Muistan joskus lukeneeni, että Vartiuksen raja-aseman kohdalla on yksi maailman jyrkimmistä elintasokuiluista. Jyrkempiäkin varmaan löytyy jostain Saudi-Arabian ja Jemenin väliltä, mutta on se riittävän iso houkuttelemaan. Kaikki tuolla rajan pinnassa asuvat eivät ole isovenäläisiä, olen tavannut ihmisiä, jotka identifioivat itsensä karjalaisiksi.
Olin joskus Neuvostoliiton romahtamisen aikaan, itse asiassa juuri silloin kun Janajev yritti vallankaappaustaan, Voronezhissa, jossa suomalaisilla oli projektitoimitus. Voronezh oli siihen aikaan suljettu kaupunki, jossa ei juuri länsimaalaisia käynyt, korkeintaan kuubalaisia ja angolalaisia opiskelijoita.
Tätä asiaa ei oikein tyylikkäästi voi ilmaista, joten sanon etten ole missään nähnyt suomalaisilla reppumiehillä niin tasokkaita naisia. Huoliteltu ulkonäkö, koulutus, sivistys, luonne, itsenäisyys - kaikki niin kohdallaan kuin olla voi ja ukot tavallisia mölliköitä.
Tuo asia, ei noin kärjistetyssä muodossa toki, on varmasti yksi asia joka sinne vetää.