Nyt olisi todella mielenkiintoista tietää, miten SDP:n kannattajat suhtautuvat asiaan. Lakihankkeen haasteista huolimatta oletan enemmistön olevan lain kannalla ja mikäli juuri Demarit sen kaatavat, polemiikki voi olla melkoinen.SDP:ssä kuohuu nyt kovaa – "Jos Lindtman yhtään tajuaisi"
SDP:n sisällä on noin kymmenen hengen joukko, joiden suhtautuminen ”käännytyslakiin” voi ratkaista koko lain kohtalon. Aihe repii puoluetta sisältä.www.iltalehti.fi
Demareilla hankalaa. Ajaako Suomen vai Venäjän asiaa?
Nyt olisi todella mielenkiintoista tietää, miten SDP:n kannattajat suhtautuvat asiaan. Lakihankkeen haasteista huolimatta oletan enemmistön olevan lain kannalla ja mikäli juuri Demarit sen kaatavat, polemiikki voi olla melkoinen.
SDP:ssä kuohuu nyt kovaa – "Jos Lindtman yhtään tajuaisi"
SDP:n sisällä on noin kymmenen hengen joukko, joiden suhtautuminen ”käännytyslakiin” voi ratkaista koko lain kohtalon. Aihe repii puoluetta sisältä.www.iltalehti.fi
En ihmettelisi vaikka taitavana ja kokeneena esiintyjänä Lindtmanilla olisi jo harjoiteltuna litaniat, mitä lähtee toistamaan, mikäli juuri Demareiden ryhmän hajoaminen lakihankkeen kaataa. Eduskuntavaalien 2027 lähestyessä koko ajan, gallupjohdossa oleva puolue ei tämän mittakaavan kohua kyllä kaipaisi yhtään.Jos SDP oikeasti kaataa tuon itärajan lakihankkeen, niin se tulee olemaan melkonen juttu kyllä monessakin mielessä. Minä en ainakaan haluaisi olla -hyvinkin mahdollisten rajaongelmien jälkeen- syyttävien katseiden vastaanottajana siinä ikävässä tilanteessa, jossa tilanne ei ehkä olekaan enää hallussa ja kontrollissa. SDP itsensä siihen pistäisi, ja mitkäs selitykset sitten löytyy.
Niin, tämä on mielenkiintoinen kysymys. Kumpi osapuoli ajaa enemmän Venäjän asiaa, lakia vastustavat vai lakia kannattavat? Venäjän tarkoituksenahan on rapauttaa länsimaisia oikeusvaltioita. Näyttävät siinä onnistuvan.SDP:ssä kuohuu nyt kovaa – "Jos Lindtman yhtään tajuaisi"
Tämä todella on mielenkiintoinen kysymys, jota pohdin itsekin. Ja näyttävät pohtivan demaritkin.Niin, tämä on mielenkiintoinen kysymys. Kumpi osapuoli ajaa enemmän Venäjän asiaa, lakia vastustavat vai lakia kannattavat? Venäjän tarkoituksenahan on rapauttaa länsimaisia oikeusvaltioita. Näyttävät siinä onnistuvan.
Onko tosiaan? Vai onko kyse vaan siitä, että meillä on hyödyllisiä idiootteja, jotka ajattelevat näin? Onko oikeusvaltio nyt oikeasti rapautumassa? Hyödylliset idiootithan eivät tajua olevansa Venäjälle hyödyllisiä idiootteja.Venäjän tarkoituksenahan on rapauttaa länsimaisia oikeusvaltioita. Näyttävät siinä onnistuvan.
No siis sanoisin että kyllä tähän tietty vaara on, jos säädämme lakeja, jotka voidaan tulkita selkeästi perustuslakejamme tai niihin verrattavia sitoumuksia rikkoviksi. Ja sanon tämän siis käännytyslain kannattajana - siitä on todella tehtävä niin mahdollisen ainutkertainen ja kapea kuin on tehokkuutta vaarantamatta mahdollista tehdä. Asia ei ole mikään triviaali muotoseikka vaan elintärkeä meille: tämä maa on aina lailla rakennettava. Niin en todella laskisi tästä näkökulmasta (aidosti) huolehtijoita "hyödyllisiksi idiooteiksi". Tai, jos näin on niin sitten minäkin olen sellainen.Onko tosiaan? Vai onko kyse vaan siitä, että meillä on hyödyllisiä idiootteja, jotka ajattelevat näin? Onko oikeusvaltio nyt oikeasti rapautumassa?
En laske huolehtijoita hyödyllisiksi idiooteiksi, mutta jos kokonaisarvio on, että lakia ei pidä säätää, koska se ”on juuri sitä mitä Venäjä haluaa”, niin lasken hyödylliseksi idiootiksi.No siis sanoisin että kyllä tähän tietty vaara on, jos säädämme lakeja, jotka voidaan tulkita selkeästi perustuslakejamme tai niihin verrattavia sitoumuksia rikkoviksi. Ja sanon tämän siis käännytyslain kannattajana - siitä on todella tehtävä niin mahdollisen ainutkertainen ja kapea kuin on tehokkuutta vaarantamatta mahdollista tehdä. Asia ei ole mikään triviaali muotoseikka vaan elintärkeä meille: tämä maa on aina lailla rakennettava. Niin en todella laskisi tästä näkökulmasta (aidosti) huolehtijoita "hyödyllisiksi idiooteiksi". Tai, jos näin on niin sitten minäkin olen sellainen.
Arvovalintoja, ja olen itse asiassa samaa mieltä kanssasi siitä, miksi meidän tulisi tälläinen erittäin valitettava ja riskialtis laki säätää. Valtion suvereeniteetin puolustus on sen korkein velvollisuus. Mutta omiin arvoihini (ja tämän tasavallan syviin historiallisiin arvoihin) kuuluu keskeisesti laillisuus ja sen takia täysin ymmärrän, että tämä laki väännetään hyvin tiukan mankelin läpi ja kriittisen keskustelun myötä. Se on minusta erittäin tervettä ja yksi keskeinen asia siinä, miksi tämä valtio on niin täysin puolustamisen arvoinen ja mittaamattomasti parempi kuin tuo terroristinen gangsterihallinto idässä. Laillisuus ja ihmisoikeudet ovat meillä olennaisen tärkeitä, siellä täysin merkityksettömiä.Nämä ovat lopulta arvovalintoja. Kun meidät pakotetaan tilanteeseen, jossa omat oikeutemme saatetaan tarkoituksellisen vihamielisesti ristiriitaan muualta rajalle osana hybridisodankäyntiä tuotavien ihmisten oikeuksien kanssa, niin kenen asema koetaan tärkeämmäksi?
Miten vassarit ja vihreät menettelevät kun tämä konekiväärikomppania ylittää meidän rajan?Miten aiotaan menetellä, käytännössä ja/tai vireillä olevan lain voimaan tultua, jos Venäjän puolella takaisin käännytettäviä vastassa on konekiväärikomppania?
Jos SDP oikeasti kaataa tuon itärajan lakihankkeen, niin se tulee olemaan melkonen juttu kyllä monessakin mielessä. Minä en ainakaan haluaisi olla -hyvinkin mahdollisten rajaongelmien jälkeen- syyttävien katseiden vastaanottajana siinä ikävässä tilanteessa, jossa tilanne ei ehkä olekaan enää hallussa ja kontrollissa. SDP itsensä siihen pistäisi, ja mitkäs selitykset sitten löytyy.
Uskon ja toivon, että rajavartijoiden joukossa ei ole vassareita ja vihreitä, mutta minua kiinnostaa ihan oikeasti, että miten pikakäännytykset aiotaan käytännössä toteuttaa, jos venäläiset estävät sen aseellisesti tai mekaanisesti.Miten vassarit ja vihreät menettelevät kun tämä konekiväärikomppania ylittää meidän rajan?
Uskon ja toivon, että rajavartijoiden joukossa ei ole vassareita ja vihreitä, mutta minua kiinnostaa ihan oikeasti, että miten pikakäännytykset aiotaan käytännössä toteuttaa, jos venäläiset estävät sen aseellisesti tai mekaanisesti.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa lähti WTC-iskujen jälkeen ihan lapasesta kansalaisten oikeuksien rajoittaminen ja erilainen vähemmistöjen sorsiminen perustuen taikasanapariin national security. Ainakaan itse en halua samaa Suomeen.
Eikö tällöin kyse ole sotatilasta ja silloin rajalla on armeija vastassa. Nythän valmistaudutaan tilanteeseen, jossa rajan yli tuodaan häirintämielessä siviilejä. Niitä ei voi oikein ampua meidän puolelta, mutta enpä haluaisi olla rajavartijana käännyttämässä tuota porukkaa takaisin jos rajalinjan takana olisi venäläiset rajavartijat (tms) ampumassa palaajia.Miten vassarit ja vihreät menettelevät kun tämä konekiväärikomppania ylittää meidän rajan?
Mikä on vaihtoehto? Opposition on helppo itkeä ja olla vastaan mutta mikä on realistinen vaihtoehto kun naapurivihollinen jo nyt loukkaa suvereniteettiamme. Ihan turha vedota tulevaisuuden ongelmiin tässä laissa koska meillä on rajalla tilanne NYT. Se pitää hoitaa parhaillaan ja murehtia muusta sit myöhemmin jos murehdittavaa.Minusta demareiden huolet ns. porttiteoriasta ovat sangen perusteltuja. Jos nyt kansallinen turvallisuus on riittävä peruste polkea ihmisoikeuksia ja tulkita uudelleen kansainvälisiä sopimuksia, niin milloin samaa yritetään seuraavaksi. Esimerkiksi Yhdysvalloissa lähti WTC-iskujen jälkeen ihan lapasesta kansalaisten oikeuksien rajoittaminen ja erilainen vähemmistöjen sorsiminen perustuen taikasanapariin national security. Ainakaan itse en halua samaa Suomeen.