Mainos

Järjestyksenvalvojien toiminta

• 108 119
  • 468

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jeffrey kirjoitti:
Kyllä, ehkä me olemme sen verta yksinkertaista kansaa, että emme jaksa käyttää ilmaisua "maksavien asiakkaiden ohjaaminen pois ravintoloiden tiloista". Ehkä Arcilla olisi jo valmiiksi joku parempi sana mietittynä, jotta me tämän valtakunnan sylkykupit saisimme hieman sivistettyä itseämme?

.

Nooh, ehkä meidän älykköä on kohdeltu huonosti noiden yksinkertaisten kansalaisten taholta. Muista siis Jeffrey, että pehmikset, vakosamettihousut, slipoveri, ryppyinen pikeepaita, valkoiset tennissukat ja pullonpohjalasit ovat merkki älykkyydestä ja sitä merkkiä pitää kunnioittaa.

Olikohan Arcilla isokin vaahtopallo pöksyissä kun tuota kirjoitteli?

archieG kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan, sinänsä ansiokkaasta kirjoituksesta, teit sitten ylistyksen suomalaiselle portsarikulttuurille. Kirjoituksesi mukaan suomalaisen portsarin sanavarastoon kuuluu ennenkaikkea sana tyhjentää. Kirjoituksessasi se kertautuu aika monta kertaa.

Siis tyhjentää.

Miten ihmeessä tyhjentää voi olla niin tärkeä sana suomalaisen asiakaspalvelijan sanavarastossa?

Asiakaspalvelijan, joka auttaa takin pois päältäsi tullessasi ravintolaan palveltavaksi. Asiakaspalvelija, joka auttaa takin päällesi, lähtiessäsi ravintolasta tyytyväisenä saamastasi palvelusta. Asiakaspalvelija, joka tilaa pyynnöstäsi toisen yhtä palveluhaluisen asiakaspalvelijan viemään sinut maksua vastaan kotiin. Sen saman asiakaspalvelijan, jonka oikesti pitäisi palvella niitä maksavia asiakkaita, eikä olla isona esteenä asiakkaille, jotka haluavat jonkinlaista palvelua?

Sinun mielestäsi asiakaspalvelijan työnkuva on tyhjentää. Tyhjentää ne ihmiset ravintolasta, tyhjentää maksavat asiakkaat ulos. Tyhjentää asiakkaat pihalle, siis tyhjentää ravintola.

Jos tyhjentäminen on portsarin aivolohkossa ensimmäinen ajatus, niin eipä ihme, että hankaluuksia sattuu, asiakkaasta huolimatta.

Jeesus mikä pönttö. Taidat olla niitä tapauksia jotka alkaa huutaan asiakas on aina oikeassa jota se ei todellakaan aina ole..

Potnapekka kirjoitti:
Jeesus mikä pönttö. Taidat olla niitä tapauksia jotka alkaa huutaan asiakas on aina oikeassa jota se ei todellakaan aina ole..

archieG:llä oli kuitenkin yksi erinomainen pointti kirjoituksessaan. Portsari (itse käytän mieluummin sanaa vahtimestari, mutta pidänkin old-school meiningistä muutenkin enemmän) on ensisijaisesti asiakaspalvelija. Itse olen noita hommia tehnyt vajaat kymmenkunta vuotta enemmän tai vähemmän ja lähtökohtainen ajatusmalli on aina ollut, että asiakas tulee takaisin seuraavanakin iltana, kun ravintolaan lähtee. Nekin jotka nukahtavat vahingossa saattavat olla oikein mukavia ihmisiä ja hyviä asiakkaita pääsääntöisesti. Tietysti jos joku nukahtaa joka toinen ilta, alkaa se rassaamaan ja voi olla hankalampi tällaisen ravintolaan sisään tulla.

Tuossa olet kyllä täysin oikeassa, että asiakkaat eivät todellakaan ole aina oikeassa. Joskus alkoholi saa yksinkertaisimmankin asian äärimmäisen vaikeaksi ja jälkeen päin ei voi kuin ihmetellä. Asiakkaat kuitenkin pääasiassa saavat sellaista palvelua kuin tilaavat. Vaikeat asiakkaat saavat monesti huonompaa palvelua kuin perustahvo taapertajat, jotka eivät ole ravintolassa vaikeuttamassa henkilökunnan elämään vaan pitämässä hauskaa. Toisinaan sattuu molemmin puolisia väärinkäsityksiä, mutta niiden kanssa pitää vain oppia pelaamaan. Joillakin ei sitä pelikykyä/halua ole eikä koskaan sellaista kehitä, jolloin hankaluuksia on huomattavast useammin kuin muilla. Kuitenkin väitän, että vahtimestari toiminnassa on otettu valtava harppaus eteenpäin ja harvassa on ne kaverit, jotka haluavat ovelle töihin päästäkseen vähän matsaamaan.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jeffrey kirjoitti:
Tyhjennyksestä:

Niin baarihan virallisesti menee kiinni aina viimeistään 3.30. Eikä klo. 4.00 tässä on selvä väärinkäsitys useinpien asiakkaiden kohdalla. Ravintola henkilökunnalle on annettu puolentunnin lisäaika juurikin ravintolan tyhjentämistä varten.
Höpö höpö. Ravintola menee kiinni neljältä (tai milloin nyt meneekään, kahdelta kolmelta) ja anniskelulainsäädännön mukaan anniskelu on lopetettava puoli tuntia ennen sulkemisaikaa ja siitä ilmoitettava (esim. valomerkillä), paitsi jos ravintola suljetaan ennen puoltayötä.

Ja se asiakkaiden ulosajaminen on aloitettava viimeistään varttia vaille, ei muuten oltais ikinä neljältä tyhjä. Viikonloppuisin ainakin meillä menee lähes aina lähes kymmentä yli, osa jengistä on vaan niin tiukassa. "Mä oon maksanut tästä tuopista, mä istun täällä niin pitkään kun haluan." Muutamille jotka on jatkuvasti yli neljään sisällä ollaan annettu porttikieltokin, vituttaa samoille naamoille sanoa neljä kertaa viikossa asiasta.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Footless kirjoitti:
"Mä oon maksanut tästä tuopista, mä istun täällä niin pitkään kun haluan." Muutamille jotka on jatkuvasti yli neljään sisällä ollaan annettu porttikieltokin, vituttaa samoille naamoille sanoa neljä kertaa viikossa asiasta.

Tasalta mahdollisuus juoda kerralla lasi/tuoppi tyhjäksi ja jos ei onnistu niin lasi pois. Jos tuossa antaa siimaa, niin varmasti saa ongelmia.

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ipa rules kirjoitti:
Tasalta mahdollisuus juoda kerralla lasi/tuoppi tyhjäksi ja jos ei onnistu niin lasi pois. Jos tuossa antaa siimaa, niin varmasti saa ongelmia.
Mitä tarkoittaa kerralla? Yhdellä kulauksella? Vai usealla peräkkäisellä (tai lähes peräkkäisellä) kulauksella? :) Jos ei, niin mikä on aikaraja? Minuutti?

Tyhjentäminen on ihan hyvä termi. Kyllähän on kaikkien edun mukaista, että ravintola saadaan ajallaan kiinni.

Asiaan liittyen, miksi jotkin paikat myyvät juomia vain yksi/asiakas/tilaus? Tai siis että jos haluaa ostaa enemmän, niin muiden on oltava mukana.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Lawless kirjoitti:
Mitä tarkoittaa kerralla? Yhdellä kulauksella? :) Jos ei, niin mikä on aikaraja? Minuutti?

Tyhjentäminen on ihan hyvä termi. Kyllähän on kaikkien edun mukaista, että ravintola saadaan ajallaan kiinni.

Asiaan liittyen, miksi jotkin paikat myyvät juomia vain yksi/asiakas/tilaus? Tai siis että jos haluaa ostaa enemmän, niin muiden on oltava mukana.

Minun tapauksessani kerralla oli yhtäkuin kulauksella.

Alkoholilaki kieltää enemmän, kuin yhden annoksen myymisen kerralla. Tästä syystä mm. tuplia ei saisi myydä. Faktahan on, että harva ravintola noudattaa tuota yhden annoksen määräystä.

Esim. Long Island Ice-tea ja "lärvilautanen" voivat kuulua ravintolan myymiin tuotteisiin, mutta käsittääkseni niihin pitää olla erillinen lupa.

purkki_paa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ipa rules kirjoitti:
Minun tapauksessani kerralla oli yhtäkuin kulauksella.

Alkoholilaki kieltää enemmän, kuin yhden annoksen myymisen kerralla. Tästä syystä mm. tuplia ei saisi myydä. Faktahan on, että harva ravintola noudattaa tuota yhden annoksen määräystä.

Esim. Long Island Ice-tea ja "lärvilautanen" voivat kuulua ravintolan myymiin tuotteisiin, mutta käsittääkseni niihin pitää olla erillinen lupa.

Ainakaan yhdessäkään ravintolassa missä minä iltaa olen istunut ei ole mitään 1 annos/asiakas rajotetta ollut. Yleensä tulee ensimmäisenä kun sisälle pääsee niin tilattua baari tiskiltä 1-2 shottia tequilaa ja päälle vielä tuoppi heti alkajaisiksi samaan syssyyn tilaukseen maksettavaksi. Tosin ne "ravintolat" missä käyn lienevät enemmän puhtaita juottoloita/räkälöitä tai sitten teini yökerhoja...missä tietenkään maksavalle asiakkaalle ei ole varaa sanoa "Sori et saa ku yhen juoman".

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kuten sanottu, niin hyvin harva ravintola kyseistä pykälää noudattaa. Useamman juoman saa kerralla tilattua lähes joka ravintolassa, mutta tuplaviskiin olen kieltävän vastauksen yllättävänkin useassa ravintolassa.

Kaivanto

Jäsen
Jeffrey kirjoitti:
Niin baarihan virallisesti menee kiinni aina viimeistään 3.30. Eikä klo. 4.00 tässä on selvä väärinkäsitys useinpien asiakkaiden kohdalla.

Tämän väärinkäsityksen oikaisemista auttaisi varmasti parhaiten se, että arviolta noin sata prosenttia maan kuppiloista ei ilmoittaisi neonvaloissaan, ständeissään jne. väärää sulkemisaikaa, tasatuntia.

Jeffrey

Jäsen
Footless kirjoitti:
Höpö höpö. Ravintola menee kiinni neljältä (tai milloin nyt meneekään, kahdelta kolmelta) ja anniskelulainsäädännön mukaan anniskelu on lopetettava puoli tuntia ennen sulkemisaikaa ja siitä ilmoitettava (esim. valomerkillä), paitsi jos ravintola suljetaan ennen puoltayötä.

Ja se asiakkaiden ulosajaminen on aloitettava viimeistään varttia vaille, ei muuten oltais ikinä neljältä tyhjä. Viikonloppuisin ainakin meillä menee lähes aina lähes kymmentä yli, osa jengistä on vaan niin tiukassa. "Mä oon maksanut tästä tuopista, mä istun täällä niin pitkään kun haluan." Muutamille jotka on jatkuvasti yli neljään sisällä ollaan annettu porttikieltokin, vituttaa samoille naamoille sanoa neljä kertaa viikossa asiasta.

Baarihan menee aina kiinni silloin kun anniskeluluvat loppuu, eli aina puoltatuntia ennen "sulkemisaikaa". Onneksi meille on annettu laissa lupa tyhjentää puolituntia "sulkemisajan" jälkeen.

Kertoo aika paljon jos teillä menee säännölliseti kymmentä yli tyhjennyksen kanssa. Kannattaa alkaa kiristämään linjaa vieläkun teillä saa viinaksia myydä.

scholl

Jäsen
Skeidaahan tässä asiakkaille mitä ilmeisimmin puhutaan. Jos ravintola menee kiinni 3.30 niin silloin valomerkin pitää tulla kolmelta, jotta ihmisillä on puoli tuntia aikaa nauttia niistä valomerkin aikaan tilatuista juomista. Ja jos mainostetaan klo 4 sulkemisaikaa niin silloin se suljetaan 4.00 eikä 3.30.

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
scholl kirjoitti:
Skeidaahan tässä asiakkaille mitä ilmeisimmin puhutaan. Jos ravintola menee kiinni 3.30 niin silloin valomerkin pitää tulla kolmelta, jotta ihmisillä on puoli tuntia aikaa nauttia niistä valomerkin aikaan tilatuista juomista. Ja jos mainostetaan klo 4 sulkemisaikaa niin silloin se suljetaan 4.00 eikä 3.30.

Komppaan Schollia. Mikä ihme tuossa on? Pankki menee kiinni 16.30. Marketti menee kiinni 21.00. Viinakauppa menee kiinni 20.00.

Onko kukaan puhunut marketin tai viinakaupan tyhjennyksestä?

Joo joo, ihmiset ovat kännissä klo 3.30. Mutta pitääkö niska-perseotteella heittää mitään vastustamaton ihminen pihalle klo 3.35. Olen nähnyt omin silmin.

Järjestyksen säilyttäminen ravintolassa on kirjattu lakiin. Asiakas maksaa siitä paukun hinnassa. Siihen ei kenellekkään kaljupäiselle kusipää-ääliölle tarvitse maksaa mitään ekstraa. Jä millä helvetin oikeudella pokeille on on annettu oikeus "kiristää" rahaa siitä, että asiakas saa kävellä tyhjään ravintolasaliin? Vaatepalvelu on asia erikseen.

Millä vitun oikeudella ne pitävät ihmisiä jonottamassa puolityhjään kuppilaan. Tai syytä kysyvää asiakasta lyövät palleaan? ynnä muuta ynnä muuta....

Milloin Suomessa kulttuuri pääsee niin pitkälle, että portsari on asiakaspalvelija? Myös sen ruman ja juopuneen PALVELIJA siinä missä muidenkin. Portsari saa RAHAA siitä, että hän on asiallinen myös vittuilevalle ja ylimieliselle asiakkaalle.

Poken työn varjopuolia ovat hankalat asiakkaat siinä missä timpurin työn varjopuolia ovat pakkaset ja jatkuvat aikataulupaineet. Ne on vaan kestettävä. Jos ei kestä, niin amamtinvaihto on ainut vaihtoehto.

Tämä maa ei tarvitse yhtään vittumaista kurkoportsaria!

Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
lihaani kirjoitti:
Komppaan Schollia. Mikä ihme tuossa on? Pankki menee kiinni 16.30. Marketti menee kiinni 21.00. Viinakauppa menee kiinni 20.00.

Onko kukaan puhunut marketin tai viinakaupan tyhjennyksestä?!

Siinä taas yksi sankari jonka kannattaisi olla hiljaa, jos ei ole työtä kokeillut.

Kyllä siellä marketissakin tulee 15 ja 5 min ennen sulkemista kuulutukset.

"Joo joo, ihmiset ovat kännissä klo 3.30. Mutta pitääkö niska-perseotteella heittää mitään vastustamaton ihminen pihalle klo 3.35. Olen nähnyt omin silmin. "

3.35 ei pidä eikä saa raijata asiakasta pihalle, mutta 04.05 saa ja pitää.

"Järjestyksen säilyttäminen ravintolassa on kirjattu lakiin. Asiakas maksaa siitä paukun hinnassa. Siihen ei kenellekkään kaljupäiselle kusipää-ääliölle tarvitse maksaa mitään ekstraa. Jä millä helvetin oikeudella pokeille on on annettu oikeus "kiristää" rahaa siitä, että asiakas saa kävellä tyhjään ravintolasaliin? Vaatepalvelu on asia erikseen. "

Yhdessäkään ravintolassa jossa minä olen työskennellyt ei pääsymaksut ole tulleet pokelle vaan ravintolalle.

"Millä vitun oikeudella ne pitävät ihmisiä jonottamassa ihmisiä puolityhjään kuppilaan. Tai syytä kysyvää asiakasta lyövät palleaan? ynnä muuta ynnä muuta...."

Empäs ole itse törmännyt, mutta tämän kirjoituksesi luettuani veikkaan, että kannattaa syytä hakea ihan itsestäsi.

"Milloin Suomessa kulttuuri pääsee niin pitkälle, että portsari on asiakaspalvelija? Myös sen ruman ja juopuneen PALVELIJA siinä missä muidenkin. Portsari saa RAHAA siitä, että hän on asiallinen myös vittuilevalle ja ylimieliselle asiakkaalle."

Portsari on asiakaspalvelija mutta ennen kaikkea hän vastaa kohteen turvallisuudesta. Harva tietää, että esim ravintolan omistajalla ei ole siihen mitään sanomista, jos poke ei päästä hänen ylihumalaista ystäväänsä sisään -ihan vaan esimerkkinä. Niin ja portsarin ei tosiaan tarvitse kuunnella vittumaista ja ylimielistä asiakasta - tällaiselta voi evätä sisäänpääsyn ravintolaan tai poistaa sieltä yleisen turvallisuuden nojalla.

Lihaansta tulisi varmaan todella hyvä vittumainen kurkoportsari angsteineen.

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
lihaani kirjoitti:
Millä vitun oikeudella ne pitävät ihmisiä jonottamassa puolityhjään kuppilaan.

Joissakin baareissa (esim. katutason alapuolella sijaitsevat) voi olla paloturvallisuusmääräysten sallima maksimimäärä ihmisiä sisällä ja baari voi silti näyttää puolityhjältä. Silloin se jono on varmaankin pidettävä siinä ulkopuolella, vaikka sisälle näyttäisi mahtuvan vaikka kuinka paljon enemmän väkeä.

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
ipa rules kirjoitti:
Siinä taas yksi sankari jonka kannattaisi olla hiljaa, jos ei ole työtä kokeillut.

Et tiedä mitään todella vittumaisesta työstä:

-Ambulanssikuski, palomies, poliisi jne. . . .

Lähempää tuntumaa ambulanssista: Toinen pakkaa ruhjoutunutta ruumista pussiin. Toinen lääkärin kanssa yrittää saada yhden uhrin sydäntä käyntiin samalla lohduttaen hysteerisesti umpikännissä itkevää kolmatta kolarin uhria. Ei tiuskintaa, ei vittuilua vaan koulutuksen tuomaa rutiinia.

Seuraavana päiväna hätäinen debriefing ja taas baanalle, vaikka vatsaa koskee ja sydän hakkaa lisälyöntejä. 1800:n euron kuukausipalkalla.

Ei. En ole ambulanssikuski, vaan olen kuunnellut heitä.

Ja poket kehtaa remeltää . . .

Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ipa rules kirjoitti:
Niin ja portsarin ei tosiaan tarvitse kuunnella vittumaista ja ylimielistä asiakasta - tällaiselta voi evätä sisäänpääsyn ravintolaan tai poistaa sieltä yleisen turvallisuuden nojalla.

Onko todella niin, että ylimielisyys ja vittumaisuus ovat uhka yleiselle turvallisuudelle? Jos näin on, niin miksei samalla soiteta poliiseja paikalle, jos joku on ylimielinen?

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
ipa rules kirjoitti:
Niin ja portsarin ei tosiaan tarvitse kuunnella vittumaista ja ylimielistä asiakasta - tällaiselta voi evätä sisäänpääsyn ravintolaan tai poistaa sieltä yleisen turvallisuuden nojalla.

Oikeasti, täytyy sääliä yritystä missä on näin ammattitaidotonta henkilökuntaa töissä. Aika moni urheilija/julkkis/muu wannabestara siis ei käy teidän baarissa. Koskeekohan tämä sama ylimielisiä ja vittumaisia naisiakin vai ainoastaan miehiä? Ja jos koskee vain miehiä niin onpas melkoista syrjintää. Rikosilmoituksen paikka saman tien.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
mtmela kirjoitti:
Oikeasti, täytyy sääliä yritystä missä on näin ammattitaidotonta henkilökuntaa töissä. Aika moni urheilija/julkkis/muu wannabestara siis ei käy teidän baarissa. Koskeekohan tämä sama ylimielisiä ja vittumaisia naisiakin vai ainoastaan miehiä? Ja jos koskee vain miehiä niin onpas melkoista syrjintää. Rikosilmoituksen paikka saman tien.

Asiakas joka avautuu jo ovella avautuu lisää humaltuneena todennäköisesti vielä lisää ja se voi aiheuttaa isomman kahakan. Ennaltaehkäisevää toimintaa nääs.

Niin ja itse siis en ole enää vuosiin hommaa tehnyt ja silloinkin, kun tein, niin opintojen ohessa sen kolmisen vuotta,

mtmela kirjoitti:

Se täytyy sanoa heti alkuun, että jos asiakas haistattelee jo sisälle tullessaan, niin silloin ei kaveria päästetä sisälle. Näin käy joka paikassa. Ylimielisyys jos esiintyy siinä, että on vain leuhka niin kyllähän itseään täynnä olevatkin sisälle pääsee. Raha on kuitenkin suurin vaikutin ravintolabusineksessä. Mutta oli mies tai nainen ja näyttää sisääntulo vaiheessa, että hän ei kuuntele ketään tai mitään ja sattuu vielä vittuilemaan päälle niin tyhmä pitää työntekijän olla, että ottaa harmikseen omalle työpaikalleen sellaisen yksilön. Vähän järkeä siis ajatuksiin.

lihaani kirjoitti:
Et tiedä mitään todella vittumaisesta työstä:
...
Lähempää tuntumaa ambulanssista: Toinen pakkaa ruhjoutunutta ruumista pussiin. Toinen lääkärin kanssa yrittää saada yhden uhrin sydäntä käyntiin samalla lohduttaen hysteerisesti umpikännissä itkevää kolmatta kolarin uhria. Ei tiuskintaa, ei vittuilua vaan koulutuksen tuomaa rutiinia.
.....
Ei. En ole ambulanssikuski, vaan olen kuunnellut heitä.

Ja poket kehtaa remeltää . . .

Aika hassua, että argumentti on se, että tuo työ ei ole vittumainen, koska tuo on.. tuolla periaatteella voisi alkaa miettimään ettei nuokaan ole vittumaisia, koska venäjällä hiilikaivoksella se työ vasta vittumaista onkin.

Työt ovat luonteeltaan hyvin erilaisia esim. ambulanssi-kuskilla. Otetaan vaikka poliisi tähän mukaan. Asiakas, joka yrittää naama auki purra poliisia huutaen "kohta sinullakin on hepatiitti" saadaan jossain vaiheessa (käytännössä pampulla) maahan ja rautoihin, jonka jälkeen tämä piripää riehtoo olkapäitään rikki maassa. Ambulanssi tulee paikalle ja henkilökunta tutkimaan kyseisen "asiakkaan" vammoja. Nämä yleensä rauhoittuvat kuin taikaiskusta, koska hoitohenkilökunta on siellä heitä varten. Tämä on erittäin iso ero järjestystä auktoriteetin ja huoltojoukkojen välillä.

Tietenkin palomiehillä, terveyden alan ihmisillä, kaikenlaisilla virkamiehillä on omat vittumaisuudet ammatissaan, mutta se ei poista sitä tosi seikkaa, että myös vahtimestareille tulee ongelma asiakkaita ja jotkut jopa sitä varten, että pääsevät näihin palvelualan ammattilaisiin purkamaan antipatiansa maailmaa kohtaan. Itse olen raudoittanut ja ollut mukana raudoittamassa muutamaa kymmentä ihmistä (aivan totta.. ei näitä joka vuosi satu ja joskus tulee 10 kuussa). Yhtä lukuunottamatta kaikki ovat vastustaneet poliisiakin, kun ovat tulleet noutamaan. Aina ei tarvita huonoa asiakaspalvelua, että asiakas jostain suuttuu ja alkaa riehumaan.

Vahtimestarin työt ovat yksi palveluammatti muiden joukossa, mutta siellä täytyy pitää muistakin huolta kuin itsestään. Onpa muutaman kerran ihan pelottanut, kun joku korsto on alkanut jotain mättämään, mutta väliin on mentävä. Nostan hattua ihmisille, jotka eivät pidä tuollaista toimintaa vittumaisena. Kuitenkin vahtimestarin hommat ovat pääsääntöisesti oikein mukavia ja asiakkaatkin yleensä. Ei montaa vatipäätä tarvita yhdelle illalle ja se työ ei tunnukaan sinä iltana enää ihan yhtä mukavalle.

EDIT: ja kyllähän se on monelle rankkaa, että joutuu työssään käsittelemään kuolleita ihmisiä, mutta monet sanovat vain, että kyllä kroppiin tottuu. Oli ne palasina tai ei. Tiedä sitten kun ei itse ole tarvinnut moneen kuolleeseen matkan varrella törmätä. Ja lohdutushommiin joutuu kyllä lähes jokaisessa ammatissa.. sekä hysteeristen rauhoitteluun.

Suosikkijoukkue
HIFK
FourForty kirjoitti:
Joissakin baareissa (esim. katutason alapuolella sijaitsevat) voi olla paloturvallisuusmääräysten sallima maksimimäärä ihmisiä sisällä ja baari voi silti näyttää puolityhjältä. Silloin se jono on varmaankin pidettävä siinä ulkopuolella, vaikka sisälle näyttäisi mahtuvan vaikka kuinka paljon enemmän väkeä.
Joskus voi toki olla kyse paloturvallisuusasioista, mutta sitten on kyllä myös nämä ns. imagojonot, jotka ovat perseestä. Juuri pari viikkoa sitten kävin yhdessä kantapaikassani, jonne piti sitten jonotella kymmenisen minsaa pakkasessa. Sisään päästyäni huomasin, että sekä ala- että yläkerrassa oli poikkeuksellisen vähän porukkaa, eli jonotukselle ei ollut mitään syytä. Seuraavalla viikolla menin samaan paikkaan ja porukkaa oli niin helvetisti, eikä lainkaan jonoa ulkona.

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
lihaani kirjoitti:
Milloin Suomessa kulttuuri pääsee niin pitkälle, että portsari on asiakaspalvelija?

Ainakin täällä Mansessa on päästy niin pitkälle jo useammassakin paikassa. Ovimiesten käyttäytyminen on hyvinkin asiallista ainakin meikäläiselle. Toki en olekaan ns. hankala asiakas. Lahdessa voi olla eri meininki. Joku ne kuitenkin palkkaa poketkin ja sitä edeltävässä haastattelussa kaiketi huomioi myös senkin, sopiiko asiakaspalvelijaksi vai ei.

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
TM kirjoitti:
Lahdessa voi olla eri meininki. Joku ne kuitenkin palkkaa poketkin ja sitä edeltävässä haastattelussa kaiketi huomioi myös senkin, sopiiko asiakaspalvelijaksi vai ei.

Eipä itselläkään ole valittamista. Asiallisia he minulle ovat olleet. Mutta muutama aivan turhanpäiväinen muilutus ilman mitään näkyvää syytä on tehnyt minustakin varovaisen. Käytännössä se näkyy siten, etten ole tippaakaan pokejen kanssa tekemisissä, jos ei ole aivan välttämätön pakko.

Esimerkki: Kaveri oli varsin kovassa jurrissa. Pyysi pokea soittamaan taksin. "Vittu mä takseja soitan" Kaveri tarjosi kymppiä, jolloin niska-perseotteella pihalle. Saatanan kyrpä!

Turvallisuutta vahtikoiran lailla vartioiva herrasmies?

Aatos

Jäsen
TM kirjoitti:
Ainakin täällä Mansessa on päästy niin pitkälle jo useammassakin paikassa. Ovimiesten käyttäytyminen on hyvinkin asiallista ainakin meikäläiselle. Toki en olekaan ns. hankala asiakas. Lahdessa voi olla eri meininki. Joku ne kuitenkin palkkaa poketkin ja sitä edeltävässä haastattelussa kaiketi huomioi myös senkin, sopiiko asiakaspalvelijaksi vai ei.

Olen täysin samaa mieltä. Reipas 10 vuotta sitten meininki oli paikka paikoin melko villiä, mutta nyt tuntuu homman olevan paremmin hanskassa.

Ainoa mitä kaipaan on legendaarista ovimikkoa; Mamboa naamabaarista/kaupungin valoista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy