Melko pysäyttävä näky kun autot letkassa Venäjälle ovat menossa. Jonkin verran olen elämäni aikana ulkomailla reissannut, mutta toistaiseksi en ole kokenut tarvetta Venäjällä käydä. Monilla suomalaisilla asia selvästikin toisin.
Sinä et ole koskaan käynyt Venäjällä etkä koskaan aiokaan mennä. Minäkin olen reissannut paljon, työasioissa myös Venäjällä ja sitä ennen Neuvostoliitossa, koskaan en ole viihtynyt hyvin, enkä myöskään enää ikinä mene sinne, se on varma.
Raja on kuitenkin ollut auki, ja viimeisten kymmenien vuosienkin aikana muuttoliikettä on tapahtunut paljon sieltä tännepäin. Esimerkiksi kuhmolainen kuskini kertoi matkalla Murmanskin radan varressa olevaan kombinaattikaupunkiin, että hänen 7 asunnon rivitalossaan on kolmessa venäläinen emäntä. Tuo on varsin tyypillinen tilanne, venäläinen tai karjalainen vaimo suomalaisella miehellä.
Reppumiesten tietotoimiston mukaan venäläinen vaimo tulee kalliiksi, sopeutuminen ympäröivään elintasoon tapahtuu nopeasti ja sen jälkeen aletaan vaatia parempaa, mutta se ei oikeastaan liity tähän.
Vastavuoroisesti kuski kertoi, että kuhmolaiset juopot kuittasivat sossurahat Suomesta ja siirtyivät sitten juomaan niitä Kostamukseen, jossa niillä rahoilla tietenkin sai vodkaa riittävästi vaikka kylpemiseen. Se taas johti siihen, että heidän elinajanennusteensa lähestyi asymptoottisesti naapurimaan tasoa. Sote kiittää, mutta sekään ei oikeastaan liity tähän.
Tarkoitan tällä sitä, että siteitä rajan yli on solmittu pitkään ja monilla on suku sillä puolella. Joten kyllä minä ymmärrän miksi he haluavat siellä käydä esimerkiksi vanhoja vanhempiaan tapaamassa. Ei ihminen toimi niin, että siteet sukulaisiin katkaistaisiin sellaisen konfliktin vuoksi, jossa nykyinen kotimaa ei ole mukana kuin välillisesti, vaikka se meistä voisi tuntua kuinka tarpeelliselta tahansa.
Sama pätee tietysti työn, opiskelun, poliittisen tai jonkin muun syyn vuoksi tänne muuttaneisiin.
No, nyt ilmeisesti ns. "turvapaikanhakijoita" on taas ilmestynyt rajanylityspaikkoihin, joten toivottavasti raja menee nopeasti uudelleen kiinni, jos se jatkuu. Ja miksi ei jatkuisi.