Suomi ei yksinkertaisesti voi jättää esim. mainitsemaasi sataa ihmistä vain paleltumaan jääpuikoiksi, jos jäävät raja-alueelle limboon. Tuo on jopa hyvin todennäköinen skenaario, jos se organisoitu ihmisvyöry sieltä talvella tulee. Kerta tässä ollaan varautumassa, niin luulisi nyt selkeimmät skenaariot otettavan huomioon? Vai varaudutaanko tässä vain puolivillaisesti?
Ihan sillä samalla tavalla kuin sekoilu ps:n rassesiiven kanssa ja "vakavat keskustelut". Petteri ei ole johtaja, valitettavasti.
Mitä lain läpimenoon tulee, voi mennä yllättävänkin tarkalle, kun istunnossa puuttuu aina porukkaa. Vaikka esim. kepu kannattaa lakia, tokkopa on välttämättä koko ryhmä paikalla äänestämässä sielläkään. Ministereillä on liki aina joillain virkatehtäviä jne.
Siis se on kyllä selvää, että nimenomaan halutaan tulointoa himmata, mutta tuskin se pyöreään nollaan tipahtaa, jos Venäjä Jemenissä markkinoi Suomea ja tarjoaa kyydit. Tämä siis sillä olettamalla, että Venäjä näitä edes lähtee masinoimaan, kun ei kai sekään nyt vielä kiveen kirjoitettua ole.Parhaiten Suomi suojelee näitä ihmisiä viestimällä selkeästi, että rajan yli ei pääse. Tällöin nämä ihmiset eivät edes tule rajalle, tai tulevat eri rajalle. Tämä ”ihmiset jäätyvät rajalle” on ikävä kyllä venäjänkielistä retoriikkaa vähintään asteikolla hyödyllinen idiotismi. Ei sinne viime talvenakaan ihmiset jäätyneet hankeen, vaikka raja kiinni olikin. Tämäkin huomioiden tällaisen skenaarion esittäminen todennäköisenä on jälleen sitä tähän päivään epämielekästä retoriikkaa.
Tuosta viestin alusta täysin samaa mieltä, selkeästi viestimällä että rajan yli ei pääse, tapahtui mitä tahansa, suojellaan niitä ihmisiä parhaiten epämiellyttäviltä skenaarioilta.Parhaiten Suomi suojelee näitä ihmisiä viestimällä selkeästi, että rajan yli ei pääse. Tällöin nämä ihmiset eivät edes tule rajalle, tai tulevat eri rajalle. Tämä ”ihmiset jäätyvät rajalle” on ikävä kyllä venäjänkielistä retoriikkaa vähintään asteikolla hyödyllinen idiotismi. Ei sinne viime talvenakaan ihmiset jäätyneet hankeen, vaikka raja kiinni olikin. Tämäkin huomioiden tällaisen skenaarion esittäminen todennäköisenä on jälleen sitä tähän päivään epämielekästä retoriikkaa.
Siis se on kyllä selvää, että nimenomaan halutaan tulointoa himmata, mutta tuskin se pyöreään nollaan tipahtaa, jos Venäjä Jemenissä markkinoi Suomea ja tarjoaa kyydit. Tämä siis sillä olettamalla, että Venäjä näitä edes lähtee masinoimaan, kun ei kai sekään nyt vielä kiveen kirjoitettua ole.
Mitä tuohon loppuosaan, niin ymmärrän kyllä tavallaan pointtisi, mutta mielestäni on vähän kyseenalaista syytellä ihmisiä hyödyllisiksi idiooteiksi, kun he esittää ihan relevantteja, epätodennäköisiä mutta silti relevantteja, skenaarioita ja miettii kuinka niissä sitten tilanteen eskaloituessa toimitaan. Sitä yleensä kutsutaan keskustelun tukahduttamiseksi, ja se vasta (minun mielestäni) onkin hyödyllistä idiotismiä yrittää tukahduttaa keskustelua demokratiassa. Kyllä itseäni ihan henkilökohtaisestikin kiinnostaa, että jos tämä tilanne menisi tähän epätodennäköiseen skenaarioon, että kuka sen viimeisen määräyksen antaa jos siellä alkaa porukkaa tippua rajalla ja kuinka siinä tilanteessa toimitaan. Josta alleviivaan edelleen, erittäin epätodennäköistä skenaariota.
Koko lakihan perustuu hypoteettisen skenaarion torjuntaan. Lakiuudistus on täynnä ongelmakohtia joista ei haluta välittää. Suomi on kansainvälisten lakien ohittamisessa nyt eturintamassa vaikka juuri niiden lakien ansiosta olemme itse turvassa. Venäjä ei ole rikkonut lakia Suomen rajalla. Huonoa käytöstä se on harjoittanut kyllä. Jos populistihallitus saa tahtonsa läpi, se tarkoittaa nyt suljetun rajan osittaista avaamista.Itse näen lillukanvarsiin tarttumisena sitä jos todella tarpeellista lakimuutosta vastustetaan hyvin hypoteettisilla skenaarioilla
No eipä Suomessa nähty liikennettä maiden välillä juuri ongelmana, ennen kun Venäjä hybridioperaation loppusyksystä aloitti. Siis vaikka Venäjä päivä toisensa jälkeen liikenteestä hyötyi. Varsin käsittämätöntä minusta, no mutta eipä Suomessa ole kiirettä pitänyt Yangonkaan kieltämisessä.Ja minkäslaista idiotismia se sitten on, että täällä panikoidaan lain kiirehtimisen kanssa ja syytellään vastustajia ryssänkätyreiksi, että lopulta saadaan nopeasti raja auki, ja väki salakuljettamaan tavaraa molempiin suuntiin ja juntit tankkaamaan Venäjän sotakassaa? Paperilla kuulostaa sellaiselta, mistä KGBääpiö olisi varsin tyytyväinen, kun paniikki ja kahtiajako lisääntyy, sekä raja aukeaa — ei ryysylän tarvitse tehdä muuta kuin olla pelottava.
Teknisesti voisi, käytännössä ei, sillä peruste eduskunnan hajottamiseen ei täyty. Laissa on myös esityöt.
Siis jos Venäjä ihmisiä rajalle kiikuttaa, niin pidän sitä hyvinkin todennäköisenä, että nimenomaan tarvittaessa osoittavat aseilla, että on vain yksi suunta ja se on rajalta länteen. Kuten sanoit, Venäjä on ikävä valtio ja tuollainen kiusanteko olisi juuri sellaista mitä odottaa saattaa. Elleivät sitten ota tykinruuaksi Ukrainaan tietysti, kun burjaatit alkaa loppua.Siihen jo sopisi herätä, että Venäjä ihan oikeasti on ikävä valtio joka tulee tekemään kaikenlaista isompaa ja pienempää kiusaa meille ja muulle maailmalle.
Onneksi Venäjä sekään ei kaikkeen pysty. Antaa heidän markkinoida, mutta jos tänne ei pääse niin kyllä he siellä Jemenissä tämän tiedon saavat.
Suomen ykköstehtävä on suojella omiaan. Venäjä tekee ikäviä temppuja, mutta emme me voi vastuuta ottaa heidän teoistaan. Eivät he lopeta heidän operaatioitaan meitä kohtaan mikäli me sallitaan niiden jatkua.
Itse siis vänkään tässä siksi, että täällä porukka hyperventiloi kuinka laki on pakko saada ajettua äkkiä läpi tai muuten vie hukka. Ei ajatella kovinkaan paljoa sen vaikutuksia tai hirveästi skenaarioajattelua jos Venäjä laittaa lain ja Suomen moraalin testiin. Nythän tällä lailla yritetään vain hypoteettisessa tilanteessa vähän jouduttaa byrokratiaa, mutta ei tämä laki mikään deus ex machina ole, jolla Suomi vapautuu kuin taivaanlahjana kiusanteosta rajalla.Ehkä niin. Itse näen lillukanvarsiin tarttumisena sitä jos todella tarpeellista lakimuutosta vastustetaan hyvin hypoteettisilla skenaarioilla joiden suhde lakiin on todella minimaalinen ja skenaario itse vielä todella kaukainen.
Sen kyllä ymmärrän, että ison muutoksen edessä on inhimillistä tarttua nyansseihin ja kokea niiden kautta muutosvastarintaa. Haasteet ratkaistaan lopulta silloin kun ne tulevat eteen. Ja tässäkin ketjussa tuotu näitä mahdollisuuksia esiin esimerkiksi Puolan esimerkillä.
Niin no tarkoitinkin siis sellaista tilannetta, jossa hallitus ei tosiaan saa vaadittua enemmistöä kasaan, mutta katsoo lain kuitenkin niin tärkeäksi, että olisi valmis tällaiseen kikkailuun. Eli että aloite asiaan lähtisi nimenomaan hallituksen sisältä. Ei se toki varmaan realistista olisi, mutta toisaalta kun tiedetään jo valmiiksi millainen itku ja parku alkaa, jos laki ei syystä tai toisesta mene nopeutetussa järjestyksessä läpi, niin silloinhan sellaiseen voisi kait vaan vastata, että uudet vaalit ja ei tarvita enää kuin 2/3 enemmistö.
Ja juuri tämä minua hämmentää. Ei sieltä nytkään ole mitään ”maahantunkeutujien invaasiota” ole tullut viime kuukausina, vaikka meillä ei ole mitään poikkeuslakia avuksi. Viimeksikin fillaristien tulo tyrehtyi ilman poikkeuslakia. Jarmo Limnell sanoi, että ei ole mitään tiedustelutietoa, jonka varjolla olisi kiire.Koko lakihan perustuu hypoteettisen skenaarion torjuntaan.
Eduskuntaa ei 2000 perustuslain myötä enää vain tuosta vaan hajoteta, eli hallitus ei päätä siitä (vaikka ensimmäinen lukko on pääministerin perusteltu aloite). Eduskuntaryhmiä on kuultava ja niiden pitää esitöiden mukaan olla liki yksimielisiä asiassa, pitää käydä uudet hallituksenmuodostamiskierrokset ensin jne. Todella pitkissä puissa.
Eipä tästä pahemmin näy käytävän edes keskustelua. Saa toki linkata, mikäli asiasta on esim. eduskunnassa keskusteltu. Kerta kaikkiaan vaikea löytää syitä, miten itärajan avaaminen palvelisi maamme intressejä. Kirjoitin asiasta jo pidemmin aiemmin tänään, mutta samaan aikaan kun Suomen ja Venäjän välit ovat kireimmillään vuosikymmeniin ja itäraja on ollut henkilöliikenteeltä suljettuna jo yli puoli vuotta, olisi sen osittainenkin avaaminen varsin kummallinen veto Suomelta tähän väliin.Sitäkin on syytä pohtia, että tarkoittaako rajalain läpimeno rajan avaamista? Se jos mikä olisi massiivinen virhe ja haitallinen seuraus lain läpimenosta. Mietitäänkö tätäkin vasta sitten myöhemmin?
Siinäpä se. Ehkä eduskunta haluaa lomille asap.Miksi siis nyt yhtäkkiä on ihan helvetinmoinen hoppu tämä saada kasaan?
Kun en tätä asiaa niin hyvin tunne, tuon vuoden 2000 muutosten jälkeen, niin kun kirjoitat että "liki yksimielisiä", niin tarkoittaako se helpompaa vai vaikeampaa rastia, kuin se 5/6 osan enemmistö?
Jos ymmärrän oikein tuon 'tippumisen' niin sitä käskyä ei anna kukaan Suomen puolella rajaa, vaan komento annetaan venäjän kielellä.Kyllä itseäni ihan henkilökohtaisestikin kiinnostaa, että jos tämä tilanne menisi tähän epätodennäköiseen skenaarioon, että kuka sen viimeisen määräyksen antaa jos siellä alkaa porukkaa tippua rajalla ja kuinka siinä tilanteessa toimitaan.
Mutta kun juuri se on rajalain lähtökohta. Kuten todettua jo aiemmin, jos hallitus ajattelee niin, että joka tapauksessa tiukan paikan tullen taivutaan, silloin tämä koko lain säätäminen on pelkkää näytelmää.Suomi ei yksinkertaisesti voi jättää esim. mainitsemaasi sataa ihmistä vain paleltumaan jääpuikoiksi, jos jäävät raja-alueelle limboon.
Ehkä tässä nyt on vaikeuksia erottaa mikä on minun henkilökohtainen mielipiteeni ja mitä tässä yritän kertoa hallituksen esityksen olevan. Kun sen hallituksen esityksen tuntuu vähän kukin haluavan itse kuvittelevan haluamakseen tai sopimaan omaan moraalikäsitykseensä.Muistaakseni olet profiloitunut Gazan siviiliväestöä puolustamaan toisessa ketjussa. Oletetaan, että Venäjä saa masinoitua palestiinalaisia Suomen rajalle ja kumpikaan ei päästä niitä enää rajan yli. Annetaan paleltua pois? Eikös se ole parempi sitten vain ottaa nopeampi lähtö jonkin Israelin pommin kohteena kuin tehdä pitkä matka Suomen rajalle ja paleltua sinne?
Käsittäisin, että kyse tuossa on ”hyytyvistä” yksilöistä, eli nälkään/kylmään kuolevista, eikä ampumisesta.Jos ymmärrän oikein tuon 'tippumisen' niin sitä käskyä ei anna kukaan Suomen puolella rajaa, vaan komento annetaan venäjän kielellä.
Ymmärsin kyllä joissain kohti, että puhut nimenomaan hallituksen esityksestä, mutta ilmeisesti myös itse kannatat ihmisten jättämistä jäätymään?Mutta kun juuri se on rajalain lähtökohta. Kuten todettua jo aiemmin, jos hallitus ajattelee niin, että joka tapauksessa tiukan paikan tullen taivutaan, silloin tämä koko lain säätäminen on pelkkää näytelmää.
Tuollaisella linjalla sitten ajattelit jatkaa keskustelua ja oletat, että en ajattele sinun olevan ... ?Ymmärsin kyllä joissain kohti, että puhut nimenomaan hallituksen esityksestä, mutta ilmeisesti myös itse kannatat ihmisten jättämistä jäätymään?
Tämän lain ympärillä on nyt sekoiltu oikeastaan pelkästään. Pääoppositiopuolen pääkommentaattori kertoo, että lailla ei ole väliä, kun kv-sopimukset kuitenkin estävät sen toteuttamisen. Meinaako Mäkynen soittaa YK:n vaihteeseen ja ilmoittaa, että nyt tarvitaan Suomessa maailmanpoliisia estämään hallituksen toiminta? Toisaalla todetaan, että ei sitä lakia kuitenkaan käytetä kuten se on kirjattu, vaan kuten minä toivon.Rajoituspäätös olisi mahdollista tehdä, jos 1) on tieto tai perusteltu epäily siitä, että vieras valtio pyrkii vaikuttamaan Suomeen maahantulijoita hyväksikäyttämällä; 2) vaikuttaminen vaarantaa vakavasti Suomen täysivaltaisuutta tai kansallista turvallisuutta; 3) rajoittaminen on välttämätöntä Suomen täysivaltaisuuden tai kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi; ja 4) muut keinot eivät ole riittäviä Suomen täysivaltaisuuden tai kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi.
Tällähän on valtava ennaltarohkaiseva vaikutus. Signaloidaan Putinille, että nyt olisi pirun hyvä hetki pistää suomalainen yhteiskunta sekaisin ja oikeastaan toivotamme sen tervetulleeksi.Olisiko kuitenkin kokonaisvaltaisesti parempi vain luoda jouheva järjestelmä tulijoita varten ja varasuunnitelma, ja antaa joku ukaasi (esim. Tehtaankadun Ahvenanmaan sulku) jos väkeä tulee. Toki tällä ei tulijoihin ole ennaltaehkäisevää vaikutusta, mutta eipä sieltä ketään tule jos Kreml ei anna. Pysähtyisi ongelma suoraan syntylähteellä.
Aleksi Valavuorellakin taisi olla joku 100k seuraajaa Twitterissä ja kappas kun jotain siistintää tehtiin niin hävisi vain 95k pois. Ihan samalla tavalla sillä Scheinilläkin voi olla seuraajia maailman ääristä vaikka tuo 12,7k, mutta ei sitä kannata nyt koittaa suomalaisiksi tunkea. Luultavasti ryssäbotteja ainakin se 10k.X:ssä 12,7 tuhatta seuraajaa on suomalaisittain kuitenkin melkoinen joukko ja kyllähän häntä on vuosien aikana aika säännöllisesti siteerattu mediassa eri asioista, että vääjäämättähän hänen sanallaan on painoarvoa. Sanotaan nyt varmuuden vuoksi, etten itse Scheininin "kannattajiin" lukeudu.
Kaikki välttelevät niistä oikeista skenaarioista ja todellisuudesta keskustelemisesta.
…
Joten kyllä: tuossa skenaariossa minä valitsen sata kertaa sadasta sen, että joku viaton muun maan kansalainen voi potentiaalisesti kärsiä jossain.