Sori, tänään ei ollut mahdollista roikkua netissä koko päivää, piti käydä Raumalla luennolla opiskelemassa kvalitatiivista tutkimusta.
Opitko muuten mitään Raumalla? Mä käytin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja induktiivista päättelyä omassa opinnäytetyössäni jo vuonna 2004. Menetelmä pähkinänkuoressa: valitaan pieni tarkkailtava joukko ja tehdään tämän joukon avulla (esim. käyttäytymisen) yleistys. Itse asiassa sopii muuten hemmetin hyvin tähän aiheeseen: otetaan pieni joukko känniläisiä, tarkkaillaan heidän käyttäytymistään ja tehdään yleistys koskemaan kaikkia känniläisiä.
EDIT: tai vaihdetaan viimeiseen lauseeseeni känniläisen tilalle sana portsari...
Kiitos! Näitä tähän keskusteluun on kaivattukin.
Mahdollisuuksia on varmasti enemmänkin, mutta juridisesti tilanne on ymmärtääkseni sellainen, että kun portsareilta ei edellytetä olevan tavallista kansalaista kummempia ensiaputaitoja, niin niitä ei voida myöskään vaatia.
Hienoa, että joku muukin sanoi tämän ääneen minun lisäkseni.
Olen varma, että tapauksen tiimoilla käräjöidään ainakin hoviin asti, sillä on erittäin tärkeää selvittää vastuun rajat. Tässä tapauksessa on vielä ruumiinavaus tekemättä, joten on ehkä hieman aikaista vetää liian aikaisia johtopäätöksiä. Kuolinsyy voi tuoda lisäselvyyttä asiaan.
Tosiaan toivottavasti tähän saadaan joku järkevä päätös. Ei kai se nyt voi olla niin, että jokaisen asiakaspalvelijan tulisi olla joku saatanan yli-ihminen, joka pystyy suunnilleen herättämään kuolleetkin eläviksi.
Mun mielestä - ja näillä tiedoilla - portsareilta löytyy peruste rautojen laittamiselle sekä rautojen poisottamatta jättämiselle (vittu mitä kapulakieltä). Niin kauan kun ei näyttöä löydy, että raudat olisivat aiheuttaneet tai edesauttaneet tuota kuolemaa, niin niitä tai portsareiden toimia on mun mielestäni turha kyseenalaistaa. Kai sieltä kuitenkin joku hieno perustelu kaivetaan, että saadaan nuo iltapäivälehtienkin otsikoissa paistatelleet finninaamaportsarit edesvastuuseen. Toivottavasti syyttäjältä tulee muuten suoraan syyttämättäjättämispäätös, että ei ole riittävästi syytä epäillä rikoksen tapahtuneen.
Jokaisen ihmisen voi olettaa huomaavan, kun toinen lopettaa hengittämisen tai kun sydän pysähtyy. Toisaalta pidän erittäin erikoisena, mikäli portsarit eivät käy edes perus EA-kursseja.
Tuskinpa se hengitys on loppunut tai sydän pysähtynyt hirvittävän aikaisessa vaiheessa, jos kerran silminnäkijätkin kertovat vielä raudoitetun huutavan tuskissaan. Kuolleet harvemmin huutelevat tai kouristelevat. Joka tapauksessa portsarit ovat kuitenkin tienneet avun (poliisipartio) olevan tulossa.
Tuota EA-kurssivaatimusta en muuten tiedä. Oletan näin, että portsarina voi toimia ilmankin. Eiköhän joku pian vahvista/kumoa tämänkin olettamuksen.
Vastuukysymyksissä olen erittäin tarkka, koska opettajan vastuu on huomattavasti kovempi kuin portsarin. Esimerkiksi uimataidoton opettaja on vastuussa oppilaista uimahallissa, vaikka heitä ohjaisi uimaopettaja. Tässäkin tapauksessa kysellään vastuun perään eli onko kyseessä vahinko vai tahallisuus ja oliko raudoittamiselle perusteet.
No mun mielestäni raudoitukselle on silloin perusteet, jos pyrkii väkisin sisään, ei kehotuksista huolimatta poistu paikalta ja käyttäytyy aggressiivisesti. Sano nyt suoraan: eikö sun mielestäsi raudoitukselle ollut perusteita?
Kuolema on saattanut johtua sairaskohtauksesta, jolla ei ole mitään yhteyttä raudottamiseen. Toisaalta kohtaus on voinut olla sellainen, että rautojen avaaminen ei olisi auttanut mitään. Sinun kirjoittelussa sen sijaan ihmettelen ihmishengen väheksyntää. Sinusta rautoja ei saa ottaa pois näiltä "idioottiriehujilta" vaikka ne kuolisivat, oma vika, tämä on minusta aika käsittämätön mielipide.
No niin, vihdoinkin pääsimme yksimielisyyteen siitä, että erittäin suurella todennäköisyydellä raudat eivät aiheuttaneet kuolemaa.
Mielipiteeni olet kyllä käsittänyt aivan oikein. Räkäkännissä nakit silmillä riehuvan idioottijuntin ihmishenki ei ole mulle minkään arvoinen. Jos ihmisellä on sen verran järkeä päässään, että osaa alkoholilla tai muilla aineilla ottaa sen pois, niin mun mielestäni muiden vastuu tällaisesta ihmisestä loppuu siihen.
Miksi ihmisen pitää juoda itsensä sellaiseen kuntoon, että perusasiatkin unohtuvat? Tuli voi polttaa, kylmä voi tappaa, veteen voi hukkua, korkealta putoaminen voi sattua jne. Ei kai se nyt ole portsareiden (tai muidenkaan asiakaspalvelijoiden) tehtävä tarkistaa, muistiko jokainen känniläinen pyyhkiä perseensä tai pestä kätensä käytyään vessassa.
PS. kerrankin on mahdollisuus kuittailla opettajalle, niin teen sen välittömästi!
"
Sinun kirjoittelussa sen sijaan ihmettelen..."
Eikö nykypäivän opettajat enää osaa possessiivisuffiksin käyttöä? ;)
Anteeksi, oli ihan pakko! Ei tarvitse etsiä mun teksteistäni vastaavanlaisia virheitä. Niitä on varmasti ja paljon!