Aika kestävältä pohjalta sä vedät näitä argumenttejasi. Pokejen tehtävänä on puuttua ja estää häiriökäyttäytymistä. Jos asiakkaat toimisivat 100%:sti ei heille olisi perusteita useimmissa mestoissa.
Portsarin/vahtimestarin alkuperäinen työtehtävä on avata ovea ja ottaa asiakkaiden päällysvaatteita säilytykseen. Jos portsari joutuu puuttumaan tai estämään häiriökäyttäytymistä tai (HUI!!!) pahimmassa tapauksessa jopa poistamaan ravintolasta, niin se ensimmäinen virhe on tapahtunut jo siinä vaiheessa. Miten tuo puuttuminen, estäminen tai poistaminen toteutetaan, on mielestäni täysin sivuseikka.
Suomalaiset juntit jaksavat huutaa omista oikeuksistaan, kun he kokevat tulleensa kaltoin kohdelluiksi. Missä on yksilön vastuu omista tekemisistä? Jos tällainen salakuljettajaidiootti kompastuisi ulos lähtiessään vaikkapa kynnysmattoon tai liukastuisi talvisaikaan jäisellä jalkakäytävällä heti ravintolasta poistuttuaan ja tuopin sisältö leviäisi rinnuksille, niin löytyykö se syyllinen silloinkin ravintolan portsarista? Lopputulos on aivan sama kuin tuossa RäpyläRepen kaverinkin tapauksessa: tehdystä virheestä jäätiin kiinni ja nyt on paita märkänä. Kai tuossakin tapauksessa joku järjen jättiläinen päättää vielä yrittää selitellä portsarin kampanneen hänet. Miksi se itsetehty virhe on niin vaikeata myöntää?
Kai täällä jotkut sitten haluavat Amerikan mallin. Yritys tai työntekijä on aina hyvä haastaa oikeuteen, jos kahvimukissa ei ollutkaan varoitusta kuumasta sisällöstä tai jos käyttöohjeissa ei kiellettykään laittamasta kissaa kuivumaan mikroaaltouuniin. Onko se ravintolan vika, jos asiakas ei ehdi juomaan juuri tilaamaansa tuoppia? Onko se ravintolan vika, jos asiakas yrittää viedä juuri tilatun tuopin pois anniskelualueelta? Onko se ravintolan vika, jos asiakkaan paita on tuopin salakuljetusyrityksen jälkeen märkä?
Alkuperäinen tapaushan on ollut täysin sivujuonne keskustelusta jo pitkään. Lähinnä keskustelua on ajanut eteenpäin kahden nimimerkin mielipide, että kyseisessä tilanteessa poken kuvailtu toiminta on ollut ihan ok. Mr.Foxin kohdalla en sitä juurikaan ihmettele - - -
Näinkö olen väittänyt? Portsarin toiminta on minun mielestäni ollut OK?
Miksikö puolustelen portsaria? Olen samaa mieltä kanssasi, että kyseessä voi olla täysi idiootti tai mulkku. Yleensä kahden idiootin kohdatessa se voittaa, joka tekee vain työtänsä.
En muuten mielestäni ole missään vaiheessa väittänytkään, etteikö portsarikin olisi RäpyläRepen kertomuksen perusteella tehnyt virhettä.
Sitä vain en ymmärrä, että miksi selvinpäin oleva ravintolatyöntekijä tekisi jotain tuollaista vain omaksi huvikseen. Onko hän jo alkuillasta töihin lähtiessään päättänyt, että illan ensimmäinen (tai kolmas tai viidestoista...) tuopin salakuljettaja saa tuopin sisällön päälleen? Aika epätodennäköistä! Oman näkemykseni mukaan taustalla on pakko olla ollut jotain muutakin.
- - -
Missään nimessä en sano, että olisi ollut portsarilta hyvää asiakaspalvelua. Toisaalta olen myös sitä mieltä, että itse asiansa hölmöillessään kyllä luopuu aika selkeästi kaikista vaatimuksista hyvään asiakaspalveluun! Oletko tästä eri mieltä?
Vastaisiko joku jo viimeinkin näihin muutamiin kysymyksiin?
- Miksi selvinpäin oleva ravintolatyöntekijä kaataisi tuopillisen olutta asiakkaan päälle vain omaksi huvikseen?
- Onko hän jo alkuillasta töihin lähtiessään päättänyt, että illan ensimmäinen jne. tuopin salakuljettaja saa tuopin sisällön päälleen?
- Onko selkeän tietoisen virheen tehneellä asiakkaalla vielä oikeutta vaatia hyvää asiakaspalvelua?
Siis mä ymmärtäisin tämän kitinän, jos portsari olisi heittänyt RäpyläRepen kaverin päälle tuopillisen täysin ilman syytä. Jos syynä olisi ollut vaikkapa se, että yhden asiakkaan naama ei miellyttänyt näiden poistuessa ravintolassa ihan normaalisti. Tällöin portsari olisi tehnyt virheen; itse asiassa isonkin virheen. Nyt kyseessä ei ollut normaali poistuminen. Mun ehkä ahdasmielisen käsitykseni mukaan ravintolasta ei kuulu poistua tuoppia salakuljettaen. Toisin sanoen asiakkaiden käytös ei ollut enää normaalia. Miksi ihmeessä työntekijältä voidaan sitten vaatia tässä vaiheessa samanlaista normaalia eli hyvää asiakaspalvelua kuin tavallisia asiakkaita kohtaan? Tässä vaiheessa todennäköisesti vedetään mukaan työtehtävät.
Olisipa hauska tietää yksi asia. Menetkö vaikkapa kauppaa siivoavan työntekijän luokse, heität kasan roskia lattialle ja sanot: "Siivoa ne! Se on sun työtäsi!"? Miksi sitten ravintolassa pitäisi saada käyttäytyä yhtä sikamaisesti (vaikkapa muiluttamalla tuoppia ulos), mutta asiakaspalvelun pitäisi silti olla kohteliasta? Tuosta puuttuu enää se lause: "Kato etten vie tuoppia pois ravintolasta! Se on sun työtäsi!". Eiköhän tuossakin tapauksessa kaupan työntekijältä tule rättiä naamariin. Kai tässäkin vaiheessa joku itkee, kuinka huono ja ammattitaidoton työntekijä tuo siivooja on.
Missään vaiheessa yksikään työntekijä ei saa virallista oikeutta heittää tuopillista olutta asiakkaan päälle tai huitaista siivousrätillä asiakasta naamaan. Silti mä nostan hattua, että jollain työntekijöillä on munaa tehdä tällaisia asioita. Miksi pitää yrittää kukkoilla ja vittuilla vain tietyn ammatin työntekijöille? Aika harvalle varmaan tulee mieleen tuo edellämainitsemani roskaamisjuttu, mutta suurimmalle osalle täällä tuntuu olevan OK, että yritetään muiluttaa tuoppia anniskelualueen ulkopuolelle. "Mä otan tän tuopin mukaan! Ei toi steroidi-finninaama-impotentti kahva-apina varmaan mitään huomaa!"
(*) Ketä on muuten tämän RäpyläRepen tarinan sankari? Miksei ketään ole huomioinut tätä tarinassa mukana ollutta kolmatta henkilöä? Ei yrittänyt muiluttaa tuoppia anniskelualueen ulkopuolelle, eikä ruvennut huutelemaan portsarille vittu-perkelettä, vaan seisoskeli koko episodin ajan taustalla sanomatta sanaakaan. Miksi kumpikaan näistä selväpäisistä kavereista ei estänyt pienessä nousuhumalassa ollutta idioottikaveriaan ottamasta tuoppia mukaan? Ketä näistä kolmesta sankarista sai jatkaa illanviettoaan kuivin paidoin käymättä poliisilaitoksen kautta? Se oli se kaikkein fiksuin kaveri!
(*) ketä-sanaa käytetty kuka-sanan sijasta aivan tarkoituksella...