Vaikea varmaan loppupeleissä erotella näitä.
Oletko tosissasi?
Vaikea varmaan loppupeleissä erotella näitä.
Toki varmasti suurin osa Lähi-idän pakolaisista on varmaan elintasopakolaisia. Toki niitä muualtakin tulee, kun monessa maailmankolkassa elintaso on niin alhainen.Oletko tosissasi?
Miksi "toisaalta ja toisaalta" vaihtoehdoista valitsemme sen itsellemme huonomman vaihtoehdon hups vaan.
Toki on siinä Migrissä ainakin ollut ongelmia, tietojen puutteen vuoksi.Oletko tosissasi?
Kyllähän tuo Itävallan otto verrokkimaaksi nyt eroaa aika paljon Suomen tilanteesta kun tosiaan suunnittelevat pakolaisten ulkoistamista johonkin Ruandaan.Kestävyysvaje on asia, joka pitää ratkaista joka tapauksessa. Maahanmuuton kustannukset ovat siinä mielessä aika pitkälti koiranpaska kaatopaikalla, että vaikka ne olisivat pyöreä 0, niin sillä ei ole käytännön vaikutusta Suomen talouden lähitulevaisuuden kokonaistilanteeseen. Meidän pitäisi siinäkin tapauksessa ratkaista se ongelma, että mistä rahat terveydenhuoltoon, sairaanhoitoon tai muihin yhteiskunnan toimintoihin. Tuossa yhtälössä on aika sama, että myönnetäänkö turvapaikka kaiken kaikkiaan 5 000 ihmiselle vai 15 000 ihmiselle.
Ei Itävalta tuon osalta suuresti eroa Suomesta. Valtion velka on siellä hieman korkeampi, kuin Suomessa ja sielläkin on laaja sosiaaliturva ja samalla tavalla ikääntyvä väestörakenne. Toki Itävallalla tilanne kestävyysvajeen suhteen on siinä mielessä hieman vähemmän akuutti, että maa on erittäin vetovoimainen työperäisen maahanmuuton suhteen. Tätä Suomi ei ole, vaikka tilanne on toki mukavasti parantunut.
Ja edelleenkään pointti ei ollut se, että nyt pitäisi kaikki ottaa sisään maahan ja myöntää turvapaikka. SE EI OLLUT SE KIRJOITUKSENI POINTTI. Olen kirjoittanut jo lukuisaan kertaan, että raja-asemat pitäisi sulkea - vaikka olen kirjoittanut myös, että se ei vielä mitä suurimmalla todennäköisyydellä lopeta Venäjän operaatiota. Eikä sekään, vaikka turvapaikkahakemuksia vastaanotettaisiin vain yhdessä paikassa. Kirjoitukseni pointti oli siis se, että tämän operaation Suomeen kohdistuva yhteiskunnallisesti merkittävä uhka eivät ole ne turvapaikanhakijat itsessään, vaan se, jos ihmiset laajasti alkavat lietsomaan yhteiskunnallista epäluottamusta ja epäsopua ja erityisesti se, jos se tarttuu poliitikkoihin. Se on Kremlin tavoite - ei se, että se kuvittelisi kaatavan Suomen talouden ja yhteiskunnan turvapaikanhakijoiden tuomalla lisäkustannuksella. Siksi olen hieman huolestunut siitä, että monet käyvät jo nyt muutaman päivän jälkeen niin kovilla kierroksilla, vaikka tämä tilanne mitä luultavimmin tulee kestämään vielä kovin pitkään.
Operaatio loppuu, kun Kreml huomaa, että Suomen kansalaiset ja poliitikot eivät tästä liiemmin hetkahda. Silloin he huomaavat, että tämäkin oli tyhjä arpa.
Ukrainasta laitetaan jonkin verran pois näitä juuri 18v kynnyksellä olevia poikia turvaan Suomeen. Ne tulee sitten alaikäisinä, viettävät vastaanottokeskuksessa sen 1-6kk minkä tarvitsee (että täyttävät 18v) ja lähtevät sitten jatkamaan matkaa. Helsinki on yllättäen aika kovassa suosiossa.Eli kun kestetään ukrainalaiset, niin aletaan ottaa joka maasta sama määrä? Ukrainalaiset ovat sentään oikeasti olleet vaarassa ja veikkaan, että suuri osa tulleista oli naisia ja lapsia, eikä mitään armeijaiässä olevia kouluttamattomia miehiä. En myöskään usko, että ukrainalaisia on tarvinnut pitää kuukausitolkulla vastaanottokeskuksissa 300 euron päiväkustannuksilla. Lisäksi ukrainalaisten sopeutumista helpottaa samankaltainen kulttuuri ja samankaltaiset arvot.
Ja taas oman kokemuksen perusteella +90% tulevaisuuden suunnitelmiin ei todellakaan kuulu paluu Ukrainaan.Ukrainalaisten kohdalla on myös hyvä muistaa, että suurin osa varmasti aidosti haluaa ja pyrkii pääsemään vielä tulevaisuudessa takaisin kotiinsa.
En kyseenalaistanut etteikö ukrainalaisia olisi pitänyt auttaa ja täytyy auttaa vastedes niin humanitäärisesti kuin sotilaallisesti. Vaikeampi tilanne on sitten, jos henkilö pakenee Venäjältä pakkovärväämistä. Eli ukrainalaisten tappamista.Kyllä yhteiskunnalta ja kansakunnalta löytyy varmasti hyvinkin paljon selkärankaa auttaa aidosti sotaa ja kuolemaa pakenevia naisia, lapsia, ja vanhuksia. Yhteiskunnalta ja kansakunnalta ei taas löydy selkärankaa tai edes kiinnostusta höösätä nuoria ja vahvoja elintasopakolaismiehiä.
Tässä maassa asiat vaativat usein hieman enemmän aikaa kuin ei-oikeusvaltioissa.
Eivät sellaisia kuin me. Ymmärrettävistä syistä. Vaan ellet luota hallitukseen, viranomaisiin ja lakeihin niin sitten et luota. Sitähän tässä juuri pyritään kylvemään ja yllyttämään: epäluottamusta valtioomme. Itse todellakin luotan meihin: tässä on itsenäisyytemme aikana paljon pahemmastakin selvitty.Tarkoitatko, että esim Viro, Latvia ja Liettua eivät ole oikeusvaltioita?
Tarkoitatko, että esim Viro, Latvia ja Liettua eivät ole oikeusvaltioita?
Esim Viro palauttaa Venäjältä tulevat turvapaikanhakijat, tarvittaessa voimakeinoin. Onko tuota EU tai YK jotenkin moittinut, vaikka rikkoo sopimuksia? Käytös oli myös ennakoivaa, ei odoteta mitään turvapaikanhakijoiden aaltoa.
Joskus pitää ajatella oma kansa ensin tyylillä, Viron talous on vielä kovassa buustissa vs Suomi ja elintaso nousee kohisten. Taitavat jo koulujen oppimistuloksissa olla meneet ohi. Joku voisi vetää yhtäläisyysmerkkejä.
Lähi-Idän ja Somalian nuoret miehet eivät oikein sopeudu länsimaiseen kulttuuriin, vaikka varmasti poikkeuksia voi olla. Yleensä kuitenkin vain kustannuksia ja esim raiskaukset lisääntyvät merkittävästi.
Tarkoitatko, että esim Viro, Latvia ja Liettua eivät ole oikeusvaltioita?
Kyllähän tuo Itävallan otto verrokkimaaksi nyt eroaa aika paljon Suomen tilanteesta kun tosiaan suunnittelevat pakolaisten ulkoistamista johonkin Ruandaan.
Lisäksi maan sijainti vaikuttaa aika keskeisesti turvapaikanhaku-tilanteeseen, suurin osa on läpi kulkumatkalla johonkin muualle, esim. Saksaan.
Onhan sillä nyt vaikutusta jos tänne alkaa tulemaan porukkaa paljon.
Silloin puhutaan miljardiluokan kuluista vuodessa ja tuo näkyy jo sitten valtion budjeteissa. Ja jos velanottoa vähennetään niin se on jostain sitten pois.
Operaatio loppuu sitten kun Venäjä näin haluaa. Ei ennen.
Itse en ole huolissani yhteiskunnan tilanteesta kunhan poliitikot nyt hoitavat leiviskänsä ja antavat tarvittavat voimavarat viranomaisten käyttöön.
Hmm, et siis hyväksy hallituksen tämän astisia toimia etkä sen päätöstä noudattaa apulaisoikeuskanslerin ohjeita? Oletan totta puhuen että täysin hyväksyt. Minusta on myös selkeätä, ettei entisissä Neuvostoliittoon kuuluneissa valtioissa oikeusvaltio - ymmärrettävistä syistä - ole ihan niin syvään juurtunut kuin meillä. Meillä nämä prosessit ovat verissä: laillisuusperiaate on hamoista sortovuosista asti (ja ennemminkin) on ollut todella syvällä tässä valtiossa ja meidän ajattelussamme. Esim. todella arvokkaasti niin vuosina 1917-1919 kuin 1929-32 kuin 1945-49. Etten ihan helposti halveksuisi tai hylkäisi tätä perinnettä. Ja arvaan, että olet käytännössä täysin samaa mieltä kanssani.Sivusta sen verran, että kyllä ne ovat oikeusvaltioita. Ja demokratioita.
Jotenkin ihmetyttää näkemykset siitä, että Suomen tulee toimia ihmisoikeussopimuksia 100 % kunnioittaen tilanteessa, jossa maan turvallisuus on tärkeintä. Tämä on hyvin suomalaista näkökulmaa, jota - kauniista puheista huolimatta - ei muualla noudateta.
Näin toimii maa joka ymmärtää kansallisen turvallisuuden päälle:Tarkoitatko, että esim Viro, Latvia ja Liettua eivät ole oikeusvaltioita?
Esim Viro palauttaa Venäjältä tulevat turvapaikanhakijat, tarvittaessa voimakeinoin. Onko tuota EU tai YK jotenkin moittinut, vaikka rikkoo sopimuksia? Käytös oli myös ennakoivaa, ei odoteta mitään turvapaikanhakijoiden aaltoa.
Joskus pitää ajatella oma kansa ensin tyylillä, Viron talous on vielä kovassa buustissa vs Suomi ja elintaso nousee kohisten. Taitavat jo koulujen oppimistuloksissa olla meneet ohi. Joku voisi vetää yhtäläisyysmerkkejä.
Lähi-Idän ja Somalian nuoret miehet eivät oikein sopeudu länsimaiseen kulttuuriin, vaikka varmasti poikkeuksia voi olla. Yleensä kuitenkin vain kustannuksia ja esim raiskaukset lisääntyvät merkittävästi.
Näin toimii maa joka ymmärtää kansallisen turvallisuuden päälle:
Hmm, et siis hyväksy hallituksen tämän astisia toimia etkä sen päätöstä noudattaa apulaisoikeuskanslerin ohjeita? Oletan totta puhuen että täysin hyväksyt.
Minusta on myös selkeätä, ettei entisissä Neuvostoliittoon kuuluneissa valtioissa oikeusvaltio - ymmärrettävistä syistä - ole ihan niin syvään juurtunut kuin meillä.
Mielenkiintoista, että nyt apulaisoikeuskanslerin mielestä joku olennaisesti muuttui kun jätetään yksi keskellä ei mitään oleva raja-asema auki…Itäraja | Vain Raja-Jooseppi jää auki – Orpo: ”Kyllä se jo vaatii todellista vaivaa, että lähtee sinne”
Pääministeri Petteri Orpon (kok) mukaan koko itäraja voidaan tarvittaessa sulkea. Kriteerit sille eivät ole vielä täyttyneet.www.hs.fi
Eteenpäin.
Silloin kuin kyse on maan turvallisuudesta ja naapurivaltion aggressiosta (hybridisodankäynti) niin päätöksiä pitäisi pystyä tekemään myös todella nopeasti vaikka joltakin turvapaikka jäisikin hakematta. Onhan se nyt typerää, että yhdenlaisen hyökkäyksen edessä täytyy odottaa tilanteen menevän tarpeeksi pahaksi (ja mahdollisesti antaa maalle aiheutua myös vahinkoa) ennen kuin saa reagoida riittävällä ”voimalla”.Kriisi on vielä sangen varhaisessa vaiheessa - itse olen varma siitä, että hallitus ja viranomaiset kyllä löytävät toimivan ja tiukan linjan. En siis tässä vaiheessa heittäisi kirvestä, vauvaa, pelihousuja ja toivoa kaivoon vain siksi että on tullut hieman viivästystä. Tässä maassa asiat vaativat usein hieman enemmän aikaa kuin ei-oikeusvaltioissa.
Missähän kohtaa olen ollut tuosta eri mieltä? Haluan vain, kuten sinäkin, että noudatamme omia laillisia prosessejamme tähän (poikkeustilanteessa) päästäksemme.Minusta taas Saksa ja moni muu länsimaa on oikeusvaltio siitä riippumatta, että ne estävät mm. Lähi-idästä ja Afrikasta turvapaikanhakijoiden pääsyä alueelleen.