Niin, tämä on mielenkiintoinen kysymys. Kumpi osapuoli ajaa enemmän Venäjän asiaa, lakia vastustavat vai lakia kannattavat? Venäjän tarkoituksenahan on rapauttaa länsimaisia oikeusvaltioita. Näyttävät siinä onnistuvan.
Tämä todella on mielenkiintoinen kysymys, jota pohdin itsekin. Ja näyttävät pohtivan demaritkin.
Mielestäni tilanne ei ole lainkaan niin yksinkertainen kuin siitä täällä(kin) yritetään tehdä, eli jos äänestät puolesta olet patriootti ja jos vastaan, olet isänmaan petturi tai vähintäänkin hyödyllinen idiootti.
Mielestäni tuo on aivan validi huoli, että jos nyt joustetaan ihmisoikeuksien noudattamisessa, madaltuuko kynnys joustamiseen tulevaisuudessa? Oikeastaan pidän sitä hyvin todennäköisenä, kun mahdollisia tulevia päätöksiä voidaan ainakin jollain tasolla perustella tällä nykyisellä.
Pidän myös tärkeänä, että meillä täällä länsimaisessa demokratiassa nämä kriittiset/päinvastaiset näkemyksetkin ovat edustettuina valtakunnallisessa päätöksenteossa. Ilman, että leimataan joksikin Kremlin kätyreiksi tms. Samaa mieltä olin myös NATO-äänestyksen kohdalla, vaikka vahvasti jäsenyyden puolella olinkin.
Ketjussa kysyttiin, mikä mahtaa olla SDP:n kannattajien kanta. En ole SDP:n kannattaja (en ole yhden puolueen mies) vaikka olen heitä äänestänytkin ja todennäköisesti äänestän joskus tulevaisuudessakin, mutta tässä joka tapauksessa vielä tiivistetysti kantani:
Kumpikin vaihtoehto, eli käännytyslain vahvistaminen tai romuttaminen, on varsin epätäydellinen ja ymmärrän hyvin molempia näkökulmia. Loppujen lopuksi ja kohtalaisen pitkän harkinnan jälkeen olen kuitenkin päätynyt siihen, että kannatan ns. käännytyslain käyttöönottoa. Ja uskon, että lopulta demaritkin päätyvät tähän samaan lopputulemaan. Luultavasti muutamaa poikkeusta lukuunottamatta mutta kuitenkin niin, että 5/6 täyttyy.