Mainos

Järjestyksenvalvojien toiminta

• 108 118
  • 468

Jeffrey

Jäsen
repe_joke kirjoitti:
Kyllä saa olla aika perkeleen hyvä lakimies joka pystyy oikeudessa perustelemaan miksi päähän potkiminen oli välttämätöntä, oli tilanne mikä hyvänsä. Itselleni ei tule mieleen yhtään tilannetta, jossa päähän potkiminen menisi vähimmän haitan mukaan, joka on kirjattu ihan lakiin.

Tämä "vähin haitta" kuuluu JV:n ohjeisiin ja -lakiin, mutta hätävatjelutekona: Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, Jos puolustuksessa on ylitetty hätävarjelun rajat (hätävarjelun liioittelu), tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos olosuhteet olivat sellaiset, ettei tekijältä kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon hyökkäyksen vaarallisuus ja yllätyksellisyys. Toki menee kaukaa haetuksi, mutta mikäli maassa makaavalla on kädessään esim. haulikko ja hän osoittaa sillä jotakuta niin aivan varmasti häntä saa potkaista, vaikka siihen päähän, puolustautumis tarkoituksena. Toiseen kertaan tätä jo sinullekkin selitän, mutta eiköhän se näin mene. Korostan, että tämä on hyvin kaukaa haettua, mutta ihan lain kirjaimen mukaan menee.

Saahan lain mukaan ajaa autoakin vaikka viiden promillen humalassa jos tilanne sitä vaatii.

Suosikkijoukkue
AIK
Rafael kirjoitti:
Kyllähän tuolla säännöissäkin ja laissa sanotaan, että jos järjestyksenvalvoja ei sallittuja keinoja käyttäen pysty taltuttamaan tekijää, niin tällöin homma siirtyy poliisille. Teoriassahan asia menee siten, että jos tilanne menee siihen, että rettelöitsijä täytyy jollain biljardimailalla taltuttaa, on jo aivan sama tekeekö tuon joku muu asiakas vai järkkäri. Yhtälaillahan joku muu asiakas voi tuntea olonsa uhatuksi ja turvautua tuohon hätävarjelupykälään.

Niin, oletko nyt sitä mieltä, että vaikkapa minä ja mahdolliset kollegani jätämme yökerhossa kepillä huitovan asiakkaan rauhaan, soitamme poliisille ja laitamme kahvit tippumaan?
Ei se elämä näin pyöri ystäväiseni. Se riehuja on vaan pakko taltuttaa "riittävillä voimakeinoilla", ennen kuin teloo muita asiakkaita tai portsareita. Se mitä riittävät voimakeinot ovat on hyvin tilannekohtaista ja usein ratkaistaan sitten oikeusasteissa. Kyllä kokenut ammattimies pääsääntöisesti osaa suhteuttaa voimakeinonsa tilanteeseen sopiviksi.

Rafael kirjoitti:
Poliiseillekin painotetaan että on ammattitaitoa selvitä tilanteista ilman voimakeinoja. Luulisi, että sama periaate toimisi järkkäreilläkin. Hirvittää edes ajatella, että jollain päivän koulutuksella annettaisiin jotain ylimääräisiä voimankäyttövaltuuksia. Fakta on se, että nämä sekopää-poket, joita tässä on jo käsitelty, eivät pystyisi toimimaan poliisina. Siinä työssä kun se tärkein työkalu on puhuminen ja asiakaan kunnioitus. Monasti olen työssäni päässyt huomaamaan kuinka poliisi purkaa hankalankin tilanteen, puhumalla asiallisesti järkeä räyhääjälle. Vaikka se vähän aikaa veisikin.

Jokainen kokeneempi ovimies, joka on joskus tehnyt esim. lähiöräkälöitä, jotka ovat yleensä yhden miehen ovia osaa kyllä puhua asiakkaita vaikka kiipeämään perse edellä puuhun. Kukaan kun ei ole voittamaton, ja jos sellaisessa harhassa elää, siitä palaa ennemmin tai myöhemmin maan pinnalle, kovaa tai vielä vähän kovempaa.

Rafael kirjoitti:
Toki iso osa järkkäreistä on fiksua ja asiallista sakkia, jotka itse asiassa monasti poliisikouluun hakevatkin. Tämäkin asia tuntuu usein unohtuvan.

Öh, voisin ihan rehellisesti tarjota itseäni ja useita kollegoitani tuohon ammattitaitoisten ja järkevien joukkoon, mutta harvapa meistä uneksii poliisin palkasta, työttömäksi kouluttautumisesta, nykysein palkkajärjestelmän tuomasta pakollisesta perseennuolennasta, sivutoimikielloista,...
Kutsumusammattihan se on monelle.
Kyllä yksityinen sektorikin tarjoaa paljon haastavia ja mielenkiintoisia tehtäviä, ja palkkauskin on ihan eri luokkaa kuin vanhemmalla konstaapelilla.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Rafael kirjoitti:
Poliiseillekin painotetaan että on ammattitaitoa selvitä tilanteista ilman voimakeinoja. Luulisi, että sama periaate toimisi järkkäreilläkin.
----
Siinä työssä kun se tärkein työkalu on puhuminen ja asiakaan kunnioitus. Monasti olen työssäni päässyt huomaamaan kuinka poliisi purkaa hankalankin tilanteen, puhumalla asiallisesti järkeä räyhääjälle. Vaikka se vähän aikaa veisikin.
Pitää myös muistaa se, että poliisi on auktoriteetiltä paljon suurempi, kuin yksityisen puolen vartija tai jv. Kynnys käydä poliisin päälle on huomattavasti korkeampi, kuin vartijan tms. Veikkaampa, että tuokin potku olisi asiakkaalta jäänyt potkaisematta, jos hänet kenttään vienyt taho olisi edustanut poliisia. Tällä tarkoitan sitä, että asioiden hoitaminen puhumalla on portsarille yms. jo lähtökohtaisesti vaikeampaa kuin poliisille.

pete666

Jäsen
Suosikkijoukkue
BLUES
Kannanpa korteni kekoon tässä asiassa. Itse teen vartijan ja portsarin töitä. Olen huomannut varsinkin tapaus kontulan jälkeen, että tahallinen provoaminen ja vittuilu on vain lisääntynyt meidä ammattikuntaamme kohtaan. Yleensä kyse on muutamasta tyypistä, joista yksi tulee provoamaan ja vittuilemaan ja muut ovat taka-alalla ja joku heistä sitten kuvaa kamerakännykällä tilannetta. Tuntuu, että oikein hakemalla haetaan jotain "sensaatiota" josta sitten keltainen lehdistö kusee hunajaa. En lähde puolustelemaan tuota videollakin näkynyttä tilannetta yhtään. Portsari toimi siinä mielestäni väärin. Mutta, miksi videota ei ole näytetty alusta asti? Mistä voidaan koskaan tietää, mistä tuo tilanne todellisuudessa lähti? No, olipa lähtötilanne mikä tahansa portsari toimi silti väärin. Mutta nämä videot todistavat vain sen, että niillä näytetään se, mitä todellisuudessa halutaan näyttää. Ei lehdistöä kiinnosta mikään muu kuin se, että videolla nähdään vain tuo portsarin voimankäyttö.

Täytyy vain ihmetellä, mistä näitä idiootteja riittää, jotka väkisinkin haluavat tämän kaltaista julkisuutta, että " yhyy, portsari pieksi minut" kun taas jätetään kertomatta, että "minä vittuilin portsarille, räin naamalle ja tönin sitä saatanan kahva-apinaa" Nykytekniikalla on helppo tuoda julkisuuteen juuri sellainen video kuin vaan halutaan näyttää. Ja tämä on totisinta totta, johon meikäläinenkin törmää todella usein.

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
pete666 kirjoitti:
Kannanpa korteni kekoon tässä asiassa. Itse teen vartijan ja portsarin töitä. Olen huomannut varsinkin tapaus kontulan jälkeen, että tahallinen provoaminen ja vittuilu on vain lisääntynyt meidä ammattikuntaamme kohtaan. Yleensä kyse on muutamasta tyypistä, joista yksi tulee provoamaan ja vittuilemaan ja muut ovat taka-alalla ja joku heistä sitten kuvaa kamerakännykällä tilannetta. Tuntuu, että oikein hakemalla haetaan jotain "sensaatiota" josta sitten keltainen lehdistö kusee hunajaa. En lähde puolustelemaan tuota videollakin näkynyttä tilannetta yhtään. Portsari toimi siinä mielestäni väärin. Mutta, miksi videota ei ole näytetty alusta asti? Mistä voidaan koskaan tietää, mistä tuo tilanne todellisuudessa lähti? No, olipa lähtötilanne mikä tahansa portsari toimi silti väärin. Mutta nämä videot todistavat vain sen, että niillä näytetään se, mitä todellisuudessa halutaan näyttää. Ei lehdistöä kiinnosta mikään muu kuin se, että videolla nähdään vain tuo portsarin voimankäyttö.

Täytyy vain ihmetellä, mistä näitä idiootteja riittää, jotka väkisinkin haluavat tämän kaltaista julkisuutta, että " yhyy, portsari pieksi minut" kun taas jätetään kertomatta, että "minä vittuilin portsarille, räin naamalle ja tönin sitä saatanan kahva-apinaa" Nykytekniikalla on helppo tuoda julkisuuteen juuri sellainen video kuin vaan halutaan näyttää. Ja tämä on totisinta totta, johon meikäläinenkin törmää todella usein.

Tämä nyt on pelkkää arvailua, mutta arvaillaan silti. Uskoisin, että videota on alettu kuvaamaan vasta siinä vaiheessa, kun tilanne on alkanut kuumenemaan eli tuossa on kaikki mitä on purkissa. En siis usko, että kuvaaja on ensinnäkään tuon hörhön kavereita tai muutenkaan tarkoituksella ollut kyttäämässä tilanteita ravintolan ovella. Normaali asiakas, joka on jonottanut sisään.

Toiseksi haluaisin sanoa tästä kyseisestä tapauksesta, että onhan tässä koko ajan tuotu aika vahvasti esille se, että tuo asiakas oli todella hankala ja pisti itse koko kahakan liikkeelle. Näitä idiootteja kuitenkin riittää vaikka kuinka paljon ja heidän takiaanhan portsarit siellä ovella ovat. Portsareille maksetaan siitä, että he hoitavat tällaiset tilanteet oikein.

Nuo salaliittoteoriat kuulostaa muuten melko mielenkiintoisilta. Hörhöt vastaan poket.

Edit: lisäystä.

puoliväliheikki kirjoitti:
Niin, oletko nyt sitä mieltä, että vaikkapa minä ja mahdolliset kollegani jätämme yökerhossa kepillä huitovan asiakkaan rauhaan, soitamme poliisille ja laitamme kahvit tippumaan?
Ei se elämä näin pyöri ystäväiseni. Se riehuja on vaan pakko taltuttaa "riittävillä voimakeinoilla", ennen kuin teloo muita asiakkaita tai portsareita. Se mitä riittävät voimakeinot ovat on hyvin tilannekohtaista ja usein ratkaistaan sitten oikeusasteissa. Kyllä kokenut ammattimies pääsääntöisesti osaa suhteuttaa voimakeinonsa tilanteeseen sopiviksi.
Itse vastaavasti kommentoin kuin Rafael, ja tarkoitin juurikin tuota mitä itse sanoitkin; keppimiehen saa ja pitääkin ottaa haltuun. Ja siinähän saa itsekin käyttää apuvälineitä. Ja kun asiakas maahan on saatu, häntä lienee turha potkia enää (tämä siis vain ketjun aiheeseen liittyen!).
Itse kuvittelisin kutsuvani poliisin ja koittavani suojata henkilökuntaa ja muita asiakkaita tilanteessa, jossa asiakkaalla on teräase tai ampuma-ase - siinä sankarin leikkiminen voi päättyä huonosti.

Ja tuo mistä pete666 kertoi, on todella hanurista - tyhmiä ihmisiä riittää valitettavan paljon. Ja sen haluan kuitenkin vielä tuoda esiin, että omalle kohdalleni ei ole osunut yhtään huonoa "portsarikokemusta". Eli kuitenkin valtaosa tekee työnsä kiitettävästi.

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Minä kyllä uskon, että tuo pete666 puhuu totta. Nämä aivovamme duudtsonit ja mukahauskat dirtysantzesit vain lisääntyvät ja porukka tekee mitä mieleen tulee. Nyt kun niitä ylilyöntejä ei joka ovella tulekkaan, niin sellainen sitten järjestetään. Porukan tyhmin vaan riehumaan ja muilla on hauskaa. Tuo kyseinen video taas vaikuttaa olevan ihan känniääliön omaa tuotosta ja siihen vastaa ääliöpoke samalla mitalla.

Täällä puhutaan ammattitaidosta ja miten se kasvaa iän myötä. Tottahan se on, mutta todellinen ammattitaito on meltaalisella puolella ihan alusta asti. Sinä joko sovellut hommaan tai sitten et. Näissä asioissa on yleensä kyse uskottavuudesta ja luotettavuudesta. Mikäli rettelöivä asiakas näkee, että poke epäröi tai on hermostunut, niin se on kuin heittäisi bensaa liekkeihin. Mikäli taas poke on rauhallinen, määrätietoinen ja uskoo itseensä, niin rettelöitsijä rauhoittuu 99,9%:sti.
Poken homma on pirun helppoa ja mukavaakin, kun et aseta itseäsi toisten yläpuolelle.

Suosikkijoukkue
AIK
Väsyneet Kädet kirjoitti:
Itse kuvittelisin kutsuvani poliisin ja koittavani suojata henkilökuntaa ja muita asiakkaita tilanteessa, jossa asiakkaalla on teräase tai ampuma-ase - siinä sankarin leikkiminen voi päättyä huonosti.

Noh, jos on pieni turvaväli ja hetki aikaa niin veitsen kantajastahan näkee nopeasti, osaako hän sitä käyttää vai ei. Jos näyttää osaavalta kaverilta, silloin on parempi täyttää ilma kaikella irtaimella ja mahanalus jaloilla. Tumpelompaa puukkomiestä vielä pystyykin käsittelemään.

Pyssyjä vastaan ei oikeasti lähdetä seikkailemaan kuin elokuvissa. Tosielämässä silloin haetaan sitä kuuluisaa intissä opittua parempaa suojaa...

Ja tuo mistä pete666 kertoi, on todella hanurista - tyhmiä ihmisiä riittää valitettavan paljon. Ja sen haluan kuitenkin vielä tuoda esiin, että omalle kohdalleni ei ole osunut yhtään huonoa "portsarikokemusta". Eli kuitenkin valtaosa tekee työnsä kiitettävästi.

Joo tosta mitä pete666 kertoi, varsinkin pk- seudulla ( muualla kun en työskentele, kuin ehkä pari hassua keikkaa vuodessa ) tulee vastaan aivan uskomaton määrä selkeästi tarkoitushakuista provosointia. Tämäkin on kasvanut huomattavasti Kontulan videon jäljiltä. Jokaisessa pienessäkin kahinassa löytyy kyllä välittömästi myös kuvaaja paikalta. Ei se ihan uusi juttu ole, mutta lisääntynyt myös huimasti Kontulan videon jälkeen.
Eihän siitä kuvaamisesta periaatteessa juurikaan haittaa ole, jos ja kun oma toiminta kestää päivänvalon, ( joskaan en kovin julkisuudenkipeä ole ) mutta sopivasti editoimalla saa asiat näyttämään hyvinkin erilaisilta.

Ja näistä hyvistä ja huonoista portsarikokemuksista, etsikääpä ammattikunta, kenen tekemisissä ei olisi valittamista...
Se on vaan usein monelle kova paikka, kun "lukutaidoton steroidiporsas, joka vielä nussii baarin parhaita ämmiä*" käännyttää jo ovelta tai vaihtoehtoisesti osoittaa ovea, koska omissa tekemisissähän ei koskaan ole mitään vikaa.
Niin moni toimenpiteen kohde osaa vain kaksi lausetta:
"Sinulla ei ole oikeutta..."
"Minulla on oikeus..."
On hyvä asia, että kansalaiset ovat tietoisempia oikeuksistaan.
MUTTA olisi kiva, että ne luulot omista ja muiden oikeuksista perustuisivat faktoihin, eikä kaverilta kuultuun tai netistä luettuun.
"Sä et saa tehdä mitään ellei sua lyödä ensiksi"

*Joskus kuultu katkera tilitys

Minusta myös pokeilla karkaa vähän mopo käsistä tuossa. Uskoisin, että tilanne olisi saatu hallintaan 3-4 hiskin toimesta helpomminkin. Voin myös vakuuttaa, että jokaisella tuossakin olevalla pokella on kaasupullo taskussa, jota olisi tuossa mielummin voinut käyttää.
Videosta näkee kyllä hyvin senkin, miten poket pelkäävät poliisien saavuttua paikalle. Miksiköhän?!

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
puoliväliheikki kirjoitti:
Niin moni toimenpiteen kohde osaa vain kaksi lausetta:
"Sinulla ei ole oikeutta..."
"Minulla on oikeus..."

"siis ihan sama koska sä tuut sanomaan, että tää baari menee kiinni. Mulla on täysi oikeus juoda tätä tuoppia, vaikka maailman tappiin, jos musta siltä tuntuu".

Sitten kun JV yksinkertaisesti vie sulkemisajan jälkeen lasin edestä, niin johan maailma repeää ja koitetaan käydä JV:hen käsiksi. Ja sitten mennäänkin jo kuljetusotteessa ulos ravintolasta asiakkaan huutaessa :" mä teen susta ilmoituksen vitun mouho".

Ja näitä spedejä riitti ainakin aikanaan ja paljon. Eipä ole ikävä JV:n hommia. Itse tein vuoroja enimmäkseen sellaisessa paikassa jossa olin ainoa JV ja poliisit saatiin paikalle hyvällä säkällä 30min soiton jälkeen (onneksi nämä kerrat voidaan laskea yhden käden sormin ja hommia tein kolmisen vuotta).

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
ipa rules kirjoitti:
Sitten kun JV yksinkertaisesti vie sulkemisajan jälkeen lasin edestä, niin johan maailma repeää ja koitetaan käydä JV:hen käsiksi.

Sen verran pitää tähän kommentoida, että liian usein härski ulosheittäminen alkaa 30 sekuntia pilkun jälkeen. En tunne alkoholilakia sen tarkemmin, mutta uskoisin, että 04 sulkeminen tarkoittaa sitä, että sinun ei pidä olla muki tyhjänä ja pihalla 3.32. Se nyt vain ei voi olla asiakkaan ongelma, että pokeilla on kiire kotiin.

scholl

Jäsen
Itsekään en ymmärrä tuota viimeisen puolen tunnin tilannetta suomalaisissa ravintoloissa. Sellaista en ole nähnyt missään muualla maailmassa. Jos pilkku on puoli neljä tai puoli kolme, jolloin ihmiset ostavat viimeiset satsit juomaa niin miksei musiikki jatku normaalisti, jolloin ihmiset voivat tanssia, jos tahtovat tai juoda jo ostettuja juomia sen viimeiset puoli tuntia ja mennä ulos tasalta. Käsittämätöntä, että kun ostat viimeiset juomat niin valot laitetaan päälle, musiikki lakkaa ja viimeistään vartin päästä aletaan hoputtamaan narikkaan.

Poket ovat valitettavasti kassalla. Siis jokainenhan tietää, millaista porukkaa siinä ammatissa esiintyy. Se on siinä mielessä tietyllä tavalla ongelma, että pokepalvelut on ulkoistettu. Ravintolan on paljon vaikeampi opettaa käyttäytymistä heille. Sehän on nimittäin niinkuin moni täällä on sanonut, että poket ovat asiakaspalvelutehtävissä. Avaavat ovia, ottavat päällysvaatteet narikkaan ja pitävät huolta, että ravintolassa ei tule häiriökäyttäytymistä ja muutenkin ihmisillä on mukavaa. Fakta on vain se, että heillä ei välttämättä leikkaa riittävästi, jotta osaisivat hoitaa kunnialla ne hankalammat tilanteet. Epäsiisti porukkaa, joka ei ole riittävällä antaumuksella pukeutunut, pitäisi jäädä alunperin ulkopuolelle. Niin jäi ennenkin. Siinä olisi jo karsittu yksi potentiaalinen häiriöporukka ja toisekseen, jos tulee kunnon häiritsijä kehiin kuten joku jonka nähdään esimerkiksi lyövän ihan huvin vuoksi ihmisiä yllättäen ravintolassa niin poliisit tulisi ottaa poikkeuksetta paikalle. Mitä järkeä päästä mahdollisesti väkivaltarikollinen kadulle tekemään pahojaan. Nippusiteisiin vaan ja jonnekin odottamaan että kytät tulevat. Meneepä siihen sitten vaikka viikko.

Toki poket pääsääntöisesti hoitavat työnsä hyvin ainakin niin kauan kun ei tule tilanteita, missä pitäisi älyä käyttää. Silloin ravintolasta pitäisi löytyä paikalle joku apuri, joka sanoo pokelle, miten asia hoidetaan. Oma-aloitteisesti he näet mokaavat kuitenkin ainakin 90% varmuudella.

Nimenomaan ennaltaehkäisevyyden vuoksi nilkkejä ei tulisi päästää kadulle, vaan poliisiasemalle. Eivät seuraavalla kerralla tekisi vastaavaa. Ja jos on tilanteita, jossa on tarkoitus päästä oikeusseuraamuksiin niin sitä suuremmalla syyllä pitäisi saada syylliset kiinni, eikä päästää ketään pihalle. Itseäni esimerkiksi potkittiin ainoinaan yllättäen selkään niin, että löin käden pöydänkulmaan sillä seurauksella, että kämmenen luut ovat pysyvästi 45 asteen virhekulmassa, mikä estää ilmeisesti hermoratojen vuoksi enemmän kuin parin rivin kirjoittamisen käsin. Ja kuten arvata saattaa niin poket eivät pitäneet syyllisiä ovien sisäpuolella.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
scholl kirjoitti:
Itsekään en ymmärrä tuota viimeisen puolen tunnin tilannetta suomalaisissa ravintoloissa. Sellaista en ole nähnyt missään muualla maailmassa. Jos pilkku on puoli neljä tai puoli kolme, jolloin ihmiset ostavat viimeiset satsit juomaa niin miksei musiikki jatku normaalisti, jolloin ihmiset voivat tanssia, jos tahtovat tai juoda jo ostettuja juomia sen viimeiset puoli tuntia ja mennä ulos tasalta. Käsittämätöntä, että kun ostat viimeiset juomat niin valot laitetaan päälle, musiikki lakkaa ja viimeistään vartin päästä aletaan hoputtamaan narikkaan.

Tämähän johtuu ihan siitä, että jos ei käy aikaisemmin sanomassa, niin sitten tasalta alkaa rääkyminenen, että nyt siis pitäis lähteä, mutta kertaakaan et ole käynyt sanomassa, että olis muka joku kiire.

Aivan käsittämätöntä, että siellä baarissa pitäisi vielä sulkemisajan jälkeen riekkua. Sellaista paukkua ei olekaan jota ei 30min ajassa pysty juomaan. Itse kävin aikanaan ystävällisesti 15min ennen sulkemista ilmoittamassa, että vartti aikaa sulkemiseen. Sitten 5 min ennen huomauttamassa, että nyt alkaa olemaan se aika kun lasit voisi tyhjentää. Tasan jälkeen sitten käydään antamassa vielä mahdollisuus juoda se drinkki loppuun. Usein sitten alkaa se vikinä, että kyllä tässä nyt vielä pitää saada tää juoda rauhassa.

Kun on itse ravintolaa ollut tyhjentämässä, niin asian tajuaa ja itse tulee nykyään aikasta nopeasti pilkun jälkeen poistuttua baarista.

Niin ja jos ravintola sulkeutuu klo 04, niin silloin sen pitäisi olla tyhjä klo 04, ei toki 03.32.

scholl

Jäsen
ipa rules kirjoitti:
Tämähän johtuu ihan siitä, että jos ei käy aikaisemmin sanomassa, niin sitten tasalta alkaa rääkyminenen, että nyt siis pitäis lähteä, mutta kertaakaan et ole käynyt sanomassa, että olis muka joku kiire.

Silloin palataan taas siihen, että niinkutsuttu poke ei ole onnistunut valitsemaan alunperin oikeanlaista asiakaskuntaa. Turha siitä silloin asiakasta syyttää. Fakta on vain nyt se, että mikään ravintola ei mene kiinni klo 4, vaan käytännössä 3.30 tai hyvin vähän sen jälkeen.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
scholl kirjoitti:
Silloin palataan taas siihen, että niinkutsuttu poke ei ole onnistunut valitsemaan alunperin oikeanlaista asiakaskuntaa. Turha siitä silloin asiakasta syyttää.

Pitäisikö siinä ovella täyttää joku pällitesti ennen kun asiakas päästetään sisään?
Fakta on kuitenkin se, että noita idiootteja jotka luulevat omistavansa maailman mahtuu jokaiseen yhteiskuntaluokkaan sukupuoleen katsomatta.

repe_joke kirjoitti:
Pitäisikö siinä ovella täyttää joku pällitesti ennen kun asiakas päästetään sisään?
Fakta on kuitenkin se, että noita idiootteja jotka luulevat omistavansa maailman mahtuu jokaiseen yhteiskuntaluokkaan sukupuoleen katsomatta.
Ja jonkinasteinen vaikutus on toki myös sillä muutaman tunnin juomisella.. Ihan asiallista on huomauttaa, että hiljalleen voi valmistautua lähtöön..

scholl

Jäsen
Olen samaa mieltä, että ohimennen voi huomauttaa, mutta tuskin kannattaa tyhjentää väkipakolla liian aikaisin.

Totuus on kuitenkin se, että se, miten asiakaskunta valitaan, vaikuttaa hyvin paljon viihteisyyteen sisällä ja myöskin toimintaan loppuillasta. Suurin osa on kuitenkin kanta-asiakkaita. Jos osataan toimia alunperin oikein niin luodaan sinne ravintolaan sellainen kulttuuri, missä homma toimii mukavasti.

Toki ei se nyt ihan ehdoton ole, että joka ravintola tyhjennettäisiin klo 3.30, mutta periaatteessa se sen suuntaisesti menee.

No sehän on niin, että jos pilkku tulee klo 03.30, niin ravintolan on oltava typötyhjä klo 04 reikäleipä!!! Jos ei ole niin alkaa sanomista tulla kyllä itse ravintolalle. Kyllä siinä saa alkaa vinkkailemaan jengiä naulakoille päin jo puolelta, että pulju on sitten 04 tyhjänä, ei niitä ihmisiä sieltä ihan minuutissa ulos saada.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ihan asiallista on huomauttaa, että hiljalleen voi valmistautua lähtöön..

Sitähän ipa rules juuri sanoi, että pitää käydä huomauttamassa, ettei se rääkyminen ala. Ja siihen rupesi scholl vänkäämään vastaan, että poke on epäonnistunut asiakas valinnassa, kun eivät tajua ilman eri huomauttamista.

scholl

Jäsen
repe_joke kirjoitti:
Sitähän ipa rules juuri sanoi, että pitää käydä huomauttamassa, ettei se rääkyminen ala. Ja siihen rupesi scholl vänkäämään vastaan, että poke on epäonnistunut asiakas valinnassa, kun eivät tajua ilman eri huomauttamista.

Ei vaan poke tai ravintola on epäonnistunut asiakaskuntansa valinnassa, jos rääkyminen alkaa klo 4.00. En millään tavalla kritisoinut sitä huomauttamista, että esim. klo 3.30 tullaan sanomaan, että muistakaa lähteä neljältä. Sen sijaan valitin siitä, että ihmiset muka eivät suostu lähtemään klo 4, vaan silloin vänkäävät vastaan.

Jeffrey

Jäsen
Tyhjennyksestä:

Niin baarihan virallisesti menee kiinni aina viimeistään 3.30. Eikä klo. 4.00 tässä on selvä väärinkäsitys useinpien asiakkaiden kohdalla. Ravintola henkilökunnalle on annettu puolentunnin lisäaika juurikin ravintolan tyhjentämistä varten. Itse olen useammassa paikassa ollut töissä ja myös tyhjentämässä ja todennut, että yksityistilaisuudet ovat ne kaikkein pahimmat. "Me ollaan maksettu tästä tilasta niin ja niin paljon, että kyllä meidän on pakko saada olla täällä". Ja tähän kun yrittää ystävällisesti todeta, että kun laki sanoo, että meidän pitää olla neljältä aivan tyhjä niin alkaa aivan hirveä valittaminen.

Ja tyhjentämisen aloittamis ajankohdasta sen verta, että kun suurin ravintola missä olen ollut töissä on n. 1400 asiakaspaikkanen ravintola. Jos siellä alat tyhjentämään vasta 3.45 niin voit olla varma, että neljältä ei baari ole tyhjä. Tyhjentäminen on totisesti taitolaji. Ja välillä onnistuu paremmin ja välillä huonommin. Vaikeinta tästä tekee sen jos on ollut pitkä päivä ja vielä vaikea työpäivä hankaline asiakkaineen, niin ei välttämättä aina jaksa ihan kauniisti argumentoida, että miksi ravintolasta pitää lähteä kotiin. Yksi minkä huomaa myös jos tekee useammassa paikassa töitä, että miten eri ihmisiä pitää tyhjentää ravintolasta. On täysin eriasia tyhjentää k-18 raflaa kuin k-24 dresscode ravintolaa. Eri asiakkaat on vielä täysin oma lukunsa.

Schollin mainitsemat kanta-asiakkaat ovat kaikista helpoin ryhmä. Myös muiden ravintoloiden portsarit. Heitä tarvitsee hyvin harvoin ravintolasta tyhjentää, ja useinmiten pelkkä katsekontakti riittää. Enpä muista milloin viimeksi minun seuruettani oltaisiin käsketty narikkaan päin Helsingin ravintoloissa.

Minä en tajua mikä tarve joillakin ihmisillä on jäädä hengaamaan ravintolaan, en varsinkaan silloin jos heillä tai heidän ystävillään ei enää juomia ole.

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No nyt tajuaa Jatkoajan juppiporukkakin, että milloin ravintola menee kiinni. Kiitos Jeffreylle kanssa juopottelijoidensa neuvomisesta. sitä en vaan tajua, että miksi sitä viinaa pitää myydä siihen 0330 saakka? Tai eiköhän siinä rahasta ole kysymys, mutta parempi olisi, että tarjoilu loppuisi vaikka 15 minsaa ennen kiinnimenoa.

Niin saa kuka vaan yrittää tuota vaikka 500 juopuneen asiakkaan ulostamista vaikka 15 minuutissa. Ei muuten onnistu. Kesällä voidaan päästä lähelle, mutta muina vuodenaikoina mahdotonta. Ainoa millä se onnistuisi, olisi liikkuvat seinä rakenteet. Vähän niinkuin jätepuristin periaatteella. Paska puristetaan ovesta ulos krokotiilit rintapieluksessa.

Suosikkijoukkue
HIFK
Jeffrey kirjoitti:
Minä en tajua mikä tarve joillakin ihmisillä on jäädä hengaamaan ravintolaan, en varsinkaan silloin jos heillä tai heidän ystävillään ei enää juomia ole.
No helvetti, yritetään viimeiseen asti estää todellisuutta lyömästä silmille, siitähän siinä on kyse. Useinhan sitä karua arkea paetaan kännihuuruiseen maailmaan ja baarin valomerkki on omiaan muistuttamaan selvän päivän raadollisuudesta. Jos siellä baarissa on sattunu esim. käymään flaksi ja se vastapuoli vaikuttaa hehkeältä hempukalta jortsulattian hämyssä, saattaa puoli tuntia ennen sulkemisaikaa saapuva valoilmiö pilata lupaavan illuusion ikävällä tavalla. Tosin vaikka näin kävisikin, on promilletaso usein sitä luokkaa, että sen rupsahtaneen rotkon kanssa lähdetään jatkoille kaikesta huolimatta, muutoinhan seuraa ei todennäköisesti siinä vaiheessa enää löydy ja silloin ilta on epäonnistunut. Isku vasten kasvoja on edessä sitten viimeistään aamuhuuruissa, kun laskukännissä todetaan vieressä lojujan susirumuusaste.

Niin että sieltä baarista ei siksi haluta poistua, koska yritetään epätoivoisesti pidentää hauskaa(?) iltaa, joka lähenee uhkaavasti loppuaan.

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Jeffrey kirjoitti:
Tyhjennyksestä:

Kaiken kaikkiaan, sinänsä ansiokkaasta kirjoituksesta, teit sitten ylistyksen suomalaiselle portsarikulttuurille. Kirjoituksesi mukaan suomalaisen portsarin sanavarastoon kuuluu ennenkaikkea sana tyhjentää. Kirjoituksessasi se kertautuu aika monta kertaa.

Siis tyhjentää.

Miten ihmeessä tyhjentää voi olla niin tärkeä sana suomalaisen asiakaspalvelijan sanavarastossa?

Asiakaspalvelijan, joka auttaa takin pois päältäsi tullessasi ravintolaan palveltavaksi. Asiakaspalvelija, joka auttaa takin päällesi, lähtiessäsi ravintolasta tyytyväisenä saamastasi palvelusta. Asiakaspalvelija, joka tilaa pyynnöstäsi toisen yhtä palveluhaluisen asiakaspalvelijan viemään sinut maksua vastaan kotiin. Sen saman asiakaspalvelijan, jonka oikesti pitäisi palvella niitä maksavia asiakkaita, eikä olla isona esteenä asiakkaille, jotka haluavat jonkinlaista palvelua?

Sinun mielestäsi asiakaspalvelijan työnkuva on tyhjentää. Tyhjentää ne ihmiset ravintolasta, tyhjentää maksavat asiakkaat ulos. Tyhjentää asiakkaat pihalle, siis tyhjentää ravintola.

Jos tyhjentäminen on portsarin aivolohkossa ensimmäinen ajatus, niin eipä ihme, että hankaluuksia sattuu, asiakkaasta huolimatta.

Jeffrey

Jäsen
archieG kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan, sinänsä ansiokkaasta kirjoituksesta, teit sitten ylistyksen suomalaiselle portsarikulttuurille. Kirjoituksesi mukaan suomalaisen portsarin sanavarastoon kuuluu ennenkaikkea sana tyhjentää. Kirjoituksessasi se kertautuu aika monta kertaa.

Siis tyhjentää.

Itse olen sen verta vähän aikaa vasta alalla ollut (n. vuoden), että en pysty millään sinulle kertomaan miksi sana tyhjentää on painunut JV-slangiin. "Kuka haluu tyhjentää", "Viittiskö vaikka Jeffrey tyhjentää tänään?", "mä voin kyllä tyhjentää", "joko sä tyhjensit?", "tyhjennä vielä toi nurkkapöytä tuolta".

Kyllä, ehkä me olemme sen verta yksinkertaista kansaa, että emme jaksa käyttää ilmaisua "maksavien asiakkaiden ohjaaminen pois ravintoloiden tiloista". Ehkä Arcilla olisi jo valmiiksi joku parempi sana mietittynä, jotta me tämän valtakunnan sylkykupit saisimme hieman sivistettyä itseämme?

tombraider kirjoitti:
sitä en vaan tajua, että miksi sitä viinaa pitää myydä siihen 0330 saakka?

Niinpä, ja usein ylikin. Saisivat sentään katsoa, että kuinka paljon myyvät klo. 03.29. Ei ole kerta tai kaksi kun sieltä baarista on yksi henkilö roudannut yli neljä ravintola-annosta juuri ennen pilkkua. No manitolks ja etc.

Simonille pisteet hyvästä kuitista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy