Jos homma pitää paikkansa, että seurueessa oli kaksi selvää tyyppiä, niin eikö tuossa olisi kannattanut tehdä vahinkoilmoitus ravintolan kanssa ja maksattaa kastuneiden vaatteiden pesulalaskut?
Tässä kyseisessä tapauksessa näillä tiedoilla suurimman virheen on tehnyt palveluammatissa työskentelevä henkilö.
Mythbustersin Adam Savage sanoisi tähän: "Exactly my point!".
Kolmen hengen asiallinen seurue - kaksi vesiselvää ja yksi vain hieman nousuhumalainen kaveri - on poistumassa ravintolasta. Seurueesta yksi yrittää muiluttaa tuoppia järjestyksenvalvojan ohitse. Uskotteko oikeasti, että kyseinen episodi on tapahtunut juuri RäpyläRepen kertomalla tavalla? Kertomus on muuttunut jo siinä, kun kaverit ovat kertoneet sen RäpyläRepelle ja RäpyläRepe kirjoitti siitä tänne vielä oman tulkintansa.
En muuten mielestäni ole missään vaiheessa väittänytkään, etteikö portsarikin olisi
RäpyläRepen kertomuksen perusteella tehnyt virhettä. Olen vain koko ajan yrittänyt selvittää, että mielestäni se salakuljettajaidiootti teki sen suurimman virheen - sen ensimmäisen. En vain millään usko, että tapahtuma on mennyt täysin tuon RäpyläRepen kertomuksen mukaan. Jotain muutakin siellä on ollut taustalla. Kavereiden asenteesta sai sellaisen käsityksen, että välttämättä se tuoppi ei ole tullut portsarin käteen ihan anteeksipyytelyjen siivittämänä.
Uskon siihen, että asiallisesti käyttäytymällä saa takuuvarmasti asiallista palvelua. Se on yksi asia, johon haluan uskoa jatkossakin.
Ja kun poke ei näyttänyt olevan yhteistyökykyinen ja poliisit tuli paikalle, niin eikös tuosta portsarista olisi pitänyt tehdä asian mukainen ilmoitus ja pyytää korvauksia viranomaisten avustuksella. Jopa kaikkivaltias ovimies on samalla viivalla asiakkaan kanssa, kun mennään poliisin juttusille.
Ihmetyttää, miten joku voi puolustella RäpyläRepen kertomaa portsarin käytöstä. On täysin selvää, että poke on toiminut asiattomasti, eikä poken tehtävä ole missään tilanteessa "opettaa idioottiasiakkaita". Tuollaisella asenteella on täysin väärällä alalla (tosin tuskinpa pääsisi mihinkään muuallekaan). Se on kumma juttu, kuinka tietyille pokeille ei koskaan satu näitä idioottiasiakkaita, joita pitäisi opettaa, vaan hommat sujuvat illasta ja vuodesta toiseen rauhallisissa merkeissä. Toisen ääripään poket vääntävät asiakkaita rautoihin harva se ilta. Onkohan vika asiakkaissa vai asiakaspalvelijassa?
Tässähän tämä asian ihmeellisyys juuri tuleekin esille. Mieleeni tulee tästä monta kysymystä. Päällimmäisenä on ehdottomasti tämä: miksi kaksi vesiselvää ja yksi vain pienessä nousuhumalassa olevaa kaveria alkavat huutaa, haukkua ja uhkailla työtään tekevää henkilöä?
Eikö asialle olisi löytynyt muunlaista ratkaisua, kuten Jukan Takahiukset tuossa edellä selvittää?
(= pesulalasku, ilmoitus poliisille)
Miksi tilanteen ulkopuolisen vesiselvän henkilön piti aloittaa räyhääminen?
(= aggressiivinen käytös)
Miksi poliisit eivät uskoneet toisen vesiselvän ja pienessä nousuhumalassa olleen kaverin selitystä portsarin asiattomasta käytöksestä?
(= poliisit ovat varmasti kysyneet osapuolien näkemyksiä ennen putkareissua)
Ovatko Jyväskylän poliisit ja portsarit jossain salaliitossa selvinpäin ravintoloissa käyviä asiakkaita vastaan?
Yhteenveto: suoraan sanottuna en usko pätkääkään, että koko episodi olisi mennyt RäpyläRepen kertomalla tavalla!
No niin, sinun kaverisi laskeutuu samalle tasolle näiden salakuljettajaidioottien kanssa ja se on sinusta hienoa??
Miten tämä edistää kaverisi edustaman ravintolan tuottoa?
Tuleeko sinne lisää asiakkaita näin ammattitaitoisen poken ansiosta?
- - -
Kaverisi on ammattitaidoton hölmö.
Ensinnäkin: kaverini teki työtä opiskelujen ohessa sivutyönä; toisin sanoen lähes harrastuksena. Toisekseen: maine asiallisille asiakkaille ystävällisestä ja kohteliaasta palvelusta poiki käsittääkseni aika hyvin extrahommiakin tilausravintoloiden hääjuhliin jne.
Ravintolan omistajakaverusten (työskentelivät tiskin takana) antamat ohjeet olivat harvinaisen selkeät: idiootteja ja räyhähenkiä ei tähän kapakkaan toivota. Villin lännen meininki ei heidän mukaansa houkutellut paikalle heidän haluamiaan maksukykyisiä asiakkaita. Välillä omistajat väänsivät itsekin tappelunhakuisia juntteja tai peräpöydässä nukkuvia einareita nenästä pihalle. Kyllä kaikki lähtee omistajien asenteesta. Millaisia asiakkaita kapakkaan halutaan ja minkälaiset asiakkaat halutaan pitää kapakasta ulkona.