Itse raudoitus oli todennäköisesti perusteltua.
- - -
Jos poket eivät käyttäneet liioiteltuja voimakeinoja raudoitetun maahan viemiseksi ja yrittävät oman osaamisensa puitteissa auttaa, ei heitä voi mielestäni pitää millään tavalla syyllisinä.
- - -
Valitettava tapaus ja fakta on että poken vastuulla ollut ihminen on kuollut. Vasta kuolinsyytutkimus paljastaa oliko vikaa poken toiminnassa vikaa vai ei. Itse en anna kauhean suurta painoarvoa edes kaikille todistajanlausunnoille.
Tästä asiasta on kohta väännetty pari sivua ja pari päivää. Mä en suoraan sanottuna enää edes ymmärrä, että mistä syystä täällä muutama kirjoittaja edelleen haluaa noiden Passionin portsareiden päät pölkylle.
Mä olen myöntänyt jo ties kuinka moneen kertaan, että portsarit voivat tehdä virheitä, en toimi itse portsarina, vesi on märkää, taivas on sininen, naisilla on salaisuuksia, diiba-daaba jne. Tässä tapauksessa kaikkein virheellisimmän toiminnan mä löydän ravintola Pakkahuoneen järjestyksenvalvojilta. Jälleen oman käsitykseni mukaan ravintolan järjestyksenvalvojan tulisi huolehtia myös siitä, että ravintolasta poistettu henkilö ei aiheuta vaaraa itselleen tai muille. Toteutuiko tämä tässä tapauksessa?
Kuolinsyytutkimusta odotellessa. Kuten kirjoitit, se tässä on kaikkein ratkaisevin asia.
Mitä odotat tuolta kuolinsyyntutkinnalta? Mikä syy tekee portsarista enemmän tai vähemmän syyllisen? Omaan oksennukseensa tukehtuminen on ainoa, joka mulle tulee mieleen, jossa rautojen avaaminen ja kylkiasentoon laittaminen olisi auttanut.
Raudoitettu on poken vastuulla ja häntä ei saa jättää valvomattomaan tilaan. Eli käytännössä tuo tarkoittaa sitä että henkilön seurassa ollaan kunnes poliisi vie pois tai jos ravintolassa on kiinniottotila (varmaan harvinaista), sitä valvotaan vähintäänkin kameroin, ovisilmän tms läpi.
Mietitäänkö asiaa vielä yhdestä näkökulmasta? Täälläkin on useampaan kertaan sanottu se, että poliiseina toimii valikoitu ihmisjoukko, kun taas portsareina toimivat pääasiassa kaljupäiset, sikaniskaiset steroidihirviöt. Portsareiden virheellisestä tai mahdollisesti virheellisestä toiminnasta iltapäivälehdet repivät aina suuret otsikot. Maanantain Iltalehden etusivun pääotsikko meni näin:
"Mies kuoli VIP-juhlien päätteeksi"
"PORTSARI JÄTTI VIRUMAAN käsirautoihin"
"Poliisi epäilee rikosta"
Kuten jo aiemmin sanoin, Iltalehden markkinointi oli sikäli onnistunutta, että myynti kasvoi ainakin yhdellä kappaleella. Ilman tätä tapausta en olisi eilen ostanut ko. läpyskää.
Alustuksen jälkeen se toinen näkökulma. Miksi poliiseista ei revitellä samanlaisia otsikoita? Pidetäänkö poliisien hyvää mainetta yllä siten, että heistä ei revitellä sensaatiohakuisia otsikoita? Eikö poliisin toiminnassa sitten ole koskaan virheitä - jopa kuolemaan asti vieneitä virheitä? Portsarin kiinniottama ja raudoittama henkilö on portsarin vastuulla poliisin tuloon saakka. Eikö vastaavasti sitten poliisin kiinniottama ja raudoittama henkilö ole poliisin vastuulla?
Otteita Aamulehdestä:
12.05.2010 - 16:02
Putkasta päässyt mies kuoli poliisilaitoksen pihalle
12.07.2010 - 17:31 (16:25)
41-vuotias mies kuoli putkaan
14.07.2010 - 16:31
Humalatilan vuoksi säilöön otettu kuoli poliisin putkaan
28.07.2010 - 13:21
Mies kuoli putkaan Varkaudessa
29.07.2010 - 12:00 (11:15)
Mies kuoli putkaan Kajaanissa
Aika reipasta settiä poliisikin vetää! Minkälaisia ihmisiä portsareiden tai poliisien käsiin sitten on kuollut? Joku täällä jo tiesikin, että Bar Passionin ovelle tuupertunut mies oli 46-vuotias mieshenkilö. Poliisiputkaan ovat menehtyneet:
mies 64-vuotias...
mies 41-vuotias...
mies 53-vuotias...
mies 27-vuotias...
mies 45-vuotias...
Onko jotain tiettyä kaavamaisuutta näkyvissä? Onko näihin juttuihin muuten tullut tietoa kuolinsyistä? Onko näissä jutuissa nostettu syytteitä? Olisiko teidän mielestänne näissä jutuissa aihetta nostaa syytettä? Ovatko poliisit varmasti toimineet varmasti oikein vai tulisiko heidänkin saada syyte ammattitaidottomuudesta? Ajanpuute ei ole mikään peruste oikeudessa, kuten täällä joku jo totesi.
Yksittäisellä oikeuden päätöksellä voi olla kauaskantoisiakin vaikutuksia. Kyse ei olekaan enää siitä yksittäisestä Vittu-Markosta, joka on 15min raudoitettuna jossain nuorisodiscon eteisaulassa. Siinä menee sitten kerralla remonttiin koko maan poliisivankilatkin, että saadaan kaiken maailman Peräkylän Juntti-Einarit pysymään hengissä ryyppyputken jälkeen. Tullaan jälleen tähän perimmäiseen kysymykseen: missä on yksilön vastuu omista teoistaan?
Se on OK, jos yksinäinen Juntti-Einari ryyppää itsensä hengiltä kotonaan tai mökillä. Harva jää kaipaamaan, suuria otsikoita ei revitellä. Jos tällä samalla Juntti-Einarilla onkin vaimo ja pari lasta sekä sijoitetaan tapahtumat johonkin keskisuureen suomalaiskaupunkiin, niin siinähän on jo jutun aineksia. Jos tältä Juntti-Einarilta on vielä evätty sisäänpääsy johonkin ravintolaan ja ovimiehet ovat joutuneet laittamaan hänelle käsiraudat, niin lehdillähän on jo kohujuttu käsissään.
Lueskelin ketjua hieman taaksepäin. Alkoi naurattaa yhden aika voimakkaasti mielipiteitäni vastaan hyökänneen kirjoittajan allekirjoitus.
"Kantorilla on silmäkulma tikkejä täynnä ja aivotärähdys. Jos pelaaja loukkaantuu näin pahoin silloin on sääntöjä rikottu" Mikko Leinonen, Tappara
Tämänhän voisi kääntää vaikka muotoon: "Asiakas on raudoitettu ja kuolee. Jos asiakkaalle käy näin pahasti, silloin sääntöjä on rikottu." Miksi jostain ulkopuolisesta on pakko saada syyllinen? Ai niin, kuolleistahan ei saa puhua pahaa, joten missään nimessä kyse ei voi olla esim. tämän kuolleen henkilön hallitsemattomasta alkoholinkäytöstä.
Keep your head up... taklattavan vastuu... muniinpuhaltelu.... luistimenkärkien tuijottaminen... selän kääntäminen....