryhmän bisnesgurukolmikko oli päättänyt laittaa pystyyn firman tuolla formaatilla. Sen ja tuon Korjaamon buffaamiseksi käsikirjoitettiin kilpailuksi naamioitu näytelmä, jossa pääosaa esitti voittajaksi valittu Sointu. Muissa roolihahmoissa oli julkisuutta haluavia bisnesosaajia, jotka saikin näkyvyyttä vaihtelevasti. Jaksot rakennettiin kokonaan draaman ja joko Jaajon tai maksaneiden yhteistyökumppaneiden firmojen näkyvyyden merkeissä. Mistään todellisesta kilpailusta ja "työhaastattelusta" tuossa ei ollut kyse.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kieltämättä näin jälkikäteen hiukan hymyilyttää tuo, miten yhdessä yössä Finfun olikin muuttunut muotoon Fundly ja kappas vaan, ihan sama konsepti kuin muualla samalla nimellä. Riihilahden otsavekki sentään todisti, ettei tuota ollut jälkikäteen kuvattu kun Finfunin pitchiä ei voinut päästää telkkariin asti.
Finfun ja myös sen ideointi oli mahtavaa seurattavaa, Sointu harkitsi nimeä noin puoli sekuntia. FInfun nimenä on selvää henkistä jatkumoa kuin huvipuisto Near Far.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Johtoryhmän bisnesgurukolmikko oli päättänyt laittaa pystyyn firman tuolla formaatilla. Sen ja tuon Korjaamon buffaamiseksi käsikirjoitettiin kilpailuksi naamioitu näytelmä, jossa pääosaa esitti voittajaksi valittu Sointu. Muissa roolihahmoissa oli julkisuutta haluavia bisnesosaajia, jotka saikin näkyvyyttä vaihtelevasti. Jaksot rakennettiin kokonaan draaman ja joko Jaajon tai maksaneiden yhteistyökumppaneiden firmojen näkyvyyden merkeissä. Mistään todellisesta kilpailusta ja "työhaastattelusta" tuossa ei ollut kyse.

Ja Petrin voittaessa tämä olisi ollut kovaa osaamista kysyvää ja kovaa osaajaa vaativa kilpailu.

Ostan ajatuksen siitä että Jaajo huolehtii sen verran henkilöbrändistään että tietty kuva oli kaavailtu ja samaten voittajalle näennäinen oma porkkana. Pointtina kuitenkin päästä Jaajon messiin ja auttamaan häntä. Samalla edistämään omaa näkyvyyttä ja/tai bisnestä.

Sen sijaan tuo Sointu-kapina on saavuttanut jo liikuttavan mittakaavan ja tämä ei niinkään sinulle kohdistettuna. Kyllä tuohon pestiin oli mahdollisuudet muillekin. Ei tuo mitään tarkkaan räätälöityä ihmistyyppiä kysynyt.
 

Nakkimuki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Montreal

Nyt näyttää nettisivuilla lukevan Fundlyn olevan pelkästään työnimi, joka vaihtuu, kun palvelu kesällä aukeaa
 

Stigu

Jäsen
Ja Petrin voittaessa tämä olisi ollut kovaa osaamista kysyvää ja kovaa osaajaa vaativa kilpailu.

Ostan ajatuksen siitä että Jaajo huolehtii sen verran henkilöbrändistään että tietty kuva oli kaavailtu ja samaten voittajalle näennäinen oma porkkana. Pointtina kuitenkin päästä Jaajon messiin ja auttamaan häntä. Samalla edistämään omaa näkyvyyttä ja/tai bisnestä.

Sen sijaan tuo Sointu-kapina on saavuttanut jo liikuttavan mittakaavan ja tämä ei niinkään sinulle kohdistettuna. Kyllä tuohon pestiin oli mahdollisuudet muillekin. Ei tuo mitään tarkkaan räätälöityä ihmistyyppiä kysynyt.
Hyvin kirjoitettu.

Oma näkemykseni tästä koko Diili-ohjelmasta on seuraava:

1. Nelonen Suomessa haluaa pyörittää katsojilleen Diili-ohjelmaformaattia
2. Formaatille tarvitaan joku mediaseksikäs vetäjä (nyt Jaajo), jolla on tarvetta palkata henkilö yhtiöönsä (Korjaamo)
3. Ohjelmaaan haastatellaan "hakijoita" tuohon pestiin, joista kymmenen (oliko?) pääsee itse ohjelmaan
4. Ohjelma suunnitellaan, käsikirjoitetaan, ja leikataan viihteen ehdoilla, mutta Jaajon on loppujen lopuksi palkattava tuo voittanut henkilö firmaansa, eli hän haluaa pätevimmän henkilön tuohon pestiin.
5. Ottamatta kantaa kaikkiin hakijoihin, niin finaalissa oli kokenut, tasaisen varma markkinointiosaaja ja ison potentiaalin omaava intohimoinen untuvikko. Jaajo tarvitsee firmaansa projektien läpiviejän, ei ensisijaisesti markkinointiosaajaa.

Eli en mä kyllä näe että tässä olisi mitään salaliittoja. Koko alkuasetelma on tietysti perverssi siinä mielessä, että a) Jaajo saisi varmasti pätevämmän henkilön tuohon pestiin, jos hakisi henkilöä ihan normaalilla rekrytoinnilla ja b) voittaja luultavasti saisi paremmin koulutustaan/kokemustaan/mielihalujansa vastaavaa duunia ja palkaa jos hakisi duuneja ihan normaalin rekrytoinnin kautta. Mutta silloin me katsojat ei saataisi viihde-elämystä.

Ja eikös ohjelma ole tehty niin, että ensin kuukauden aikana purkitetaan kaikkien jaksojen materiaali, ja kun voittaja on selvillä on noiden jaksojen leikkaminen hieman helpompaa, ja niihin voi ujuttaa tämän voittajan tarinan?

Se missä tuo homma mielestäni kusi, oli tuossa viimeisessä jaksossa. Veikkaan että Jaajo itse on halunnut tehdä loppuhuipennuksesta Korjaamopestiä mahtavamman, ja sitä varten on pitänyt ottaa pöytälaatikosta joku businessidea, mikä ei ole kovin kallis toteuttaa ja minkä ympärille voidaan kutsua näitä Sarasvuo/Leijonan Luola-tyyppejä ohjelmaan, jotka pystyvät pistämään parikymmentä kiloeuroa johonkin täysin epävarmaan sijoitukseen, koska jaajon rahat yksin tuohon extrakirsikkaan kakun päällä eivät riitä.

Eli kyllähän Diili-formaatin isoin ongelma Suomessa on mielestäni tuo yo kohta 2: täältä ei yksinkertaisesti löydy mediaseksikkäitä businesstyyppejä, joilla olisi varaa palkata kausi toisensa jälkeen TV-ohjelman kautta henkilöitä yrityksiinsä.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat

Nyt näyttää nettisivuilla lukevan Fundlyn olevan pelkästään työnimi, joka vaihtuu, kun palvelu kesällä aukeaa
Täytyy sanoa että erikoiseksi meni tämä case. Lueskelin vähän muita foorumeita ja ilmeisesti monet suomalaiset ovat lähetelleet jo Ruotsiin viestiä, että oletteko tietoisia tästä saman nimisestä suomalaisesta tv-formaattiin liittyvästä firmasta. Joidenkin nettiviestien mukaan Ruotsin päässä kerrottiin tämän tulleen heille yllätyksenä ja alkavansa selvittää asiaa, mutta en ole itse näitä alkuperäisiä viestejä nähnyt. Kyllähän tuossa saattaa olla totuuden siementä, jos nyt ollaan alettu peruuttelemaan että kyseessä on vasta "työnimi".

Aika uskomaton farssi jos tässä vaiheessa puoli vuotta Diili-finaalin kuvausten jälkeen mennään liikkeellä vasta työnimellä (joka sekin ilmeisesti kopioitu muilta kilpailijoilta). Työnimi vaihdettiin ohjelman nimestä, mutta nyt se vaihtuu vielä toistamiseen. Samalla tavalla tuo 1,5h mainokseksi luokiteltava finaalilähetys meni sekin vähän harakoille, kun lopputulemana oli vain negatiivinen kohu tuoreen firman ympärillä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Täytyy sanoa että erikoiseksi meni tämä case. Lueskelin vähän muita foorumeita ja ilmeisesti monet suomalaiset ovat lähetelleet jo Ruotsiin viestiä, että oletteko tietoisia tästä saman nimisestä suomalaisesta tv-formaattiin liittyvästä firmasta. Joidenkin nettiviestien mukaan Ruotsin päässä kerrottiin tämän tulleen heille yllätyksenä ja alkavansa selvittää asiaa, mutta en ole itse näitä alkuperäisiä viestejä nähnyt. Kyllähän tuossa saattaa olla totuuden siementä, jos nyt ollaan alettu peruuttelemaan että kyseessä on vasta "työnimi".

Aika uskomaton farssi jos tässä vaiheessa puoli vuotta Diili-finaalin kuvausten jälkeen mennään liikkeellä vasta työnimellä (joka sekin ilmeisesti kopioitu muilta kilpailijoilta). Työnimi vaihdettiin ohjelman nimestä, mutta nyt se vaihtuu vielä toistamiseen. Samalla tavalla tuo 1,5h mainokseksi luokiteltava finaalilähetys meni sekin vähän harakoille, kun lopputulemana oli vain negatiivinen kohu tuoreen firman ympärillä.

Varmaan possulogokin oli vain kokeilumielellä tehty
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja mikä ylipäätään on tuollaisen disclaimerin merkitys (muuta kuin selitellä Diili-katsojille). Jos minä onnistuisin rekisteröimään vaikkapa Walmart.fi ja suunnittelisin avaavani kauppaketjun tuolla nimellä, niin kiinnostaisiko Amerikan päässä lakimiesarmeijaa yhtään, jos sivuillani lukisi että tuo Walmart on vaan työnimi, elkee suuttuko.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Kim Väisänen voisi olla seuraavan diilin vetäjä. Siinä tarvis oikeasti tehdä jotain tulostakin ja jonkun Soinnun olisi turha lässyttää, kun ei saanu mekosta euron euroa. Painetta riittäisi kilpailijoilla ja palaute olisi tiukkaa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kim Väisänen voisi olla seuraavan diilin vetäjä. Siinä tarvis oikeasti tehdä jotain tulostakin ja jonkun Soinnun olisi turha lässyttää, kun ei saanu mekosta euron euroa. Painetta riittäisi kilpailijoilla ja palaute olisi tiukkaa.

Ja tuossa vaiheessa Väisänen olisi kysynyt miksei projektijohtaja Ariel puuttunut asiaan, seurannut aikarajaa ja pistänyt Soinnun myymään mekkoa hinnalla kuin hinnalla.

Ja Väisänen olisi lopuksi kysynyt miksi Soinnun piti hoitaa Arielin duuni ja antanut potkut ihan samoin kuin nyt kävi tuossa casessa.

Väisänen on numeromies ja olisi tsekannut millaiset statsit tuolla hävinneellä kolmikolla oli kisan ajalta.

Myös so called "kilo karkkia lapsille" -tehtävässä hävinneen joukkueen presentaatio olisi päässyt kunnon grilliin ja ruma selkäsauna ei olisi ollut mitään lässytystä. Jos tehtävä tehdään annetuin ohjein, tulos merkitsee.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Ja tuossa vaiheessa Väisänen olisi kysynyt miksei projektijohtaja Ariel puuttunut asiaan, seurannut aikarajaa ja pistänyt Soinnun myymään mekkoa hinnalla kuin hinnalla.

Ja Väisänen olisi lopuksi kysynyt miksi Soinnun piti hoitaa Arielin duuni ja antanut potkut ihan samoin kuin nyt kävi tuossa casessa.

Väisänen on numeromies ja olisi tsekannut millaiset statsit tuolla hävinneellä kolmikolla oli kisan ajalta.

Niin eli Soinnulle kenkää myös, jos numeroita kattelee.

Mutta siis anyway, pointti oli että Väisäsen diili voisi olla ihan mukiinmenevä, kun loppuisi pelleily ja piinapenkkiä olisi joka jaksossa luvassa. Tämäkin kausi olisi ollut täysin erilainen.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Niin eli Soinnulle kenkää myös, jos numeroita kattelee.

Semifinaaliin menee neljä ja tuolloin kaksi ulos. Soinnun numerot ja lataus kisan aikana olivat ihan eri tasoa kuin Arielin tai Martinin. Se edellinen mehutehtävä oli mm. täysin Soinnun ja Inkan ansiota ja Sointu oli projektijohtajana antanut rumasti selkään toiselle tiimille.

Samoilla linjoilla ollaan muutoin Väisäsestä.

Edit. Olisi ollut kyllä hinnatonta jos joku tämän ketjun tyyppinen tapaus olisi ollut kisassa ja perustellut tuota lelu-tehtävää esiintymisjärjestyksellä ja "kilo karkkia" -argumentilla. Olisi tullut taatusti vastapalloon "miksi ette tehneet parempaa esitystä ja toimineet noin kerta niin helppoa oli".

Tuossa helppouteen vetoamisen yhteydessä olisi tullut myös Väisäsellä takuulla kuittia miten jengi on hoitanut ylipäätään ilmaiseksi asioita tutuiltaan jotta joukkue hyötyisi.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Niin eli Soinnulle kenkää myös, jos numeroita kattelee.

Mutta siis anyway, pointti oli että Väisäsen diili voisi olla ihan mukiinmenevä, kun loppuisi pelleily ja piinapenkkiä olisi joka jaksossa luvassa. Tämäkin kausi olisi ollut täysin erilainen.
Se olisi mukiinmenevä kaikille, joita kiinnostaa puhdas business ohjelma. Kansan isoa osaa kuitenkin varmasti kiinnostaa katsoa telkkarista Jaajoa ja seurailla kuinka hyvin erilaiset ihmiset (kilpailijat) ottavat yhteen erilaisten tehtävien tiimellyksessä.

Itseäni siis kiinnostaisi kanssa nähdä kun haetaan johonkin ihan oikeaan huippuvirkaan työntekijää ja hakijatkin olisivat huipputekijöitä. Viihteen kannalta se saattaisi muodostua vaan aika harmaaksi ohjelmaksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Kale

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tom Laaksonen
Kim Väisänen voisi olla seuraavan diilin vetäjä. Siinä tarvis oikeasti tehdä jotain tulostakin ja jonkun Soinnun olisi turha lässyttää, kun ei saanu mekosta euron euroa. Painetta riittäisi kilpailijoilla ja palaute olisi tiukkaa.

Kieltämättä aika hyvä ehdotus uudeksi vetäjäksi. Ja olisi vähän uskottavampikin, kuin Jaajo.

Jotenkin tää kausi oli alun alkaenkin ihan pöhkö.

Oikein mikään ei tehnyt järkeä (make sense) Juhani Tammisen hengessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös