Itärajan sulkeminen Ukrainan sodan myötä

  • 393 028
  • 4 069

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Myös Maikkari uutisoi odotettavista ruuhkista itärajalla.

Paljon olen tässä threadissa purkanut omaa ihmetystäni suomalaisten edelleen yllättävän läheisestä Venäjä-suhteesta, mutta jos toden totta me olemme heti rajan avauduttua joukolla pyrkimässä Venäjälle, maahan jota vastaan olemme proxy-sodassa, maahan joka on usealla tavalla kohdistanut meihin vihamielisiä toimia, on se kummallista.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Myös Maikkari uutisoi odotettavista ruuhkista itärajalla.
Siihen voisi sanoa että "mitä sitten?". Sen sijaan että rekrytoidaan eläkepapatkin rajalle, niin voisi mennä ihan normihenkilökunnalla. Jos leikkauksiin pitää jonottaa kuukausia/vuosia, niin luulisi terveiden ihmisten jaksaa jonottaa rajanylitystä vaikkapa viikkoja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Myös Maikkari uutisoi odotettavista ruuhkista itärajalla.

Paljon olen tässä threadissa purkanut omaa ihmetystäni suomalaisten edelleen yllättävän läheisestä Venäjä-suhteesta, mutta jos toden totta me olemme heti rajan avauduttua joukolla pyrkimässä Venäjälle, maahan jota vastaan olemme proxy-sodassa, maahan joka on usealla tavalla kohdistanut meihin vihamielisiä toimia, on se kummallista.

Olen samaa pohtinut ja päätynyt siihen, että tavallisista (ei ammattimainen) ylittäjistä valtaosalla on perheeseen, sukulaisiin tms liittyvä sidos rajan toisella puolella. Suomenvenäläiset varsinkin lähtevät joukolla heti kun raja aukeaa tapaamaan sukuaan, koska seuraavaa ylityskerran mahdollisuutta ei välttämättä tiedä. Heitä on luokkaa 80 000 ja enemmistön arvaan pitävän yllä rajan yli sukulaissuhteita säännöllisesti.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siihen voisi sanoa että "mitä sitten?". Sen sijaan että rekrytoidaan eläkepapatkin rajalle, niin voisi mennä ihan normihenkilökunnalla. Jos leikkauksiin pitää jonottaa kuukausia/vuosia, niin luulisi terveiden ihmisten jaksaa jonottaa rajanylitystä vaikkapa viikkoja.
Hyvä huomio. Muistan hyvin ajat, jolloin rekkajonot saattoivat olla Vaalimaalla kymmenien kilometrien pituisia.

Miten olisi: Raja-asema avoinna 8-12 maanantaista perjantaihin. Raja tällöin avoinna, mutta kuka viitsii lähteä jonottamaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen samaa pohtinut ja päätynyt siihen, että tavallisista (ei ammattimainen) ylittäjistä valtaosalla on perheeseen, sukulaisiin tms liittyvä sidos rajan toisella puolella. Suomenvenäläiset varsinkin lähtevät joukolla heti kun raja aukeaa tapaamaan sukuaan, koska seuraavaa ylityskerran mahdollisuutta ei välttämättä tiedä. Heitä on luokkaa 80 000 ja enemmistön arvaan pitävän yllä rajan yli sukulaissuhteita säännöllisesti.
Tiedostavatkohan suomenvenäläiset riittävästi, miten maailma on muuttunut helmikuusta 2022 alkaen? YYA-mallioppilaana tunnettu Suomikin on ottanut pesäeroa itään.

Suomenvenäläisten vapaa-ajan reissujen turvaaminen ei pitäisi olla prioriteettilistalla. Turkin kautta kun he joka tapauksessa pääsevät muutenkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siihen voisi sanoa että "mitä sitten?". Sen sijaan että rekrytoidaan eläkepapatkin rajalle, niin voisi mennä ihan normihenkilökunnalla. Jos leikkauksiin pitää jonottaa kuukausia/vuosia, niin luulisi terveiden ihmisten jaksaa jonottaa rajanylitystä vaikkapa viikkoja.
Pitää antaa hyvää palvelua bensaturisteille. Ehkä Rajan työntekijät saavat tulospalkkiota asiakastyytyväisyyden perusteella.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitää antaa hyvää palvelua bensaturisteille. Ehkä Rajan työntekijät saavat tulospalkkiota asiakastyytyväisyyden perusteella.
Varmaan rajalla voi painaa viidestä erilaisesta hymynaamasta, miten rajanyltys onnistui.

Korpeaa. Mutta silti kidutan huomenna itseäni lukemalla Timon ja Terhin lomareissusta Pietariin.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Hyvä huomio. Muistan hyvin ajat, jolloin rekkajonot saattoivat olla Vaalimaalla kymmenien kilometrien pituisia.

Miten olisi: Raja-asema avoinna 8-12 maanantaista perjantaihin. Raja tällöin avoinna, mutta kuka viitsii lähteä jonottamaan.
Muistan myös hyvin nuo rekkajonot, jotka ajoittuivat juuri tähän joulun-uuden vuoden ajalle. Monena vuonna, kun ajelin 6-tietä pitkin kavereiden kanssa uutta vuotta viettämään Lappeenrannan "opiskelijakaupunginosaan" eli Skinnarilaan, oli vastaantulevien kaista täynnä Venäjälle meneviä rekkoja.

Parhaimmillaan (tai pahimmillaan) jono ylettyi melkein Luumäelle asti. Ne oli aikoja ne.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tiedostavatkohan suomenvenäläiset riittävästi, miten maailma on muuttunut helmikuusta 2022 alkaen? YYA-mallioppilaana tunnettu Suomikin on ottanut pesäeroa itään.

En tunne yksityiskohtia. Olen tuntenut yhden puolivenäläisen vuosia ja hän on tiukka NATO:n kannattaja. Ei taida edustaa koko ryhmää.

Oletan Venäjän toimintatavat tuntien, että Kreml pyrkii luomaan kuvan, jossa suomenvenäläiset ovat joutuneet USA:n vaatimuksesta häikäilemättömän fasisisti-Suomen terrorisoimaksi ja äiti Venäjä kutsuu heitä yhteistyöhön. Tämä ei mene varmaan läpi Suomessa, mutta tällaista Venäjän propaganda on eri maissa.

IS on käsitellyt hieman samaa asiaa pääkirjoituksessaan:

 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tunne yksityiskohtia. Olen tuntenut yhden puolivenäläisen vuosia ja hän on tiukka NATO:n kannattaja. Ei taida edustaa koko ryhmää.

Oletan Venäjän toimintatavat tuntien, että Kreml pyrkii luomaan kuvan, jossa suomenvenäläiset ovat joutuneet USA:n vaatimuksesta häikäilemättömän fasisisti-Suomen terrorisoimaksi ja äiti Venäjä kutsuu heitä yhteistyöhön.

Tämä ei mene varmaan läpi Suomessa, mutta tällaista Venäjän propaganda on eri maissa.
Suomen venäläistaustainen väestö ei ole monoliitti ja joukossa varmasti monia, jotka kannattavat juurikin Natoa ja Suomen länsi-integraatiota ja varmasti näitä "politiikka ei kiinnosta"-ihmisiä.

Sikäli olen joskus pohtinut, mikä Suomessa ja muissa länsimaissa venäläisiä niin kiinnostaa, että ovat valmiita jättämään Venäjän.

Hyvin mustavalkoinen asia on kuitenkin se, että jokainen Venäjän valtion kassaan satava euro esistää maan vihamielistä ulkopolitiikkaa, kuin sortokoneistoa maan sisällä ja tätä itärajan avaaminen edistää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvin mustavalkoinen asia on kuitenkin se, että jokainen Venäjän valtion kassaan satava euro esistää maan vihamielistä ulkopolitiikkaa, kuin sortokoneistoa maan sisällä ja tätä itärajan avaaminen edistää.

Näin on. Pakotteet tehtiin kuitenkin niin, että niihin jätettiin reikiä. Ja vaikea on täydellisiä edes tehdä, koska aina voi kiertää pakotteita. Esim Lähi-idän öljyntuottajamaiden, Kyproksen tai Kreikan avulla Venäjä myy nyt enemmän öljyä kuin myi ennen 2/2022. Isoista maista Kiina ja Intia auttavat myös Venäjää ylittämään tason 2/2022.

Ja kannattaa myös muistaa, että rajoittavat toimenpiteet eivät kohdistu Venäjän yhteiskuntaan. Siksi määrätyt toimenpiteet eivät koske elintarvike-, maatalous-, terveys- ja lääkealan kaltaisia aloja.

Paljon hyvääkin. Kuten Venäjän keskuspankin varantoja on jäädytetty 300 mrd. Pankkijärjestelmän varoista 70% on pakotteiden kohteena.

 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakoteruuvia on varmasti mahdollista kiristää entisestään. Vaikka näitä "Venäjää ei pidä eristää." ja "Meidän on tuettava Venäjän muutosta."- näkemyksiä varmasti esiintyy edelleen, on naapureitaan kohtaan vihamielinen ja jatkuvasti laajenemaan pyrkivä Venäjä ollut realiteetti viimeiset tuhat vuotta, enkä usko sen muuttuvan, vaikka tulevaisuudessa maassa olisikin erilainen hallinto.

Venäjän jakautuminen osiin on kannaltamme paras vaihtoehto, toisena mahdollisimman heikko ja hajanainen Venäjä. Tätä pyrkimystä Venäjän eristäminen länsimaista edistää, mutta bensaturismi, kaksoiskansalaisten matkat Venäjälle ja venäläisten lomareissut Italiaan eivät.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka peli onkin nyt Venäjälle 1-0, en usko tilanteen vielä olevan menetetty.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Melko pysäyttävä näky kun autot letkassa Venäjälle ovat menossa. Jonkin verran olen elämäni aikana ulkomailla reissannut, mutta toistaiseksi en ole kokenut tarvetta Venäjällä käydä. Monilla suomalaisilla asia selvästikin toisin.
 

Flonaldo

Jäsen
Suomen venäläistaustainen väestö ei ole monoliitti ja joukossa varmasti monia, jotka kannattavat juurikin Natoa ja Suomen länsi-integraatiota ja varmasti näitä "politiikka ei kiinnosta"-ihmisiä.

Sikäli olen joskus pohtinut, mikä Suomessa ja muissa länsimaissa venäläisiä niin kiinnostaa, että ovat valmiita jättämään Venäjän.
Ei kai venäläisten maastamuutto nyt kovin kummasti eroa minkään muun ei-kehitysmaan tilanteesta. Ihmiset muuttavat paremman työn tai koulutuksen perässä, parisuhteiden takia, koska ovat tykästyneet johonkin toiseen maahan, ihan vaan vaihtelunhalusta.

Samoin emigranteille se isänmaa tarkoittanee tuhatta ja yhtä asiaa, ihan kuten meille kaikille. Perhe, sukulaiset ja ystävät, kulttuuri, pelmenit tai ruisleipä, se lähiöravintola suosikki-takeaway-annos ja sitten politiikka tulee osalla kärjessä ja osa ei sitä mieti lainkaan. Venäläisten kohdalla tietysti valtaosalle nykyinen meno ei edusta jotain täysin poikkeuksellista, kun moni on elänyt vaikkapa Neuvostoliiton hajoamisen jälkeiset mafiavuodet, sen itse hajoamisprosessin ja kaiken sen kuohunnan, mitä Venäjä on läpikäynyt.

Meitä ulkosuomalaisiakin on 300 000 (ja rutkasti täällä palstallakin), eikä taida kenenkään maastamuuton tai isänmaa-ajatusten listalla olla, että lähtemään olisi päädytty, koska Suomi on paska maa tai "muutan Tanskaan, jos Persut on hallituksessa".

Suomenvenäläisten kohdalla spesifisti taas inkeriläisiä muutti maahan vähintään 30 000. Pelkästään Venäjän kansalaisia tai kaksoiskansalaisia on maassa 60 000, joten yhä nykyäänkin palaamaan kutsumamme inkeriläiset ovat selvästi erottuva iso yksittäinen joukko.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Flonaldo Kiitos vastauksesta. En sinänsä ole yhtään eri mieltä nostamistasi pointeista. Silti mitä tulee venäläisiin ns. kiihkoisänmaallisuus lienee kyseisessä maassa kuitenkin ihan eri mittakaavan ilmiö, mitä länsimaissa. Olen itse isänmaallinen suomalainen, mutta tiedostan yhtä lailla Suomen vajavaisuudet ja useat yhteiskunnalliset haasteet, Venäjällä monien suhtautuminen Venäjän suuruuteen näyttää suorastaan fatalistiselta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomenvenäläisten kohdalla spesifisti taas inkeriläisiä muutti maahan vähintään 30 000. Pelkästään Venäjän kansalaisia tai kaksoiskansalaisia on maassa 60 000, joten yhä nykyäänkin palaamaan kutsumamme inkeriläiset ovat selvästi erottuva iso yksittäinen joukko.
Maamme inkerinsuomalaiset ovat sinänsä mielenkiintoinen ihmisryhmä. Heistä ei juuri puhuta, eikä Helsingin apulaispormestari Daniel Sazonovia lukuun ottamatta julkisuudessa ole juuri muita.

Sinänsä haluan uskoa, että inkeriläisten lojaliteetti on ennen kaikkea Suomelle, eikä putinistiselle Venäjälle, vaikka monilla siteitä itänaapuriin onkin.
 
Viimeksi muokattu:

Flonaldo

Jäsen
En sinänsä ole yhtään eri mieltä nostamistasi pointeista. Silti mitä tulee venäläisiin ns. kiihkoisänmaallisuus lienee kyseisessä maassa kuitenkin ihan eri mittakaavan ilmiö, mitä länsimaissa. Olen itse isänmaallinen suomalainen, mutta tiedostan yhtä lailla Suomen vajavaisuudet ja useat yhteiskunnalliset haasteet, Venäjällä monien suhtautuminen Venäjän suuruuteen näyttää suorastaan fatalistiselta.
Jos nyt yhä puhutaan vain ulkomailla asuvista venäläisistä, itse pystyn, noiden nostamieni pointtieni mukaisesti, hyvin ymmärtämään, miksi he eivät ajattele Venäjää "vitun paskaläävätunkiona" - kuten monet tässä ketjussa tekevät ja odottavat muidenkin samoin ajattelevan. Venäjä lienee hyvin monelle ensisijaisesti kaikkea muuta kuin Putinin sotaretket. En siis lähtisi ihan helpolla ketään kiihkoilijaksi tuomitsemaan, vaikka he yhä omasta synnyinmaastaan monin tavoin hyvää ajattelisivat.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos nyt yhä puhutaan vain ulkomailla asuvista venäläisistä, itse pystyn, noiden nostamieni pointtieni mukaisesti, hyvin ymmärtämään, miksi he eivät ajattele Venäjää "vitun paskaläävätunkiona" - kuten monet tässä ketjussa tekevät ja odottavat muidenkin samoin ajattelevan. Venäjä lienee hyvin monelle ensisijaisesti kaikkea muuta kuin Putinin sotaretket. En siis lähtisi ihan helpolla ketään kiihkoilijaksi tuomitsemaan, vaikka he yhä omasta synnyinmaastaan monin tavoin hyvää ajattelisivat.
Jos joku on Moskovassa syntynyt ja Moskovassa kasvanut, kokenee hän jonkinlaista kiintymystä vanhaan kotiseutuunsa, asui hän sitten vaikka Matinkylässä.

Silti asetelma lännen ja putinistisen Venäjän välillä on tällä hetkellä hyvin mustavalkoinen, pitkälti sitä mitä se oli kylmän sodan aikoina. Suomi on tällä hetkellä heikko lenkki salliessaan rajaliikenteen idän ja lännen välillä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ei kai venäläisten maastamuutto nyt kovin kummasti eroa minkään muun ei-kehitysmaan tilanteesta. Ihmiset muuttavat paremman työn tai koulutuksen perässä, parisuhteiden takia, koska ovat tykästyneet johonkin toiseen maahan, ihan vaan vaihtelunhalusta.
Venäjältä muuttoa on motivoinut viime vuosina myös halu voida olla vapaasti sitä mieltä kuin haluaa ilman, että putoaa ikkunasta. Samoin aika moni tietyn ikäinen venäläinen mies on mieluummin poistunut maasta ilman asetta jonnekin muualle kuin Ukrainaan, kun se toinen vaihtoehto ei ole kiehtonut. Enää se ei onnistu.

Ehkä se näiltä osin eroaa monen muun maan tilanteesta.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Melko pysäyttävä näky kun autot letkassa Venäjälle ovat menossa. Jonkin verran olen elämäni aikana ulkomailla reissannut, mutta toistaiseksi en ole kokenut tarvetta Venäjällä käydä. Monilla suomalaisilla asia selvästikin toisin.
Itse olen käynyt muutaman kerran ja 2016 olin lätkän MM-kisoissa hommissa 3 viikkoa. Silloin oli jo pakotteita päällä Krimin tilanteen vuoksi ja ihmiset olivat harmissaan kun Suomesta oli elintarvikkeiden tuonti tyrehtynyt. Olen jonkinverran jopa tykännyt käydä siellä kun asiat ovat siellä aina jotenkin rempallaan, mutta kuitenkin kaikki hoituu. Eli huumoriarvon takia lähinnä.

Nyt tuota rajaa ei ole syytä enää ikinä ylittää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös