Itsemurha

• 366 103
  • 1 011

Pardus

Jäsen
Lääkitys vaihtui essitalopraamista Voxraan
Vaihda nopeasti pois kyseinen lääkitys. Se on sukua amfetamiinille ja vei minut loppuvuodesta 2019 kuukauden unettomuuteen, psykoosiin, neljän kuukauden laitoshoitoon ja sähköhoitoon. Hommasin sen yksityiseltä, kun kaipasin virtaa kouluhommiin. En vain tullut tutkineeksi, millaisia sen sivuvaikutukset ovat, jos kärsii esimerkiksi ahdistuksesta ja sosiaalisten tilanteiden pelosta.

Tuo ja amfetamiinijohdannaiset lääkkeet ovat sellaisia myrkkyjä, joiden määräämistä ja käyttöä pitäisi valvoa paljon tarkemmin.

Ja mitä tulee itse viestiketjun aiheeseen niin itsellä alkoi paniikkihäiriö vuoden 2005 syksyllä autokoulussa. Siitä lähtien eli viimeiset 20 vuotta olen elänyt erilaisten lääkkeiden (laillisten ja laittomien) avulla. Oikea lääkitys (Lyrica) löytyi vasta keväällä 2020 eli sen laitosjakson päätteeksi. 15 vuotta meni itsellä siinä sumussa ja itsemurhaa tuli yritettyä useita kertoja. Syyskuussa 2012 viilsin molemmat ranteeni auki ja olin sen jälkeen muutaman päivän osastolla. Päihdekierre ja ahdistus vain syvenivät ja yritin itsemurhaa lääkkeiden yliannostuksella 2014, 2016 ja 2019. Kaikilla kerroilla elvyttivät minua ambulanssissa ja juottivat päälle lääkehiiltä, joka kumoaa yliannostuksen vaikutuksia.

Siihen en osaa vastata, onko minut keretty todeta jonkin yrityksen jälkeen kliinisesti kuolleeksi, mutta elossa ollaan ja todisteena siitä, että jopa vuosikymmenien alhosta voi todellakin nousta.

Eli ei muuta kuin kovasti tsemppiä kaikille mielenterveytensä kanssa kamppaileville.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Vaihda nopeasti pois kyseinen lääkitys. Se on sukua amfetamiinille ja vei minut loppuvuodesta 2019 kuukauden unettomuuteen, psykoosiin, neljän kuukauden laitoshoitoon ja sähköhoitoon.
Ajatus on varmasti hyvä mutta itse en lähtisi kenenkään kohdalla suosittelemaan mitään itse tehtäviä lääkemuutoksia koska on lääkäri on vastuussa siitä potilaan lääkehoidosta.

Se on totta, että kaikille ei toimi samat lääkkeet mutta kannattaa toimia niin päin, että ottaa yhteyttä sinne omaan hoitotahoon, eikä lähteä itse kikkailemaan lääkkeillä. Saattaa aiheuttaa isompaa vahinkoa.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joelinton Cássio Apolinário de Lira
Ajatus on varmasti hyvä mutta itse en lähtisi kenenkään kohdalla suosittelemaan mitään itse tehtäviä lääkemuutoksia koska on lääkäri on vastuussa siitä potilaan lääkehoidosta.

Se on totta, että kaikille ei toimi samat lääkkeet mutta kannattaa toimia niin päin, että ottaa yhteyttä sinne omaan hoitotahoon, eikä lähteä itse kikkailemaan lääkkeillä. Saattaa aiheuttaa isompaa vahinkoa.

Juuri näin. Itsellä nyt taas Voxra reseptinä ja tämän ja aikaisemman kokemuksen perusteella kuulostaa todella oudolle nuo kommentit.

Nyt kun taas kohta kaksi vuotta juossut lääkäreillä ja ryhmäterapiassa ja vaikka missä, niin vajaan parin viikon päästä sitten vihdoin kokeillaan jotain uutta. Eli meikäläisellä alkaa magneettistimulaatio ja reilun kuukauden ajan mennään joka arkipäivä iskemään magneetteja päähän. Mikäs siinä sitten.

Pardus

Jäsen
Itsellä nyt taas Voxra reseptinä ja tämän ja aikaisemman kokemuksen perusteella kuulostaa todella oudolle nuo kommentit.
Sinulla ei sitten todennäköisesti ole mitään ahdistusoireita? Masennukseenhan Voxra on todella tehokas lääke.

Täältä voi lukea muiden vastaavista kokemuksista Voxraan liittyen:

Tässä vielä lainaus ketjun avausviestistä:

Nyt Voxraa neljä päivää käytettyäni olen huomannut noiden vääristyneiden ajatustapojen voimistuneen. Vaikkei minulla ole ollut psykoosia, tunnen olevani lähempänä psykoosia kuin aiemmin.

Viimeksi muokattu:

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joelinton Cássio Apolinário de Lira
Sinulla ei sitten todennäköisesti ole mitään ahdistusoireita? Masennukseenhan Voxra on todella tehokas lääke.

Täältä voi lukea muiden vastaavista kokemuksista Voxraan liittyen:

On ahdistusoireita ollut oikeastaan koko ikäni, viimeiseen viiteentoista vuoteen myös kokeiltu kahtatoista eri lääkettä masennukseen/ahdistukseen.

Ja tietysti kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille, tämä on selvä.

Pardus

Jäsen
On ahdistusoireita ollut oikeastaan koko ikäni, viimeiseen viiteentoista vuoteen myös kokeiltu kahtatoista eri lääkettä masennukseen/ahdistukseen.

Ja tietysti kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille, tämä on selvä.
Syötkö ahdistukseen bentsoja tai Lyricaa? Koska Voxra ei ainakaan ahdistukseen auta. Ainoastaan pahentaa sitä, koska se lisää dopamiinin ja noradrenaliinin pitoisuuksia aivoissa. Psykoosilääkkeillä puolestaan vähennetään dopamiinipitoisuutta, joten Voxran yhteys psykoosin puhkeamiseen on täysin (aivo)kemiallisesti selitettävissä.

Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Syötkö ahdistukseen bentsoja tai Lyricaa? Koska Voxra ei ainakaan ahdistukseen auta. Ainoastaan pahentaa sitä, koska se lisää dopamiinin ja noradrenaliinin pitoisuuksia aivoissa. Psykoosilääkkeillä puolestaan vähennetään dopamiinipitoisuutta, joten Voxran yhteys psykoosin puhkeamiseen on täysin (aivo)kemiallisesti selitettävissä.
Tämä lääkekeskustelu on ihan mielenkiintoinen koska ihmiset reagoivat eri tavalla samaan lääkkeeseen ja vaikka mainitsemasi Lyrica on sellainen lääke, joka aiheuttaa joillekin hirveän hankalia sivuvaikutuksia, eivätkä kertakokeilun jälkeen suostu koskemaan siihen pitkällä tikullakaan ja joku toinen taas syö samaa lääkettä ilman minkäänlaista haittaa.

Siinä on ainakin eroja ihmisten välillä miten se lääke hajoaa meidän kehossa, eli metaboliassa ja tässä on ihmisten välillä eroja. Esimerkkinä vaikka kipulääkepuolella Panacod on lääke, joka piristää toisia todella paljon ja toisia taas väsyttää ja osalla ei vaikuta kummallakaan tavalla.

Sitten toki jos ihminen käyttää muita aivokemiaan vaikuttavia tuotteita kuten alkoholia tai huumeita, niin nekin luonnollisesti vaikuttavat siihen miten lääke toimii.

Mutta näistä syistä yhden ihmisen omakohtaiset kokemukset eivät yleensä ole kovin merkittävä juttu koska jollekin toiselle se lääke toimii täysin eri tavalla.

Sehän se on perseestä, että lääkärikään ei voi tietää sitä ennakkoon ja monessa lääkkeessä se teho tulee vielä viiveellä (ja haitat nopeasti), että joskus joudutaan kokeilemaan useita eri lääkkeitä kunnes se toimivin lääke löytyy ja potilaalla on jatkuvasti hankalat oireet päällä. Samalla taas turhautuminen ja paha olo vain lisääntyy, jos aina pitää kokeilla uutta lääkettä ja tulee olo, että "mikään ei auta".

Tämä ei ollut mitenkään erityisesti sinulle suunnattuna @Pardus vaan yleisesti, miksi on hyvin tärkeää että jokaisen kohdalla se lääkitys on mietitty yksilöllisesti koska eroja ihmisten välillä on niin paljon.

Pardus

Jäsen
Näinhän se on, että yksilölliset tekijät ja lääkecocktailit muodostavat melkoisen sekavan yhtälön. Käytännössä on siis melkeinpä venäläistä rulettia, löytyykö kemiallinen apu vaiko ei.

Ehkä pitäisikin panostaa enemmän terapiaan, kun itsellä meni ainakin 15 vuotta täysin hukkaan oikeaa lääkettä etsiessä. Mutta mielipideasioitahan nämä(kin) vain ovat ja kuka tietää, millaisia hoitokeinot ovat esimerkiksi 2030-luvulla.

Knipexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turku, Kupittaan puoli.
Vaihda nopeasti pois kyseinen lääkitys. Se on sukua amfetamiinille ja vei minut loppuvuodesta 2019 kuukauden unettomuuteen, psykoosiin, neljän kuukauden laitoshoitoon ja sähköhoitoon. Hommasin sen yksityiseltä, kun kaipasin virtaa kouluhommiin. En vain tullut tutkineeksi, millaisia sen sivuvaikutukset ovat, jos kärsii esimerkiksi ahdistuksesta ja sosiaalisten tilanteiden pelosta.

Tuo ja amfetamiinijohdannaiset lääkkeet ovat sellaisia myrkkyjä, joiden määräämistä ja käyttöä pitäisi valvoa paljon tarkemmin.

Ja mitä tulee itse viestiketjun aiheeseen niin itsellä alkoi paniikkihäiriö vuoden 2005 syksyllä autokoulussa. Siitä lähtien eli viimeiset 20 vuotta olen elänyt erilaisten lääkkeiden (laillisten ja laittomien) avulla. Oikea lääkitys (Lyrica) löytyi vasta keväällä 2020 eli sen laitosjakson päätteeksi. 15 vuotta meni itsellä siinä sumussa ja itsemurhaa tuli yritettyä useita kertoja. Syyskuussa 2012 viilsin molemmat ranteeni auki ja olin sen jälkeen muutaman päivän osastolla. Päihdekierre ja ahdistus vain syvenivät ja yritin itsemurhaa lääkkeiden yliannostuksella 2014, 2016 ja 2019. Kaikilla kerroilla elvyttivät minua ambulanssissa ja juottivat päälle lääkehiiltä, joka kumoaa yliannostuksen vaikutuksia.

Siihen en osaa vastata, onko minut keretty todeta jonkin yrityksen jälkeen kliinisesti kuolleeksi, mutta elossa ollaan ja todisteena siitä, että jopa vuosikymmenien alhosta voi todellakin nousta.

Eli ei muuta kuin kovasti tsemppiä kaikille mielenterveytensä kanssa kamppaileville.
Kiitos varoituksesta ja tsemppiä sinulle kaikkiin vaivoihin. Voxraa suositteli psykiatri, kun kerroin Escitalopramin vaikutuksista. Kokeilen sitä huomenna ensimmäisen kerran ja pidetään kontrolli parin viikon päästä. Sanoi, että jos siitäkin tulee kamala olo, niin lopetan käytön ja mietitään muuta.

Opamoxilla tuli paras olo, mitä nyt masentuneena ja ahdistuneena voi olla, mutta en viitsi bentsoja käyttää pitkää aikaa, eikä lääkärikään suosittele. Sen käyttö oli myös viimeinen niitti sille, että entinen kumppani heitti pois kotoota, koska aloin kommunikoimaan enemmän, jota hän ei taas halunnut, jotta lapsi ei kiinny minuun enempää ja kyselisi, että mihin olen kadonnut eron jälkeen...

Voxra kuulostaa ainakin siltä kannalta hyvältä, että ei pitäisi vaikuttaa seksielämään, vaikka sellaista ei tosin ole nyt. Lisäksi ruokahaluttomuus kuulostaa paremmalta, kun taas hyvin moni kerännyt painoa Escitalopramilla. Itsellä siis tosi huono kehokuva, vaikka en lihava olekaan. Tosin hieman huono yhdistelmä ehkä tässä vaiheessa, kun olen tämän masennuksen aikana syönyt vähemmän kuin perus lapsi päivän aikana. Ei vaan maistu ruoka.

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Ihmisten hyvinvointi ja pahoinvointi on aina yksilöllistä. Siksi myös hoitomuodot ja lääkitykset ovat yksilölliset. Lääkärikäynnin jälkeen voi kyllä keskustella asioista eri ihmisten kanssa, mutta kaikki lääkityksen kyseenalaistamiset on hyvä tehdä lääkärin kanssa.

Esimerkkinä vaikkapa adhd-lääkkeet vaikuttavat hyvin eri tavalla ihmisiin riippuen siitä onko sitä adhd:ta vaiko ei. Omalta kohdalta olen huomannut sellaisen ettei minulle oikein kolise monikaan asia, vaikka pitoisuudet pitäisi kolista. Vaikkapa joku kolmiolääke josta toinen on aivan tillin tallin jo 2mg päiväannoksesta, niin itse voin tuon kymmenkertaistaa ja en edes huomaa vaikutusta. Samoin taas kofeiini rauhoittaa minua ja illalla nautittu kahvi taikka energiajuoma ei mittausten mukaan haittaa unenlaatuani ollenkaan, vaan oikeastaan päinvastoin. Nämä siis vain havainnollistavia esimerkkejä siitä, että mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle.

Lääke on aina lääke, jolla on tarkoitus hoitaa oireita. Terapia taas pyrkii katsomaan syitä. Tosinaan on tarpeen mukaista syödä lääkettä koko elämä, mutta useimmiten lääkkeiden pitäisi olla vain "kävelykeppejä", jotka toipumisen myötä pudotetaan pois. Yksi tärkeimmistä asioista toipumisessa on hyväksyä oma sairastumisensa ja luottaa ammattilaisten apuun. Oma asenne ei ole sairastumisen syy taikka hoito, mutta toivoa ylläpitävä positiivinen asenne auttaa toipumiseen.

Knipexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turku, Kupittaan puoli.
Huhhuh. Tänään oli ensimmäinen päivä Voxralla. Samoin koin tänään elämäni ensimmäisen paniikkikohtauksen. Vanhan kämpän ohi ajaessa alkoi kädet kihelmöimään, meinas loppua happi, tuntu että sydän hakkasi rinnasta läpi ja näkökenttä sumeni.

Tänään muutenkin sydän hakannut aikaisempaa enemmän, kun otti tuon Voxran. Seuraillaan pari päivää vielä.

Kiitos niille tuntemattomille jotka tuli tien sivuun kyselemään vointia, vaikka tuskinpa koskaan tätä viestiä tulette näkemään.

Ketjunootti:
Muista, että apua mielenterveyden ongelmiin on tarjolla. Jos sinun tai läheisesi tilanne on kiireellinen, soita suoraan yleiseen hälytysnumeroon 112. Apua saa myös mm. Mieli ry:n ympäri vuorokauden päivystävästä puhelinnumerosta 09 2525 0111. Puhelun voi soittaa nimettömänä ja täysin luottamuksellisesti.

Katso tarkemmat tiedot Mieli ry:n palveluista näistä linkeistä:
Kriisipuhelin (24h) MIELI Kriisipuhelin 09 2525 0111
Chat-palvelu Chattaa tai kirjoita
Kriisikeskusten yhteystiedot: Keskusteluapua kriisivastaanotoilla
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy